ترفيعات شهربانی/انتصابات پلیس/یک جت سقوط کرد/«امور مالیاتی تهران الکترونیکی می‌شود»/وزیر کشاورزی: زراعت مواد اولیه مورد نیاز کشور  باید جایگزین زراعت برای مصرف شخصی بشود!/جنجال ویتنام در کاخ سنا!/ناطقین دیروز/۱۷۰ هزار کشته/آمریکا چین را به آغاز جنگ وحشتناک تحریک می‌کند!/پاسخ نماینده آمریکا/تمجید هویدا از نقش مجلس در پیشرفت کشورها؛ اگر کتابی بنویسم نام آن را «طلوع پارلمان‌ها» می‌گذارم!/ایران با ابتکار شاه از دموکراسی تحقق‌یافته برخوردار است!/سفیر ایران در نپال/کلاس‌های آموزش نظامی دانشجویان در دانشگاه برگزار می‌شود/بازپرس قلابی نخست‌وزیری دستگیر شد/برای آغاز به‌کار کشتارگاه تهران، شهرداری از علما «فتوا» گرفت!
6 مهر 1345

ترفيعات شهربانی

روزنامه‌های امروز کشور نوشتند: بنا به استدعای شهربانی کل و تصويب شاهنشاه آریامهر، از تاریخ 5 مهرماه از 45 نفر از افسران شهربانی سه نفر به شرح زیر به درجه سرتیپی مفتخر شدند؛
سرکار سرهنگ حسن دهش‌پور رئیس اداره بازرسی، سرکار سرهنگ محمدحسن پهلوان سرپرست شهربانی‌های استان فارس، سرهنگ سيدحسين پرتو سرپرست شهربانی‌های استان اصفهان.
همچنین در شهربانی کل سه سرهنگ دوم به درجه سرهنگی، 54 سرگرد به درجه سرهنگ دومی، 70 سروان به درجه سرگردی، ۱۳۷ ستوان یکم به درجه سروانی و ۱۸۳ ستوان دوم به درجه ستوان یکمی ارتقاي درجه یافته‌اند.
 
انتصابات پلیس
این انتصابات امروز در پلیس تهران  صورت گرفته:
سرکار سرگرد احمد ایزدپناه به ریاست کلانتری 14، سرکار سرگرد نبی‌پور به ریاست کلانتری 15، سرکار سرگرد هاشم هوشمند به ریاست کلانتری ۱۰، سرکار سرگرد نباتی به ریاست  کلانتری 5.
سرکار سرهنگ رحیمی، رئیس پلیس تهران، امروز در کلانتری ۱۵ حضور یافت و از زحمات هفت‌ساله سرکار سرگرد ایزدپناه، که به ریاست کلانتری 14 منصوب شده، در اصلاح بخش ۱۵ تقدیر کرد و اظهار امیدواری نمود که سرکار ایزدپناه در بخش 14 نیز همین ابتکارات را به کار برد.
 
یک جت سقوط کرد
امروز این اطلاعیه از طرف نیروی هوایي شاهنشاهی صادر شده است:
ساعت ۹:10 بامداد روز سه‌شنبه 5 مهرماه 1345 يك فروند هواپیمای جت شکاری نیروی هوایی شاهنشاهی از نوع اف 86 به خلبانی ستوان یکم ضیاء هاشمی الحسینی که مأموریت شرکت در یک تمرین تیراندازی هوا به زمین داشت، در فاصله شش کیلومتری شمال غربی فرودگاه پایگاه وحدتی دزفول دچار سانحه شده و خلبان هواپیما در این سانحه شهید گردید.
از طرف نیروی هوایی شاهنشاهی هیئتی مأمور بررسی علل بروز این سانحه می‌باشد.
 
«امور مالیاتی تهران الکترونیکی می‌شود»
جراید امروز کشور نوشتند: فردا طی مراسمی امور مالیاتی اداره كل وصول تهران به ماشین الكترونيك واگذار می‌شود. بلافاصله ماشین الکترونیك پیش‌آگهی‌های مؤدیان یکی از ادارات دارایی تهران را صادر خواهد کرد.
از مدت‌ها پیش برای واگذاری امور مالیاتی به ماشین الکترونیك مطالعاتی به عمل آمده و طرح نهایی آن آماده شده بود و اکنون گزارش می‌رسد که از فردا به‌تدريج این کار آغاز خواهد شد.
قرار است ابتدا مناطق مختلف و بعد منابع مختلف مالیاتی و سرانجام مراحل مختلف مالیاتی به عهده ماشین الكترونيك واگذار شود. مرحله اول صدور پیش‌آگهی مالیاتی و مرحله آخر صدور مفاصا حساب مالیاتی است.
ماشین الکترونيک علاوه بر دقت، سرعت لازم را هم در کار به‌وجود خواهد آورد؛ به‌طوری که قادر است پیش‌آگهی چندهزار نفر را در يك روز صادر کند.
مأمورین ابلاغ این پیش‌آگهی‌های ماشینی را در ظرف پنج روز ابلاغ خواهند کرد.
 
وزیر کشاورزی: زراعت مواد اولیه مورد نیاز کشور  باید جایگزین زراعت برای مصرف شخصی بشود!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، در مراسم جشن روز دهقان گزارش جامعی از فعالیت‌های وزارت کشاورزی و سازمان‌های تابعه وزارتخانه مزبور را به عرض شاهنشاه آریامهر رسانید.
وزیر کشاورزی گفت: اکنون می‌توان معتقد بود که زیربنای اصلاحات ارضی با استحکام پی‌ریزی شده و موقع آن است که فعالیت‌ها و وسايل و امکانات فنی و اعتباری در جهت ازدیاد تولیدات کشاورزی و به‌دست آوردن ثمره بیشتر از تلاش کشاورزان توجیه و نتیجه اصلاحات ارضی با روش‌هایی که برای افزایش تولیدات اجتناب‌ناپذیر است هماهنگ و زراعت برای مصرف شخصی به زراعت برای تأمین مواد اولیه کشاورزی مورد احتیاج کشور تبدیل گردد و با متشکل شدن کشاورزان، که مالك قطعات کوچک زمین هستند، در واحدها یا شرکت‌های سهامی زراعی، نیروی کشاورزی مملکت به طوری تقویت شود که حتی بتوان اثرات نامساعد عوامل طبیعت را نیز خنثی نمود.
 
جنجال ویتنام در کاخ سنا!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: نخست‌وزیر در جلسه عصر دیروز کنفرانس جهانی بین‌المجالس طی نطقی پیرامون مسائل بین‌المللی و نیز درباره انقلاب [سفید] ایران سخن گفت.
سناتور دکتر متین‌دفتری، رئیس اجلاسیه پنجاه‌وپنجم کنفرانس بین‌المجالس، نیز صبح دیروز طی سخنان خود هدف‌های اتحادیه جهانی بین‌المجالسی را تشریح کرد و آقای مازیلی، رئیس شورای اتحادیه بین‌المجالس، در همین زمینه نطقی ایراد نمود.
 
ناطقین دیروز
در جلسات صبح و عصر دیروز، نمایندگان پارلمان‌های جهان بحث‌های خود را درباره مسائل جهانی آغاز کردند. اکثر نمایندگانی که در جلسات صبح و عصر دیروز سخنرانی کردند، و به‌ویژه وکلای پارلمان‌های شوروی، فرانسه و مصر شديدا سیاست آمریکا را در ویتنام مورد حمله قرار دادند و نماینده آمریکا نیز، در جلسه بعد از ظهر به تمام این حملات پاسخ داد.
 
۱۷۰ هزار کشته
نماینده شوروی، پس از دادن شرح مفصلی از پیشرفت‌هایی که تحت رژیم سوسیالیستی نصیب کشورش گردیده، حمله شدیدی علیه آمریکا آغاز کرد و گفت: مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در جلسات سال گذشته خود، اعلامیه عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر را به اتفاق آرا به تصویب رسانید و نمایندگان آمریکا از جمله کسانی بودند که به نام دولت و ملت خود به این اعلامیه رأی موافق دادند.
اينك جا دارد یا از نمایندگان کنگره آمریکا سؤال کنیم چرا تمایلات و خواسته‌های مردم جهان ناديده گرفته و به خشن‌ترین وضی مفاد اعلامیه را که خود زیر آن صحه گذارده‌اند نقض می‌کنند؟
نماینده شوروی سپس افزود: تجاوز جنایتکارانه آمریکا در ويتنام، که روز به روز بر وخامت و خطرات آن افزوده می‌گردد و اندك اندك لائوس و کامبوج را نیز دربرمی‌گیرد، تهدید مستقیمی برای صلح جهانی به‌شمار می‌رود.
دولت آمریکا سعی دارد به جهانیان بقبولاند لشکرکشی به ویتنام و اشغال این کشور را به خاطر حفظ آزادی و صلح انجام می‌دهد. بمباران‌های مرتب هوایي عليه ويتنام شمالی را نیز به منظور حفظ و دفاع این اصول انجام می‌دهد، ولی این بمب‌های آتش‌زا، این بمب‌های شیمیایی و سمی که هر روز آمریکا در ویتنام جنوبی و شمالی به‌کار می‌برد از سال 1954 که سال امضای قرارداد ژنو است، تاکنون بیش از ۱۷۰ هزار تن را کشته و 40 هزار نفر را زخمی، فلج و ناقص‌العضو کرده، درحالی‌که ۸۰۰ هزار تن نیز در زندان‌ها به‌سر می‌برند و عده زیاد دیگری زیر شکنجه جان داده‌اند.
 
آمریکا چین را به آغاز جنگ وحشتناک تحریک می‌کند!
نماینده فرانسه نیز به موضوع ویتنام اشاره کرد و گفت: امروز تمام دول جهان غیراز آمریکا، اطمینان حاصل کرده‌اند که بحران ویتنام با خطرات شدید ناشی از آن به‌خوبی می‌تواند جهان را به دوره يك جنگ وحشتناك سوم سوق دهد.
نماینده پارلمان فرانسه، که با لحن بسیار تندی صحبت می‌کرد، آن‌گاه پرسيد: آیا آمریکايی‌ها فکر می‌کنند که چین یك ببر کاغذی است؟
آیا آمریکا اطمینان دارد که این ببر کاغذی دندان‌های اتمی ندارد و چطور آمریکا اطمینان دارد که چین همواره آرام خواهد ماند درحالی‌که لحظه‌ای دست از تحریکات خود عليه این کشور برنمی‌دارند. آیا واشنگتن اطمینان دارد که در صورت ادامه تحریکات کنونی خود و چنانچه این تحریکات را زیادتر کند، چین ناگزیر از شروع جنگ وحشتناکی نخواهد شد؟!
نماینده فرانسه، که لحن او دائما تهدیدآمیزتر می‌شد، سپس افزود: من عضو فراکسیون مخالف دولت و رژیم دوگل هستم و دائما با رئیس دولت فرانسه در مبارزه می‌باشم، ولی باید بگویم سیاست پرزیدنت دوگل در مورد ویتنام تنها موردی است که از حمایت صد درصد من برخوردار می‌باشد.
سخنران فرانسوی در پایان گفت: دوستان آمریکایی ما باید هر چه زودتر در سیاست ویتنامی خود تجدید نظر نمایند؛ زیرا تنها راه شروع مذاکرات صلح در این منطقه قطع بمباران ويتنام شمالی و خروج نیروهای آمریکا از این کشور و عدم دخالت در امور ویتنام جنوبی است.
 
پاسخ نماینده آمریکا  
الكساندر پیرنی، عضو کنگره آمریکا، که در جلسه بعد از ظهر صحبت می‌کرد، به طور مسقیم به تمام حملاتی که در جلسه صبح از طرف بیشتر سخنرانان و به‌ویژه نمایندگان شوروی و فرانسه شده بود، پاسخ داد و گفت: 
«مادام که تجاور در ویتنام ادامه داشته باشد آمریکا نیز در این کشور خواهد ماند».[1]
 
تمجید هویدا از نقش مجلس در پیشرفت کشورها؛ اگر کتابی بنویسم نام آن را «طلوع پارلمان‌ها» می‌گذارم!
روزنامه «اطلاعات» در گزارش دیگری نوشت: صبح دیروز بزرگ‌ترین اجتماع پارلمانی جهان با شرکت بیش از ششصد نماینده پارلمان از کشورهای مختلف جهان، در پیشگاه شاهنشاه آریامهر، در کاخ سنا گشایش یافت و به دنبال بيانات افتتاحیه شاهنشاه، آقایان دکتر متین‌دفتری، رئیس اجلاسیه جدید کنفرانس بین‌المجالس، و مازیلی، نماینده برزیل و رئیس اتحادیه شورای اتحادیه بین‌المجالس، سخن گفتند.
در جلسه بعد از ظهر ديرور نیز آقای هویدا، نخست‌وزیر، نطقی ایراد کرد.
 
ایران با ابتکار شاه از دموکراسی تحقق‌یافته برخوردار است!
آقای نخست‌وزیر در جلسه عصر کنفرانس بین‌المجالس ضمن سخنان خود اظهار داشت: امروز کشور ما بر اثر انقلابی که رهبر بزرگ ما بانی و مبتکر آن بوده‌اند از دموکراسی تحقق‌یافته‌ای که بهره‌مند از ریشه‌های سیاسی و اقتصادی است برخوردار است.
پارلمان و دولت هر دو با مسائل و مشکلات واحدی مواجه‌اند، حل‌وفصل مسائل مربوط به سیاست خارجی و سیاست داخلی و امور مربوط به توسعه فرهنگی و توسعه اقتصادی هم در صلاحیت پارلمان و هم از وظايف دولت است، منتها هر يك از این دو این مسائل را از زاویه و در طریق مخصوصی مورد بررسی قرار می‌دهند.
چند روز قبل دیدم که متفکری از معاصران بر کتابی که در زمینه تحلیل مسائل سیاسی نگاشته عنوان افول پارلمان‌ها نهاده است؛ نه تنها با این متفکر هم‌عقیده نیستم، بلکه اگر قرار بود کتابی دراین‌باره بنویسم، عنوان آن را «طلوع پارلمان‌ها» می‌گذاشتم.[2]
 
سفیر ایران در نپال
روزنامه «اطلاعات» نوشت: آقای دکتر عبده، سفیر ایران در دهلی نو که سفارت شاهنشاهی در نپال نیز به عهده وی محول شده است، طی تشریفات خاصی استوارنامه خود را به پادشاه نپال تقدیم کرد.
پادشاه نپال ضمن این مراسم از ترقيات اخیر ایران، که تحت رهبری‌های خردمندانه شاهنشاه به عمل آمده، اظهار خوش‌وقتی نمودند.
 
کلاس‌های آموزش نظامی دانشجویان در دانشگاه برگزار می‌شود
ساعت 3 بعد از ظهر فردا مراسم افتتاح کلاس‌های آموزش نظامی دانشجویان دانشگاه تهران طی تشریفات خاصی با حضور رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران، وزیر جنگ، رئیس دانشگاه تهران، مقامات وزارت آموزش و پرورش شخصیت‌های فرهنگی و دانشگاهی در تالار ابن سینای دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
در این مراسم قریب دوهزار تن از دانشجویان داوطلب آموزش نظامی حین تحصیل نیز شرکت دارند.
 
بازپرس قلابی نخست‌وزیری دستگیر شد
سخنگوی پلیس تهران اعلام کرد که روز گذشته شخصی به نام احمد گرشاسبی که خود را بازرس نخست‌وزیری معرفی می‌کرد و از مغازه‌های نانوایی و غیره اخاذی می‌نمود، به وسیله پلیس گشت خیابان صاحب جمع دستگیر و تحت تعقیب قانونی قرار گرفت.
 
برای آغاز به‌کار کشتارگاه تهران، شهرداری از علما «فتوا» گرفت!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: چند تن از علمای معروف تهران به اصالت کار کشتاری که در کشتارگاه تازه تهران آغاز خواهد شد فتوا دادند و اعلام داشتند که کار کشتارگاه جدید با اصول شرع و بهداشت منطبق است.
کار نصب ماشین‌آلات و قطعات مختلف ماشین‌های کشتار در کشتارگاه تهران پایان یافته و کشتار تهران به‌زودی در این مرکز انجام خواهد شد.
مقامات شهرداری اعلام کردند که کشتارگاه تازه به‌زودی کار خود را آغاز می‌کند و 150 تُن گوشت مصرفی روزمره تهران در این کشتارگاه تولید خواهد شد.[3]
 
روزنامه اطلاعات، 6 مهر 1345، صفحه 1
 
پي‌نوشت‌ها
--------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 6 مهر 1345، صص 1، 4، 13 و 15.
[2] . اطلاعات، 6 مهر 1345، ص 8. اظهارات و تمجید هویدا، نخست‌وزیر وقت، از سیستم حکومت پارلمانی در دوره پهلوی در صورتی بود که انتخابات در این دوره به مبتذل‌ترین شکل ممکن برگزار می‌شد و نمایندگان دو مجلس شورای ملی و سنا در واقع نمایندگان دربار و سفارتخانه‌های خارجی بودند نه ملت!
مجلس در دوره پهلوی دوم از لحاظ ساخت اجتماعی و سیاسی نمایندگان و کنش‌های آن مجلس یکدستی نبود؛ چنان‎که می‌توان به اعتبار این معیارها، قدرت عمل مجلس و نمایندگان آن را به ادوار خاصی تقسیم نمود. به طور کلی ساخت سیاسی مجلس در این دوره، دو مرحله متفاوت را پشت سر گذاشت: دوره اول از زمان به قدرت رسیدن محمدرضا پهلوی تا کودتای 1332 و دوره دوم از کودتای 1332 تا سقوط رژیم پهلوی.
 
در دوره اول به دلیل اشغال کشور توسط متفقین، احزاب و نهادهای مدنی فرصت فعالیت سیاسی را یافتند و به‌رغم آنکه محمدرضا پهلوی تلاش کرد با حفظ ساختار سنتی سابق، مانع از دگرگونی و نقش‌پذیری بیشتر گروه‌های اجتماعی جدید و نهادهای مدرن و شکل‌گیری یا توسعه احزاب شود، مجلس و نمایندگان در همین سال‌های دموکراسی ناقص، موجد تأثیرات مهم و پایداری فراتر از قدرت شاه شدند.
رک: محمدامیر احمدزاده، «جایگاه مجلس شورای ملی در ساختار سیاسی حکومت پهلوی دوم»، اسناد بهارستان، دوره جدید، ش 2 (تابستان 1392)، ص 32.
 اما این وضعیت بعد از کودتای 28 مرداد 1332 تغییر کرد و با از بین رفتن آخرین رگه‌های دموکراسی ناقص، مجلس به نهادی تشریفاتی تبدیل شد.
به طور کلی مجلس بعد از کودتای 28 مرداد «اقتدار نیم‌بند خود را از دست داد و به یکی از مجاری اعمال قدرت شاه بدل شد و مادون نهاد سلطنت و قوه مجریه قرار گرفت».
رک: علیرضا ازغندی، نخبگان سیاسی ایران بین دو انقلاب، تهران، نشر قومس، چ سوم، 1385، ص 133.
محمدرضا پهلوی این پروسه را با انحلال تمام احزاب سیاسی و ایجاد دو حزب مردم و ملیون آغاز کرد و دو حزب را تحت کنترل کامل خود قرار داد. در کنار این وضعیت به‌تدریج تقلّبات و دستکاری‌های گسترده حکومت در انتخابات مجلس نیز آغاز شد و موجی از انتقادات را به همراه آورد.
با آغاز انتخابات مجلس بیستم «در سراسر ایران، به طور محسوس، نظریات عمومی مردم بر این بود که مجلس دست‌چین شده و انتخاباتی تقلبی به مردم تحمیل شده است. مجلس بیستم در اوایل مارس تشکیل شد».
رک: دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، اسناد لانه جاسوسی آمریکا، ج 8، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، 1386، ص 304.
حجم گسترده تقلبات در این دوره باعث الغای انتخابات و برگزاری مجدد آن شد. بعد از برگزاری انتخابات، شریف‌امامی به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد، اما خیلی زود به دلیل برخی اختلافات اساسی با مجلس استعفا داد. بعد از استعفای امامی، امینی مأمور تشکیل کابینه شد؛ امینی در مجلس برنامه پاکسازی را اعلام و بسیاری از مقامات نظامی و دولتی را به جرم فساد دستگیر کرد. روی کار آمدن او، اصلاحات زیادی را در پی داشت.
رک: همان، ص 332.
 اما طبیعی بود که شاه تاب اصلاحات امینی را نداشته باشد و خیلی زود ترتیب برکناری او را فراهم کرد.
با حذف امینی و آغاز انتخابات مجلس بیست‌ویکم، اوضاع دوباره به وضعیت سابق و چه بسا بدتر بازگشت و دخالت مستقیم شاه با همان سبک و سیاق ادامه یافت. این بار در موردی جدید یکی از ره‌یافتگان به مجلس، فردی بود که قبل از انتخابات درگذشته بود و حکومت بدون اطلاع از وضعیت حیات او، نامش را از صندوق بیرون آورده بود. در یکی از اسناد مرتبط با این موضوع آمده است: «انتخابات چند تن از وکلایی که مناسب مجلسین نبودند، توسط دولت انجام شد. کنسول آمریکا در اصفهان گزارشی از ناحیه خود در مورد این اشخاص فرستاده است. یکی از کاندیداها قبل از برگزاری انتخابات مرده است و دیگری انتخابش خیلی مضحک بوده است. او یک کشاورز و شیرینی‌ساز بوده است که او را عوض کردند. یکی دیگر افکار کمونیستی داشت و سایر تغییرات روشن نبود که برای چه بوده است».
رک: همان، ج 1، ص 252.
به طور کلی میزان دخالت محمدرضا پهلوی در انتخابات این دوره به حدی گسترده و زیاد بود که بسیاری معتقد بودند «مجلس بیست‌ویکم یک قسمت الحاقی از رژیم است که نشانگر علائق مردم نیست، آن فقط مصالح و منافع رژیم است».
رک: همان، ج 8، ص 322.
وضعیت مجلس و تبدیل شدن آن به نهادی تشریفاتی در دوره‌ای که با تحولات سیاسی خاصی همچون حادثه مدرسه فیضیه، قیام خرداد 1342، تبعید امام خمینی و اعتراضات گسترده مردمی همراه بود، باعث شد شاه با تغییراتی قانونی در نحوه برگزاری انتخابات، خود را فردی متعهد به قانون نشان دهد و اتهام دستکاری در انتخابات را از خود سلب کند. بر این اساس «بر طبق ماده 14 آیین‌نامه اجرایی قانون انتخابات دو مجلس، مصوب تیر 1342، بند 3 ماده 21 فصل 5 قانون انتخابات در مورد کیفیت تعرفه و گرفتن رأی بدین ترتیب اصلاح شد که رأی‌دهندگان به جای استفاده از کاغذهای بی‌نشان برای ثبت اسامی داوطلبان نمایندگی خود از کارت‌های مخصوص چاپی استفاده کنند».
رک: علیرضا ازغندی، تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی ایران 1320- 1357، تهران، سمت، چ سوم، 1384، ص 211.
بااین‌حال و به‌رغم تصویب این قانون، انتخابات آن دوره و دوره‌های بعد نیز با دخالت مستقیم شاه انجام شد. فردوست دراین‌باره در کتاب خود آورده است: «در زمان نخست‌وزیری اسدالله علم، محمدرضاشاه دستور داد که با علم و منصور یک کمیسیون سه‌نفره برای انتخابات نمایندگان مجلس تشکیل دهم... هر روز منصور با یک کیف پر از اسامی به آنجا می‌آمد... منصور اسامی افراد مورد نظر را می‌خواند و علم هر کدام را می‌خواست تأیید می‌کرد و آنها سر از صندوق آرا درمی‌آوردند».
رک: حسین فردوست، ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ج 1، تهران، اطلاعات، 1382، ص 257.
در این دوره تغییراتی در رابطه با احزاب نیز به‌وجود آمد که بر موضوع انتخابات تأثیرگذار بود؛ چنان‌که حزب ایران نوین جایگزین حزب ملیون شد و منصور به عنوان دبیرکل آن انتخاب گردید. البته بعد از ترور منصور، هویدا جانشین او شد. وجود احزاب تأثیر مستقیمی بر وضعیت مجلس و انتخاب نمایندگان آن داشت؛ چنان‌که «یکی از نکات جالب توجه پس از اصلاحات ارضی حزبی بودن نمایندگان مجلس بیست‌ودوم تا بیست‌وچهارم است».
رک: علیرضا ازغندی، نخبگان سیاسی ایران بین دو انقلاب، همان، ص 133.
این دو حزب تا سال 1353 به احزاب غالب در سیستم حزبی ایران تبدیل شدند و «هر یک از این دو نامزدهایی برای مجلس پیشنهاد می‌کردند، اما اجازه نداشتند هیچ نامزدی را پیش از تأیید ساواک معرفی کنند. حدود انتقاد نیز از پیش تعیین می‌شد. مجلسی که ‌این نامزدها برای آن انتخاب می‌شدند قدرتی نداشت و نخست‌وزیر منصوب شاه بود. هیچ‌کس واقعا عقیده نداشت که این نظام شباهتی به یک نظام دو حزبی داشته باشد».
رک: فرد ‌‌هالیدی، ایران، دیکتاتوری و توسعه، ترجمه محسن یلفانی و علی طلوع، تهران، علم، 1358، صص 44- 45.
این روند در اوایل سال 1354 با تشکیل حزب رستاخیز بدتر از گذشته ادامه یافت. با تشکیل حزب رستاخیز، تمام احزاب منحل شدند و بر کشور سیستم تک‌حزبی حاکم شد. تشکیل حزب رستاخیز تأثیر مستقیمی بر انتخاب نمایندگان داشت. بر این اساس پس از تأسیس این حزب، نمایندگان دو مجلس سنا و شورا به عنوان کاندیداهای این حزب و با صلاحدید دربار به مجلس راه می‌یافتند.
رک: علیرضا ازغندی، نخبگان سیاسی ایران بین دو انقلاب، همان، ص 135.
 و این موضوع قدرت محمدرضا پهلوی را در کنترل کامل نمایندگان افزایش می‌داد؛ چنان‌که بسیاری از نمایندگان مجلس بیست‌وچهارم، از چهره‌های جدیدی بودند که توسط حزب رستاخیز معرفی شده بودند.
تشکیل حزب رستاخیز باعث شد روند فرمالیته برگزاری مجلس و مسائل آن از طریق کمیته‌های این حزب دنبال شود؛ چنان‌که مقرر شده بود در صورت وجود اختلاف بین مجلس و وزیر کابینه بر سر قوانین پیشنهادی، موضوع به کمیته سیاسی حزب رستاخیز رود و در آنجا حل و فصل گردد و در صورتی که کمیته قادر به حل مشکل نباشد، موضوع از طرف کمیته به شاه اطلاع داده شود. شاه هم می‌توانست یا به وزیر دستور دهد که اقدام نماید یا او را از کار برکنار نماید یا تلاش کند که به مجلس بقبولاند اشتباه می‌کند.
رک: دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، همان، ج 8، ص 211.
 همان‌طورکه مشاهده می‌شود کمیته رستاخیز نیز در حل مشکلات، نهادی تشریفاتی بود و تصمیم‌گیرنده اصلی در نهایت شخص شاه بود.
در یک کلام و به عنوان خلاصه اینکه پارلمان و مجلسین در دوره پهلوی برآمده از انتخابات پر از تقلب و ظاهرسازی بود و نمی‌توانست نماینده نظرات توده‌های مردم باشد و تمجید هویدا از سیستم پارلمانی و دموکراسی شاهانه بسیار مبتذل و سخیف می‌نمود.
[3] . اطلاعات، 6 مهر 1345، صص 13 و 16.
https://iichs.ir/vdcdzf0x.yt0o56a22y.html
iichs.ir/vdcdzf0x.yt0o56a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما