«آغاز مرحله دوم اصلاحات ارضی با هدایت یک تراکتور توسط شاه»!/ به علت کمبود دبستان، چند هزار دانش‌آموز امکان تحصیل نخواهند داشت!/ تغییرات کلی در وضع اداری ایران با «آموزش‌دیده‌های انگلیس»!/ تغییر قانون مبادلات مرزی
2 مهر 1342
«آغاز مرحله دوم اصلاحات ارضی با هدایت یک تراکتور توسط شاه»! روزنامه «اطلاعات» نوشت: در مراسم روز دهقان، که دیروز در پیشگاه شاهنشاه برگزار گردید، تیسمار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، ضمن گزارش خود به پیشگاه ملوکانه اعلام کرد که مرحله یکم قانون اصلاحات ارضی با پیروزی کامل به انجام رسیده و کلیه دهات کشور که مشمول مرحله یکم قانون اصلاحات ارضی بود به استثنای تعدادی از دهات که انتقال آنها به دهقانان مواجه با مشکلات ثبتی و حقوقی و قانونی بوده بین دهقانان تقسیم گردید.
وزیر کشاورزی بعد از پیشگاه شاهنشاه استدعا نمود که فرمان آغاز اجرای مرحله دوم اصلاحات ارضی را صادر فرماید. وی سپس به نحوه اجرای مرحله دوم اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون آمادگی کامل برای شروع مرحله دوم قانون اصلاحات ارضی فراهم است و مرحله دو از همین امروز به ترتیبی که به عرض می‌رساند آغاز خواهد شد.
بر اساس این گزارش، در مرحله دوم اصلاحات ارضی حد نصاب مالکیت دهات در شمال 60 هکتار و در جنوب 200 هکتار خواهد بود. مرحله دوم اصلاحات ارضی در حضور شاه و فرح در بوئین زهرا با هدایت یک تراکتور به دست شاه آغاز شد.
  به علت کمبود دبستان، چند هزار دانش‌آموز امکان تحصیل نخواهند داشت! روزنامه «اطلاعات» نوشت: به دستور دکتر خانلری، وزیر فرهنگ، از طرف اداره کل فرهنگ استان تهران و اداره کل بازرسی وزارت فرهنگ کلیه بازرسان و مأموران به دبستان‌های پایتخت اعزام شدند تا از نزدیک با مراجعه به دفاتر ثبت نام دبستان‌ها و مشاهده کلاس‌ها چنانچه دبستان‌ها از میزان مقرر ظرفیت خود کمتر ثبت نام کرده باشند دانش‌آموزانی را که تا به حال موفق به ثبت نام نشده‌اند به این دبستان‌ها معرفی نمایند.
همچنین چنانچه مشاهده شود دبستانی بیش از میزان مقرر دانش‌آموز قبول کرده‌اند دانش‌آموزان اضافه به این دبستان که کمتر شاگرد پذیرفته‌اند معرفی شوند.
این گزارش می‌افزاید: بر اثر کثرت این قبیل دانش‌آموزان و کمبود دبستان در پایتخت و اجرای این دستور باز هم چندین هزار نفر از کودکان موفق نخواهند شد برای تحصیل به دبستان‌ها راه یابند. بر اساس این گزارش امسال هفده دبستان جدید با سیزده‌هزار نفر گنجایش افتتاح شده، ولی کافی نیست.1
  تغییرات کلی در وضع اداری ایران با «آموزش‌دیده‌های انگلیس»! روزنامه «کیهان» نوشت: ساعت 11 صبح امروز به مناسبت عزیمت پانزده نفر از کارمندان عالی‌رتبه دولت به انگلستان و استفاده از بورس امور اداری، مجلس تودیعی با اسدالله علم، نخست‌وزیر، و با حضور سفیر کبیر انگلستان در شورای عالی اداری کشور تشکیل گردید.
نخست‌وزیر ضمن تشکر از دولت انگلستان تأکید کرد که از این بورس‌ها کارمندان عالی‌رتبه دولت باید نهایت استفاده را بکنند و در برگشت به ایران منشأ خدمات مؤثری باشند. ما تصمیم داریم وضع اداری خودمان را به کلی تغییر بدهیم.
 
تغییر قانون مبادلات مرزی طرح جدید مقررات مبادلات مرزی که از طرف وزارت اقتصاد با جلب نظر و پیشنهادات اتاق‌های بازرگانی خرمشهر، بندر عباس و بوشهر و سوداگران و پیله‌وران جنوب و با توجه به نیازمندی‌های عمومی مرزنشینان تهیه گردیده بود به تصوب هیئت دولت رسید و امروز دکتر کیانپور، معاون گمرکی وزارت اقتصاد، طی یک مصاحبه مطبوعاتی این طرح را در اختیار خبرنگاران قرار داد.
طبق این طرح ساکنین جزایر کیش، ناز، شیخ شعیب، سیری و هندورابی مجازند از تاریخ صدور این تصویب‌نامه، هر نوع جنس به استثنای اجناس ممنوع‌الورود و غیر مجاز را بدون پرداخت هر نوع حقوق و سود بازرگانی و عوارض گمرکی و تعهد ارزی صادر نمایند.
حد نصاب معاملات مرزی برای هر فرد ده‌هزار ریال معین شده است. طبق طرح تصویب‌نامه جدید، نقاط مرزی و جزایر ساحل کشور به دو منطقه یک و دو تقسیم می‌گردد و در این تصویب‌نامه قید گردیده است که مرزنشینان از پرداخت سود بازرگانی کالاهای صادراتی دیگر نظیر سیگارت، تنباکو، توتون چپق، برنج، گندم و... هنگام صدور این کالاها بر اساس مقررات مبادلات مرزی معاف‌اند.2
 
روزنامه اطلاعات، 2 مهر 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcd.90j2yt0f5a26y.html
iichs.ir/vdcd.90j2yt0f5a26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما