شاه و فرح به هند و تایلند می‌روند؟!/ پخش مراسم تاج‌گذاری/ وزارتخانه‌های جدید/ وزیر دارایی به اروپا و آمریکا می‌رود!/ لیدر حزب مردم به سنا راه می‌یابد؟!/ پان‌ایرانیست‌ها در مجلس مؤسسان!/ مرگ یک روزنامه‌نگار!/ فستیوال فیلم‌های آواز و اپرا/ موفقیت دو دانشجوی ایرانی در رشته فیلم‌برداری در آمریکا!
24 شهریور ۱۳۴۶

 

شاه و فرح به هند و تایلند می‌روند؟!

«سپید و سیاه» نوشت: از مسافرت‌هایی که شاهنشاه و علیاحضرت شهبانو نایب‌السلطنه به خارج در پیش خواهند داشت مسافرت به کشور هندوستان خواهد بود و بعد از دیدار سرزمین هند ممکن است عازم بازدید پادشاه و ملکه تایلند نیز بشوند.
این مسافرت در سال آینده عملی خواهد شد. [1]
 

پخش مراسم تاج‌گذاری

«سپید و سیاه» نوشت: فرستنده‌های رادیو ایران و رادیو تهران و تمام شبکه رادیویی کشور از 1 تا 10 آبان‌ماه (غیر از یک روز که مصادف با وفات امام هفتم شیعیان است) برنامه‌های فوق‌العاده‌ای به مناسبت روزهای جشن تاج‌گذاری شاهنشاه و شهبانوی ایران هر روز به مدت ده ساعت پخش خواهند کرد.[2]
 

وزارتخانه‌های جدید

«سپید و سیاه» نوشت: گفته می‌شود به‌زودی چند وزارتخانه جدید بر وزارتخانه‌های فعلی افزوده خواهد شد.
به قرار اطلاع، یکی از این وزارتخانه‌ها وزارت آب است که به دنبال ملی شدن منابع آب‌های زیرزمینی وجود آن ضروری تشخیص داده شده است.
همچنین گفته شد وزارت کشاورزی نیز به دو وزارتخانه تقسیم می‌شود و تشکیل وزارت تعاون نیز قطعی است.
نام دکتر ولیان و دکتر زاهدی و یدالله شهبازی برای این وزارتخانه‌های جدید برده می‌شود.[3]
 

وزیر دارایی به اروپا و آمریکا می‌رود!

«سپید و سیاه» نوشت: وزیر دارایی برای یک مسافرت ده‌روزه به منظور شرکت در جلسات اوپک و مجمع عمومی بانک بین‌المللی عازم اروپا و آمریکا می‌شود.
در سال گذشته وزیر دارایی ایران ریاست مجمع عمومی بانک بین‌المللی را برعهده داشت.
گفته می‌شود در سال جاری وزیر دارایی بیش از سایر وزرا به مسافرت رفته است.[4]
 

لیدر حزب مردم به سنا راه می‌یابد؟!

«سپید و سیاه» نوشت: به قرار مسموع، دولت مشغول مذاکره با یکی از سناتورهای انتخابی تهران است تا با ارجاع شغل مهمی به وی، راه ورود لیدر حزب مردم را به مجلس سنا هموار سازد.
در محافل سیاسی تهران گفته می‌شود تاکنون توفیقی دراین‌باره به‌دست نیامده است. پروفسور عدل در مجلس مؤسسان نیز آخرین وکیل تهران بود و باز تنها وکیلی بود که در جلسات مؤسسان شرکت نکرد.[5]
 
 یحیی عدل هنگام گفت‌وگو با دکتر جهانشاه صالح
 یحیی عدل هنگام گفت‌وگو با دکتر جهانشاه صالح
شماره آرشیو: ۳-۸۸۱۸-۴ع
 

پان‌ایرانیست‌ها در مجلس مؤسسان!

«سپید و سیاه» نوشت: در مؤسسان سوم، نمایندگان حزب پان‌ایرانیست با ایراد نطق‌های حماسی و تاریخی که به فارسی سره تهیه شده بود، توجه همه را به خود جلب نمودند.
این نطق‌ها، که همه از تاریخ شاهنشاهی ایران بود، با جمله «پاینده ایران» آغاز می‌گردید و از دورترین تاریخ شاهنشاهی ایران تا عصر حاضر گفته می‌شد.[6]
 

مرگ یک روزنامه‌نگار!

«تهران‌مصور» نوشت: به مناسبت درگذشت ناگهانی شادروان حمید هاشمی، سردبیر هفته‌نامه «اتحاد ملی»، این نشریه یک شماره مخصوص انتشار داد که سر تا سر صفحه آن در یک کادر مشکی قرار گرفته بود و بر خلاف همیشه که خوانندگان عادت کرده بودند آرم قرمزرنگ این نشریه را بر فراز صفحه مشاهده کنند، این آرم نیز به رنگ سیاه چاپ شده بود و خبر از حادثه‌ای ناگوار و اسف‌انگیز می‌داد.[7]
 

فستیوال فیلم‌های آواز و اپرا

«تهران‌مصور» نوشت: گروه هنری کاخ جوانان یک برنامه موسیقی جاز در تالار کاخ مرکزی جوانان اجرا کرد.
این برنامه از سری برنامه‌های مختلفی است که توسط هنرمندان جوان در تالار کاخ مرکزی جوانان اجرا می‌شود.[8]
 

موفقیت دو دانشجوی ایرانی در رشته فیلم‌برداری در آمریکا!

«تهران‌مصور» نوشت: دو نفر از دانشجویان ایرانی در آمریکا جزء ده نفر دانشجویانی هستند که از دانشکده علوم و هنرهای سینمایی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی واقع در لوس‌آنجلس فارغ‌التحصیل شده‌اند.
این دو نفر آقایان محمدعلی ایثاری و خسرو هریتاش نام دارند و هشت نفر دیگر که آمریکایی هستند، در میان سه‌هزار نفر داوطلب برای تحصیل در این رشته انتخاب شده بودند و با موفقیت دوره فوق لیسانس را در این دانشکده به پایان رساندند.
برای این ده نفر اخیرا برنامه سمیناری با همکاری شرکت فیلم‌برداری «اونیورسال» ترتیب داده شده بود که طی آن دانشجویان از نزدیک طرز کار و تشکیلات یک کمپانی بزرگ فیلم‌برداری را مورد مطالعه قرار دادند.[9]
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1]. سپید و سیاه، 24 شهریور 1346، ص 4.
[2]. همان‌جا.
[3]. همان‌جا.
[4]. همان‌جا.
[5]. همان‌جا.
[6]. همان‌جا.
[7]. تهران‌مصور، 24 شهریور 1346، ص 19.
[8]. همان‌جا.
[9]. همان‌جا.
https://iichs.ir/vdciwwar.t1awr2bcct.html
iichs.ir/vdciwwar.t1awr2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما