شاه: تا حصول صلح پایدار در جهان، ایران به تقویت و تربیت فنی و نظامی قوای مسلح خود ادامه خواهد داد/رئیس جدید دیوان عالی کشور/شایعه در لندن؛ اسدالله علم سفیر ایران در انگلیس می‌شود!/دیدار اشتراوس با شاه/حاکم دوبی با آرام ملاقات و مذاکره کرد/انتشار اوراق قرضه در ایران و ترکیه و پاکستان مورد توجه قرار می‌گیرد/نتیجه حراج کارخانه شهناز اصفهان/قرارداد ایران و بازار مشترک تمدید می‌شود/کمک اتاق بازرگانی/فرح پهلوی پس از سفر خصوصی به فرانسه و انگلیس به ایران بازگشت!/انتصابات مهم ارتش/قرارداد فرهنگی بین ایران و ترکیه
4 مهر 1345

شاه: تا حصول صلح پایدار در جهان، ایران به تقویت و تربیت فنی و نظامی قوای مسلح خود ادامه خواهد داد

روزنامه «اطلاعات» نوشت: شاهنشاه آریامهر، عصر دیروز طی جشن فارغ‌التحصیلی دوره پنجم دانشکده فرماندهی عالی و ستاد مشترک و دوره نوزدهم فرماندهی و ستاد اعلام کرد که تا حصول صلح پایدار در جهان، ایران به تقویت و تربیت فنی و نظامی هر چه بیشتر قوای مسلح خود ادامه خواهد داد.
شاه گفت: تا روزی که به طور اطمینان‌بخشی به این هدف‌ها نرسیم و عموم ممالک و ملل دنیا از این وضع اطمینان‌بخش برخوردار نباشند، چاره‌ای نداریم غیر از اینکه به تقویت و تربیت فنی و نظامی هر چه بیشتر قوای مسلح خودمان، تا جایی که اقتصاد مملکت اجازه می‌دهد، بپردازیم.
سیاستی که به شما توضیح دادم که براساس صلح و دوستی و همکاری و همزیستی برقرار شده است و از طرفی ما به آن سیاست مستقل ملی می‌گوییم مستلزم خرج بیشتری در نگاه‌داری قوای مملکتی است.
 
رئیس جدید دیوان عالی کشور
امروز آقای عمادالدین میرمطهری، رئیس دادگاه انتظامی قضات، از طرف آقای دکتر صدر، وزیر دادگستری، به ریاست کل دیوان عالی کشور منصوب گردید.
پیش از ظهر امروز وزیر دادگستری رئیس جدید دیوان عالی کشور را به حضور شاه معرفی کرد.
رئیس جدید دیوان عالی کشور 68 سال دارد و مشاغل قضایی را از کارمندی علی‌البدل دادگاه شهرستان تا ریاست شعبه دیوان عالی کشور طی کرده و چندی نیز معاون وزارت دادگستری بود.
 
شایعه در لندن؛ اسدالله علم سفیر ایران در انگلیس می‌شود!
رادیو لندن دیشب خبر زیر را منتشر ساخت: هفته‌نامه «سندی تلگراف» خبر داد که آقای اسدالله علم، رئیس دانشگاه پهلوی شیراز که از مهم‌ترین شخصیت‌های ایران به‌شمار می‌رود، بنا به گزارشاتی به جانشینی آقای اردشیر زاهدی، به سمت سفیرکبیر جدید ایران در لندن منصوب خواهد شد.
روزنامه «اطلاعات» نوشت: خبرنگار سیاسی ما به مراجع رسمی برای تأیید خبر مراجعه نمود، ولی صحت این خبر مورد تردید قرار گرفت و اظهار بی‌اطلاعی شد.
 
دیدار اشتراوس با شاه
جراید امروز کشور نوشتند: آقای دکتر فرانتس اشتراوس، رهبر حزب سوسیال‌دموکرات مسیحی آلمان، ساعت 11 صبح امروز در کاخ سعدآباد به حضور شاهنشاه بار یافت.
ظهر دیروز از طرف آقای محسن خواجه‌نوری، لیدر فراکسیون پارلمانی حزب ایران نوین، به افتخار آقای اشتراوس، ضیافتی در هتل هیلتون ترتیب داده شده بود.
 
حاکم دوبی با آرام ملاقات و مذاکره کرد
شیخ راشد بن سعید آل مکتوم، حاکم دوبی، دیروز ناهار را در حضور شاه صرف کرد و بعد از ظهر با آقای آرام، وزیر امور خارجه، ملاقات و مذاکره نمود.
دیشب از طرف آقای هویدا، نخست‌‎وزیر، ضیافتی به شام در کاخ وزارت امور خارجه به افتخار حاکم دوبی ترتیب داده شده بود که آقای هویدا، نخست‌وزیر، به علت کسالت در این مراسم شرکت نکرد و آقای آرام، وزیر امور خارجه، از طرف آقای نخست‌وزیر و همچنین عده‌ای از شخصیت‌های سیاسی و سفرای کشورهای عربی مقیم دربار شاهنشاهی در آن شرکت داشتند.
 
انتشار اوراق قرضه در ایران و ترکیه و پاکستان مورد توجه قرار می‌گیرد
سمینار سرمایه‌گذاری در برنامه‌های عمرانی، که دیروز از طرف سازمان همکاری‌های عمران منطقه‌ای در تهران تشکیل شد، فردا به کار خود پایان خواهد داد و طی قطعنامه‌ای توصیه‌های لازم را به دولت‌های ایران و ترکیه و پاکستان خواهد کرد.
در این سمینار کارشناسان برنامه‌ریزی و عمران و آبادی شرکت دارند.
در این سمینار موضوع صرفه‌جویی در کار عمرانی، انتشار اوراق قرضه و فروش آن، استفاده از پس‌انداز مردم و مهم‌تر از همه مسئله جلب اعتماد مردم مورد بحث قرار گرفت.
در قطعنامه سمینار در مورد استفاده از پس‌اندازهای مردم برای توسعه امور عمران و آبادانی و همچنین راه جلب اعتماد مردم توصیه‌هایی به ایران، پاکستان و ترکیه خواهد شد تا دولت‌های مزبور بتوانند از این راه سرمایه کافی از داخل کشورهای خود تأمین کنند و آن را در برنامه عمرانی و آبادانی متمرکز سازند.
 
نتیجه حراج کارخانه شهناز اصفهان
روزنامه «اطلاعات» نوشت: پریروز جلسه حراج کل سهام کارخانه شهناز اصفهان در اداره دارایی اصفهان تشکیل گردید و در نتیجه آقای حسین همدانیان شخصا برنده حراج و مالک کارخانه شناخته شد؛ لذا از این به بعد کارخانه به مالکیت و مدیریت آقای حسین همدانیان اداره می‌گردد.
 
قرارداد ایران و بازار مشترک تمدید می‌شود
ایران از بازار مشترک درخواست خواهد کرد که قرارداد دوجانبه ایران و بازار مشترک به مدت یک سال تمدید شود.
در این مدت نمایندگان ایران، مذاکرات خود را با بازار مشترک برای انعقاد قرارداد بازرگانی سال آینده ایران و اتحادیه اقتصادی اروپا آغاز خواهند کرد.
 
کمک اتاق بازرگانی
آقای دکتر مولوی، نماینده اقتصادی ایران در بازار مشترک، ضمن اعلام مطلب بالا در مصاحبه امروز خود متذکر شد: انعقاد قرارداد بازرگانی بین ایران و بازار مشترک از نظر ایران کاملا به‌صلاح است و ما می‌توانیم در انعقاد قرارداد جدید با اتحادیه امتیازات جدیدی به‌دست آوریم.
مدت قرارداد ایران و بازار مشترک در اول دسامبر امسال تقریبا در ماه دیگر به اتمام می‌رسد و طرفین طبق ماده پنج قرارداد می‌توانند با توافق، قرارداد را تا مدت یک سال تمدید کنند.
آقای دکتر مولوی در مورد بازاریابی و فعالیت‌های جدید صادراتی ایران متذکر شد با تقویت نمایندگی ایران در بازار مشترک می‌توان نتایج ارزنده‌ای به‌دست آورد.
 
فرح پهلوی پس از سفر خصوصی به فرانسه و انگلیس به ایران بازگشت!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 9 بعد از ظهر دیروز علیاحضرت شهبانو فرح با هواپیمای شرکت هواپیمایی ملی ایران از لندن به تهران بازگشتند و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال شاهنشاه آریامهر و اعضای خاندان سلطنت قرار گرفتند.
علیاحضرت شهبانو فرح، که به اتفاق شاهنشاه از کشورهای بلغارستان، مجارستان و لهستان دیدن کرده بودند، پس از پایان این سفر، شش روز نیز به طور خصوصی در پاریس و لندن توقف کردند.
 
انتصابات مهم ارتش
اداره روابط عمومی ستاد بزرگ ارتشتاران اعلام داشت: به فرمان مطاع مبارک اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر بزرگ ارتشتاران، تیمسار سپهبد رضا عظیمی از تاریخ 3 مهرماه 1345 به درجه ارتشبدی مفتخر و سرافراز و به سمت ژنرال آجودان اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر بزرگ ارتشتاران منصوب گردید.
اداره روابط عمومی ستاد بزرگ ارتشتاران همچنین اعلام داشت: به فرمان مطاع مبارک شاهنشاه آریامهر بزرگ ارتشتاران انتصابات زیر در نیروهای مسلح شاهنشاهی به عمل آمد:  
1. تیمسار سپهبد عزت‌الله ضرغامی فرماندهی نیروی زمینی شاهنشاهی؛
2. تیمسار سپهبد جم جانشین ریاست ستاد بزرگ ارتشتاران؛
3. تیمسار سپهبد شفقت فرماندهی ارتش دوم؛
4. تیمسار سپهبد کاتوزیان معاون پارلمانی وزارت جنگ؛
5. تیمسار سپهبد روحانی معاون یکم نیروی زمینی شاهنشاهی؛
6. تیمسار سپهبد شکیبی بازرس مالی سازمان تسلیحات ارتش؛
7. تیمسار سپهبد بهروز معاون نخست‌وزیر و رئیس اداره بسیج و آمادگی ملی.
 
قرارداد فرهنگی بین ایران و ترکیه
خبرگزاری فرانسه از آنکارا اطلاع داد که آقای دکتر هدایتی، وزیر آموزش و پرورش، دیروز برای یک دیدار یک‌هفته‌ای وارد آنکارا شد.
این مسافرت به موجب قرارداد مبادله فرهنگی، که اخیرا به مورد اجرا گذاشته شده، صورت گرفته است.
وزیر آموزش و پرورش ایران امروز و فردا را در آنکارا خواهد ماند و مذاکراتی با وزیر فرهنگ ترکیه به عمل خواهد آورد و از چندین مؤسسه فرهنگی دیدن خواهد کرد و سپس عازم قونیه، استانبول و بورسا خواهد شد.
روز گذشته قرارداد فرهنگی ایران و ترکیه طی مراسمی در کاخ وزارت خارجه ترکیه مبادله گردید.
به موجب این قرارداد بین دو کشور دانشجو و استاد مبادله خواهد شد و در دانشگاه‌های دو کشور کرسی‌های زبان، ادبیات و تاریخ کشور دیگر دایر خواهد شد و ترتیب برگزاری مسابقات ورزشی و تشکیل نمایشگاه داده خواهد شد.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 4 مهر 1345، صفحه 1 

پی‌نوشت
--------------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 4 مهر 1345، صص 1، 13، 15 و 16. 
https://iichs.ir/vdcjave8.uqexmzsffu.html
iichs.ir/vdcjave8.uqexmzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما