لایحه استخدام کشوری تقدیم مجلس شد/مهندس والا : دستگاه‌های مسئول مملکت به هیچ وجه هماهنگ نیستند!/مردم باید به کجا پناه ببرند؟!/امضای قرارداد خرید هشتادهزار تن گندم از آمریکا/ضرب‌العجل وزارت کشور به خرده‌مالکین و زارعین
26 آبان 1342
لایحه استخدام کشوری تقدیم مجلس شد در جلسه امروز مجلس شورای ملی، نخست‌وزیر لایحه استخدام کشوری را تقدیم کرد.
اسدالله علم گفت: خاطر آقایان محترم مستحضر است که دولت نزدیک یک سال است که مشغول تهیه لایحه قانون استخدام کشوری است. ما در کشورمان کارهای اساسی بزرگی انجام داده‌ایم که لازم نمی‌دانم تکرار کنم که در ماده و در چهارچوب شش‎‌ماده‌ای معروف اصلاحات اجتماعی اعلیحضرت همایونی است، ولی یک کار اساسی که باقی مانده بود تهیه و تدوین قانون استخدام کشوری است.
قانون استخدام کشوری که امروز تقدیم می‌کنم البته لایحه مفصلی است خیلی کار شده است و متأسفانه یا خوشبختانه مواد خیلی زیادی دارد که وقت مجلس محترم را خواهد گرفت، ولی باید اینجا عرض کنم باز هم خیال نفرمایند آقایان که تمام دردهای اداری مملکت را دوا خواهد کرد. البته یک قسمت زیادی را معالجه می‌کند.
 
مهندس والا : دستگاه‌های مسئول مملکت به هیچ وجه هماهنگ نیستند!
مهندس عبدالله والا، نماینده خلخال، در جلسه امروز مجلس شورای ملی در نطق پیش از دستور خود گفت: بنده در اینجا ناگزیرم مطلبی را عرض کنم که متأسفانه دستگاه‌های مسئول مملکت ما به هیچ وجه هماهنگی ندارند. نخست‌وزیر یک دستوری می‌دهد فلان وزارتخانه قبول نمی‌کند؛ وزیر دستور می‌دهد به مدیر کل، مدیر کل قبول نمی‌کند؛ این وزارتخانه یک تصمیمی می‌گیرد وزارتخانه دیگر آن را خنثی می‌کند و این عدم هماهنگی که وجود دارد به هر صورت و به هر تقدیری که هست درست مثل این است که دولتی در دولت، وزارتخانه‌ای در وزارتخانه وجود دارد. اگر قرار شود که امر اعلیحضرت همایونی و دستور دولت اجرا نشود، نمی‌دانم چه می‌شود.
وی افزود: هرکس در هر پست و مقامی هست وقتی مأیوس می‌شود دست توسل به سوی شاهنشاه معظم و محبوب دراز می‌کند و اعلیحضرت همایونی هم به سائقه توجه به حال عمومی اوامری صادر می‌کنند و این جای تعجب و بسیار نگرانی است که در ظرف چند سال دستگاه‌ها نخواهند در این مورد ترتیبی اتخاذ کنند که واقعا آن راه صحیح و عملی که بایستی تقویت واحدهای صنعتی در مملکت ایجاد بشود آن را به‌وجود بیاورند.
  مردم باید به کجا پناه ببرند؟! بنابراین مردم باید به کجا پناه ببرند؟ وام می‌خواهند بهشان نمی‌دهند. می‌گویند ملکشان را نخرید ازشان نمی‌خرند. تقاضا می‌کنم که کارخانه‌ها را دولت اداره کند. کسی بهشان توجه نمی‌کند. اگر هم بخواهند از خارج وام بگیرند هزار و یک اشکال به‌وجود می‌آورند که از کرده خود پشیمان می‌شوند ما وقتی می‌توانیم اطمینان داشته باشیم که مردم آماده هستند که سرمایه‌گذاری کنند و چرخ‌های اقتصادی مملکت را بگردانند که مطمئن باشند دستگاه‌های دولتی از آنها حمایت می‌کنند.1
  امضای قرارداد خرید هشتادهزار تن گندم از آمریکا روزنامه «کیهان» نوشت: صبح امروز قرارداد خرید هشتادهزار تن گندم از آمریکا در کاخ نخست‌وزیری از طرف اسدالله علم، نخست‌وزیر، و هولمز، سفیر کبیر آمریکا در تهران، به امضا رسید.
طبق این قرارداد 70 درصد از بهای این گندم که دولت ایران به دولت آمریکا می‌پردازد به خود دولت ایران برای مدت سی سال برای کارهای آبادانی و با ربح کمتر از یک درصد وام داده می‌شود.
سال گذشته میزان خرید گندم از دولت آمریکا صدهزار تن بود، ولی امسال با آنکه قرار خرید 160 هزار تن گذاشته شده بود به علت فراوانی محصول در غرب ایران خرید گندم به هشتادهزار تن کاهش داده شد.2
  ضرب‌العجل وزارت کشور به خرده‌مالکین و زارعین در خصوص نحوه اجرای مرحله دوم قانون اصلاحات ارضی امروز اطلاعیه‌ای از طرف وزارت کشاورزی منتشر شد.
بر اساس این اطلاعیه، مهلت مالکان برای توافق با زارعین در مرحله دوم اصلاحات ارضی تا مهرماه سال آینده می‌باشد و در صورتی که مالکان بخواهند مازاد املاک خود را در مرحله دوم اصلاحات ارضی به دولت بفروشند تا اول آذرماه سال آینده فرصت دارند. خرده‌مالکان باید با توافق زارعین یا ملک را بفروشند یا اجاره دهند و یا با زارعین بهره‌برداری کنند.3
 
روزنامه اطلاعات، 26 آبان 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcg.w97rak9wqpr4a.html
iichs.ir/vdcg.w97rak9wqpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما