خاندان او از خاندان‏های سرشناس و اشرافی زمان خود محسوب می ‏شدند. مادر حسین ‏خان بی ‏بی زینب از طایفه یانرسی و خواهر اصلان ‏خان چهارلنگ و پدرش، امامقلی ‏خان ایلخانی برادر حسینقلی ‏خان ایلخانی و پسر دوم جعفرقلی ‏خان دورکی بود. امامقلی ‏خان بعد از مرگ برادرش به مقام ایلخانی رسیده بود. جد وی حیدرکور بود...
محمدحسین ‏خان سپهدار بختیاری
 
خاندان او از خاندان‏های سرشناس و اشرافی زمان خود محسوب می ‏شدند. مادر حسین‏ خان بی ‏بی زینب از طایفه یانرسی و خواهر اصلان ‏خان چهارلنگ و پدرش، امامقلی ‏خان ایلخانی برادر حسینقلی‏ خان ایلخانی و پسر دوم جعفرقلی ‏خان دورکی بود. امامقلی ‏خان بعد از مرگ برادرش به مقام ایلخانی رسیده بود. جد وی حیدرکور بود. سه فرزند اول امامقلی ‏خان از بی‏ بی زینب ــ همسر اول او ــ بود. محمدحسین ‏خان ابتدا لقب سردار اشجع داشت، بعد شهاب ‏السلطنه شد و بعد سپهدار لقب گرفت. از زمانی که قدرت از طوایف چهارلنگ به هفت ‏لنگ منتقل شد، قدرت در این خاندان و در خانواده حسینقلی‏ خان ایلخانی روبه رشد نهاد و هنگامی که حسینقلی ‏خان به دست ظل‏ السلطان در اصفهان کشته شد، شایع بود که تحریکاتی نیز از جانب سپهدار در قتل وی نقش داشته است. او مخالف پدرش بود؛ چون می ‏دانست که پدرش از اسفندیارخان حمایت می ‏کند. محمدحسین‏ خان از سوءظن دربار قاجار به خوانین بختیاری به نفع خود استفاده کرد و بعد از مرگ حسینقلی ‏خان اختلافاتی در خاندان بختیاری به وجود آمد. اما اختلافات رفع شد و قدرت آنها رو به ازدیاد گذاشت؛ به گونه ‏ای که به مقابله با ظل‏ السلطان پرداختند و این کشمکش میان ظل‏ السلطان و بختیاریها تا زمان عزل ظل‏ السلطان (1305ق) ادامه یافت. یکه ‏تاز این اختلاف محمدحسین ‏خان شهاب‏ السلطنه (سپهدار) بود.
 
بعد از عزل ظل ‏السلطان، نظام ‏السلطنه مافی روی کار آمد و رضاقلی ‏خان لقب ایل ‏بیگی گرفت. وی اسفندیارخان ــ پسر حسینقلی ‏خان ــ را از زندان نجات داد. ولی در این زمان میان امامقلی و فرزندان وی اختلاف افتاده بود: امامقلی ‏خان نمایندة نظام ‏السلطنه مافی در خوزستان بود. رضاقلی ‏خان ایلخانی و اسفندیارخان ایل ‏بیگ شدند و اولاد حسینقلی ‏خان نیز به علت ارتباط با امین ‏السلطان در دربار نفوذ پیدا کردند. اما طولی نکشید که امامقلی ‏خان بنای آشوب را در بختیاری گذاشت که در نهایت منجر به جنگ شد. او در این جنگ شکست خورد و تسلیم نظام‏ السلطنه مافی شد. این وضعیت تا سال 1307ق ادامه داشت. دیری نپایید که دوستی رضاقلی ‏خان با اسفندیارخان بر سر اختلافاتی به هم خورد و رضاقلی ‏خان با برادرش امامقلی‏ خان از در دوستی درآمد و امامقلی ‏خان به مقام ایلخانی رسید و اسفندیارخان همچنان ایل‏ بیگی باقی ماند و رضاقلی حاکم چهارمحال شد. هر سه تن برای توافق به تهران رفتند و نظر آنها قبول شد. برخلاف خاندان امامقلی ‏خان و رضاقلی، اولاد حسینقلی‏ خان با امین‏ السلطان از در دوستی درآمدند.
 
در سال 1321ق، زمانی که اسفندیارخان فوت کرد، محمدحسین ‏خان به مقام ایلخانی منصوب شد و لقب سردارمفخم لقب گرفت. صمصام ‏السلطنه به مقام ایل‏ بیگی رسیدند. محمدحسین خان تا سال 1322ق در مقام ایلخانی باقی ماند و بعد از فوت وی نجفقلی ‏خان صمصام ‏السلطنه مقام ایلخانی و غلامحسین‏ خان شهاب‏ السلطنه مقام ایل ‏بیگی را از آن خود کردند.
 
محمدحسین‏ خان لقب سپهدار را در مدتی که در تبریز در دربار مظفرالدین میرزای ولیعهد بود، از وی دریافت کرد. پس از مرگ اسفندیارخان در سال 1321ق/1903م، محمدحسین ‏خان به مقام ایلخانی رسید و تا سال 1322ق/1905م که از دنیا رفت، در آن مقام باقی ماند. چنین شایع شد که او توسط فرزندان حسینقلی ‏خان مسموم شده است. 
https://iichs.ir/vdccapqo82bqp.la2.html
iichs.ir/vdccapqo82bqp.la2.html
نام شما
آدرس ايميل شما

لهراسب
۱۴۰۱/۰۸/۱۰ ۱۸:۱۰


یانرسی چیه؟! کی +آ+ نرسی = کی آ نرسی درستشه
طایفه بزرگ کی انرسی مانند کی شیخالی، کی محمودی، کی خسروی، کی گیوی، کی شمسوری و... .
کی و آ همان‌طور که در شاهنامه اومده القاب ایرانی می‌باشند که از ایران باستان به یادگار مونده‌اند که هنوز هم در بختیاری وجود دارد. طوایف زیادی با پسوند کی در بختیاری وجود دارد. همین‌‍طور لقب «کی پیا» یعنی مرد بزرگ‌زاده؛ خان‌زاده. البته خان و آقا مغولی هستند که بعدها وارد زبان‌های ایرانی شدند.