«هویدا کار در شرکت نفت را به نخست‌وزیری ترجیح می‌دهد»!/ بازدید فریده دیبا از لنینگراد/ قرارداد تأسیس کارخانه تراکتورسازی/ کنفرانس مشورتی اوپک هفته آینده در عربستان سعودی تشکیل می‌شود/ «حقوق بازنشستگی مدیران کل مقطوع می‌شود»/ لغو روادید/ تحصیلات دوره ابتدایی پنج سال شد/ رئیس مجلس سنای ترکیه عازم شمال شد/ «مجلسین فعلی منحل می‌شود»/ دولت اراضی خالصه اوین را در اختیار می‌گیرد!
۴ مهر ۱۳۴۶

 

«هویدا کار در شرکت نفت را به نخست‌وزیری ترجیح می‌دهد»!

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 4 مهر 1346 «روز 3 /7 /46 کاظم مسعودی، مدیر روزنامه "آژنگ" در دفتر وزیر آموزش و پرورش می‌گفت: آن دسته از رجال سیاسی مملکت که با سیاست آمریکا نظر مساعدی ندارند مایل‌اند مهندس شریف‌امامی تصدی نخست‌وزیری را عهده‌دار گردد و به‌تدریج با اجرای برنامه‌های سیاسی مختلف ایران را از کمک‌های مختلف آمریکایی بی‌نیاز کند، ولی دسته‌ای که عقیده دارند نباید روابط سیاسی و اقتصادی ایران و آمریکا محدود شود علاقه‌مند به ادامه کار حکومت آقای هویدا هستند. شاهنشاه آریامهر نیز در شرایط فعلی برنامه خود را پیروی می‌فرمایند و مایل‌اند آقای هویدا به کار خود ادامه دهند».
این سند می‌افزاید: کاظم مسعودی می‌گفت: شخص هویدا مایل است در شرکت ملی نفت به جای دکتر اقبال مشغول خدمت شود برای اینکه اکثریت کارمندان شرکت ملی نفت با او نظر صمیمانه‌ای دارند و خود هویدا خدمت در شرکت نفت را از کار نخست‌وزیری برای خود مناسب‌تر می‌داند.
در «نظریه رهبر عملیات» آمده است: منبع مورد اعتماد می‌باشد.[1]
 

بازدید فریده دیبا از لنینگراد

«اطلاعات» نوشت: گزارش رسیده از مسکو حاکی است سرکار علیه بانو فریده دیبا، مادر گرامى علیاحضرت شهبانو، که در شوروی به‌سر می‌برند، از مسکو با راه آهن وارد شهر لنینگراد شدند.
در ایستگاه راه آهن معاون شهرداری لنینگراد، رئیس انجمن شهر و عده‌ای از شخصیت‌های محلی و روزنامه‌نگاران از ایشان استقبال کردند.[2]
 

قرارداد تأسیس کارخانه تراکتورسازی

قرارداد تأسیس کارخانه تراکتورسازی تبریز قرار است صبح فردا در وزارت اقتصاد به امضا برسد.
بر اساس این قرارداد، ایران با همکاری و کمک رومانی اقدام به تأسیس این واحد صنعتی خواهد کرد.[3]
 

کنفرانس مشورتی اوپک هفته آینده در عربستان سعودی تشکیل می‌شود

وزیر دارایی برای شرکت در مذاکرات کنفرانس مشورتی اوپک هفته آینده به عربستان سعودی خواهد رفت.
وزیر دارایی در حال حاضر در «ریودوژانیرو» پایتخت سابق برزیل می‌باشد و امروز در مجمع عمومی بانک جهانی شرکت خواهد کرد.
آقای دکتر جمشید آموزگار پس از پایان اجلاسیه مجمع عمومی به عربستان سعودی خواهد رفت.
کنفرانس مشورتی اوپک در ۱۳ مهرماه به دنبال کنفرانس فوق‌العاده اوپک، که اخیرا در رم تشکیل گردید، در عربستان سعودی منعقد خواهد شد.
در اجلاسیه مشورتی تصمیمات اجلاسیه فوق‌العاده مورد مشورت قرار می‌گیرد. در کنفرانس فوق‌العاده تصمیم گرفته شد که موضوع لغو تخفیف بهره مالکانه به طور جدی و فوری تعقیب گردد.
در آن اجلاسیه، عربستان سعودی طرح جدیدی را که شرکت نفتی «آرامکو» در این مورد ارائه داده بود مطرح کرد، که بلافاصله مورد بحث و حک و اصلاح قرار گرفت. این طرح در فاصله بین کنفرانس فوق‌العاده رم و کنفرانس مشورتی عربستان سعودی مورد مطالعه، اظهار نظر دفتر اقتصادی اوپک و همچنین مورد مطالعه دول ذی نفع عضو اوپک قرار گرفت.
پیش‌بینی می‌شود پس از کنفرانس مشورتی، مسئله بهره مالکانه به طور جدی مورد تعقیب قرار گیرد.[4]
 

«حقوق بازنشستگی مدیران کل مقطوع می‌شود»

«اطلاعات» نوشت: به موجب پیشنهادی که تسلیم مقامات سازمان امور اداری گردید، مدیران کل وزارتخانه‌ها و مؤسسات مشمول قانون استخدام تقاضا کرده‌اند که حقوق بازنشستگی آنان نیز مانند وزرا، سفرا و معاونین نخست‌وزیر و معاونین وزارتخانه‌ها مقطوع گردد.
در حال حاضر حقوق مدیران کل مانند سایر کارمندان دولت از روى مدرک تحصیلی آنان تعیین می‌گردد و حداکثر حقوقی که برای یک مدیر کل در نظر گرفته شده ۲۲۲۰ تومان می‌باشد و احتمالا در گروه ۱۰ یا ۱۱ جدول قانون استخدام قرار خواهند گرفت.
مدیران کل تقاضا نموده‌اند چون برای احراز پست مدیر کلی مقررات خاصی وجود دارد و برخلاف وزرا و معاونین و سایر مقامات، که انتصاب آنان بدون رعایت سلسله‌مراتب در وزارتخانه صورت می‌گیرد، بایستی کلیه مقامات پایین‌تر را در اداره گذرانده باشند، ترتیبی داده شود که در زمان بازنشستگی از حقوق مقطوع بازنشستگی استفاده کنند.
چنانچه این پیشنهاد به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی برسد، حقوق مدیران در زمان بازنشستگی به طور مقطوع سه‌هزار تومان در ماه تعیین خواهد شد. پیشنهاد حقوق مقطوع بازنشستگی در مورد مدیران کل مورد بررسی سازمان امور اداری و استخدامی کشور قرار گرفته و احتمالا تا هفته آینده تصمیم نهایی در مورد آن اتخاذ می‌گردد.[5]
 

لغو روادید

به موجب تصویب‌نامه‌ای اتباع دولت فدرال آلمان می‌توانند برای مدت سه ماه توقف در ایران بدون روادید وارد ایران شوند. این مقررات از 9 مهرماه جاری به مورد اجرا گذاشته می‌شود.[6]
 

تحصیلات دوره ابتدایی پنج سال شد

در سال تحصیلی جاری دوره ابتدایی در سراسر کشور پنج سال خواهد بود و از کلیه دانش‌آموزان کلاس‌های پنجم ابتدایی امتحانات نهایی به عمل خواهد آمد و قبول‌شدگان امتحانات نهایی پنج‌ساله ابتدایی در مهرماه آینده در نخستین کلاس دوره راهنمایی تحصیلی شرکت خواهند کرد.
از دانش‌آموزان کلاس‌های ششم نیز در سال جاری امتحان نهایی به عمل می‌آید، ولی این دسته از دانش‌آموزان با روش فعلی ادامه تحصیل خواهند داد و به کلاس‌های بالاتر خواهند رفت.
با این ترتیب امسال دو امتحان نهایی انجام می‌شود که یکی در سال پنجم و دیگری در سال ششم می‌باشد، ولی از سال دیگر کلاس ششم ابتدایی در دبستان‌ها وجود نخواهد داشت.[7]
 

رئیس مجلس سنای ترکیه عازم شمال شد

شب گذشته از طرف سفیرکبیر ترکیه ضیافتی به شام به افتخار آقای پروفسور ابراهیم شوقی آتا ساقون، رئیس مجلس سنای ترکیه، داده شد که در آن چند تن از اعضای کابینه، رؤسای دو مجلس و جمعی از نمایندگان مجلسین و رجال داخلی و سفرای خارجی شرکت داشتند.
رئیس سنای ترکیه ساعت 8 بامداد امروز برای بازدید از صفحات شمال عازم رامسر گردید.
پروفسور ابراهیم شوقی آتا ساقون بعد از ظهر دیروز با آقای هویدا، نخست‌وزیر، ملاقات نمود. امشب نیز از طرف آقای مهندس ریاضى، رئیس مجلس شورای ملی، ضیافتی به شام به افتخار رئیس مجلس سنای ترکیه در هتل دربند ترتیب داده خواهد شد.[8]
 

«مجلسین فعلی منحل می‌شود»

جراید امروز کشور نوشتند: امروز وزیر کشور رسما اعلام داشت با صدور فرمان همایونی مجلسین فعلی منحل می‌شود و مجلسین جدید 14 مهر گشایش می‌یابد.
برای اینکه مجلسین جدید بتوانند زودتر کار خود را آغاز نمایند و هیچ گونه وقفه‌ای در امور قانون‌گذاری پیش نیاید، دوره چهارم مجلس سنا و دوره بیست‌ویکم مجلس شورای ملی به فرمان همایونی منحل می‌‎شود.
این مطلب را آقای عبدالرضا انصاری، وزیر کشور، امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد و طی آن اظهار داشت: نظر به اینکه طبق اصل پنجم قانون اساسی که ابتدای هر دوره قانون‌گذاری را از تاریخ تصویب اعتبارنامه بیش از نصف نمایندگان مقرر داشته است، مجلسین فعلی (دوره چهارم مجلس سنا و بیست‌ویکم مجلس شورای ملی) به ترتیب تا روز 21 و 23 مهرماه صلاحیت قانون‌گذاری را دارا می‌باشند و باید که مجلسین مزبور در روز 14 مهرماه مفتوح گردند و با وجود مجلسین فعلی افتتاح مجلسین جدید (دوره پنجم مجلس سنا و بیست‌ودوم مجلس شورای ملی) در روز 14 مهرماه مستلزم وجود دو مجلس در زمان واحد بوده و موجه نمی‌باشد و از طرفی افتتاح مجلسین فعلی در روز 14 مهرماه و سپس افتتاح مجلسین جدید در روز 23 مستلزم تکرار تشریفات نسبتا زیاد در فاصله بسیار کوتاه است که مناسب نمی‌باشد و بر فرض اینکه مجلسین فعلی در روز 14 مهرماه افتتاح یابند، ظرف مدت کوتاهی که در حدود یک هفته می‌باشد، وقتشان فقط صرف انجام تشریفات مربوط به شروع کار قانون‌گذاری خواهد شد و قبل از اینکه کاری انجام بدهند دوره آنها سپری خواهد گردید؛ لذا به منظور افتتاح مجلسین طبق سنّت دیرین در روز 14 مهرماه و تهیه موجبات لازم برای اینکه مجلسین جدید بتوانند زودتر کار خود را آغاز نمایند، طبق اصل ٤٨ قانون اساسی فرمان همایونی دائر به انحلال دوره چهارم مجلس سنا و دوره بیست‌ویکم مجلس شورای ملی شرف صدور خواهد یافت تا دوره پنجم مجلس سنا و بیست‌ودوم مجلس شورای ملی، که آماده برای انجام وظایف قانونی هستند، بتوانند از روز 14 مهرماه شروع به کار نمایند و هیچ گونه وقفه‌ای در امور قانون‌گذاری پیش نیاید.[9]
 

دولت اراضی خالصه اوین را در اختیار می‌گیرد!

این اطلاعیه صبح امروز از طرف سازمان اصلاحات ارضی کل کشور منتشر گردید: نظر به اینکه تبصره ۸ ماده ۳ قانون انحلال بنگاه خالصجات مصوب 20 تیر 1346 مقرر داشته است: «سازمان اصلاحات ارضی مجاز است حق ریشه زارعین اراضی مزروعی خالصه را که مورد احتیاج دولت باشد طبق مقررات ماده ٤٥ آیین‌نامه اصلاحات ارضی مصوب 3 مرداد 1343 و بدون رعایت حد نصاب مذکور در آن ماده خریداری نماید» لذا به اطلاع کلیه زارعین اراضی اوین می‌رساند که چون اراضی مزبور اعم از مزروعی و بایر برای اجرای طرح‌های عمرانی مورد احتیاج دولت است سازمان اصلاحات ارضی کل کشور به استناد تبصره فوق حق ریشه زارعین را با ارزیابی خریداری و بهای آن را پس از تأمین اعتبار پرداخت خواهد نمود.
بنابراین شایسته است زارعین مزبور از هر نوع عمل زراعتی و مداخله در اراضی مورد احتیاج دولت خودداری و به اصلاحات ارضی کل کشور مراجعه نمایند.[10]
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 4 مهر 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1]. جعفر شریف‌امامی به روایت اسناد ساواک، ص 211؛ دکتر منوچهر اقبال به روایت اسناد ساواک، ص 353.
[2]. اطلاعات، 4 مهر 1346، ص 20.
[3]. همان‌جا.
[4]. همان‌جا.
[5]. همان‌جا.
[6]. همان‌جا.
[7]. همان، صص 1 و 17. 
[8]. همان، ص 17.
[9]. همان، صص 1 و 17. 
[10]. همان‌جا. 
 
https://iichs.ir/vdcbssb5.rhbsspiuur.html
iichs.ir/vdcbssb5.rhbsspiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما