گزارش ساواک از تحریکِ احساسات روحانیون عراق علیه پهلوی!/ به طور اشاره از امام خمینی تعریف و به شاه کنایه می‌زند/ شاه به کانادا می‌رود!/ سفر وزیر اقتصاد به بلغارستان/ وزیر خارجه به رومانی می‌رود/ بازگشت سفیر عراق/ دبیر کل سازمان عمران منطقه‌ای تغییر کرد/ سخنان ایوب‌خان/حوزه جدید نفتی «نوروز» غنی‌ترین حوزه نفتی «سیریب» است/ کرسی‌های مجلس شورای ملی زیاد می‌شود/ افتتاح دوره جدید/ سارقین جیب هنرپیشه‌های سینما را خالی کردند  
21 مرداد 1346

 


گزارش ساواک از تحریکِ احساسات روحانیون عراق علیه پهلوی!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 21 مرداد 1346 درباره حسن سعید تهرانی فرزند چهل‌ستونی «ضمن تحقیقات لازم: 1. نام‌برده بالا در تاریخ 16 /3 /46 به اتفاق خانواده خود با اتومبیل کرایه سواری از طریق مرز خسروی به عراق مسافرت نمود و پس از چند روز اقامت در بغداد عازم نجف گردید و در تاریخ 12 /4 /46 مجددا از طریق مرز خسروی به کشور وارد شد».
این گزارش می‌افزاید: «مسافرت نام‌برده در عراق ظاهرا به عنوان زیارت بوده، ولی چون خود سال‌ها در نجف اقامت داشته و در عراق به‌‌خصوص در نجف دارای دوستان زیادی می‌باشد، برای ملاقات با آنها و همچنین سایر روحانیون مقیم عراق به آن کشور مسافرت کرد. گویا وی در عراق از وضع دولت ایران و طرز رفتار مسئولین مملکتی با روحانیون انتقاد کرد و موجبات تحریک احساسات روحانیون عراق را برعلیه دولت فراهم ساخت».
در این سند تصریح شده است: آیت الله زاده حسن سعید همان شیخ حسن سعید فرزند چهل‌ستونی می‌باشد.[1]
 

به طور اشاره از امام خمینی تعریف و به شاه کنایه می‌زند

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 21 مرداد 1346 «شیخ محمد‌ تعمیرکاری، که نام او در شناسنامه جهانبخش تعمیرکاری است و بعد از رفتن به قم اسم خود را عوض کرده و اهل ایلام است، مدتی است که از قم به ایلام وارد و به روضه‌خوانی مشغول است. نام‌برده از علاقه‌مندان [امام] خمینی بوده و در منابر به طور اشاره از وی تعریف و مطالبی بر علیه اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر به کنایه اظهار و نسبت به روضه‌خوانی دربار شاهنشاهی جنبه عوام‌فریبی داده است».
در «نظریه منبع» این سند آمده است: نام‌برده از روحانیون بی‌سواد و متعصب و بی‌نهایت علاقه‌مند به [امام] خمینی می‌باشد.
در «نظریه رئیس دایره و رهبر عملیات» نیز می‌خوانیم: به طوری که از ظاهر مشارالیه پیداست مردی است متعصب به دین و بعید به نظر نمی‌رسد که در بعضی از مجالس از ساده‌‌لوحی مردم شهر ایلام استفاده نموده و اظهارات مخالفی می‌نماید.[2]
 

شاه به کانادا می‌رود!

روزنامه «اطلاعات» به نقل از «خبرگزاری فرانسه» نوشت: در «اتاوا» اعلام شد که شاهنشاه ایران روز 24 اوت (2 شهریور) برای یک دیدار یک‌روزه وارد پایتخت کانادا خواهند شد.
سفر شاهنشاه جنبه خصوصی دارد و ازاین‌رو هیچ گونه تشریفات رسمى به عمل نخواهد آمد.
شاهنشاه روز ۲۵ اوت (۳ شهریور) پس از بازدید از نمایشگاه بین‌المللی مونترال به ایران باز خواهند گشت.
در اعلامیه تصریح شده است که در این سفر شهبانوی ایران همراه شاهنشاه نخواهند بود.[3]
 

سفر وزیر اقتصاد به بلغارستان

آقای دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، در رأس هیئتی از کارشناسان اقتصادی برای شرکت در جلسات کمیته مختلط وزیران ایران و بلغارستان روز پنجشنبه به صوفیه عزیمت کرد.
در جلسات کمیته پیشرفت‌هایی که در زمینه روابط اقتصادی و فنی بین دو کشور حاصل شده است و همچنین امکانات توسعه این روابط مورد بررسی و تبادل نظر قرار می‌گیرد.
سفر وزیر اقتصاد یک هفته به طول خواهد انجامید.[4]
 

وزیر خارجه به رومانی می‌رود

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که به دعوت دولت رومانی، آقای اردشیر زاهدی، وزیر امور خارجه، از روز 14 تا 20 اوت ١٩٦٧ (23 تا 29 مرداد 1346) براى یک دیدار رسمی به جمهوری سوسیالیستی رومانی مسافرت خواهد کرد.[5]
 

بازگشت سفیر عراق

آقای حسن الدجیلی، سفیر عراق در ایران که مدتی پیش به بغداد رفته بود، پیش از ظهر امروز به تهران بازگشت.[6]
 

دبیر کل سازمان عمران منطقه‌ای تغییر کرد

جراید امروز کشور نوشتند: سازمان همکاری عمران منطقه‌ای روز پنجشنبه یک بار دیگر به اطلاع کشورهای آسیایی رسانید که در صورت تمایل می‌توانند به این پیمان ملحق شوند.
این دعوت را آقای اردشیر زاهدی، وزیر خارجه ایران، در سخنان افتتاحیه خود در اسلام‌آباد گفت. وزیر خارجه ایران، که در اولین جلسه هفتمین اجلاسیه سازمان منطقه‌ای سخن می‌راند، گفت: سازمان همکاری منطقه‌ای سازمان بسته‌ای نخواهد بود، بلکه درهای آن به روی تمام کشورهایی که مایل باشند در فعالیت‌های آن سهیم گردند و آنهایی که آماده‌اند فلسفه و روح سازمان را بپذیرند و بدان وفادار بمانند باز خواهد بود.
 

سخنان ایوب‌خان

این اجلاسیه، که از روز پنجشنبه در اسلام‌آباد، پایتخت جدید پاکستان، شروع به کار کرده است، با نطق پرزیدنت ایوب‌خان افتتاح شد.
رئیس‌جمهوری پاکستان گفت: سه کشور عضو سازمان منطقه‌ای برای رسیدن به هدف‌های بزرگ و جاه‌طلبانه خود احتیاج به یک محیط صلح‌آمیز و حسن نیّت بین‌المللی دارند.
 

طرح‌های مشترک

اجلاسیه وزیران خارجه ایران، ترکیه و پاکستان عصر دیروز به کار خود خاتمه داد و نمایندگان سه کشور تأکید کردند که همکاری‌های خود را در زمینه تأسیس صنایع نوین مانند ساخت «فیبر مصنوعی» و صنایع  سنگین توسعه می‌دهند.
گزارش‌های رسیده به تهران حاکی است که جمعا سیزده طرح مشترک از طرف شورای وزیران تأیید شده است که مهم‌ترین آنها عبارت است از طرح‌های صنایع پارچه‌بافی، تولید انواع شیشه‌های ذره‌بینی و عدسی‌های دوربین‌های عکاسی و مهندسی، ماشین‌آلات، پلاستیک‌های تقویت‌شده، فیبر و صنایع دارویی. از سوی دیگر، طبق تصمیم وزیران خارجه سه کشور مهندسین ایرانی، ترک و پاکستانی به مطالعات خود برای ایجاد همکاری نزدیک در زمینه‌های اکتشاف و بهره‌برداری از نفت، ایجاد پالایشگاه، تولید کارخانه برق توربینی و گازی، ساختن ماشین‌های افزار، کابل و سیم‌های برق در تهران ادامه خواهند داد.
 

تفسیر رادیو لندن

رادیو لندن در تفسیری که دیروز پیرامون اجلاسیه اسلام‌آباد پخش کرد یادآوری نمود که ایران، ترکیه و پاکستان در چهارچوب سنتو با یکدیگر قرارداد دفاعی دارند و در عین حال از طریق پیمان همکاری منطقه‌ای برای عمران، پیوندهای اقتصادی عمیقی بین خود به‌وجود آورده‌اند و سه کشور به این سازمان اهمیت زیادی می‌دهند.
 

دبیر کل جدید

مسرت حسین زوبیری، وزیر ارتباطات پاکستان، به دبیر کلی سازمان همکاری‌های منطقه‌ای برای عمران انتخاب گردید.
این خبر در پایان کنفرانس دوروزه وزیران خارجه ایران، ترکیه و پاکستان در اسلام‌آباد داده شد.
زوبیری به جای آقای فواد روحانی، دبیر کل فعلی سازمان که مدت مأموریتش در اسفند آینده به پایان می‌رسد، برگزیده شده است.
باید دانست که هم‌زمان با تغییر دبیر کل، محل دبیرخانه نیز که اینک در تهران است، به پاکستان انتقال خواهد یافت.[7]
 

حوزه جدید نفتی «نوروز» غنی‌ترین حوزه نفتی «سیریب» است

روزنامه «اطلاعات» نوشت: گزارش خبرنگار نفتی ما حاکی است که حوزه جدید نفتی شرکت نفت ایران و ایتالیا «سیریپ» به نام نوروز در خلیج فارس، غنی‌تر از حوزه قبلی آن در بهرگان می‌باشد.
در حوزه بهرگان تاکنون هفت چاه دریایی حفر شده است و در سال قبل، از این چاه‌ها جمعا هشت‌میلیون و 694 هزار و ۵۱۷ بشکه نفت تولید گردیده که به طور تقریب روزی 24 هزار بشکه می‌شود.
شرکت سیریپ طبق قرارداد سه منطقه نفتی در اختیار داشت که یکی از آن مناطق، فلات قاره خلیج فارس است که حوزه‌های «بهرگان» و «نوروز» در این منطقه قرار دارند.
منطقه دیگر در دریای عمان بود که چندی قبل به ایران پس داده شد.
منطقه سوم منطقه‌ای است واقع در دامنه‌های شرقی کوه‌های زاگرس مرکزی که تاکنون در این منطقه سه چاه اصلی و دو چاه انحرافی حفر شده است.
طبق قرارداد، سیریپ دوازده سال مهلت دارد که وضع خود را روی این مناطق روشن سازد؛ بنابراین اگر تا دو سال دیگر در منطقه «زاگرس مرکزی» اکتشافات سیریپ به نتیجه نرسد، قانونا این منطقه هم به شرکت ملی نفت پس داده خواهد شد، مگر آنکه ترتیب جدیدی برای ادامه کار سیریپ در این ناحیه داده شود.
سیریپ برای اولین بار در سال ١٩٦٢ در بهرگان به نفت تجارتی رسید و در فروردین سال 1343 بهره‌برداری از چاه‌های بهرگان طی مراسمی با حضور مدیر عامل کمپانی نفتی «انی» ایتالیا و آقای دکتر اقبال آغاز شد.
در مورد حوزه نوروز هم به‌زودی حفر چاه‌های جدید و تدارک بهره‌برداری و تولید وسیع از آنها فراهم خواهد شد.
سیریپ به زودی برای حوزه نوروز برنامه جدیدی تدوین خواهد کرد تا از میدان مزبور نفت کافی استحصال گردد.[8]
 

انتصاب

از طرف آقای وزیر دارایی آقای دکتر محسن عاملی به سمت مدیر کل آموزش وزارت دارایی منصوب شد.[9]
 

کرسی‌های مجلس شورای ملی زیاد می‌شود

از امروز تعمیر و تغییر تالار مجلس شورای ملی به منظور تأمین جا برای نمایندگان اضافی مجلس آغاز گردید.
در تالار علنی مجلس تعداد بیست صندلی دیگر نصب خواهد شد و شماره صندلی‌ها به ۲۱۹ عدد خواهد رسید.
این تغییرات در مدت ده روز آینده به اتمام خواهد رسید و بلافاصله نمایندگان دوره بیست‌ودوم مجلس شورای ملی پس از تسلیم اعتبارنامه‌های خود به دفتر مجلس شورای ملی، در تالار علنی حضور می‌یابند تا کرسی‌های خود را مشخص کنند.
از فردا نمایندگان تهران و شهرستان‌ها اعتبارنامه‌های خود را که از انجمن‌های انتخابات مربوطه دریافت داشته‌اند، به‌تدریج به مجلس شورا تسلیم خواهند نمود.
 

افتتاح دوره جدید

تاریخ افتتاح دوره بیست‌ودوم مجلس شورای ملی هنوز به طور قطع روشن نشده و احتمال دارد در ١٤ مهر و یا ۲۳ مهر باشد؛ زیرا در آیین‌نامه مجلس افتتاح دوره‌های تقنینیه و اجلاسیه‌های سالانه روز 14 مهر پیش‌بینی شده، ولی چون دوره بیست‌ویکم در روز ۲۳ مهر رسمیت یافته است چنین به نظر می‌آید که افتتاح دوره جدید نیز بعد از 23 مهر (پس از اختتام دوره بیست‌ویکم) افتتاح شود و رسمیت یابد.
عده‌ای نیز معتقدند که چون در آیین‌نامه مجلس روز افتتاح، 14 مهر تعیین شده لذا مانعی ندارد که مانند سال‌های گذشته روز 14 مهر به عنوان موعد مراسم افتتاح دوره تقنینیه و یا اجلاسیه سالانه انتخاب شود، ولی رسمیت دوره جدید مجلس شورای ملی بعد از ۲۳ مهر اعلام گردد. در این مورد مطالعاتی در جریان است که تصمیم لازم اتخاذ شود.[10]
 

سارقین جیب هنرپیشه‌های سینما را خالی کردند

روزنامه «اطلاعات» نوشت: پول چند تن از هنرپیشگان فیلم‌های فارسی که برای تهیه فیلم به بندر پهلوی رفته‌اند پریشب به وسیله سارقین ربوده شد.
هنرپیشگان مزبور آقایان عباس مصدق، حبیب‌اله بلور، وثوق، بانو فریبا و چند تن دیگر می‌باشند که وجوه نقدی همه آنها به اضافه یک عدد ساعت مچی ربوده شده است.
خبرنگار ما در بندر پهلوی گزارش داد: بنا به اظهار هنرپیشگان مزبور این عده پریشب در محل اقامت خود خوابیده بودند که سارقین وارد شدند و جیب‌های آنها را خالی کردند!
یکی از هنرپیشگان در پاسخ این سؤال که به شهربانی شکایت کرده‌اید یا خیر؟ گفت: مبلغی که از ما ربوده شده در حدود یک هزار و ششصد تومان است، بااین‌حال شکایتی نکرده‌ایم؛ زیرا دزدها واقعا انصاف داشتند که وسایل فیلم‌برداری و لباس ما را نبردند و به همان پول نقد اکتفا کردند![11]
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 21 مرداد 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1]. پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مسجد جامع بازار تهران به روایت اسناد ساواک، ج 2، ص 47.
[2]. حجت‌الاسلام تعمیرکاری به روایت اسناد ساواک، ص 1.
[3]. اطلاعات، 21 مرداد 1346، ص 20.
[4]. همان‌جا.
[5]. همان‌جا.
[6]. همان‌جا.
[7]. همان، صص 17 و 20.
[8]. همان، ص 20.
[9]. همان، ص 4.
[10]. همان‌جا.
[11]. همان‌جا.
 
https://iichs.ir/vdcayynu.49nmi15kk4.html
iichs.ir/vdcayynu.49nmi15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما