عقب‌نشینی ساواک در برابر اعتراض آیت‌الله گلپایگانی!/رئیس جمهور ترکیه به ایران آمد!/تلویزیون دولتی چهارم آبان شروع به کار می‌کند/کنفرانس بین‌المجالس بار دیگر متشنج شد!/«سپاهی صلح» آمریکایی دستگیرشده در مرز ایران آزاد می‌شود!/تهران در خاموشی فرورفت/ملاقات سفیر دانمارک با وزیر کشاورزی/بازگشت وزیر آموزش و پرورش از ترکیه/سفیر الجزایر در ایران/به زندانیان مواد مخدر ارفاق می‌شود!/نمایندگان ۵۸ ملت برای بازدید از نحوه اجرای قانون اصلاحات ارضی دعوت شدند!/اخطار لین پیائو به آمریکا/رابرت کندی نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا شد!
10 مهر 1345

عقب‌نشینی ساواک در برابر اعتراض آیت‌الله گلپایگانی!

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 10 مهر 1345 «مدیریت کل اداره سوم کلاس ششم دبیرستان دخترانه در شهرستان قم از اول مهرماه تشکیل به علت عدم وجود معلم زن در کلاس مذکور تصمیم است از معلمین مرد استفاده شود و این عمل با مخالفت آیت‌الله گلپایگانی و شیخ مرتضی حائری به تحریک عده‌ای از فرهنگیان روبه‌رو شده مقرر فرمایند وزارت آموزش و پرورش نسبت به اعزام چند نفر دبیر لیسانسیه زن به قم تسریع نمایند».
این سند می‌افزاید: «ساواک درصدد شناسایی محرکین اصلی می‌باشد».[1]
 
رئیس جمهور ترکیه به ایران آمد!
جودت سونای، رئیس‌جمهور ترکیه، به همراه همسرش به دعوت محمدرضا پهلوی، شاه ایران، و فرح دیبا به ایران آمده و به گزارش جراید امروز کشور از جمله روزنامه «اطلاعات» «مورد استقبال باشکوه مردم پایتخت قرار گرفتند».
این روزنامه همچنین نوشت: شاهنشاه و شهبانو فرح از میهمان عالی‌قدر ایران، در فرودگاه مهرآباد استقبال کردند. وزیر امور خارجه ترکیه و بانو و جمعی دیگر از شخصیت‌های ترک همراه رئیس‌جمهوری ترکیه بودند و آقای هویدا، نخست‌وزیر، و بانو، رؤسای مجلسین، وزیر دربار و اعضای کابینه و شخصیت‌های برجسته کشوری و لشکری و سفرای خارجی مقیم دربار شاهنشاهی در مراسم استقبال از میهمانان ارجمند ایران شرکت داشتند.
 
تلویزیون دولتی چهارم آبان شروع به کار می‌کند
امروز وزارت پست و تلگراف و تلفن اعلام کرد تلویزیون دولتی چهارم آبان شروع به کار می‌کند.
برنامه تلویزیون دولتی روی کانال‌های 7 و 13 پخش می‌شود و تلویزیون‌های تهران باید این دو کانال را نصب کنند.
برای تغییر کانال گیرنده‌های تلویزیونی تهران، که توسط بخش خصوصی ایجاد می‌گردد، نرخ معینی تعیین شده است.
 
کنفرانس بین‌المجالس بار دیگر متشنج شد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: بحث درباره پیمان‌های نظامی بار دیگر کنفرانس بین‌المجالس را متشنج کرد.
جمعی از نمایندگان به پیمان‌های نظامی به‌شدت حمله کردند و بعضی دیگر آنها را مفید دانستند.
نماینده ایرلند به سیاست شوروی در مورد تقویت فرقه دموکرات در آذربایجان ایران اشاره کرد.
نماینده شوروی نیز گفت: به جای سازمان‌های نظامی، صلح جهان باید از طریق سازمان‌های همکاری حفظ شود.
سیاست گروه‌بندی‌های اقتصادی از طرف پاره‌ای از نمایندگان محکوم شد.
 
«سپاهی صلح» آمریکایی دستگیرشده در مرز ایران آزاد می‌شود!
«آسوشیتد پرس» و «رویتر» از مسکو گزارش دادند: مقامات آمریکایی و شوروی از اظهار نظر درباره گزارشی مبنی بر اینکه سپاهی صلح آمریکا، توماس داوسون، که در مرز ایران دستگیر شده آزاد می‌شود، خودداری کردند.
این گزارش حاکی است که مقامات شوروی قصد دارند بازپرسی از این شخص را که به عنوان نقض مقررات مرزی شوروی صورت می‌گرفت، مسکوت بگذارند.
داوسون روز 11 سپتامبر (20 شهریور) در مرز آذربایجان ایران دستگیر شد و مقامات آمریکایی می‌گویند وی بدون اینکه متوجه باشد از مرز عبور کرده است.
در خبر دیگری ذکر شده که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد مقامات شوروی گفته‌اند تا دو روز دیگر داوسون را آزاد خواهند کرد. این اقدام شوروی بر اثر تقاضای مکرر وزارت خارجه آمریکا بوده است که از زمان دستگیری داوسون تاکنون با مقامات شوروی در تماس بوده است.
 
تهران در خاموشی فرورفت
دیشب کارخانه آلستوم برق قسمت بزرگی از تهران را قطع کرد و منطقه شمال غرب و مرکز تهران، که از نیروی این کارخانه استفاده می‌کرد، در خاموشی فرو رفت.
مسئولین برق امروز اعلام کردند که نفوذ سیلاب پریشب در یکی از جعبه‌های کابل در شمال غرب موجب قطع جریان در کابل مزبور شد و در نتیجه برق کارخانه و قسمتی از شهر قطع گردید.
مأموران برای برقراری جریان مجدد اقدام کردند و روشن کردن برق محلات و مناطق تهران به ترتیب نوبت انجام گرفت و به محلات مختلف حداقل در پنج دقیقه و حداکثر در مدت نیم ساعت برق داده شد.
در مدت قطع برق برنامه سینماها تعطیل شد و تماشاگران به انتظار روشن شدن برق ماندند. برق معابر و خیابان‌ها نیز خاموش شد و شهر در منطقه خاموشی، در تاریکی محض فرو رفت و عبور و مرور در چهارراه‌ها به علت خاموش شدن چراغ‌های راهنما دچار وقفه گردید.
 
ملاقات سفیر دانمارک با وزیر کشاورزی
اولین جلسه کمیته هماهنگی طرح مشترک ایران و دانمارک، که قرارداد آن در 24 خردادماه 1345 به امضاء رسیده، ساعت ۱۰ صبح امروز در دفتر وزیر کشاورزی با شرکت سفیرکبیر دانمارک تشکیل و تصمیماتی لازم نسبت به تسریع در اجرای مفاد قرارداد اتخاذ گردید.
در این جلسه آقای سفیرکبیر دانمارک ورود اولین دسته گاوهای قرمز دانمارکی را به اطلاع وزیر کشاورزی رسانید.
 
بازگشت وزیر آموزش و پرورش از ترکیه
آقای دکتر هدایتی، وزیر آموزش و پرورش که هفته قبل به منظور بازدید از مؤسسات فرهنگی کشور ترکیه به آن کشور عزیمت کرده بود، ساعت ۹:15 بعد از ظهر دیروز به تهران بازگشت.
در فرودگاه مهرآباد معاونان، مدیران کل و رؤسای ادارات از وی استقبال کردند.
 
سفیر الجزایر در ایران
«خبرگزاری فرانسه» از الجزایر گزارش داد: وزارت امور خارجه الجزایر اعلام داشت که دولت ایران با انتصاب توفیق المدنی به سمت سفیر الجزایر در ایران موافقت کرده است. محل اقامت توفیق المدنی در بغداد خواهد بود.
 
به زندانیان مواد مخدر ارفاق می‌شود!
وزیر دادگستری امروز در جلسه‌ای با شرکت فرمانده ژاندارمری و رئیس شهربانی کل کشور وضع زندانیان مواد مخدر و چگونگی استفاده از نیروی انسانی زندانیان را مورد بررسی قرار داد.
در این کمیسیون طرق مختلفی برای ارفاق به زندانیان درجه ۳ مواد مخدر و معتادینی که به وسیله مأمورین دستگیر می‌شوند پیشنهاد گردید.
 
نمایندگان ۵۸ ملت برای بازدید از نحوه اجرای قانون اصلاحات ارضی دعوت شدند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز اعلام شد سازمان اصلاحات ارضی کل کشور با اتکا به اصالت و قاطعیت اجرای قوانین اصلاحات ارضی در ایران رسما از رؤسای هیئت‌های نمایندگی 58 دولت شرکت‌کننده در کنگره بین‌المجالس دعوت نموده تا در خاتمه کار کنفرانس مدت سه روز میهمان سازمان مزبور باشند و در این مدت از نحوه اجرای قوانین اصلاحات ارضی و نتایج حاصله از آن و همچنین از فعالیت سپاهیان انقلاب در هر یک از استان‌ها و فرمانداری‌های کل کشور که مورد علاقه آنها باشد، بازدید نمایند.
 
اخطار لین پیائو به آمریکا
جراید امروز کشور نوشتند: در میتینگ یک میلیون و نیم نفری که به مناسبت هفدهمین سالگرد تأسیس چین کمونیست در پکن تشکیل شد لین پیائو به آمریکا اخطار کرد.
لین پیائو، وزیر دفاع و مرد شماره دو چین، بیش از یک و نیم میلیون از اهالی پکن را در جشن هفدهمین سالگرد تأسیس حکومت چین رهبری و اخطار کرد که ملت چین آماده است در ویتنام بجنگد.
 
رابرت کندی نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا شد!
از طرف گروهی از سناتورهای آمریکایی رابرت کندی نامزد ریاست‌جمهوری شد.
این گروه، که با سیاست جانسون در ویتنام مخالف‌اند، برای معاون ریاست‌جمهوری نیز سناتور فولبرایت را در نظر گرفته‌اند.[2]
 
روزنامه اطلاعات، 10 مهر 1345، صفحه 1

پی‌نوشت‌ها
-----------------------------------------
[1] . آیت‌الله العظمی حاج سیدمحمدرضا گلپایگانی به روایت اسناد ساواک، ج 1، ص 269.
[2] . اطلاعات، 10 مهر 1345، صص 1، 3، 17، 19 و 20.
https://iichs.ir/vdcbw8b5.rhbazpiuur.html
iichs.ir/vdcbw8b5.rhbazpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما