شریف‌امامی: مجلس آینده باید بحران اقتصادی کشور را رفع کند/در امور اقتصادی فعالیت خواهم کرد!/باید برای بهبود اقتصاد کشور قدم‌هایی برداشته شود/عبدالله ریاضی: برنامه من این است که برای مردم غذا و پوشاک تهیه کنم!/منصور: گروه متشکل ما چهل نفر کاندیدا دارد و من خوشحالم!/تا آنجا که مقدور باشد به فکر رفع بحران اقتصادی و بیکاری هستیم!/مملکتی که ششصدمیلیون دلار درآمد ارزی سالانه داشت ورشکسته اعلام کردند!/وزیر فرهنگ: بیماری فرهنگ فقط با پول درمان نمی‌شود/شرکت شیلات جنوب متوقف شد
21 شهریور 1342
شریف‌امامی: مجلس آینده باید بحران اقتصادی کشور را رفع کند بعدازظهر دیروز کاندیداهای مجلسین شورای ملی و سنا و گروهی از بازرگانان و صاحبان صنایع کشور در اطاق صنایع و معادن اجتماع کردند.
بر اساس گزارش روزنامه‌های «کیهان» و «اطلاعات»، مهندس شریف‌امامی، رئیس اتاق صنایع و معادن، در این جلسه گفت: مطلبی که در این روزها به‌خصوص در مجالسی نظیر مجلس ما مورد بحث است مسئله انتخابات است و از کاندیداها می‌پرسند که برنامه شما چیست؟ متأسفانه به این سؤال نمی‌توانیم پاسخ صریح و صحیح و روشنی بدهیم؛ چون فاقد تشکیلات حزبی هستیم و روشن است که موقعی می‌توان به این سؤال جواب صحیح داد که حزبی وجود داشته باشد و برنامه‌ای وجود داشته باشد.
خوشبختانه در این دوره انتخابات وضعی پیش آمد که ما یک برنامه صحیح داریم و همه کاندیداها در فراهم آوردن موجبات صحیح اجرای شش اصل اصلاحی مملکت متفق‌اند.
 
در امور اقتصادی فعالیت خواهم کرد! هر کس در رشته‌ای که تخصص دارد و یا سابقه دارد در آینده هم در همان رشته خدمت و فعالیت خواهد کرد. خود بنده نسبت به امور اقتصادی فعالیت خواهم داشت؛ زیرا معتقدم که اگر اقتصاد ما بهبود پیدا کند، سایر کارها هم خوب خواهد شد.
  باید برای بهبود اقتصاد کشور قدم‌هایی برداشته شود مهندس شریف‌امامی سپس گفت: با توجه به اوضاع و احوال اقتصادی چند سال اخیر، ما باید برای بهبود اقتصاد کشور چاره‌اندیشی کنیم. قدم‌های اولی در این راه برداشته شده است؛ حالا باید موجبات اجرای مؤثر این تصمیمات را فراهم ساخت. ما باید تولید را بالا ببریم و صادرات و درآمد سرانه مردم را افزایش دهیم تا کلیه طبقات زندگی بهتر و رفاه بیشتری داشته باشند. من توفیق همه را در راهی که به رهبری شاهنشاه در پیش داریم از خداوند مسئلت می‌نمایم.1
شریف‌امامی همچنین گفت: ما در مجلس آینده برای بهبود وضع اقتصادی مملکت و رهانیدن کشور از بحرانی که با آن دست به گریبان است کوشش خواهیم کرد.2
  عبدالله ریاضی: برنامه من این است که برای مردم غذا و پوشاک تهیه کنم! سپس مهندس عبدالله ریاضی، کاندیدای اول انتخابات مجلس شورا از تهران، پیرامون برنامه‌های عمرانی مملکت سخن گفت و درباره امور صنعتی اظهار داشت: در مورد صنعت دو عامل مهم وجود دارد: یکی سرمایه و دیگری انرژی و بدون سرمایه نمی‌شود کاری از پیش برد؛ البته سرمایه هم باید در خدمت مردم به‌کار افتد. صنعتی که در حال حاضر برای ما مفید به نظر می‌رسد و بازار آن را هم به طور کامل داریم صنایع کشاورزی و محصولات کشاورزی است.
مردم ما احتیاج به مواد غذایی و پوشاک و نظایر آن دارند. تا روزی که مردم کشور غذای کافی و پوشاک لازم نداشته باشند، در رفاه و آسایش نیستند. برنامه من این است که برای مردم غذا و پوشاک تهیه کنم.3
 
منصور: گروه متشکل ما چهل نفر کاندیدا دارد و من خوشحالم! حسنعلی منصور نیز در این مراسم گفت: بنده شخصا در اینجا به عنوان نماینده یک گروه متشکل صحبت می‌کنم. بنده از اینکه توانستم یک گروه چهل نفری کاندیدا داشته باشم خوشحالم. شش نفر خانم‌های کاندیدای مجلس عضو کانون مترقی هستند و قدرتی که نیمی از جمعیت به عنوان نماینده‌شان در مجلس خواهند داشت به ما این قدرت بیان و اراده را خواهد داد که بتوانیم برنامه‌های خود را در مجلس اجرا کنیم.
 
تا آنجا که مقدور باشد به فکر رفع بحران اقتصادی و بیکاری هستیم! تا آنجا که در خور مقدورات ما هست برنامه آینده اساسش روی رفع بحران اقتصادی و بیکاری و ایجاد کار و بالا بردن درآمد کارگران و کشاورزان خواهد بود. مملکت ما از چند ماه پیش تحولی را شروع کرده که اساس زندگی ما را تغییر می‌دهد.
 
مملکتی که ششصدمیلیون دلار درآمد ارزی سالانه داشت ورشکسته اعلام کردند! بنده تعجب می‌کنم بعضی‌ها سه سال پیش مملکت ایران مملکتی را که ششصدمیلیون دلار درآمد ارزی سالیانه داشت، ورشکسته اعلام کردند. ما باید نیرویی در تمام مردم ایجاد کنیم تا بیکاری از بین برود. این با حرف ممکن نیست. اگر در مجلس آینده این اقدام صورت نگیرد، نه تنها اقدامات اخیر مفید نخواهد بود، بلکه خدای نخواسته تشنجات سیاسی در مملکت به‌وجود خواهد آمد.
امروز در اثر رکود اقتصادی سرمایه‌گذاری به مقدار زیادی تنزل کرده است. اگر تشکیلات صحیح بدهیم، سرمایه‌های کوچک نیز به طور صحیح به‌کار خواهد افتاد.
من در اینجا تبلیغ برای گرفتن رأی نمی‌کنم؛ ما برنامه‌های مدون در 1333 صفحه داریم و شاید اولین گروهی باشیم که چنین برنامه‌ای را به مجلس تقدیم خواهیم کرد.4
 
وزیر فرهنگ: بیماری فرهنگ فقط با پول درمان نمی‌شود دیروز دکتر خانلری، وزیر فرهنگ، در یک مصاحبه با «تهران‌جورنال» گفت: ما هم‌اکنون هشت‌هزار معلم داریم که در مدارس روستایی تدریس می‌کنند. این معلمین تنها مراحل اولیه تعلیم را دیده‌اند و به‌هیچ‌وجه برای وظیفه‌ای که به عهده دارند مناسب نیستند. این معلمین درآمدشان از سوپور شهرداری تهران کمتر است، ولی ما مجبوریم به علت کمبود شدید معلمین شایسته به کار با آنان ادامه دهیم.
وی در مورد به کار بردن روش کشورهای خارجی برای پیشرفت امور فرهنگ گفت: هیچ کشوری نمی‌تواند روش جاری کشور دیگری را به طور دربست به‌کار برد؛ حتی اگر آن روش در کشور اصلی با موفقیت کامل روبه‌رو شده باشد.
وی با اشاره به سیستم تعلیماتی آمریکایی گفت: حتی خود آمریکایی‌ها اکنون به این حقیقت رسیده‌اند که برنامه آنها از لحاظ فرهنگی و ادبی نتایج کمّی به بار آورده است.
وزیر فرهنگ تأکید کرد: تقلید سیستم فرهنگی آمریکا برای ما نمی‌تواند نتایج جالبی به بار آورد.
 
شرکت شیلات جنوب متوقف شد امروز اطلاع حاصل شد که کارهای شرکت شیلات جنوب به علت عدم تأمین سرمایه لازم متوقف گردید و مدیر عامل آن نیز بدون کار شد.
تصویب‌نامه دولت در مورد تشکیل شیلات جنوب به قوت خود باقی است تا بعد مقدمات تشکیل آن فراهم گردد. 5
 
روزنامه اطلاعات، 21 شهریور 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcd.x0j2yt0ffa26y.html
iichs.ir/vdcd.x0j2yt0ffa26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما