تکذیب شایعه تخفیف سود بازرگانی/مذاکرات ایران و کنسرسیوم نفت در لندن/استعفای کاندیداهای شاغل/توقف تعداد زیادی اتومبیل در مرزهای ایران
11 شهریور 1342
تکذیب شایعه تخفیف سود بازرگانی روزنامه «اطلاعات» نوشت: اخیرا شایعانی در محافل اقتصادی شنیده می‌شد که مطابق آن وزارت اقتصاد در نظر دارد برای ورود برخی از کالاها تخفیف‌هایی در سود بازرگانی قائل شود و به‌زودی آنها را اعلام دارد.
 دکتر کیانپور، معاون گمرکی وزیر اقتصاد، دراین‌باره گفت: برای روشن شدن عموم اعلام می‌کنم که به‌هیچ‌وجه چنین تصمیم و نظری در بین نیست؛ زیرا اعتقاد من این است که اصولا اتخاذ چنین روش‌هایی ایجاد عدم توازن و تزلزل شدید در کار بازرگانان و اقتصاد کشور می‌کند. باید دید این صحیح است که بازرگانی دیروز جنسی را با فلان قیمت وارد کند و مبلغی سود بازرگانی بپردازد، اما چند روز بعد بازرگان دیگری بیاید همان  جنس را با 80 درصد تخفیف در سود بازرگانی وارد کند؟
  مذاکرات ایران و کنسرسیوم نفت در لندن روزنامه «اطلاعات» نوشت: از امروز 2 سپتامبر بین نمایندگان ایران و کنسرسیوم در لندن مذاکراتی در اطراف مسائل در دست اجرا آغاز شده است.
طبق رویه‌ای که وجود دارد در سال دوبار بین نمایندگان ایران و کنسرسیوم راجع به مسائلی که در عمل موجب اختلاف نظر بین طرفین می‌شود مذاکره انجام می‌گردد.
طبق اطلاع در جلسه‌ای که باید از امروز در لندن تشکیل شود عبدالله انتظام و مهندس مستوفی و دکتر فلاح شرکت دارند. مسائلی که در جلسه مزبور مطرح می‌شود شامل مواردی است که شرکت ملی نفت مدت‌هاست روی آن نظر دارد؛ از قبیل ایرانی کردن پرسنل که در این مورد فشار زیادی از طرف شرکت ملی نفت به کنسرسیوم وارد می‌آید. احتمالا در لندن این موضوع مورد بحث قرار می‌گیرد.1
  استعفای کاندیداهای شاغل روزنامه «کیهان» نوشت: بر اساس قانون انتخابات که تصریح کرده کاندیداهایی که دارای مشاغل دولتی هستند باید بلافاصله پس از صدور دستور تشکیل انجمن‌های نظارت از مشاغل خود کناره‌گیری کنند، امروز عده زیادی از کسانی که از طرف کنگره ائتلافی به عنوان نامزدهای انتخابات معرفی شده‌اند و دارای مشاغل دولتی بودند از کار کناره‌گیری کردند.
در بین کاندیداها جمعا 47 نفر کارمند شاغل وجود دارد که بعضی از آنان دارای مسئولیت‌های مهمی در دستگاه‌های دولتی هستند که طبق قانون انتخابات باید بلافاصله پس از صدور دستور تشکیل انجمن نظارت از مشاغل خود کناره‌گیری نمایند.
نفیسی، شهردار تهران و رئیس «کنگره آزادمردان و آزادزنان» نیز امروز گفت: کمیته رهبری نهضت هر روز تشکیل جلسه می‌دهد و به کار انتخابات نظارت می‌نماید. این کنگره تا اعلام نتایج انتخابات به کار خود ادامه خواهد داد.
  توقف تعداد زیادی اتومبیل در مرزهای ایران روزنامه «کیهان» نوشت: اداره گمرک برای آنکه حقوق گمرکی را از اتومبیل‌هایی که به وسیله اشخاص وارد کشور می‌شود در مرزها وصول نماید، مأمورین خود را به مرزهای بازرگان و خسروی و سایر مرزهای کشور اعزام داشته است و مأمورین مزبور از صاحبان اتومبیل‌ها در مرز تقاضای عوارض گمرکی می‌نمایند، ولی چون این مقررات قبلا به اطلاع مردم نرسیده و به علاوه مسافرینی که از کشورهای خارج با اتومبیل وارد کشور می‌شوند فقط آن‌قدر پول دارند که آنان را به تهران و سایر شهرستان‌هایی که سکونت دارند برساند و ازاین‌رو قادر به پرداخت عوارض گمرکی نیستند مجبورند که اتومبیل را در مرز گذاشته و برای تهیه پول به محل اقامت خود بیایند.
به گفته یک مقام مطلع در اداره راهنمایی اکنون در مرزهای بازرگان و خسروی و سایر مرزها تعداد بی‌شماری اتومبیل متوقف شده است.2
 

https://iichs.ir/vdce.v8vbjh87f9bij.html
iichs.ir/vdce.v8vbjh87f9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما