وضعیت مدارس، معلمان و دانش‌آموزان در دوره محمدرضا پهلوی؛

خروجی نظام تعلیم و تربیتی نمره‌محور

در جلسه پانزدهم دوره بیستم مجلس شورای ملّى‏، بیوک اردبیلى، نماینده تبریز، گزارشی از وضعیت کشور ارائه داده است که در بخشی از آن به وضعیت مدارس، دانش‌آموزان و معلمان ایرانی اشاره شده است
خروجی نظام تعلیم و تربیتی نمره‌محور
 
پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده تاریخ معاصر؛ در جلسه پانزدهم، دوره بیستم مجلس شورای ملّى‏، روز سه‌شنبه 5 اردیبهشت‌ماه 1340، بیوک اردبیلى، نماینده تبریز، گزارشی از وضعیت کشور ارائه داده است. این گزارش شامل بخش‌های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی است. در بخشی از نطق وی به وضعیت مدارس، دانش‌آموزان و معلمان ایرانی اشاره شده است
 
«سطح معلومات خیلى خراب است؛ معلمین علاقه‌اى به تدریس ندارند و بعضى از آنها از عهده اداره کردن چهار کلاس برنمى‌آیند و اصلا کنترل آنها خیلى مشکل است؛ مضافا اینکه حقوق کافى هم ندارند. الان عده‌ای از آموزگاران دیپلمه بعد از ده سال خدمت ماهیانه سه‌هزار ریال، یعنى روزى یک‌صد ریال به اندازه مزد یک کارگر، حقوق مى‌گیرند و وضع زندگى آنها تأمین نیست و این نکات اخلاقى در جامعه فرهنگ ما بین مدارس رسوخ داشته شاگردان مدارس به جاى درس خواندن تقلید از هنرپیشگان خارجى می‌کنند. در مدارس ابدا به ذوق دانش‌آموزان اعتنایی نمی‌شود و معلم نمى‌داند شاگردان که ده یا پانزده سال با او سروکله زده به تحصیل در چه رشته ذوق دارند و فقط به دادن نمره و قبول امتحان اکتفا می‌شود. بایستى فرهنگ را مطابق احتیاج روز اصلاح کرد. رشد جسمى اطفال را با رشد فکرى تطبیق داد. برنامه‌ای تهیه کرد که متناسب با رشد فکرى باشد و معلمین در هر سال ذوق آنها را یادداشت کنند و در گواهى کلاس‌ها ذوق آنها را یادداشت نمایند تا براى ادامه تحصیل در رشته‌هاى مخصوص پذیرفته شوند و بیخودى آنهایی که ذوق مهندس دارند در رشته طب و آنهایی که ذوق صنعتى دارند در تربیت‌بدنى و... وارد نشوند و مملکت یک عده متخصصین باذوق و علاقه‌مند تربیت کند و احتیاجات مردم با علاقه‌مندى و دلسوزى رفع شود».[1]
 
کلاس درسی در دوره پهلوی دوم

 
پی‌نوشت:
 
[1]. مشروح مذاکرات مجلس شورای ملّى، دوره 20‏، جلسه 15، صورت مشروح مجلس روز سه‌شنبه 5 اردیبهشت‌ماه 1340. 
https://iichs.ir/vdcfctd0.w6dtvagiiw.html
iichs.ir/vdcfctd0.w6dtvagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما