گزارش ساواک درباره فعالیت‌ها علیه جشن‌های تاج‌گذاری!/ «ارتش ایران به موشک‌های هدایت‌شونده مجهز می‌شود»/ مالکین تاکسی تاکسی‌ها را به رانندگان واگذار می‌کنند / تشکیلات آموزشی و اداری دانشگاه دگرگون می‌شود/ دیدار رئیس ستاد ارتش پاکستان با شاه/ بازگشت دکتر اقبال/ پیشنهاد وزیر نفت عربستان سعودی/ ۱۱۰۰ مأمور جدید پست استخدام می‌شود/ ملاقات با وزیر آموزش و پرورش/ سفیر ونزوئلا به تهران آمد
۱۸ مهر ۱۳۴۶

 

گزارش ساواک درباره فعالیت‌ها علیه جشن‌های تاج‌گذاری!

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 18 مهر 1346 «اطلاعات واصله حاکی است که شیخ عبدالرحیم ربانی شیرازی با منتظری و مکارم شیرازی و چند نفر دیگر مشغول جمع‌آوری آمار مخارج جشن‌های فرخنده تاج‌گذاری می‌باشند. گرچه اعمال و رفتار نام‌برده تحت مراقبت می‌باشد، ولی بعضا از دید مأمورین خارج می‌گردد».
این سند می‌افزاید: «با توجه به نامه پیروی و امریه 35929 /316 ـ 28 /6 /46 آن اداره کل راجع به دخالت وی در تهیه اعلامیه‌های [آیت‌الله] خمینی به عرض می‌رساند که اقامت او و عده دیگری که اسامی آنان متعاقبا اعلام خواهد شد در قم قبل از فرا رسیدن جشن‌های تاج‌گذاری مصلحت نمی‌باشد».
در ادامه درخواست شده است: مقرر فرمایید در صورت تصویب و اجازه، نام‌برده را دستگیر و از محل مسکونی وی بازرسی و به اتهام دخالت در امور تهیه اعلامیه [آیت‌الله] خمینی به مرکز اعزام و به طریقی که مقتضی می‌دانند تا بعد از جشن‌های تاج‌گذاری در تهران باشد.[1]
 

«ارتش ایران به موشک‌های هدایت‌شونده مجهز می‌شود»

«آسوشیتد پرس» 9 اکتبر از بلفاست (ایرلند شمالی) گزارش داد: ایران سفارشی برای خرید موشک ضد هوایی به کمپانی سازنده این موشک‌ها تسلیم کرده است. موشک‌هایی که ایران خریداری می‌کند از نوع موشک‌های دریا به هوا و زمین به هواست. ایران موشک‌های دریا به هوای خود را روی ناوهای نیروی دریایی شاهنشاهی مستقر خواهد کرد و موشک‌های زمین به هوا برای دفاع ضد هوایی به کار خواهد رفت.
موشک‌هایی که ایران دریافت می‌کند از دو نوع تایگر کت و سی کت می‌باشد که اولی موشک‌های زمین به هوا و دومی از نوع موشک‌های دریا به هواست.
شرکت «کمپانی برادران شورت وهارلند» در ایرلند اعلام کرد: مذاکراتی درباره سفارش‌های قابل ملاحظه‌ای برای فروش این موشک‌ها به ایران در جریان است.
علاوه بر ایران، کشور آرژانتین نیز قصد دارد موشک‌های نوع سی کت را در عرشه رزم‌ناوهای خود نصب نماید و به این منظور تعدادی موشک از دولت انگلستان خریداری می‌نماید.
موشک‌های سی کت، که سلاح نزدیک برد ضد هوایی انگلیس است، تاکنون بیش از هر موشک دیگر به فروش رفته است. هم‌اکنون از یازده کشور برای خرید این موشک‌ها سفارش دریافت شده است.[2]
 

مالکین تاکسی تاکسی‌ها را به رانندگان واگذار می‌کنند

گروهی از مالکین تاکسی ضمن مراجعه به شرکت تعاونی تاکسی آمادگی خود را برای واگذاری مالکیت تاکسی به رانندگان اعلام کردند.
شرکت تعاونی تاکسی اعلام کرد که رانندگان واجد شرایط می‌توانند جهت خرید تاکسی و مالکیت خود اقدام کنند.[3]
 

تشکیلات آموزشی و اداری دانشگاه دگرگون می‌شود

روزنامه «اطلاعات» نوشت: دانشگاه تهران طرح جامعی جهت تغییر اساسی در کمیّت و کیفیت امور آموزشی و اداری دانشگاه تهیه کرده است که به‌تدریج برنامه‌های مربوط به این طرح‌ها در قسمت‌های مختلف دانشگاه پیاده خواهد شد.
براساس این طرح و با توجه کامل به نیازمندی‌های مملکت، برنامه پنج‌ساله‌ای برای افزایش تعداد دانشجویان در پنج سال آینده از ۱۵۷۲۹ نفر به 23 هزار نفر به وسیله واحد طرح و برنامه‌ریزی دانشگاه تنظیم گردیده؛ همچنین طرح بهبود کیفیت کارآموزی و امور اداری دانشگاه نیز به صورت مکمل طرح افزایش دانشجو تهیه شده است که شامل چهارده طرح اصلاحی می‌باشد.
امور اداری و روش‌های جاری و معمول دانشگاهی به کلی تغییر می‌کند و برای هریک از قسمت‌های فعلی اداری و آموزشی تشکیلات خاص با سازمان جدید به‌وجود می‌آید. واحد جدیدى به نام واحد ترجمه علمی در سازمان مرکزی دانشگاه برای ترجمه و توزیع سریع نتایج پیشرفت‌های علمی در مؤسسات آموزشی عالی ممالک خارجی تشکیل می‌یابد و کلیه قسمت‌های دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌های کشور را در جریان آخرین تحولات دانشگاه‌ها و مؤسسات عالی در سراسر دنیا می‌گذارد.
با توجه به برنامه‌ها و طرح‌های جدید وضع فعلی انتخاب دانشجو جهت دانشکده‌ها و رشته‌های مختلف تغییر می‌کند و به احتمال زیاد امتحانات مسابقه ورودی به صورت فعلی منسوخ می‌گردد و روش‌های مؤثر دیگری جهت انتخاب و هدایت دانشجویان ملاک عمل قرار می‌گیرد.[4]
 

دیدار رئیس ستاد ارتش پاکستان با شاه

ساعت 11:30 بامداد امروز سفیر کبیر پاکستان به اتفاق ژنرال یحیی‌خان، رئیس ستاد ارتش آن کشور، با محمدرضا پهلوی دیدار کردند.[5]
 

بازگشت دکتر اقبال

آقای دکتر اقبال، که چندی قبل برای مذاکره با نمایندگان کنسرسیوم و شرکت در جلسات مشترک سالانه ایران و کنسرسیوم در رأس هیئتی به لندن عزیمت کرده بود، دیشب به تهران بازگشت.
در این دوره از اجلاسیه مسائل مختلف نفتی از جمله مسئله اضافه تولید طی پنج سال آینده، که در  برنامه چهارم به موقع اجرا در می‌آید، با نمایندگان کنسرسیوم مورد مذاکره قرار گرفت.[6]
 

پیشنهاد وزیر نفت عربستان سعودی

دیشب رادیو لندن در بخش عربی خود از قول روزنامه «تایمز لندن» اطلاع داد که شیخ احمد زکی یمانی، وزیر نفت عربستان سعودی، اظهار داشت: در آینده نزدیک طرحی درباره سازمان کشورهای عربی صادرکننده نفت پیشنهاد می‌کند که بر طبق آن اعضای سازمان مذکور، که نفت خود را وسیله اجرای سیاست خارجی و اقتصادی خود نموده‌اند، به صورت مجزا و در عین حال بر طبق اساسنامه سازمان صادرکننده نفت اوپک فعالیت خواهند کرد.[7]
 

۱۱۰۰ مأمور جدید پست استخدام می‌شود

در روز جمعه این هفته در سی نقطه مملکت و در ساعت معینی زیر نظر شورای عالی اداری از پانزده‌هزار جوان دیپلمه و فارغ‌التحصیل سوم متوسطه امتحان به عمل می‌آید و 1100 نفر برای تصدی دفاتر پست و امور توزیع نامه انتخاب می‌شوند.
سراسر کشور به هزار مرکز پستی تقسیم شده و تصدی امور آنها به هزار مأمور جدید، که دارای تحصیلات کافی می‌باشند، سپرده می‌شود.
به موجب طرحی که وزارت پست و تلگراف در این مورد اجرا می‌کند برای تصدی دفاتر پست مأموران بومى استخدام می‌شوند و به این دلیل از پانزده‌هزار داوطلبان در سی نقطه مملکت امتحان خواهند گرفت.[8]
 

ملاقات با وزیر آموزش و پرورش

روزنامه «اطلاعات» نوشت: بامداد امروز شش نفر از دانش‌آموزان ممتاز دبیرستان‌های پایتخت، که در سنین هفت تا چهارده‌سالگی در کلاس‌های اول تا ششم متوسطه به تحصیل اشتغال دارند و استعدادهای نهانی آنان زودتر از سن معمولی شکوفان شده است با آقای دکتر هدایتی وزیر آموزش و پرورش ملاقات نمودند.
این دانش‌آموزان قبلا هر کدام به نوبه خود در اطلاعات کودکان، مجله دختران و پسران معرفی شده و مورد تشویق قرار گرفته بودند.
آقای دکتر هدایتی ضمن اهدای جوایز اظهار داشت: ما برای پرورش استعدادهای غیر عادی برنامه‌هایی در پیش داریم و آموزشگاه‌ها و کلاس‌های به‌خصوصی برای تربیت این قبیل دانش‌آموزان پیش‌افتاده تأسیس خواهیم کرد، ولی چون عده آنها هنوز به میزان کافی برای تأسیس مدرسه و یا کلاس نرسیده است و یا ما هنوز از وجود آنها بی‌اطلاعیم تشکیل این مدارس فعلا عملی نشده است.[9]
 

سفیر ونزوئلا به تهران آمد

ساعت 10:20 بعدازظهر دیروز آقای زوان خوزه ناواره، اولین سفیر دولت جمهوری ونزوئلا در دربار شاهنشاهی، با هواپیما وارد تهران شد.
در فرودگاه مهرآباد، کاردار سفارت ونزوئلا و چند تن از کارکنان تشریفات وزارت امور خارجه از سفیر ونزوئلا استقبال کردند.[10]
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 18 مهر 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1]. جشن تاجگذاری به روایت اسناد ساواک، ص 316.
[2]. اطلاعات، 18 مهر 1346، صص 1 و 17. 
[3]. همان، ص 20.
[4]. همان‌جا.
[5]. همان‌جا.
[6]. همان‌جا.
[7]. همان‌جا.
[8]. همان‌جا.
[9]. همان‌جا.
[10]. همان‌جا.
 
https://iichs.ir/vdca6mnu.49nma15kk4.html
iichs.ir/vdca6mnu.49nma15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما