رأی اعتماد مجلس به دولت اسدالله علم/ماجرای جالبی که در جشن تولد شاه اتفاق افتاد!/آلمان آماده کمک به ایران
5 آبان 1342
رأی اعتماد مجلس به دولت اسدالله علم مجلس شورای ملی در جلسه امروز خود به کابینه اسدالله علم، نخست‌وزیر، رأی اعتماد داد. در جلسه امروز مجلس شورای ملی با توجه به برنامه دولت با ۱۸۱ رأی از ۱۸۳ نفر تقریبا به اتفاق به دولت علم رأی اعتماد دادند.
اسدالله علم در جلسه امروز مجلس شورای ملی گفت: اگرآقایان اجازه بفرمایند در موارد مختلف که لوایح مختلف به مجلس خواهد آمد و مخصوصا ما در حدود ششصد و خرده‌ای لوایح قانونی داریم که ضمن یک ماده واحده‌ای تقدیم مجلس خواهیم کرد؛ در آن وقت هم در کمیسیون‌ها و هم در مجلس فرصت زیادی خواهد بود که آقایان این مطالب را بررسی بفرمایند و به علاوه بعد از آن هم شاید درحدود یکی دو ماه بعد بتوانند آقایان یک اطلاعاتی هم راجع به بودجه بگیرند. بنابراین فعلا به این مطالب اجازه می‌خواهم به طور کلی جواب عرض کنم.1
  ماجرای جالبی که در جشن تولد شاه اتفاق افتاد! روزنامه «اطلاعات» نوشت: بعدازظهر دیروز در پیشگاه شاهنشاه و شهبانوی ایران جشن ورزشی 4 آبان به مناسبت میلاد فرخنده شاهنشاه در میدان امجدیه برگزار شد.
در این مراسم اعضای خاندان سلطنت، نخست‌وزیر و چند تن از وزرا نیز حضور داشتند. در ساعت یازده و نیم صبح سیل جمعیت به طرف امجدیه به حرکت درآمد و آنهایی که کارت داشتند در صف‌های طویل پشت درهای امجدیه مستقر شدند و آنهایی که کارت نداشتند به وسیله مأمورین انتظامی از ورودشان به استادیوم جلوگیری می‌شد.
ساعت چهار بعدازظهر اعلیحضرتین وارد میدان امجدیه شدند. هنگام انجام برنامه نرمش بلندگوی استادیوم امجدیه ناگهان اعلام کرد که همسر گستابی، عضو دسته موزیک شهربانی که برای تماشای جشن به امجدیه آمده، در جایگاه شرقی وضع حمل نمود و پسری به دنیا آورده است و سرپاسبان که با خوشحالی از ماجرا باخبر شده بود اعلام داشت که اسم نوزاد را «چهارم آبان» می‌گذارد. مراتب به عرض شاهنشاه و شهبانو رسید و شاهنشاه دستور فرمودند: چون اسم چهارم آبان‌ماه طولانی است، بگویند نام نوزاد را محمدرضا بگذارند.
این موضع از بلندگو اعلام شد و موجب شور و هیجان جالبی بین تماشاچیان گردید، ولی بعدا معلوم شد نوزاد پسر نیست و دختر است.2
  آلمان آماده کمک به ایران روزنامه «کیهان» نوشت: سفر پنج‌روزه پرزیدنت لویکه و بانو به ایران امروز پایان یافت و رئیس‌جمهوری آلمان بیش از ظهر امروز درحالی‌که از طرف شاهنشاه و شهبانو بدرقه می‌شدند تهران را ترک گفتند.
رئیس‌جمهوری فدرال آلمان ساعت سه و نیم بعدازظهر دیروز نیز با هواپیما از شیراز رهسپار اصفهان شدند.
«خبرگزاری آلمان» از تهران گزارش داد که رئیس‌جمهور آلمان غربی در اجتماع آلمانی‌های مقیم تهران اعلام داشته است که دولت آلمان فدرال آماده کمک اقتصادی به ایران است.
وی پس از گفت‌وگو با شاهنشاه ایران نیز اظهار داشت که ایران در سیاست خود مبنی بر پشتیبانی از غرب به خصوص روابط دوستانه با آلمان غربی تغییری نخواهد داد.3
 
روزنامه‌ اطلاعات، 5 آبان 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdce.p8vbjh8wf9bij.html
iichs.ir/vdce.p8vbjh8wf9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما