«مراجع بر خلاف تعهدات معموله در فیضیه عمل می‌کنند»!/ «امنیت در مملکت وجود ندارد؛ امنیت در مملکت اسلامی نیست»!/ افتتاح کنفرانس دوره مدیریت/ راه آهن رضائیه ـ تهران چهارم آبان شروع به کار می‌کند/ طی نیم سال آینده؛ دوازده‌هزار کیلومتر راه فرعی ایجاد می‌گردد/ برای رعایت اصول شهرسازی در تهران؛ تفکیک اراضی شهر کنترل می‌شود/ کنترل شهرداری/ بازگشت معاون نخست‌وزیر از سنگاپور/ شیشه ارزان می‌شود/ وزنه‌برداران ایران به مکزیکو رفتند/ برای قرعه‌کشی بهمن‌ماه؛ ۲۵۰۰ مشمول دیپلمه ذخیره شدند
۱۷ مهر ۱۳۴۶


«مراجع بر خلاف تعهدات معموله در فیضیه عمل می‌کنند»!

بر اساس گزارش ساواک به تاریخ 17 مهر 1346 «ساواک قم اعلام داشته پس از تحویل مدارس مزبور به آیات اله شریعتمداری و گلپایگانی و تعیین هیئت‌مدیره (سه نفر از طرف شریعتمداری و دو نفر از طرف گلپایگانی) که قرار بوده هیئت مزبور با نظر ساواک طلاب را در مدارس اسکان دهند علاوه بر اینکه برخلاف تعهدات معموله اقدام کرده‌اند آقای ابهری هم که مرتبا با مرکز تماس دارد هیچ‌گونه همکاری در این زمینه با آن ساواک ننموده است».
این سند می‌افزاید: «ساواک قم تقاضا کرده در ملاقات‌های بعدی که در مرکز با نام‌برده به عمل می‌آید به وی تفهیم گردد که با آن ساواک همکاری لازم را نموده تا با استفاده از وجود یادشده قسمتی از هدف‌های آن ساواک در خصوص مدارس فیضیه و دارالشفاء انجام پذیرد. مراتب استحضارا معروض می‌گردد».[1]
 

«امنیت در مملکت وجود ندارد؛ امنیت در مملکت اسلامی نیست»!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 17 مهر 1346 «محترما به عرض می‌رساند شب گذشته ابتدای نماز جماعت به وسیله آقای سیدعبدالحسین دستغیب در مسجد جامع خوانده شد. ساعت 18:45 آقای حاج ابوالقاسم عطار به منبر رفت و مسئله نماز بیان نمود. ساعت 19 آقای سیدعبدالحسین دستغیب به منبر رفت و رشته سخن را در پیرامون خلقت انسان، که اشرف مخلوقات است، به دست گرفت و بیان داشت:
در شماره اخیر مکتب اسلام از قول جرائد نقل کرده بود که در تهران فلان دختر رجال خود را انتحار نموده فلان جوان فلان دختر را کشته فلان کس خود را از بالای بام انداخته و کشته دیگری خود را مسموم نموده این چه نکبتی است که دنیا را گرفته و اسم خود را تمدن نهاده است. فلان جوان را که به اتهام قتل یک دختر زندانی کرده‌اند او را برای محاکمه برده‌اند. جوان اظهار داشته است که تقصیر از ما نیست؛ این دخترها که این‌طور می‌آیند در خیابان، جوانان را تهییج می‌کنند. در آن موقع جوان دیگر خودش را نمی‌شناسد و مرتکب جنایت می‌شود. امنیت در مملکت وجود ندارد؛ امنیت در مملکت اسلامی نیست. مردم چه بکنند با این گونه پیش‌آمدها؟
گزارش می‌افزاید: بعد از آن روضه خواند. ساعت 19:45 مجلس پایان یافت. جمعیت زن و مرد در حدود دویست نفر بودند. توضیحا اینکه از بیان نام‌برده به نظر می‌رسد که غرض وی از نداشتن امنیت، امنیت اخلاقی می‌باشد.[2]
 

افتتاح کنفرانس دوره مدیریت

 «رویتر» 8 اکتبر از لاهور گزارش داد: پرزیدنت ایوب‌خان امروز گفت: ایران و ترکیه و پاکستان یک همکاری مؤثر منطقه‌ای ایدئال بین خود به‌وجود آورده‌اند.
ایوب‌خان این سخنان را هنگام افتتاح اولین دوره مدیریت کشورهای ایران، ترکیه پاکستان ایراد کرد.
در دوره مدیریت برنامه به هم پیوستن سه کشور مزبور در یک بلوک اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرد.[3]
 

راه آهن رضائیه ـ تهران چهارم آبان شروع به کار می‌کند

روزنامه «اطلاعات» نوشت: طرح خط آهن رضائیه ـ تهران از طریق دریاچه رضائیه تا پانزده روز دیگر به مرحله عمل درمی‌آید و با خاتمه این طرح مسافران آذربایجان غربی می‌توانند با قطار مستقیما از رضائیه به تهران بروند.
سال گذشته از طرف راه آهن آذربایجان ایستگاه مجهزی در بندر «رحمانلو» رضائیه شروع به ساختمان گردید و ساختمان مزبور اخیرا به اتمام رسید و آماده بهره‌برداری شد؛ همچنین ریل‌گذاری ۹ کیلومتر از بندر رحمانلو تا ایستگاه عجب‌شیر به پایان رسید و دیزل‌ها به طور آزمایشی در این خط به رفت‌وآمد پرداختند.
قرار است از روز 4 آبان، که مقارن با تاج‌گذاری شاهنشاه آریامهر می‌باشد، راه آهن تهران ـ رضائیه شروع به کار کند.[4]
 

طی نیم سال آینده؛ دوازده‌هزار کیلومتر راه فرعی ایجاد می‌گردد

روزنامه «اطلاعات» نوشت: بررسی آمار و ارقام مربوط به برنامه چهارم نشان می‌دهد که با ۲۱۰ میلیارد سرمایه‌گذاری که در رشته صنعت انجام خواهد گرفت، رشد صنعتی کشور به 13 تا ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت.
دولت طی این پنج سال در صنایع بزرگ و سنگین مانند کارخانجات ذوب آهن، پتروشیمی، آلومینیوم، ماشین‌سازی سنگین، ماشین‌سازی ابزار و برخی دیگر از صنایع مشابه سرمایه‌گذاری خواهد کرد و بخش خصوصی که در حدود ٤٥ درصد از مجموع سرمایه‌گذاری برنامه را به عهده دارد در صنایع سیمان، قند، چرم‌سازی، نساجی، داروسازی، غذایی، کاغذسازی و بسیاری از صنایع بزرگ سرمایه‌گذاری می‌کند.
در رشته ارتباطات هشتادمیلیارد ریال، یعنی نزدیک به دو برابر برنامه سوم، اعتبار به مصرف خواهد رسید.
 

راه‌سازی

در مدت پنج سال آینده سه‌هزار کیلومتر از راه‌های موجود ترمیم و آماده خواهد شد و چهارهزار و پانصد کیلومتر راه آسفالت‌شده و دوازده‌هزار کیلومتر راه فرعی بین دهات و بین شهرها و دهات ایجاد خواهد شد.
در زمینه کشاورزی با دویست‌میلیارد ریال سرمایه‌گذاری میزان رشد به ٦ درصد می‌رسد و برای این منظور اراضی جدیدى زیرکشت خواهد رفت و بازدهی اراضی موجود نیز افزایش می‌یابد.[5]
 

برای رعایت اصول شهرسازی در تهران؛ تفکیک اراضی شهر کنترل می‌شود

تفکیک زمین برای ساختن بناهای جدید و ارتفاع ساختمان‌ها در محلات مختلف شهر تهران زیر نظر شورای عالی شهرسازی قرار دارد و اداره ثبت اسناد با نظر شهرداری اسناد قطعات تفکیکی را صادر می‌کند.
در مصاحبه دیروز آقای عبدالرضا انصاری، وزیر کشور، خبرنگار «اطلاعات» پیرامون اقدامات شهرسازی از وزیر کشور سؤالاتی کرد.
وزیر کشور در پاسخ خبرنگار «اطلاعات» یادآور گردید که با اجرای قانون الحاق مواد جدید به قانون شهرداری‌ها و تشکیل سازمان نوسازی شهر تهران از این پس ایجاد بناهای جدید در شهر تهران و احداث معابر روی قاعده و نظم خاصی که به وسیله شورای عالی شهرسازی پیش‌بینی می‌شود انجام خواهد گرفت.
 

کنترل شهرداری

وزیر کشور گفت: علت ناهماهنگی ساختمان‌های شهر تهران و احداث معابر نامتناسب با ترافیک و احتیاجات محلی این است که تاکنون شهرداری قانونا کنترلی نداشت، ولی با اجرای قانون الحاق مواد جدید به قانون شهرداری این کنترل جزء وظایف شهرداری شده است.
به طور کلی با تهیه نقشه جامع شهر تهران کنترل شهرداری حتی روی ارتفاع ساختمان‌ها در محلات مختلف آغاز می‌شود و هماهنگی ساختمان‌ها حفظ می‌گردد.
مسئله دیگر تفکیک زمین‌ها جهت احداث بناهای جدید است. طبق قانون، ثبت اسناد مجاز به صدور اسناد تفکیکی نخواهد بود مگر قبلا شهرداری نظر موافق داده باشد.
به موجب طرح‌هایی که به وسیله شورای عالی شهرسازی تهیه و تنظیم شده است تفکیک زمین‌ها روی اصول شهرسازی صورت خواهد گرفت و از تفکیک‌های نامتناسب جلوگیری خواهد شد. چه بسا در مناطقی از شهر اجازه تفکیک زمین کمتر از سیصدمتر داده نشود؛ البته این میزان در محلات مختلف شهر فرق می‌کند.
کنترل ارتفاع ساختمان‌ها، کنترل تفکیک زمین‌ها و کنترل احداث معابر جدید و اقدامات شهرسازی برنامه‌ای است که مجدانه به مورد اجرا گذاشته می‌شود.[6]
 

بازگشت معاون نخست‌وزیر از سنگاپور

آقای شهبازی، معاون نخست‌وزیر و سرپرست سازمان مرکزی تعاون کشور که برای شرکت در جلسات سمینار آموزش تعاون به سنگاپور عزیمت نموده بود، دیشب به تهران بازگشت.[7]
 

شیشه ارزان می‌شود

روزنامه «اطلاعات» نوشت: با اعلام آزادی ورود شیشه قیمت این کالا تنزل نمود.
طبق موافقتی که بین وزارت اقتصاد و کارخانه شیشه ایران به عمل آمده، قیمت شیشه دومیلی‌متری هر متر ۹۰ ریال به فروش خواهد رسید.
خبرنگار ما گزارش می‌دهد قیمت شیشه دومیلی‌متری در چند هفته اخیر، که فصل نصب شیشه ساختمان‌ها آغاز شده بود، هر متر ١٤٠ ریال افزایش یافته بود.
با رفع ممنوعیت ورود شیشه از کشورهای اروپای غربی، عده‌ای از تجار و همچنین شرکت معاملات خارجی اقدام به ورود شیشه خواهند نمود.[8]
 

وزنه‌برداران ایران به مکزیکو رفتند

صبح امروز دو نفر از قهرمانان وزنه‌برداری ایران، آقایان پرویز جلایر در سبک وزن و محمد نصیری در خروس وزن، به سرپرستی آقای مجید بختیار، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری ایران، و به همراهی آقای فردوس، مربی تیم ملی، جهت شرکت در مسابقات قبل از المپیک عازم مکزیکو گردیدند.
بازی‌های قبل از المپیک از روز 22 مهر در مکزیکوسیتی آغاز می‌شود. محمد نصیری روز ۲۳ مهرماه در آنجا با مدعیان قهرمانی این وزن رقابت می‌کند.[9]
 

برای قرعه‌کشی بهمن‌ماه؛ ۲۵۰۰ مشمول دیپلمه ذخیره شدند

قرعه‌کشی اعزام به خدمت مشمولین دیپلمه تا ساعت 1 بعد از نیمه‌شب دیشب ادامه داشت.
از صبح دیروز ثبت نام مشمولین دیپلمه در سالن محمدرضاشاه آغاز گردید. پنج‌هزار مشمول دیپلمه ردیف‌ها و پله‌های سالن را پر کرده بودند. تا ساعت یک بعد از ظهر تکلیف مشمولین روشن نبود. در این ساعت اولین گروه از داوطلبین برای انجام خدمت گروهبانی ارتش انتخاب شد که جمعا 500 نفر بودند.
این عده حدود ساعت 1 بعد از ظهر به مرکز آموزشی دانشگاه نظامی اعزام شدند؛ سپس به ترتیب ۷۰۰ نفر برای سپاه بهداشت، ۲۰۰ نفر برای گروهبانی ژاندارمری و بقیه تا ۲۳۰۰ نفر به خدمت سپاه دانش اعزام شدند.
جمعا تا بعد از ظهر دیروز ۳۰۰ مشمول دیپلمه به مراکز آموزشی شهرستان‌های تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز و سنندج اعزام گردیدند.
نیمی از مشمولین دیپلمه (حدود 2500 نفر) که دیروز در قرعه‌‎کشی حاضر بودند به قید قرعه برای تأمین احتیاجات بهمن‌ماه ذخیره شدند. دیروز و دیشب به دیپلمه‌ها ساندویچ داده شد و دیشب تا 1 بعد از نیمه‌شب مهر ذخیره روی دفترچه‌های آماده به خدمت مشمولین باقی‌مانده زده می‌شد.[10]
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 17 مهر 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1]. پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مدرسه فیضیه به روایت اسناد ساواک، ص 487.
[2]. شهید آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب به روایت اسناد ساواک، ص 363.
[3]. اطلاعات، 17 مهر 1346، ص 16. 
[4]. همان‌جا. 
[5]. همان‌جا. 
[6]. همان‌جا. 
[7]. همان، ص 4. 
[8]. همان‌جا. 
[9]. همان‌جا. 
[10]. همان‌جا. 
https://iichs.ir/vdchwmni.23nmqdftt2.html
iichs.ir/vdchwmni.23nmqdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما