درخواست منوچهر آزمون برای انتقال از ساواک!/ بازگشت وزیر اقتصاد/ کنفرانس رؤسای دانشگاه‌های ایران، پاکستان، ترکیه و افغانستان/ اجلاسیه کمیته شاهراه آسیایی در تهران تشکیل می‌شود/ کتاب «انقلاب سفید» از اول سال تحصیلی در مدارس تدریس خواهد شد!/ راه آهن تهران به اروپا متصل می‌شود/ نماینده ایران به ریاست کنگره بین‌المللی زنان حقوقدان انتخاب شد
29 مرداد 1346

 

درخواست منوچهر آزمون برای انتقال از ساواک!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 29 مرداد 1346 «عین گزارش آقای دکتر منوچهر آزمون، استاد این اداره کل، را که تقاضا نموده به سایر وزارتخانه‌ها منتقل شود و یا استعفای او از خدمت در ساواک مورد قبول واقع گردد به پیوست ایفاد می‌دارد. خواهشمند است دستور فرمایید درباره درخواست کارمند نام‌برده اقدامات مقتضی به عمل آورده و نتیجه را اعلام نمایند».[1]
 

بازگشت وزیر اقتصاد

آقای دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، که برای شرکت در کمیته مشترک وزیران ایران و بلغارستان به «صوفیه» رفته بود، دیشب به تهران بازگشت.
وزیر اقتصاد و مسئولان اقتصادی بلغارستان، طی جلسات سه‌روزه کمیته مشترک، که از روز دوشنبه تا چهارشنبه هفته قبل طول کشید، مسائل مشترک و فعالیت‌های اقتصادی دولت را که در روابط بازرگانی و تجارتی ایران و بلغارستان جریان دارد مورد بررسی قرار دادند.[2]
 

کنفرانس رؤسای دانشگاه‌های ایران، پاکستان، ترکیه و افغانستان

روزنامه «اطلاعات» نوشت: در آبان‌ماه آینده کنفرانسی از رؤسای دانشگاه‌های ایران، پاکستان، ترکیه و افغانستان در پیشاور تشکیل خواهد شد.
این مطلب را امروز آقای پروفسور محمد علی، رئیس دانشگاه پیشاور، در ملاقات با آقای دکتر هدایتی، وزیر آموزش و پرورش، اعلام داشت.
ساعت ۹ بامداد امروز آقای پروفسور محمد علی، رئیس دانشگاه پیشاور که برای بازدید از تأسیسات دانشگاهی به تهران آمده است، با آقای دکتر هدایتی، وزیر آموزش و پرورش، ملاقات نمود.
در این ملاقات، وزیر آموزش و پرورش ضمن اظهار خوش‌وقتی از مسافرت رئیس دانشگاه پیشاور، پیرامون علائق مشترک فرهنگی کشور ایران و پاکستان گفت: دو ملت هم‌کیش و برادر ایران و پاکستان تحت رهبری دو رهبر عالیقدر، شاهنشاه آریامهر و پرزیدنت ایوب‌خان، با گام‌های بلند به سوی ترقی و تعالی پیش می‌روند و موجب خوش‌وقتی است که روزبه‌روز روابط دیرینه دو ملت مسلمان نزدیک‌تر و مستحکم‌تر می‌شود.
در مذاکراتی که امروز بین وزیر آموزش و پرورش و رئیس دانشگاه پیشاور به عمل آمد موضوع توسعه و مبادله استاد و دانشجو بین دو کشور و اعزام گروه‌های دانشجویان برای بازدید از پیشرفت متقابل دو کشور مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت.
 

کنفرانس رؤسای دانشگاه‌ها

در این ملاقات، رئیس دانشگاه پیشاور تصمیم دولت پاکستان را دائر بر تشکیل کنفرانسی از رؤسای دانشگاه‌های ایران، پاکستان، ترکیه و افغانستان، که در نوامبر آینده (آبان‌ماه) در پیشاور تشکیل خواهد شد، عنوان کرد.
قرار است در این اجتماع رؤسای دانشگاه‌ها تصمیماتی درباره مبادله استاد و دانشجو اتخاذ نمایند.
این ملاقات در ساعت ۱۰ پایان یافت.[3]
 

اجلاسیه کمیته شاهراه آسیایی در تهران تشکیل می‌شود

روزنامه‌های امروز کشور از کابل گزارش دادند: کمیته هماهنگی شاهراه آسیایی با شرکت دوازده کشور موافقت کرده است که اجلاسیه بعدی خود را در تهران تشکیل دهد.
این کمیته، که در هفته گذشته به اجلاسیه سه‌روزه خود پایان داد، پیشنهاد اونیون، دبیر اجرایی اکافه (کمیسیون اقتصادی برای آسیا و خاور دور) وابسته به سازمان ملل را نیز تصویب کرد.
در این پیشنهاد قید شده است که ملل پیشرفته و بانک عمران آسیایی باید برای تکمیل شاهراه آسیایی به کشورهای این منطقه وام اعطا کنند.[4]
 

کتاب «انقلاب سفید» از اول سال تحصیلی در مدارس تدریس خواهد شد!

امروز این بخشنامه از طرف وزارت آموزش و پرورش صادر و به کلیه ادارات آموزش و پرورش استان‌ها و شهرستان‌ها ابلاغ گردید:
به منظور تفهیم کامل اصول انقلاب شاه و ملت به نونهالان کشور و آشنا نمودن آنان با تحولات عمیق اجتماعی ایران در دوران پرافتخار سلطنت شاهنشاه آریامهر، کتاب انقلاب سفید به قلم بنیان‌گذار انقلاب ایران از اول سال تحصیلی آینده در کلاس‌های سوم و پنجم دبیرستان‌های سراسر کشور تدریس خواهد شد و چون ساعات دروس علوم اجتماعی در کلاس‌های مذکور برای تدریس و تفهیم مطالب پرارزش کتاب فوق کافی به نظر نمی‌رسد، بنابراین هفته‌ای یک ساعت از برنامه دروس هفتگی کارهای دستی در کلاس‌های سوم و پنجم دبیرستان‌ها کسر و به جای آن هفته‌ای یک ساعت به تدریس کتاب انقلاب سفید به طور جداگانه تخصیص داده می‌شود.
حداقل نمره قبولی درس کتاب «انقلاب سفید» در امتحانات کلاس‌های مذکور ۱۰ و در سال پنجم رشته ادبی ۱۲ تعیین می‌گردد.[5]
 

راه آهن تهران به اروپا متصل می‌شود

روزنامه «اطلاعات» نوشت: ریل‌گذاری راه آهن خط شرفخانه ـ قطور آغاز شد و پس از آنکه ساختمان این قطعه به اتمام رسید، راه آهن ایران از طریق ترکیه به شبکه راه آهن‌های اروپا اتصال خواهد یافت.
شرفخانه در شمال شرقی دریاچه رضائیه و قطور در مرز ایران ـ ترکیه قرار گرفته و ١٦٠ کیلومتر بین آنها فاصله است. ریل‌گذاری خط تبریز ـ صوفیان ـ شرفخانه به طول ٨١ کیلومتر تاکنون خاتمه یافته و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. در قطعه شرفخانه به قطور نیز بدنه خط ساختمان به پایان رسیده و ریل‌گذاری شروع شده است.
سازمان برنامه برای اجرای این طرح بزرگ ارتباطی اعتبار لازم را تأمین کرده است.[6]
 

نماینده ایران به ریاست کنگره بین‌المللی زنان حقوقدان انتخاب شد

چهاردهمین کنگره اتحادیه بین‌المللی زنان حقوقدان در اواخر تیرماه گذشته در شهر «مونرویا» پایتخت کشور لیبریا، واقع در مغرب آفریقا تشکیل گردید.
در این اتحادیه که یکی از سازمان‌های غیر دولتی وابسته به سازمان ملل متحد است، زنان حقوقدان ٦٤ کشور جهان از جمله ایران عضویت دارند.
نمایندگی ایران را در کنگره اتحادیه خانم دکتر منوچهریان عهده‌دار بود که در کنگره قبل (سال ١٩٦٤) در دهلی نو به نایب رئیسی اول کنگره انتخاب شده بود.
در کنگره مونرویا عده زیادی از نمایندگان کشورهای اروپایی، آمریکایی و خاورمیانه و همچنین نمایندگان کلیه کشورهای آفریقایی شرکت داشتند. وظیفه اساسی این کنگره یکی انتخاب رئیس و هیئت اجرائیه و دیگری بحث و تحقیق درباره مسائل حقوقی و گزارش نتیجه این تحقیقات به سازمان ملل متحد بود.
در مورد وظیفه اول یعنی تعیین هیئت‌رئیسه و اجرائیه کمیته انتصابات اتحادیه پس از چند جلسه شور و مذاکره خانم دکتر منوچهریان، نماینده ایران، را برای ریاست کنگره، خانم دکتر بروکسی، رئیس وقت کنگره، را برای نمایندگی پارلمانی اتحادیه در نظر گرفت و به علاوه ده نایب رئیس از کشور مالزی، فیلیپین، چین ملی، لبنان، انگلستان، استرالیا، سیلان، برزیل، لیبریا و فرانسه برای کنگره پیشنهاد کرد.[7]
 
 صفحه اول روزنامه اطلاعات، 29 تیر 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1]. منوچهر آزمون به روایت اسناد ساواک، ص 135. تقاضای مکرر آزمون از ساواک در مورد پذیرش انتقال یا استعفایش و مواضع مقامات ساواک دراین‌باره به شرح ذیل است:
تاریخ: 29 /5 /46 گزارش به عرض می‌رسد: اینجانب دکتر منوچهر آزمون، کارمند ده‌ساله سازمان اطلاعات و امنیت کشور، شغل فعلی استاد اداره کل آموزش، تاکنون طی گزارشات متعدد به شرح موجود در پرونده استخدامی مربوطه مدعی بوده و هستم که به علت دخل و تصرف‌هایی که در پرونده استخدامی‌ام به عمل آمده است، از حق دریافت رتبه و مزایای مالی، که به موجب حکم رسمی سال 1339 مشمول آن می‌شده‌ام، محروم مانده و این مسئله همان‌طور که بارها به عرض اولیای معظم ساواک رسانده‌ام، در کار اداری، احراز مشاغل، حقوق و مزایای استحقاقی تا این لحظه صدمات فراوانی برای بنده به همراه داشته است.
من باب مثال براساس حکم رسمی سال 1339 لازم است اینجانب دارای پایه 6 ساواک و حقوق و مزایای مربوطه باشم و حال آنکه اکنون بعد از ده سال خدمت با درجه دکترا در اقتصاد سیاسی از حقوق پایه 3 و شغلی معادل رئیس دایره و یا در حدود رئیس بخش برخوردارم.
براساس اوامر تیمسار ریاست معظم ساواک که در همه احوال عنایاتشان شامل حال کارمندان است، رسیدگی به پرونده استخدامی این بنده به تیمسار قائم‌مقام ریاست ساواک محول گردیده و به موجب دستور ایشان توجه و اعلام نظر نسبت به جریان امر به کمیسیونی مرکب از مدیریت اداره کل یکم، مدیریت اداره کل آموزش، رئیس اداره کار گزینی و نماینده اداره کل چهارم احاله شد.
با اینکه کمیسیون مزبور حق اینجانب را محرز شمرد، متأسفانه نتیجه‌ای از آن عاید بنده نشده و مطلب به سکوت برگزار گردید.
ازآنجاکه مطمئن بوده و هستم اولیای محترم ساواک نظری جز دفاع از حق و انصاف نداشته و ندارند، چندین بار به طور شفاهی معروض داشتم که ترتیبی اتخاذ شود تا عدالت درباره من اجرا گردد، ولی به طوری که مشهود است گویا آیین‌نامه استخدامی ساواک اجازه اجرای عدالت و انصاف را در مورد استیفای حقوق مسلم و غیرقابل تردید اینجانب نمی‌دهد.
اولیای معظم ساواک تصدیق می‌فرمایند کارمندی که تا این حد نسبت به تقاضای حقه او بی‌الطفاتی [التفاتی] بشود، هرگز روحیه سالم و انرژی لازم برای خدمت‌گذاری نخواهد داشت.
از این جهت و ازآنجاکه در مدت ده سال خدمت صادقانه، کوچک‌ترین ضعف و یا نقطه ابهامی در پرونده اداری بنده وجود ندارد و همیشه به عنوان یک کارمند پرکار و نمونه و باانضباط در هر شغلی که داشته‌ام شناخته شده‌ام و چون هرگز مایل نیستم دلسردی و ناامیدی من موجب ناخشنودی رؤسا و اولیای محترم و معظم دستگاهی که افتخار خدمت‌گذاری آن را دارم شود، بدین وسیله استدعا می‌کنم با انتقال بنده به یکی از وزارتخانه‌های اطلاعات، آبادانی و مسکن و یا نخست‌وزیری موافقت فرمایند و در صورتی که از چنین محبت و عنایتی دریغ می‌فرمایند، استعفای بنده را از خدمت در ساواک قبول فرموده و اینجانب را مدیون الطاف خود فرمایند.
به عرض می‌رسد که در آینده نیز خود را خادم ساواک دانسته و در هر حال و شرایط آماده انجام وظیفه محوله می‌باشم.
با تقدیم احترام: دکتر منوچهر آزمون
گزارش درباره: آقای دکتر منوچهر آزمون 1ـ نام‌برده بالا در تاریخ خردادماه 1339 به استناد مدارک تحصیلی ارائه‌شده (دکترا) با رتبه 3 در ساواک استخدام و در کشور آلمان مشغول خدمت گردیده است؛ 2ـ پس از مراجعت به ایران چون مدارک تحصیلی وی به گواهی شورای عالی آموزش و پرورش نرسیده بود، لذا مقرر گردید تا تصویب مدارک تحصیلی مانند یک نفر دیپلمه استخدام گردد، ولی نام‌برده تقاضای حقوق دکترا را نموده که به عرض رسیده و پی‌نوشت فرموده‌اند (به‌هرحال فعلا به طور قراردادی با او رفتار کنید 15 /10 /40) لذا از بدو استخدام با حقوق 18000 ریال به قراردادی تبدیل شده است؛ 3ـ نام‌برده گزارش مجددی تسلیم و بالنتیجه مقرر می‌گردد سابقه خدمت او از سال 1337 که به طور مأمور ویژه در آلمان خدمت می‌نموده محسوب و حکم استخدامش از 1 /1 /37 با رتبه 1 صادر و در 1 /1 /41 به رتبه 2 و 1 /1 /44 به رتبه 3 مفتخر گردیده، ضمنا از 1 /1 /41 ماهیانه 2000 ریال فوق‌العاده زبان دریافت نموده است؛ 4ـ اداره کل آموزش در 24 /9 /44 ارزش تحصیلی وی را ارسال داشته و شورای عالی آموزش و پرورش در جلسه مورخ 14 /9 /44 ارزش تحصیلات مشارالیه را دکترا در اقتصاد شناخته است؛ 5ـ نام‌برده به استناد مدارک تحصیلی تأییدشده تقاضای رتبه‌های عقب‌افتاده را نموده که مراتب در شورای عالی ساواک مطرح و شورا پس از رسیدگی چنین نظر داد: «از نظر توجیه پرونده از روزی که شورای عالی آموزش و پرورش مدرک تحصیلی وی را گواهی نمود ملاک عمل می‌باشد و دادن رتبه مقرراتی دارد که خلاف آن نمی‌توان اقدام کرد؛ به علاوه وضع مکتسبه را که قانونی شده نمی‌شود عوض نمود و بالنتیجه وضع موجود او را نمی‌توان تغییر داد». پیشنهاد شورا به عرض رسید و مورد تصویب واقع و به مشارالیه ابلاغ گردیده؛ 6ـ نام‌برده در تاریخ 7 /12 /44 تقاضا نموده با منعکس ساختن سوابق خدمت و رضایت ساواک به وزارت آبادانی و مسکن منتقل شود که موضوع در کمیسیون پرسنلی مورخه 30 /1 /45 مطرح و با توجه به اقداماتی که روی پرونده استخدامی وی به عمل آمده، اقدام در مورد تقاضای نام‌برده را پیشنهاد نمود که مراتب به عرض رسید و مورد تصویب واقع نشد.
موضوع در شورای عالی ساواک مطرح و شورا اظهار نمود در این مورد نظر خاصی ندارد و در صورتی که در رفتن اصرار دارد، با او موافقت شود که این پیشنهاد مورد تصویب واقع ولی روی آن اقدامی به عمل نیامده است؛ 7ـ در تاریخ 15 /5 /1345 مجددا گزارشی به حضور تیمسار ریاست معظم ساواک تقدیم و اوامری صادر فرمودند که بالنتیجه موضوع مجددا در کمیسیون پرسنلی مطرح و پیشنهاد کمیسیون با پی‌نوشت تیمسار قائم‌مقام ریاست ساواک به عرض تیمسار ریاست ساواک رسید، اوامری صادر نفرمودند؛ 8ـ اینک مشارالیه با تقدیم گزارشی پیوست تقاضای انتقال به یکی از وزارتخانه‌های اطلاعات، آبادانی و مسکن و یا نخست‌وزیری و در غیر این صورت استعفا از خدمت در ساواک را نموده است.
رئیس بخش ستوده.
31 /5 /46 رئیس اداره کارگزینی، خداداد.
[2]. اطلاعات، 29 مرداد 1346، ص 16.
[3]. همان‌جا.
[4]. همان‌جا.
[5]. همان‌جا.
[6]. همان، ص 15.
[7]. همان، ص 4.
https://iichs.ir/vdcauynu.49nma15kk4.html
iichs.ir/vdcauynu.49nma15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما