رئیس‌جمهور ترکیه فردا به ایران می‌آید/«میهمانی عالی‌قدر از کشور همسایه»/لیستی از آموخته‌های رضاشاه از آتاتورک!/وزیر کشاورزی: در شمال یک سازمان عمران  ایجاد می‌شود/تجلیل رئیس مجلس عوام انگلیس از شاه!/پاسخ به تلگرام خیر مقدم رئیس کلوپ روتاری/برای لغو تخفیف بهای نفت خام، مذاکرات اوپک و کمپانی‌های نفتی آغاز شد/حاکم دوبی وارد شیراز شد/اقبال به لندن رفت!/صدور پیش‌آگهی مالیاتی توسط ماشین الکترونیك
9 مهر 1345

رئیس‌جمهور ترکیه فردا به ایران می‌آید

روزنامه «اطلاعات» امروز نوشت: فردا حضرت جودت سونای، رئیس‌جمهوری ترکیه، و بانو به دعوت شاهنشاه و علیاحضرت شهبانوی ایران به تهران می‌آیند و مدت ده روز به طور رسمی در ایران اقامت خواهند داشت.
 
«میهمانی عالی‌قدر از کشور همسایه»
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله خود در این زمینه نوشت: تهران برای استقبال از حضرت جودت سونای، رئیس‌جمهوری ترکیه، آماده شده است. دیدار رئیس‌جمهوری ترکیه از ایران بنا به دعوت رسمی شاهنشاه صورت می‌گیرد و بی‌شبهه این فرصتی خواهد بود برای رئیس جدید کشور دوست و همسایه و هم‌پیمان ما، که ایران را بهتر بشناسد و با احساسات مردم ایران نسبت به ملت ترك بیشتر آشنا شوند.
ترکیه و ایران، گذشته از علائق دیرینه تاریخی و فرهنگی و مذهبی، از آغاز قرن اخیر روابطی فوق مناسبات عادی ملل با یکدیگر داشته‌اند و هر روز این بستگی محکم‌تر و استوارتر گشته است تا امروز که روابط این دو کشور به تمام معنی نوعی ارتباط و دوستی نمونه است. در ایجاد این روابط، سرنوشت مشابه ایران و ترکیه شاید نقش بسیار مؤثری داشته است.
در چنین احوالی که ایران و ترکیه، هر دو، یکی از سیاه‌ترین روزگاران تاریخ دراز خود را طی می‌کردند مشیت الهی بر آن قرار گرفت که سرنوشت آنها به دست دو تن از فرزندان برومند این دو کشور تغییر پیدا کند. در ایران اعليحضرت فقید قیام کرد و در ترکیه آتاتورك فقيد؛ دو مرد بزرگی که سازنده تاریخ نوین و پايه‌گذاري عصر تازه‌ای در کشور خود بودند. [1]
 
لیستی از آموخته‌های رضاشاه از آتاتورک!
روزنامه «اطلاعات» در گزارش دیگری در این زمینه نوشته است: انقلاب در زندگی اجتماعی مردم ترکیه از زمان آتاتورک رخ داده است آتاتورك علامات ظاهری اختلاف بین مسلمان و مسیحی از قبیل ریش را از بین برد. حجاب زنان برداشته شد و لباس مردم از صورت قديمي به شكل اروپایی درآمد و به جای تقويم عربی تقویم میلادی رسمی اعلام شد و به همین دلیل روز تعطیل هفتگی از جمعه به یکشنبه تبدیل گردید. [2]
 
وزیر کشاورزی: در شمال یک سازمان عمران  ایجاد می‌شود
در منطقه گرگان، دشت، گنبد و بجنورد يك سازمان عمران منطقه‌ای به‌وجود می‌آید که کلیه امور عمرانی و کشاورزی این منطقه وسیع را زیر نظر خواهد گرفت.
این خبر را تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، در مسافرت سه‌روزه خود به گرگان و گنبد اعلام داشت. وزیر کشاورزی، که دیروز به تهران بازگشته، از صبح روز چهارشنبه برای مطالعه درباره اینکه آیا سازمان‌های مسئول در مبارزه با آفت کرم خاردار سستی کرده‌اند و یا خیر و همچنین برای برنامه‌ریزی جهت ریشه‌کن کردن آفت مذکور به این منطقه سفر کرده بود.
وزیر کشاورزی به اتفاق آقایان مهندس اشتری، مدیر کل دفع آفات وزارت کشاورزی، مهندس صراف‌زاده، رئیس کشاورزی منطقه، و مهندس دهبد، مدیرعامل بنگاه کود شیمیایی، و چند تن از متخصصین و کارشناسان این وزارتخانه روز پنجشنبه به سوی گنبد حرکت کرد و در میان راه از مزارع بزرگ و كوچك پنبه بازدید به عمل آورد. [3]
 
تجلیل رئیس مجلس عوام انگلیس از شاه!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به دنبال جلسه متشنج صبح پنجشنبه، کنفرانس بین‌المجالس مذاکرات خود را درباره مسئله «نقش پارلمان‌ها در سازمان‌های برنامه‌ریزی» در ساعت 3 بعد از ظهر همان روز به رياست سناتور دکتر احمد متین‌دفتری از سر گرفت.
اولين ناطق جلسه بعد از ظهر دکتر هوراس كنيك، رئیس مجلس عوام انگلیس، بود که صبح همان روز افتخار شرفیابی به حضور شاهنشاه آریامهر را پیدا کرده بود.
رئیس مجلس عوام انگلستان پس از ادای توضیحاتی پیرامون نقش خود در پارلمان انگلستان رشته سخن را به ایران کشانید و خطاب به نمایندگان کشورها گفت: من با کمال شهامت و بدون اینکه تردیدی به خود راه دهم آنچه را که در فکر همه شماست به زبان می‌آورم و آن این است که ما تا چه اندازه تحت تأثیر مهربانی، ميهمان‌نوازی و حسن پذیرایی میزبانان ایرانی قرار گرفته‌ایم و تا چه اندازه از پیشرفت‌های ایران نوین احساس غرور می‌کنیم.
هر کس به کشور خود بیش از کشورهای دیگر علاقه‌مند است و من فکر می‌کنم که همه ما در قلوب خود احساس می‌کنیم که پس از کشور خود، ایران را پیش از هر کشور دیگر دوست داریم و ایران کهن، تاریخی پرافتخار دارد و به دنیای کهن خدمات زیادی کرده است.
اگر دوران امپراتوری ایران دوران حکومت مطلقه بود، در عوض همه مردم تابع قانون بودند، اما امروز در برابر خود، ایران نوینی می‌بینیم و هدفی که ایران برای خود در نظر گرفته همان است که شاهنشاه ایران با عبارت «ناسيوناليزم مثبت»[4] توصیف فرموده‌اند و مفهوم آن دادن شعارهای احساساتی نیست.
 
پاسخ به تلگرام خیر مقدم رئیس کلوپ روتاری
جراید امروز کشور نوشتند: در پاسخ تلگرام رئیس کلوپ روتاری تهران به پیشگاه شاهنشاه آریامهر، داير بر عرض تهنیت بازگشت معظم له ازسفر اروپا، تلگرام زیر به رئیس کلوپ روتاری مخابره شده است:
آقای مجید امیرابراهیمی
تلگرام شما دایر بر عرض تبريك و خیر مقدم به مناسبت نزول اجلال موکب مسعود شاهانه از مسافرت سه کشور اروپای شرقی موجب خشنودی و خرسندی خاطر خطير ملوکانه گردید.
رئیس دفتر مخصوص شاهنشاهی ـ هیراد.
 
برای لغو تخفیف بهای نفت خام، مذاکرات اوپک و کمپانی‌های نفتی آغاز شد
مذاکرات اوپک با کمپانی‌های نفتی در مورد بهره مالکانه از قریب یک هفته پیش آغاز شده است.
این مذاکرات بنا به توصیه سازمان اوپك به وسیله عربستان سعودی با کمپانی آرامکو شروع شده و نمایندگان ایران، قطر و لیبی نیز در هیئت نفتی عربستان سعودی عضویت دارند و متقابلا در هیئت کمپانی آرامکو هم اعضای کمپانی‌های دیگر نفتی شرکت کرده‌اند.
مسئله اصلی مذاکرات در مورد بهره مالکانه است که به صورت تخفیف قیمت نفت خام از «بهای اعلام‌ش‍ده» نفت درآمده است. لازم است یادآوری کنیم که مقدار این تخفيف معادل 6 درصد بهره مالکانه است.
این مذاکرات مرحله دوم مذاکرات درباره بهره مالکانه می‌باشد. مرحله اول این مذاکرات چند سال قبل پایان یافت و به موجب آن ۱۲ درصد بهره مالکانه به حساب هزینه گذارده شده، ولی کمپانی‌ها بعدها موفق شدند معادل 6 درصد آن را به عنوان تخفیف قیمت پس بگیرند.
در قرارداد الحاقی که در پایان مرحله اول مذاکرات منعقد گردید توافق شد که برای 6 درصد تخفیف از سال 1966 در صورت تغییر شرایط مذاکره جدیدی آغاز شود. اوپك در اجلاسیه قبلی خود اعلام کرده بود شرایط در خلیج فارس و نقاط دیگر تغییر یافته و لذا مذاکرات مرحله دوم باید آغاز شود.
نمایندگان ایران در این مذاکرات آقایان مهندس انصاری، مدیر کل نفت وزارت دارایی، و فروزان، نماینده شرکت ملی نفت، هستند که به‌زودی پس از بازگشت به تهران، گزارش لازم را به دولت تسلیم خواهند کرد.
 
حاکم دوبی وارد شیراز شد
شیخ راشد بن سعيد آل مكتوم، حاكم دوبی که هفته پیش به دعوت دولت ایران به تهران آماده بود، دیروز طی تشریفات بدرقه رسمی پایتخت را به قصد شیراز ترك گفت و پس از دو روز اقامت در این شهر فردا عازم دوبی خواهد شد.
در آخرین شب اقامت حاکم دوبی در تهران از طرف تیمسار سپهبد نصیری، معاون نخست‌وزیر و رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور، میهمانی باشکوهی به شام به افتخار ایشان در باشگاه افسران ترتیب یافت.
در این میهمانی آقای هویدا، نخست‌وزیر، جمعی از آقایان وزیران، سفرای کشورهای خارجی و شخصيت‌های مملکتی شرکت داشتند.
صبح دیروز آقای هویدا، نخست‌وزیر، به محل اقامت حاکم دوبی رفت و به اتفاق ایشان عازم فرودگاه مهرآباد شد.
در مراسم بدرقه، آقای امیر رستم بختیار از طرف وزارت دربار شاهنشاهی، معاون نخست‌وزیر و رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور، رؤسای ژاندارمری کل و شهربانی کل کشور، سفیر کویت و کاردار سفارت عربستان سعودی حضور داشتند.  
 
اقبال به لندن رفت!
آقای دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، به اتفاق همراهان به منظور شرکت در جلسات تبادل نظر درباره نفت ایران با مقامات کنسرسیوم نفت دیروز وارد لندن شد.
آقای دکتر اقبال قبل از عزیمت به لندن از کارخانجات مرکزی فولکس واگن واقع در شهر ولفسبورك در آلمان غربی بازدید نمود و از شهر گوسلاو و شهر صنعتی کاسل نیز دیدن کرد.
آقای دکتر اقبال در آخرین شب اقامت خود در آلمان غربی در ضیافتی که از طرف شرکت‌های نفتی آلمانی طرف قرارداد با شرکت ملی نفت ایران به افتخار ايشان منعقد شده بود نطق کوتاهی ایراد کرد.
 
صدور پیش‌آگهی مالیاتی توسط ماشین الکترونیك
کار دفتر راهنمایی مودیان مالیاتی از امروز رسما آغاز شد این دفتر روز پنجشنبه طی مراسمی با حضور رهبر، معاون وزارت دارایی، گشایش یافت و همچنین در همان موقع کار ماشین‌های الكترونيك وزارت دارایی برای امور مالیاتی نیز شروع گردید.
آقای رهبر در مراسم افتتاح گفت: وزارت دارایی برای بهبود وضع مالیات‌ها اقداماتی را شروع و به انجام خواسته‌های قانونی مردم توجه نموده است. ضمن بررسی‌های دقیقی که به عمل آمد وزارت دارایی به این نکته مهم واقف شد که بسیاری از ناراحتی‌ها و مشکلاتی که برای مردم به‌وجود می‌آید در اثر بی‌اطلاعی عموم از قوانین و ناآشنا بودن به انجام وظایفی است که قانون برای آنها مقرر داشته است.
چون در قسمت مالیات مستغلات ضوابط چشمگیر و معینی وجود داشت، طرح نوین در این قسمت و به عنوان نمونه در اداره دارایی منطقه ۲ پیاده شد. برای مزید استحضار عرض می‌شود که کلیه مراحل وصول مالیات که عبارت است از صدور پیش‌آگهی، دعوت کمیسيون، دعوت واریز، صدور اجرائیه و بالاخره مفاصا حساب از این پس به وسیله ماشین انجام می‌شود.
هم‌اکنون ملاحظه می‌فرمایند که در مدتی حدود یک ساعت کلیه پیش‌آگهی‌های مالیاتی مؤدیان منطقه ۲ تهران به وسیله ماشین صادر می‌گردد. این کار سابقا در مدت یک سال انجام می‌گرفت. کلیه محاسباتی که در عملیات لازم است به وسیله خود  ماشین انجام می‌شود.[5]
 
 روزنامه اطلاعات، 9 مهر 1345، صفحه 1 
 
پي‌نوشت‌ها
-----------------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 9 مهر 1345، صص 1 و 2.
[2] . همان، ص 5. یکی از راه‌هایی که کشورها برای توسعه در نظر می‌گیرند استفاده از الگوهای دیگر کشورهاست. در واقع برخلاف برخی از صاحب‌نظران و اندیشمندان که به دنبال الگوهای بومی توسعه می‌روند، بسیاری از اندیشمندان و حتی سیاستمداران تلاش می‌کنند آنچه را در کشورهای دیگر اجرا شده است در کشور خود اجرا کنند.
یکی از موارد تاریخی که بسیار از آن صحبت شده دوره پهلوی اول و سلطنت رضاشاه است. ازآنجاکه رضاشاه سواد چندانی نداشت قاعدتا برای توسعه و پیشرفت کشور نمی‌توانست خود مبدع و مبتکر باشد و الگویی طراحی کند که خلاقانه و مناسب با بافت و بستر جامعه ایرانی باشد؛ ازهمین‌رو به دنبال تقلید از طرح‌هایی رفت که در جوامع دیگر در حال اجرا شدن بود. بااین‌حال آنچه موضوع بحث زیر خواهد بود این است که رضاشاه از آتاتورک چه آموخت؟ در واقع یکی از سفرهای رسمی رضاشاه به خارج از کشور به ترکیه و دیدار با رهبر این کشور کمال آتاتورک بود؛ دیداری که در نهایت آثار و تبعات بسیاری برای کشور داشت که در ادامه، ابعاد آن بیش از پیش روشن سازد.
 
مدل نوسازی مشابه
رضاشاه در خرداد 1313 در رأس هیئتی بلندپایه، که شامل هفده نفر می‌شد و اکثرشان کارشناسان نظامی بودند، به ترکیه سفر کرد. در میان رهبران جهان، رضاشاه اولین کسی بود که به قدرت رسیدن آتاتورک در ترکیه را به وی تبریک گفت. رضاشاه به همین مناسبت هدایایی برای او به ترکیه فرستاد که همین امر زمینه‌ساز نزدیکی دو کشور و در نهایت سفر وی به ترکیه شد، اما در مورد سفر وی و آنچه رضاشاه از آتاتورک آموخت باید گفت که در سطح کلان، آموخته پهلوی اول از آتاتورک شیوه نوسازی این رهبر مدرن ترک بود.
 
در مجموع سه شیوه نوسازی را می‌توان مطرح کرد: یکی از آنها شیوه‌ای است که کشورهای آمریکا و انگلستان آن را در پیش گرفتند و به نوسازی دموکراتیک مشهور است؛ شیوه دوم شیوه نوسازی کمونیستی یا توتالیتر است که کشورهای چین و روسیه از آن استفاده کردند، اما شیوه سوم، نوسازی از بالاست که در آلمان و ژاپن اجرا شد. شیوه‌ توسعه و نوسازی که رضاشاه از آتاتورک آموخت یکی از انواع مشهور نوسازی از بالاست که در آن دخالت دولت به عنوان پیشگام و هدایتگر توسعه و صنعت تعریف شده است.
رک: برینگتون مور، ریشه اجتماعی دیکتاتوری و دموکراسی، ترجمه حسین بشیریه، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، 1361، صص 28-31.
در این شیوه، رضاشاه به تقلید از آتاتورک، اروپا را الگو قرار داد و سیاست غربی‌سازی را در پیش گرفت. از نظر این دو رهبر، نوسازی فرایندی اجتناب‌ناپذیر و البته مطلوب بود. در واقع آنها نوسازی را فرایندی تبدیل‌دهنده قلمداد می‌کردند و در پی تبدیل تمام وجوه سنت به مدرن بودند. البته در این میان دو ویژگی از مکتب نوسازی را در رویکرد آنان نمی‌توان مشاهده کرد: یکی مسئله تدریجی بودن این فرایند است و دیگری جامعیت و به‌هم‌پیوستگی عرصه‌های گوناگون آن.
هم رضاشاه و هم آتاتورک در پی آن بودند که نوسازی را به زور سرنیزه به سرانجام رسانند و مردم را به سمت آن سوق دهند. آنها به رقابت‌های سیاسی و حزبی اعتقادی نداشتند. این دو رهبر هرچند تغییر در عرصه‌های فرهنگ، دین، اقتصاد و آموزش را با شدت و حدت هرچه تمام‌تر دنبال کردند، پس از به قدرت رسیدن، نوسازی در عرصه سیاست را به کندی دنبال یا اصلا پیگیری نکردند. بدین‌ترتیب شیوه‌ای از نوسازی که رضاشاه به تقلید از آتاتورک در پیش گرفت در عمل دارای مظاهر و نمودهای بیرونی متعددی گردید که در زیر بدان اشاره خواهد شد.
رک: حمید نساج، «مقایسه نوسازی ایران و ترکیه در دوران رضاشاه و آتاتورک»، فصلنامه پژوهش‌های راهبردی سیاست، سال دوم، ش 5 (تابستان 1392)، ص 102.
 
مقابله با اسلام و اسلام‌خواهی
شاید بتوان گفت در نگاهی کلی آنچه رضاشاه در عمل به تقلید از آتاتورک در پیش گرفت مقابله با اسلام و جریان اسلام‌خواهی بود. در واقع نمود عینی نوسازی رضاشاه که به تقلید از آتاتورک در پیش گرفته شده بود در قالب مقابله با جریان اسلام‌خواهی قابل تحلیل و ارزیابی است. با اعلام نظام جمهوری در ترکیه از سوی آتاتورک و یارانش، طی حرکتی نمادین و سمبولیک، پایتخت ترکیه از استانبول، که نماد اسلام‌خواهی بود، به آنکارا انتقال یافت و بدین‌ترتیب عصر جدیدی در تاریخ معاصر ترکیه آغاز شد؛ عصری که در آن دیگر نشانی از امپراتوری عثمانی، که نماد جریان اسلام‌گرایی تلقی می‌شد، نبود.
در واقع تحقیری که اروپاییان نثار ترک‌ها می‌نمودند و لقب مرد بیمار اروپا را به امپراتوری عثمانی نسبت می‌دادند در مخالفت ترکان جوان با ایدئولوژی‌های اسلام‌گرایی، مؤثر واقع شد. از موارد متعددی که آتاتورک برای اسلام‌زدایی از جامعه ترکیه در پیش گرفت می‌توان به منع تعدد زوجات، تغییر الفبا از عربی به لاتین، تغییر تقویم گریگوری به تقویم میلادی و استفاده از نام ترکی به جای عربی، انحلال وزارت شریعت و دادگاه‌های مذهبی اشاره کرد.
رک: سیداحمد موثقی، «بررسی تجربه نوسازی فرهنگی و سیاسی در ترکیه»، مجله‌ دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، ش 52 (تابستان 1380)، صص 156 و 157.
 
مضاف بر این، آتاتورک در چهار دوره ریاست‌جمهوری خود با تغییرات بنیادین در زمینه برنامه‌های آموزشی سعی کرد جامعه‌پذیری جدیدی مبتنی بر رویکردی ملی‌گرایانه به خورد مردم ترکیه دهد؛ رویکردی که مبتنی بر برتری نژاد ترک نسبت به نژادهای دیگر و تأکید بیش از پیش بر این مسئله بود که اسلام موجب عقب‌ماندگی ترک‌ها شده است. او تمام همّ و غم خود را معطوف به این مسئله نمود تا سیاست غرب‌گرایانه و ملی‌گرایانه خود را با حمله به اسلام برنامه‌ریزی کند.
رک: علی‌نقی ذبیح‌زاده، «ترکیه‌ی لائیک، پیامد اصلاحات در دولت عثمانی»، مجله معرفت، ش 42 (تیر 1380)، ص 77.
 
رضاشاه نیز به تأسی از آتاتورک در همین راه قدم برداشت. او تلاش کرد با تأسیس مدارس دولتی، از اهمیت مدرسه‌های زیر نظر روحانیت، که مدارس عمده تحصیل در عصر قاجار بودند، بکاهد؛ حقوقدانان دارای تحصیلات جدید را جانشین قضاتی کرد که تعلیمات سنتی داشتند؛ متون ترجمه‌شده قانون مدنی فرانسه و قانون جزای ایتالیا را حتی در مواردی که با احکام قرآن در تضاد کامل قرار داشتند مدون ساخت؛ رضاشاه امتیاز ثبت اسناد رسمی را از روحانیان گرفت و به دفاتر و محاضر غیرمذهبی سپرد؛ برگزاری بسیاری از مراسم مذهبی همچون تعزیه‌خوانی در سوگ امام حسین(ع) را ممنوع یا محدود کرد؛ صدور روادید برای متقاضیان زیارت مکه، مدینه، نجف و کربلا را متوقف کرد و فرمان تصرف کلیه موقوفات مذهبی را صادر نمود.
ملی‌گرایی او نیز به تعبیر کدی غیر دینی، ضد روحانیت و به ایران پیش از اسلام تعلق داشت. این ملی‌گرایی بر شکوه شاه و دولت متمرکز و بر تجانس و همگنی ملی مبتنی بود.
رک: یرواند آبراهامیان، ایران بین دو انقلاب، ترجمه کاظم فیروزمند، حسن شمس‌آوری و محسن مدیرشانه‌چی، تهران، نشر مرکز، ص 128.
 
او آن‌قدر تحت تأثیر سیاست اسلام‌زدایی آتاتورک قرار گرفته بود که در سخنان خود به‌صراحت گفته بود به واسطه برداشتن خرافات مذهبی در دوران سلطنت من، هر دو ملت ایران و ترک از این به بعد با صمیمیت و یکدلی بیشتر دست به دست هم خواهند داد و زمینه ترقی و پیشرفت دو کشور را فراهم خواهند کرد. بااین‌حال مهم‌ترین شاخص و نشانه‌ای که آتاتورک در جریان مقابله با اسلام در پیش گرفت و رضاشاه نیز بسیار از او تأثیر پذیرفت مسئله مقابله با حجاب و تلاش برای حذف آن از جامعه بود.
رک: مهدی‌قلی‌خان هدایت، خاطرات و خطرات، تهران، زوار، 1357، ص 404.
 
موضوع مقابله با حجاب
درواقع می‌توان گفت که سفر به ترکیه تأثیر عمیقی بر روحیات رضاشاه، به‌ویژه در موضع برخورد با حجاب گذاشت. به عبارت ساده‌تر باید گفت که رضاشاه در بخش بی‌حجابی زنان بیش از سایر مشاهدات خود تحت تأثیر قرار گرفته بود. در همین ارتباط مستشار‌الدوله، سفیر ایران در ترکیه در مقطعی که رضاشاه به این کشور سفر کرد، می‌گوید: اولین جملات و اشارات رضاشاه در زمینه تأثیرپذیری رضاشاه از روند نوسازی در ترکیه جمله‌ای است که در اشاره به مشاهداتش از زنان این کشور بیان می‌کند. وی می‌گوید رضاشاه پس از ضیافتی که حزب خلق ترکیه به مناسبت حضور او ترتیب داده بود، به عمارت این حزب در آنکارا رفت و تا ساعاتی که از نیمه‌شب گذشته بود نخوابید و در تالار عمارت قدم می‌زد و فکر می‌کرد و هر از چندگاهی با صدای بلند می‌گفت: عجب! عجب! وقتی شاه متوجه شد که من در گوشه تالار ایستاده‌ام، من را صدا زد و گفت: تصور نمی‌کردم ترک‌ها تا این حد پیشرفت و ترقی کرده باشند و در اقتباس تمدن از اروپا پیش رفته باشند. حال می‌بینم که ما خیلی عقب‌مانده‌ایم به‌خصوص در قسمت تربیت زنان. من در جواب شاه گفتم: در سایه حضور شما ملت و مملکت پیشرفت بسیاری کرده است، اما رضاشاه جواب داد: هنوز عقب هستیم و باید به‌سرعت و با تمام قوا در زمینه پیشرفت زنان اقدام عاجل کنیم.
رک: حسین مکی، تاریخ بیست‌ساله ایران، ج 6، تهران، امیرکبیر، 1357، ص 157.
 
رضاشاه همچنین دو سال بعد از سفر خود به ترکیه، به محمود جم، نخست‌وزیر وقت، چنین گفت: نزدیک به دو سال است که مسئله کشف حجاب ذهن من را به خود مشغول کرده است؛ به‌ویژه از هنگامی که به ترکیه رفتم و زنان این کشور را بدون حجاب مشاهده کردم؛ زنانی که دوشادوش مردان در کارهای مملکت به آنها کمک می‌کنند. دیگر از هر زن چادری که می‌بینم بدم می‌آید. حجاب دشمن پیشرفت و ترقی است.
رک: همان، ص 158.
 
البته تقلید رضاشاه از آتاتورک به سفر وی به ترکیه محدود نمی‌شد و وی پیش از سفرش به ترکیه از مشی و روش آتاتورک تقلید می‌کرد. نمونه آن را می‌توان در اعلام نظام جمهوری‌خواهی به جای سلطنت توسط رضاشاه عنوان کرد که در نتیجه مخالفت‌ها با آن، به نتیجه نرسید.
رک: فرمانفرمائیان، زندگی‌نامه عبدالحسین میرزا فرمانفرما: آغاز جنگ جهانی اول و سلطنت قاجارها، تهران، توس، 1377، ص 314.
 
به اختصار باید گفت که رهاورد رضاشاه از سفرش به ترکیه تقلید کورکورانه و به دور از تفکر و تدبر از نوسازی آتاتورک بود. این تقلید به دلیل بی‌توجهی وی به بافت و بستر جامعه ایران، که انگاره‌های مذهبی در آن نقش پررنگی داشت، در نهایت به نتیجه‌ای منجر نشد و به شکست انجامید.
برای مطالعه بیشتر رک:
رضاشاه از آتاتورک چه آموخت؟
نخستین زمزمه‌های آتاتورک‌گرایی رضاخان
[3] . اطلاعات، 9 مهر 1345، صص 13 و 16.
[4] . پس از کودتای 28 مرداد 1332، محمدرضا پهلوی تلاش کرد زمینه افزایش قدرت خود و تثبیت آن را در داخل فراهم کند. در بعد بین‌المللی نیز با توجه به ساختار دو قطبی و متصلب نظام بین‌الملل و رقابت آشتی‌ناپذیر این دو ابرقدرت، شاه سیاست موازنه منفی مصدق را کنار گذاشت و سیاست موازنه مثبت را در پیش گرفت. از مبانی این سیاست در بعد بین‌المللی ضرورت تقویت توان نظامی در مقابله با تهاجم احتمالی اتحاد جماهیر شوروی بود. این رویکرد به جای بی‌طرفی و عدم تعهد که توسط مصدق دنبال می‌شد راهبرد اتحاد و ائتلاف را در جهت‌گیری سیاست خارجی مد نظر قرار می‌دهد. محمدرضا پهلوی با توجه به تجربه ناموفق بی‌طرفی در دو جنگ جهانی و موقعیت سوق‌الجیشی کشور سیاست ناسیونالیسم مثبت را بهترین مسیر برای تأمین منافع ملی تلقی می‌کرد. در مجموع می‌توان گفت ناسیونالیسم مثبت محمدرضا دو وجه عمده داشت.
رک: ریچارد استوارت، آخرین روزهای رضاشاه، ترجمه عبدالرضا هوشنگ مهدوی، تهران، انتشارات معین، 1370، ص 84.
 
وجه اول، مقاومت در برابر تهدید شوروی بود. محمدرضا پهلوی، که مهم‌ترین مؤلفه در سیاست داخلی و خارجی کشور را امنیت می‌دانست، بر آن بود از طریق ترتیبات امنیت منطقه‌ای همانند پیمان بغداد و سنتو و کمک به دوستان و استحکام بخشیدن به سازمان دفاعی کشور، امنیت را تأمین کند. از نظر وی مهم‌ترین تهدید برای امنیت کشور، قدرت‌های امپریالیستی بودند. البته منظور شاه از قدرت امپریالیستی اتحاد جماهیر شوروی بود نه کشورهای غربی که متحد ایران به‌شمار می‌آمدند. او خاطره اشغال ایران به دست نیروهای نظامی روس در جنگ جهانی دوم و خارج نشدن آنها از خاک ایران پس از پایان جنگ را در سر داشت؛ به‌ویژه که با تشکیل حزب توده در ایران، مسکو تلاش کرده بود جا پای محکمی در ایران پیدا کند. خلاصه آنکه محمدرضا برای رفع خطر احتمالی تهاجم همسایه شمالی بهترین راه حل را در پیوند با غرب و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا می‌دانست. بدین‌ترتیب، روابط ایران و شوروی در فاصله سال‌های 1332ش تا 1342ش برخلاف روابط ایران و آمریکا، که روزبه‌روز گرم‌تر می‌شد، دچار فراز و نشیب بود؛ به‌گونه‌ای که شاه از آن با عنوان روابط پیچیده و بغرنج یاد می‌کرد.
رک: علیرضا ازغندی، روابط خارجی ایران 1320-1357، تهران، نشر قومس، 1382، ص 44.
 
زمانی که صحبت از سیاست مستقل ملی شد شاه در چهارچوب دکترین دو ستونی نیکسون، منافع غرب و در رأس آن ایالات متحده آمریکا را تأمین می‌کرد؛ بدین‌ترتیب باید گفت که سیاست خارجی وی نه مستقل بود و نه ملی و به نوعی دنباله سال‌های پس از کودتای 28 مرداد بود. بااین‌حال تنها تفاوت شایان ذکر این مسئله در خطری بود که شاه به‌ویژه از بهبود روابط مسکو و واشنگتن و تنش‌زدایی از آن احساس می‌کرد؛ به همین دلیل او تلاش کرد به‌نوعی میان دو بازیگر اصلی نظام بین‌الملل موازنه ایجاد کند و در عین حفظ پیوندهای محکم با جهان غرب، خطر اتحاد جماهیر شوروی را کاهش دهد.
درباره وجه دوم ناسیونالیسم مثبت محمدرضا پهلوی باید گفت به همان اندازه که محمدرضاشاه به کمونیسم و اتحاد جماهیر شوروی با نگاه خصمانه نگاه می‌کرد، به نزدیکی ایران به ایالات متحده علاقه نشان می‌داد. با توجه به اینکه شاه تاج و تخت خود را مدیون کودتایی آمریکایی ـ انگلیسی در ایران می‌دانست و نقش آمریکا را در این حادثه بسیار پررنگ می‌دید انتظاری جز این نمی‌شد داشت. از نظر شاه، انگلستان توان رویارویی با روس‌ها را نداشت تا بتوان از آن به عنوان تکیه‌گاهی برای دفاع از ایران در صورت حمله احتمالی شوروی کمک گرفت؛ درنتیجه ستون دیگر سیاست ناسیونالیسم مثبت، متحد شدن با کشورهای غربی و در رأس آن ایالات متحده آمریکا از طریق دادن امتیازات اقتصادی و مشارکت و هم‌پیمانی نظامی بود.
رک: همان، ص 47.
 
سیاست مستقل ملی
درحالی‌که محمدرضا پهلوی به تعبیر خود ناسیونالیسم مثبت را در فاصله سال‌های 1332 تا 1342ش برای سیاست خارجی کشور انتخاب کرده بود، این سیاست در سال‌های بعد دچار تغییراتی شد. هرچند این تغییرات به صورت ماهوی نبود، اما با سال‌های قبل از آن نیز تفاوت‌هایی داشت. درواقع با توجه به تغییرات فضای بین‌المللی و منطقه‌ای انتظار می‌رفت سیاست خارجی ایران دچار تغییراتی شود. سرآغاز این تغییرات تنش‌زدایی میان دنیای شرق و غرب بود که پس از بالا گرفتن تنش در روابط دو کشور بر سر بحران موشکی به‌وجود آمد. شاه ایران بیم این را داشت که با بهبود مناسبات آمریکا و شوروی، ایران قربانی نزدیکی دو ابرقدرت شود؛ به‌ویژه که نفوذ اتحاد جماهیر شوروی در کشورهای جهان سوم رو به گسترش بود و این مسئله ترس شاه را دو چندان می‌کرد؛ به همین دلیل بود که وی تلاش کرد رویکرد جدیدی را در سیاست خارجی اتخاذ کند که این رویکرد سیاست مستقل ملی نام گرفت.
 
محمدرضا پهلوی از سال 1344ش به بعد سیاست خارجی کشور را تا حدودی به سمت همسایه پرقدرت شمالی نزدیک کرد. نمود عینی این سیاست انعقاد چند توافق‌نامه بازرگانی و فرهنگی با مسکو بود. مهم‌تر از آن، او به روس‌ها قول داد هیچ کشوری اجازه ایجاد پایگاه نظامی در ایران را پیدا نکند. شاه به‌تدریج و در سال‌های بعد جمهوری خلق چین را به رسمیت شناخت و با دو کشور جمهوری دموکراتیک آلمان و کوبا روابط رسمی دیپلماتیک برقرار ساخت. در واقع او تلاش کرد در عین حفظ روابط و مناسبات دوستانه با دنیای غرب، با بلوک شرق نیز آشتی کند و روابط بهتری با آنها برقرار سازد. به بیان دیگر، محمدرضا پهلوی تلاش می‌کرد از این مقطع زمانی به بعد، نوعی موازنه در روابط ایران با دنیای شرق و غرب ایجاد کند و خطرات و تهدیدات امنیتی متوجه نظام سلطنتی در بعد بین‌المللی را به حداقل رساند.
رک: فریدون هویدا، سقوط شاه، ترجمه ح.ا. مهران، تهران، انتشارات اطلاعات، 1365، ص 112.
 
اما این همه ماجرا نبود. درگیر شدن آمریکا در جنگ ویتنام و پیامدهای این جنگ سبب شد آمریکا در منطقه خاورمیانه به‌تدریج سیاست احاله مسئولیت را در پیش گیرد و بخشی از وظایف خود را به دوش بازیگران و متحدان منطقه‌ای خود بیندازد. در واقع طراحی و اجرای دکترین نیکسون و کسینجر با عنوان سیاست دو ستونی، در این فضای سیاسی است که معنا و مفهوم پیدا می‌کند؛ به‌ویژه که درآمد حاصل از نفت نیز برای ایران بیشتر شده بود و شاه در داخل نیز توانسته بود قدرت خود را تثبیت و تحکیم کند. علاوه بر همه اینها باید به خروج انگلستان از منطقه خلیج فارس اشاره کرد که سبب می‌شد پس از دهه‌ها خلأ قدرت در منطقه پدید آید و این خلأ برای شاه بستر را مناسب می‌کرد تا در مناسبات منطقه نقش پررنگ‌تری برعهده گیرد؛ به‌ویژه که نقش مسکو در منطقه خاورمیانه روزبه‌‎روز پررنگ‌تر می‌شد و بیم آن می‌رفت که اتحاد جماهیر شوروی به بازیگر اصلی منطقه بدل شود.
رک: عبدالرضا هوشنگ مهدوی، سیاست خارجی ایران در دوران پهلوی (1320-1357)، تهران، نشر پیکان، ص 400.   
 
شاه خود در صحبت‌هایی سیاست مستقل ملی را این گونه ترسیم کرد: «خطوط اصلی سیاست بین‌المللی ایران بر پایه اصول مشخص صلح‌جویی صمیمانه، همزیستی و تفاهم با کلیه کشورها ولو با سیستم‌های حکومتی و ایدئولوژی‌های متفاوت و طرفداری از هر گونه کوششی برای استقرار و تقویت عدالت اجتماعی چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی است».
رک: محمدرضا پهلوی، انقلاب سفید، تهران، 1349، ص 109.
 
خلاصه اینکه از مقایسه سیاست ناسیونالیسم مثبت و سیاست مستقل ملی می‌توان این نتیجه را گرفت که راهبرد اصلی شاه در جهت‌گیری سیاست خارجی در فاصله سال‌های 1332 تا 1357ش، که به انقلاب اسلامی ایران منتهی شد، دچار تغییرات اساسی نشد. در واقع شاه از ابتدا، بنای سیاست خارجی خود را بر تشکیل اتحاد و ائتلاف با دول غربی و به‌ویژه آمریکا قرار داد و این جهت‌گیری را تا پایان سال‌های سلطنت خود حفظ کرد. او که سلطنت خود را مدیون واشنگتن می‌دانست، در تمام سال‌های سلطنت خود تلاش کرد مناسبات نزدیک خود را با غرب حفظ کند. حتی زمانی که از سیاست مستقل ملی صحبت شد شاه در چهارچوب دکترین دو ستونی نیکسون، منافع غرب و در رأس آن ایالات متحده آمریکا را تأمین می‌کرد. بدین‌ترتیب باید گفت که سیاست خارجی وی نه مستقل بود و نه ملی و به نوعی دنباله سال‌های پس از کودتای 28 مرداد بود. بااین‌حال تنها تفاوت شایان ذکر این مسئله در خطری بود که شاه به‌ویژه از بهبود روابط مسکو و واشنگتن و تنش‌زدایی از آن احساس می‌کرد؛ به همین دلیل او تلاش کرد به‌نوعی میان دو بازیگر اصلی نظام بین‌الملل موازنه ایجاد کند و در عین حفظ پیوندهای محکم با جهان غرب، خطر اتحاد جماهیر شوروی را کاهش دهد.
برای مطالعه بیشتر رک:
از ناسیونالیسم مثبت تا سیاست مستقل ملی
سیاست خارجی مستقل ملی: از شعار تا واقعیت
[5] . اطلاعات، 9 مهر 1345، صص 1، 13 و 16.
https://iichs.ir/vdcf0yd0.w6djeagiiw.html
iichs.ir/vdcf0yd0.w6djeagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما