گزارشات روزنامه‌های حکومتی از بازگشت شاه به ایران بعد از هیجده روز سفر اروپای شرقی!/فرح در پاریس ماند!/حزب ایران نوین/حزب مردم/عضویت نمایندگان ایران در کمیته اجرایی انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی/نخست‌وزیر مالزیا به تهران آمد!/پس از مراجعت وزیر دارایی از واشنگتن، مسئولین سازمان جدید وزارت دارایی تعیین می‌شوند/در حریق انبار عدل صفاری پنجاه‌میلیون تومان کالا خاکستر شد!/شهردار: تهران ایمنی ندارد!/میزان خسارت/پایان دادرسی هفت تن از افسران شهربانی/برای اولین بار، ایران مالیات نفت را به طور ماهانه دریافت کرد/اعلامیه مذاکرات ورشو منتشر شد
29 شهریور 1345

گزارشات روزنامه‌های حکومتی از بازگشت شاه به ایران بعد از هیجده روز سفر اروپای شرقی!

روزنامه‌های سراسری امروز کشور صفحات نخست خود را به بازگشت شاه از سفر هجده‌روزه به اروپای شرقی اختصاص دادند و در این زمینه روزنامه «اطلاعات» نوشت: دیشب شاهنشاه، پس از هجده روز مسافرت به اروپای شرقی به تهران بازگشتند و از طرف مردم پایتخت مورد استقبال گرم و باشکوهی قرار گرفتند.
هزاران نفر از بانوان، فرهنگیان، دانشجویان، ورزشکاران، افراد احزاب، کارگران، کشاورزان و طبقات مختلف مردم تهران در استقبال از شاهنشاه شرکت جستند و فرشی از گل در مسیر شاهنشاه از مهرآباد تا سعدآباد گستردند.
 
فرح در پاریس ماند!
شاهنشاه و شهبانو فرح در راه بازگشت از ورشو با هواپیمای بوئینگ 727 شرکت هواپیمایی ملی ایران وارد فرودگاه «ارلی» پاریس شدند.
اعلیحضرتین در تالار بزرگ فرودگاه از طرف والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی، که در این شهر اقامت داشتند، و برنارد وران، رئیس تشریفات فرانسه، و آقای جهانبانی، سفیر ایران، و سفرای کبار کشورهای بلغارستان، مجارستان و لهستان در پاریس مورد استقبال قرار گرفتند.
شاهنشاه پس از یک ساعت توقف در فرودگاه ، پاریس را به سوی تهران ترک کردند، ولی شهبانو فرح چند روز به طور خصوصی در پاریس توقف خواهند کرد.
 
حزب ایران نوین
از مهرآباد تا سه‌راه مهرآباد، صفوف طولانی و فشرده حزب ایران نوین مستقر شده بود و پس از آن به ترتیب فرهنگیان، دانشجویان، ورزشکاران، افراد حزب مردم و طبقات مختلف دیگر مردم در سراسر طول مسیر شاهانه صف بسته بودند.
 
حزب مردم
از ساعت 8:30 بعدازظهر صفوف حزب مردم با آرایش مخصوص و پرچم‌های حزبی به طرف چهارراه پهلوی به راه افتاد. ابتدا صف اعضای شورای عالی و کمیته مرکزی و هیئت بازرسی و فراکسیون پارلمانی و بلافاصله پشت سر آن، بانوان عضو حزب مردم و بعد صف‌های متشکل ورزشکاران قرار داشتند. هنگام تشریف‌فرمایی شاهنشاه، بانوان عضو حزب مقدم معظم له را گلباران کردند.
 
عضویت نمایندگان ایران در کمیته اجرایی انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی
در اجلاسیه جدید کنگره بین‌المللی جامعه‌شناسی که با حضور دوهزار جامعه‌شناس سراسر دنیا در «اویان» فرانسه تشکیل شده بود، آقای دکتر نراقی، رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، به عضویت کمیته اجرائیه انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی انتخاب گردید.
در این اجلاسیه از طرف ایران آقایان دکتر نراقی، دکتر بهنام و دکتر کتبی شرکت داشتند و گزارشی از تحولات اجتماعی ایران به کنگره جهانی جامعه‌شناسان ارائه دادند.
 
نخست‌وزیر مالزیا به تهران آمد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: تنکو عبدالرحمن، نخست‌وزیر مالزیا، در لندن اعلام کرد که برای شرفیابی به حضور شاهنشاه ایران و قدردانی از مساعی معظم له در مورد برقراری مجدد روابط سیاسی بین پاکستان و مالزیا به‌زودی وارد تهران خواهد شد.
رویتر از لندن گزارش داد: تنکو عبدالرحمن، نخست‌وزیر مالزیا که برای شرکت در جلسات کنفرانس نخست‌وزیران دول مشترک‌المنافع به لندن آمده، اظهار داشت که در راه بازگشت از لندن به کشور خود، اقامت کوتاهی در تهران خواهد کرد تا شخصا از مساعی شاهنشاه در مورد برقراری مجدد روابط سیاسی میان مالزیا و پاکستان قدردانی نماید.
 
پس از مراجعت وزیر دارایی از واشنگتن، مسئولین سازمان جدید وزارت دارایی تعیین می‌شوند
وزیر دارایی پس از بازگشت از واشنگتن به تهران احکام جدیدی برای کلیه مدیران کل و معاونین و رؤسای کل وزارت دارایی صادر خواهد کرد.
این احکام برای پیاده کردن مقتضیات سازمان جدید وزارت دارایی، که اخیرا به تصویب نهایی رسیده، صادر خواهد شد.
سازمان جدید وزارت دارایی در دو مرحله پیاده خواهد شد: در مرحله اول احکام مسئولین و مقامات عالی وزارت دارایی از طرف وزیر صادر خواهد شد و آن‌گاه سازمان تفصیلی وزارتخانه به این عده ابلاغ و آنها به نوبه خود بلافاصله اجرای آن را آغاز خواهند کرد.
بر اساس سازمان جدید، کارمندان مورد احتیاج برای هر پست انتخاب و برای مشاغل موجود در سازمان تفصیلی پیشنهاد خواهند شد.
در حقیقت هنگام پیاده کردن سازمان تفصیلی جدید وزارت دارایی برای کلیه کارمندان آن وزارتخانه احکام جدید مطابق پست‌های جدید صادر خواهد گردید.
این کار پس از بازگشت وزیر دارایی به مرحله اجرا درخواهد آمد.
 
در حریق انبار عدل صفاری پنجاه‌میلیون تومان کالا خاکستر شد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: دو ماه پس از سوختن انبار بزرگ عدل شاکری، که طی آن هشتادمیلیون تومان کالای تجار و شرکت‌های دولتی از میان رفت، بعدازظهر دیروز انبار کالای دیگری آتش گرفت و میلیون‌ها تومان زیان وارد ساخت.
این انبار درست در یک کیلومتری بنگاه عدل شاکری در خیابان خانی‌آباد واقع شده و به بنگاه عدل صفاری معروف است.
در این بنگاه کالاهای وارداتی به‌خصوص قماش، چتائی و الیاف مختلف نگهداری می‌شده است و بیشتر، تجار هندی کالاهای خود را در آنجا انبار می‌کردند.
قسمتی از کالاهای انبار بیمه بود و بنا به اظهار بازرگانان در این حادثه سی تا پنجاه میلیون تومان زیان وارد شده است.
حریق از ساعت 1:40 بعد از ظهر آغاز شد و تا ساعت 6 بعد از ظهر طول کشید، ولی تا ساعت ۹ صبح امروز هنوز از انبار دود بلند می‌شد.
برای اطفای حریق 48 کامیون و 230 مأمور آتش‌نشانی فعالیت داشتند که پانزده تن از آنها در این حادثه مجروح شدند.
 
شهردار: تهران ایمنی ندارد!
آقای مهندس سرلک، شهردار تهران که به محل حادثه آمده بود، گفت: متأسفانه باید بگویم که شهر تهران از این جهت هیچ گونه ایمنی ندارد و اساسا وجود انبار به این صورت در شهر تهران به مصلحت مردم نیست.
شهردار تهران گفت: چاره‌اندیشی دراین‌باره با وزارت اقتصاد است و حتما باید طرح جدیدی درباره انبارها پیش‌بینی شود و انبارها مطابق آنچه در دنیا وجود دارد ساخته شود.
شهردار تهران اضافه کرد: گرچه ظاهرا شهرداری در این کار باید دخالت داشته باشد، ولی ساختمان «انبار» به صورت فنی و پیش‌بینی‌های لازم در ساختمان انبارها به عهده وزارت اقتصاد است.
شهرداری دراین‌باره به موقع خود با وزارت اقتصاد مکاتبه نموده و در حقیقت با اعلام خطر لازم عواقب وجود این انبارها را یادآوری کرده است و اتفاقا صبح امروز کمیسیونی درمورد انبارهای داخل شهر در وزارت اقتصاد تشکیل شده بود.
شهردار تهران افزود: در تهران انبار کالای بازرگانی به صورت صحیح و فنی اصلا وجود ندارد و من عقیده دارم برای کمک در خلوت کردن شهر از لحاظ ترافیک و راهنمایی و رانندگی و جلوگیری از این قبیل حوادث «انبارها» باید در خارج از تهران ساخته شود.
وجود یک انبار کالای بازرگانی به صورت فعلی در مرکز شهر و در میان خانه و زندگی مردم خطرناک است که نمی‌توان آن را تحمل کرد.
 
میزان خسارت
تجاری که در این انبار کالا دارند می‌گفتند که خسارت در حدود پنجاه‌میلیون تومان است و گمان می‌رود بیش از یک ششم کالاهای انبار بیمه‌شده باشند.
امروز کمیسیونی دراین‌باره در شرکت ملی بیمه ایران تشکیل گردید و گفته شد که در حدود دوازده‌میلیون ریال از کالاهای این انبار نزد شرکت بیمه ایران بیمه بوده است.
خبرنگار ما که ساعت 10 صبح امروز از محل حریق دیدن کرده گزارش می‌دهد: هنوز از هزاران عدل گونی نیمه‌سوخته‌ای که در محوطه بنگاه عدل صفاری وجود دارد دود خارج می‌شود.
 
پایان دادرسی هفت تن از افسران شهربانی
امروز دادگاه شماره ۲ عادی اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی پس از یک ماه رسیدگی به پرونده اتهامی هفت تن از افسران شهربانی کل کشور ختم دادرسی را اعلام داشت و به شور پرداخت.
در اواخر سال 1344 هفت تن از افسران اداره شهربانی اصفهان مرکب از سرهنگ دژبخش، سرهنگ دوم بهروز، سر گرد نوربخش، سر گرد واحدی، سرگرد سالمی، سروان حریری و ستوان یکم شیرانی به اتهام همکاری با قاچاقچیان، اخاذی و فراهم ساختن تسهیلات جهت تشکیل مراکز فساد تحت تعقیب قرار گرفتند و تحت نظر سرکار سرهنگ بهزادی، بازپرس اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی، تحت بازجویی واقع شدند.
امروز دادگاه شماره ۲ به ریاست سرکار سرهنگ مومنی پس از 25 جلسه رسیدگی ختم دادرسی اعلام گردید و دادرسان به شور پرداختند. قرار است ساعت 6 بعدازظهر امروز دادرسان از شور خارج و رأی دادگاه با حضور متهمین و وکلای مدافع آنان قرائت شود.
 
برای اولین بار، ایران مالیات نفت را به طور ماهانه دریافت کرد
در هفته گذشته اولین قسط ماهانه مالیات نفت از طرف کنسرسیوم در بانک مرکزی واریز شده و بلافاصله برای پرداخت هزینه طرح‌های برنامه سوم به سازمان برنامه حواله گردیده است.
در تاریخ روابط ایران و کنسرسیوم این اولین بار است که مالیات نفت به طور ماهانه به ایران پرداخت می‌شود.
سابق بر این مالیات نفت هر سه ماه یک بار از طرف کنسرسیوم پرداخت می‌شد و این ترتیب غالبا مشکلات مالی فراوانی برای دولت فراهم می‌کرد؛ به همین دلیل چند ماه پیش مذاکراتی بین آقای دکتر جمشید آموزگار، وزیر دارایی، و مقامات کنسرسیوم به منظور تغییر دادن ترتیب فوق آغاز شد که سرانجام قریب دو هفته قبل با موفقیت به پایان رسید.
 
اعلامیه مذاکرات ورشو منتشر شد
امروز اعلامیه «مذاکرات ورشو» میان شاه و رهبران جمهوری ملی لهستان در تهران و ورشو انتشار یافت. در این اعلامیه رهبران دو کشور هر گونه مخاصمه مسلحانه را در هر نقطه جهان محکوم کردند و اعلام داشتند که این نوع مخاصمات، و لو محلی خطر جنگ جهانی را دربردارد.
شاه و رهبران لهستان حکومت تبعیض نژادی و استعمار نوین را در رودزیا محکوم کردند.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 29 شهریور 1345، صفحه 1

پی‌نوشت
------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 29 شهریور 1345، صص 1، 13، 14، 15 و 16.
https://iichs.ir/vdcao6nu.49nym15kk4.html
iichs.ir/vdcao6nu.49nym15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما