روزنامه اطلاعات: اینکه دولت از کاندیداهای کنگره حمایت کرد دلیل سرسپردگی نمایندهها نیست!/ خبرگزاری آلمان: دولت علم پس از استعفا مجددا مأمور تشکیل کابینه میشود/ تأسیس اداره صادرات در وزارت دارایی
روزنامه اطلاعات: اینکه دولت از کاندیداهای کنگره حمایت کرد دلیل سرسپردگی نمایندهها نیست!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله امروز خود نوشت: پیروزی کاندیداهای کنگره در انتخابات امکان پیدایش اقلیت منتقد را در مجلس از میان نمیبرد و اگر کنگره مورد تأیید و پشتیبانی بیدریغ دولت قرار گرفت به هیچ وجه دلیل آن نیست که کلیه کاندیداهای کنگره سرسپرده دولت هستند و به پاس این حمایت همگی خود را مکلف خواهند دانست که تا پایان عمر مجلس از کلیه اقدامات دولت حمایت و سیاست دولت را کورکورانه متابعت نمایند. به همین سبب امیدواری هست که در مجلس آینده هسته یک اقلیت سالم تشکیل گردد.
حقیقت این است که چون دستجات مخالف دولت در جریان انتخابات اخیر فعالیت محسوسی نداشتند و ابتکار عمل در انتخابات اخیر به دست کنگره و کاندیداهای کنگره بود، این توهم برای بعضی بهوجود آمده که مجلس آینده برای صحه نهادن بر کلیه اقدامات دولت حاضر و تأیید سیاست و خط مشی دولت بهوجود میآید؛ درحالیکه اگر چنین قصدی وجود داشت چه حاجت بود به تشکیل پارلمان و تحمل دردسر انتخابات؟1
خبرگزاری آلمان: دولت علم پس از استعفا مجددا مأمور تشکیل کابینه میشود
«خبرگزاری آلمان» نوشت: بیشتر نمایندگان جدید مجلس شورا و مجلس سنا تدریجا از شهرستانها وارد پایتخت شدهاند و شاهنشاه مجلسین را روز 14 مهر رسما افتتاح خواهند فرمود. بنا بر مقررات قانون اساسی ایران پس از رسمیت یافتن مجلس، اسدالله علم، نخستوزیر، استعفای دولت را تقدیم خواهد داشت. منابع مؤثق تهران معتقدند که اسدالله علم به پاس خدمات بزرگی که در دوره زمامداری خود انجام داده است مجددا مأمور تشکیل دولت خواهد شد.
تأسیس اداره صادرات در وزارت دارایی
وزارت اقتصاد بر اساس طرح جدید تشویق صادرات، ادارهای به نام اداره صادرات تأسیس کرد که ریاست آن به عهده دکتر صدریه واگذار شده است.
ضمنا اداره سابق بازاریابی، طبق تصمیم جدید اولیای وزارت اقتصاد، منحل گردید و به جای آن اداره بررسی بازارهای بینالمللی تأسیس شد.
دکتر ضیائی، معاون بازرگانی وزارت اقتصاد، در این مورد اظهار داشت: اداره بازاریابی گر چه به منظور پیدا کردن بازارها و مشتریان خارجی برای کالاهای صادراتی ایران بهوجود آمده بود، ولی در عمل این اداره برای کالاهای خارجی در ایران بازاریابی میکرد و چون از هدف اصلی خود دور و منحرف شده بود، تصمیم گرفتیم اداره جدیدی با سازمان جدید به منظور بازاریابی در وزارت اقتصاد تأسیس کنیم. این اداره کلیه مشخصات و نوع و میزان کالاهای مشابه اجناس صادراتی ایران را در کلیه بازارهای جهان که با ایران رابطه تجاری دارند جمعآوری میکند تا صادرات ما پس از این، با توجه به این آمار که از هر جهت جامع خواهد بود صورت گیرد.2