گزارش ساواک از یک مکالمه خصوصی!/ بازرگان و طالقانی مشمول عفو و آزاد شدند!/ قائم مقام رئیس کل تشریفات سلطنتی/ ضیافت به افتخار روزنامه‌نگاران خارجی/ بتون‌ریزی سد شاه عباس کبیر آغاز شد/ مجلسین در این هفته تعطیل هستند!/ پیمان همکاری منطقه‌ای باید به بازار مشترک آسیایی تبدیل شود
6 آبان ۱۳۴۶

 

گزارش ساواک از یک مکالمه خصوصی!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 6 آبان 1346 درباره گروه رزم‌آوران «عباس سورکی به علت کسالت در روزهای 4 و 5 /8 /46 در منزل یکی از دوستان هم‌مسلک خود استراحت می‌کرده ضمن استراحت به دوست خود چنین اظهار می‌کند من آدرس محل کار شما را به یکی از دوستان خود که در انگلستان است نوشته‌ام؛ قرار است این شخص مجله‌ای که به نام "اکونومیست" در انگلستان منتشر می‌شود برای من بفرستد؛ ضمنا مطالبی را که می‌خواهد با من در میان بگذارد علامت‌هایی در حروف‌های مجله خواهد گذاشت که با ذره‌بین قابل تشخیص است. من از روی آن حروف‌ها از مطالب مطلع خواهم شد؛ سپس به دوست خود مأموریت می‌دهد که در ظرف این هفته به لوشان برود و با شخصی که پنج نفر زیردست دارد تماس بگیرد. توصیه می‌کند سعی نماید دو سه ماهی زبان انگلیسی بخواند و ضمنا اقدام به گرفتن پاسپورت نیز بنماید».
در ادامه این سند آمده است: در مورد اسلحه‌ها اظهار می‌کند در ظرف هفت الی هشت روز جای امنی برای آنها تهیه و اسلحه‌ها را از شما تحویل خواهم گرفت.[1]
 

بازرگان و طالقانی مشمول عفو و آزاد شدند!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: شش نفر محکومین سیاسی مورد عفو ملوکانه قرار گرفتند و آزاد شدند.
امروز اطلاع حاصل شد که آقایان مهندس مهدی بازرگان و آیت‌الله سیدمحمود طالقانی، که به اتهام اقدام بر علیه امنیت کشور تحت تعقیب قرار گرفته و محکوم و زندانی بودند، مورد  عفو ملوکانه قرار گرفتند و آزاد شدند.
همچنین چهار نفر آقایان بهمن فره‌وشی، محسن رسولی، منوچهر مقدم سلیمی و حسن شریف، که به اتهام شرکت در توطئه حادثه ۲۱ فروردین کاخ مرمر محکوم گردیده و زندانی بودند مورد عفو شاهنشاه آریامهر قرار گرفتند و آزاد شدند.
 

قائم مقام رئیس کل تشریفات سلطنتی

روزنامه «اطلاعات» نوشت: به فرمان شاهنشاه آریامهر، آقای رستم امیربختیاری، رئیس تشریفات دربار شاهنشاهی، به سمت قائم مقام رئیس کل تشریفات شاهنشاهی مفتخر گردید.[2]
 

ضیافت به افتخار روزنامه‌نگاران خارجی

روزنامه «اطلاعات» نوشت: از ساعت 5:30 بعد از ظهر فردا مجلس ضیافت عصرانه‌ای از طرف سناتور مسعودی، مدیر مؤسسه «اطلاعات»، به افتخار روزنامه‌‎نگاران خارجی و نمایندگان دستگاه‌های رادیو و تلویزیون، که به مناسبت جشن‌های تاج‌گذاری به ایران آمده‌اند، در منزل ایشان ترتیب داده شده است که جمعی از شخصیت‌های ایرانی و مدیران مطبوعات نیز مشارکت دارند.[3]
 

بتون‌ریزی سد شاه عباس کبیر آغاز شد

جراید امروز کشور نوشتند: به طوری که از وزارت آب و برق اطلاع می‌دهند، بتون‌ریزی سد شاه عباس کبیر روی رودخانه زاینده‌رود به مناسبت روز فرخنده تاج‌گذاری در 4 آبان‌ماه آغاز گردیده است.
این سد در حدود ششصدهزار متر مکعب بتون‌ریزی دارد و در اواخر سال ١٣٤٨ پایان خواهد یافت؛ به طوری که در سال ١٣٤٩ آماده بهره‌برداری خواهد بود.[4]
 

مجلسین در این هفته تعطیل هستند!

جراید امروز کشور گزارش دادند مجلسین سنا و شورای ملی در هفته جارى جلسه علنى نخواهند داشت.[5]
 

پیمان همکاری منطقه‌ای باید به بازار مشترک آسیایی تبدیل شود

«یونایتدپرس» 17 اکتبر از آنکارا گزارش داد: پرزیدنت ایوب‌خان، رئیس‌جمهوری پاکستان، امروز پیشنهاد کرد که بین کشورهای پاکستان و ترکیه یک بازار مشترک آسیایی به‌وجود آید.
این پیشنهاد را ایوب‌خان در ضیافت ناهاری که از طرف سلیمان دمیرل، نخست‌وزیر ترکیه، به افتخار او ترتیب داده شده بود ایراد کرد.
ایوب‌خان از موفقیت‌های پیمان همکاری منطقه‌ای در سه سال گذشته ستایش کرد و پیشنهاد نمود که پیمان مزبور گسترش یابد و به یک بازار مشترک منطقه‌ای تبدیل گردد و شامل بقیه کشورهای خاورمیانه نیز بشود.
سلیمان دمیرل، نخست‌وزیر ترکیه، نیز از پیمان همکاری منطقه ستایش کرد و گفت: در زمینه‌های دفاعی و سیاست خارجی بین ایران و ترکیه و پاکستان همه گونه همکاری وجود دارد.
وی گفت: بحران خاورمیانه امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد.[6]
 
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1]. چپ در ایران به روایت اسناد ساواک؛ چریک‌های فدایی خلق، ص 349. عباس سورکی (زاده ۱۳۱۶ شاهرود ــ 30 فروردین ۱۳۵۴) یکی از بنیان‌گذاران سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران بود. صبح روز 30 فروردین ۱۳۵۴ او همراه بیژن جزنی و پنج نفر دیگر از اعضای فدایی و دو نفر از مجاهدین خلق توسط مأموران ساواک تیرباران شد. روزنامه‌ها فردای این روز خبر کشته شدن بیژن جزنی، عباس سورکی و سایر یارانشان را با تیتر «۹ زندانی در حین فرار از زندان کشته شدند» پوشش دادند.
[2]. اطلاعات، 6 آبان 1346، ص 24.
[3]. همان‌جا.
[4]. همان‌جا.
[5]. همان، ص 4.
[6]. همان، ص 21.
 
https://iichs.ir/vdchk-ni.23nmzdftt2.html
iichs.ir/vdchk-ni.23nmzdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما