شاه: راه ایران و ترکیه یکی است/میهمانی دیشب/رئیس‌جمهور ترکیه: این راه را آتاتورک و رضاشاه شروع کردند!/در جلسه امروز کنفرانس بین‌المجالس، نمایندگان اعراب و اسرائیل به جان هم افتادند!/حملات متقابل/سفر اروپا/سفیر ایران در پاکستان به تهران آمد/استاندار گیلان به شوروی می‌رود/متخصصین ایرانی ذوب آهن به کشور دعوت شدند!/مذاکرات اوپک و کمپانی‌های نفتی پایان یافت/برای مبارزه با آفت کرم خاردار، وزارت کشاورزی متخصص خارجی می‌آورد!
11 مهر 1345

شاه: راه ایران و ترکیه یکی است

روزنامه «اطلاعات» نوشت: دیشب شاهنشاه و پریزیدنت جودت سونای، رئیس‌جمهوری ترکیه، در نطق‌هایی که در میهمانی شام کاخ گلستان ایراد کردند به دوستی و همبستگی عمیق و ریشه‌دار ایران و ترکیه اشاره فرمودند و یادآوری کردند که این دوستی ثمره قرن‌ها همکاری و روابط حسن همجواری میان دو کشور است.
رئیس‌جمهوری ترکیه و بانو سونای که ساعت سه بعدازظهر دیروز در میان استقبال گرم شاهنشاه و شهبانو فرح و شخصیت‌های مملکتی و مردم پایتخت وارد تهران شده بودند، در ساعت 3:30 در میدان 24 اسفند در مراسم دریافت کلید طلایی تهران شرکت کردند.
شهردار تهران هنگام تقدیم کلید طلایی پایتخت به حضرت رئیس‌جمهوری ترکیه اظهار داشت: حضرت رئیس‌جمهوری معظم ترکیه! سرکار علیه بانوی گرامی ریاست‌جمهوری!
سوابق تاریخی و پیوندهای معنوی مشترکی که دو ملت برادر ایران و ترکیه را به هم مربوط می‌سازد به‌قدری ریشه‌دار و عمیق است که هیچ حادثه‌ای آنها را از هم نمی‌گسلد.
رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در پاسخ سخنان شهردار تهران بیاناتی ایراد کردند و از دریافت کلید تهران ابراز خوش‌وقتی نمودند و افزودند: مساعی گران‌قدر شاهنشاه آریامهر را در راه ترقی و تعالی کشور ایران با حیرت و تحسین می‌ستایم، به مردم نجیب پایتخت کشور برادر ایران و شما درود می‌فرستم و برای شما و مردم عزیز تهران صحت و سلامت آرزو می‌کنم.
 
میهمانی دیشب
بر اساس همین گزارش شب گذشته از طرف شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانو یک میهمانی رسمی به شام در کاخ گلستان به افتخار حضرت رئیس‌جمهوری ترکیه و بانو ترتیب یافته بود که در آن آقایان نخست‌وزیر و رؤسای مجلسین، هیئت وزیران، همراهان حضرت رئیس‌جمهوری و شخصیت‌های دو کشور شرکت داشتند.
شاه در سر میز شام گفت: برای من تذکر این نکته‌ مایه رضایت فراوان است که در دنیای امروز که غالبا دستخوش اختلاف‌ نظرها و جدایی‌هاست، دو مملکت ترکیه و ایران در کنار یکدیگر و با کمک یکدیگر راه مشترکی را به سوی ترقی و سعادت واقعی دو ملت ایران و ترکیه دنبال می‌کنند.
 
رئیس‌جمهور ترکیه: این راه را آتاتورک و رضاشاه شروع کردند!
پس از پایان سخنان شاه، رئیس‌جمهوری ترکیه در پاسخ چنین اظهار داشت: با افتخار باید ذکر کنیم که اگرچه این خصلت مشترک در طول تاریخ گاه‌گاه مواجه با امواج حوادث گردیده است، ولی تا به امروز خللی بر اساس آن وارد نگردیده و ادامه و پیشرفت آن هنوز به قوت خود باقی است. مؤسس حکومت ترکیه رهبر بزرگ آتاتورک و پدر محترم آن اعلیحضرت و رهبر عالی‌قدر، رضاشاه کبیر، در تأمین و تحصیل این موفقیت سهم کامل و مهم دارند.
این دو رهبر عظیم‌الشأن یکی از پایه‌های ترقی و تعالی دو ملت ترک و ایران را بر این اساس نهاده‌اند که دو ملت در کنار هم قرار گیرند و دست یکدیگر را گرفته به سوی پیش گام بردارند و این دو رادمرد بزرگ راه حقیقی و سر موفقیت را در تاریخ به ما نشان داده‌اند و این راه همان توسعه و پیشرفت روابط دوستی و برادری دائم ترک و ایران است. این دو رهبر فقط به تعیین خط مشی و هدایت اکتفا نکرده، بلکه به‌شخصه نیز با رسیدن به هدف خود دوستی و برادری خلل‌ناپذیر ترک و ایران را برای ما به ارث گذاشته‌اند.
 
در جلسه امروز کنفرانس بین‌المجالس، نمایندگان اعراب و اسرائیل به جان هم افتادند!
پنجاه‌وپنجمین کنفرانس بین‌المجالس دیروز به جلسات عادی خود خاتمه داد و نمایندگان، برای بحث و تبادل نظر عمیق‌تر درباره مسائل در دستور کار کنفرانس به چندین کمیسیون تقسیم شدند.
کمیسیون‌ها در پشت درهای بسته تشکیل شده بود و میهمانداران عذر روزنامه‌نگارانی را که سعی داشتند از نزدیک شاهد گفت‌وگوها باشند خواستند.
با این وجود در پایان کار کمیسیون‌هایی که صبح دیروز تشکیل شده بود، عده‌ای از شرکت‌کنندگان به خبرنگاران گفتند که هیچ برخورد شدیدی بین نمایندگان روی نداده است. همین نمایندگان افزودند که پیرامون پاره‌ای مسائل بین نمایندگان شرق و غرب گفت‌وگوهای تقریبا تندی درگرفت، ولی این اختلاف نظرها در مقام مقایسه با مشاجرات جلسات علنی ناچیز شمرده می‌شود.
 
حملات متقابل
به دنبال حملات نمایندگان مصر و کویت و اردن به اسرائیل، جلسه صبح کنفرانس بین‌المجالس به‌شدت متشنج شد و درحالی‌که نمایندگان کشورهای عرب برای نطق حسینی، نماینده اردن، ابراز احساسات می‌کردند نیمی دیگر از نمایندگان شروع به اعتراض کرده و نماینده اسرائیل فریاد کشید که وی نماینده یک کشور مستقل می‌باشد و دیگران حق ندارند به او توهین کنند.
مشاجره هنگامی شروع شد که نماینده اردن اسرائیل را «کشوری به‌اصطلاح اسرائیل» نامید و نمایندگان کشورهای عربی برای او دست زدند.
در این موقع چند تن دیگر از نمایندگان حاضر در جلسه روی میز کوبیدند و به حرف نماینده اردن اعتراض کردند و نماینده اسرائیل از جای خود برخاست و درحالی‌که ایستاده بود، به سخنان نماینده اردن اعتراض کرد.
 
سفر اروپا
جراید امروز کشور نوشتند: والاحضرت شاهپور غلامرضا پهلوی و والاحضرت منیژه دیروز با هواپیمای شرکت هواپیمایی ملی ایران به اروپا مسافرت کردند.
 
سفیر ایران در پاکستان به تهران آمد
تیمسار سرلشکر پاکروان، سفیر ایران در کراچی، برای گزارش امور مربوط به حوزه مأموریت خود به تهران آمد و امروز صبح با آقای آرام، وزیر امور خارجه، ملاقات کرد.
 
استاندار گیلان به شوروی می‌رود
طبق دعوتی که از طرف فرماندار بادکوبه و رئیس کشتی‌رانی بحر خزر از آقای دکتر سام، استاندار گیلان، و بانو و آقای دکتر سرهنگ دانش‌فر، رئیس اداره کل شیلات شمال، به عمل آمده است صبح فردا آقای استاندار و همراهان با کشتی از بندر پهلوی عازم شوروی می‌شوند.
 
متخصصین ایرانی ذوب آهن به کشور دعوت شدند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: 67 نفر از مهندسین و متخصصین ایرانی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی در رشته‌های وابسته به صنعت ذوب آهن مشغول به کار هستند برای کار در ذوب آهن ایران، به کشور دعوت شدند.
آقایان مهندس نجم معاون و مهندس بشارتی، رئیس کارگزینی سازمان ذوب آهن ایران، طی یک مسافرت هشتادروزه با بسیاری از ایرانیان فارغ‌التحصیل از کشورهای خارج که اکنون در صنایع و معادن آن کشورها به کار اشتغال دارند ملاقات و مصاحبه‌هایی انجام دادند.
هدف از این مسافرت انتخاب افراد شایسته و واجد شرایط ایرانی که تحصیلات خود را در رشته‌های تخصصی فنی تمام کرده‌اند بود.
 
مذاکرات اوپک و کمپانی‌های نفتی پایان یافت
مذاکرات اوپک و کمپانی‌های نفتی پایان یافت و نمایندگان ایران به تهران بازگشتند.
این مرحله از مذاکرات فقط جنبه آشنایی با مسائل مطروحه و نظرات طرفین داشت؛ به همین جهت نمایندگان کمپانی‌ها پس از اطلاع از نظرات و خواسته‌های کشورهای عضو اوپک، اعلام داشتند که این مطالب را به اطلاع کمپانی‌های دیگر خواهند رسانید و آن‌گاه برای بحث و مذاکره در اطراف آن و تشکیل اجلاسیه بعدی مراتب را به دولت عربستان اطلاع خواهند داد.
مذاکرات اوپک با کمپانی‌های نفتی توسط دولت عربستان سعودی با کمپانی نفتی آرامکو در جده انجام گرفت. منتهی در هیئت نمایندگی عربستان، نمایندگان ایران و قطر و لیبی و در هیئت نمایندگی آرامکو، نمایندگان کمپانی‌های نفتی دیگر هم عضویت داشتند.
در حال حاضر در مورد بهره مالکانه فقط چهار کشور ایران عربستان سعودی و قطر و لیبی ذی‌نفع‌اند؛ چون دو کشور عراق و کویت برای توافق در قسمت اول بهره مالکانه موفق به انعقاد قرارداد الحاقی نشده‌اند و درنتیجه چون از آن قسمت استفاده نکرده‌اند بالمال در مورد قسمت دوم، که مذاکرات راجع به آن آغاز شده، مستقیما ذی‌نفع نخواهند بود. برای کشورهای اندونزی و ونزوئلا هم اصولا به علت خصلت قراردادهایشان موضوع بهره مالکانه مطرح نیست.
بهره مالکانه ۱۲ درصد از نفت خام تولیدی است که طبق توافق مرحله اول تمام 12 درصد آن به حساب هزینه عمومی گذارده شده است. در سابق این 12 درصد به نفع کمپانی‌های نفتی به حساب هزینه‌های عمومی گذارده نمی‌شد، اما از هنگامی که این 12 درصد به حساب هزینه گذارده شد معادل 6 درصد از بهره مالکانه به عنوان تخفیف قیمت نفت خام به نفع کمپانی‌ها از سهم کشورهای تولیدکننده نفت کم شده است.
مذاکرات مرحله دوم برای لغو این 6 درصد است.
 
برای مبارزه با آفت کرم خاردار، وزارت کشاورزی متخصص خارجی می‌آورد!
تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، صبح دیروز در اجتماعی که عده‌ای از کشاورزان و نمایندگان جراید در آن حضور داشتند راجع به موضوع مبارزه با آفت کرم خاردار توضیحات تازه‌ای داد و مأموران و مقامات وزارت کشاورزی نیز که از نزدیک بررسی‌هایی دراین‌باره در گرگان و گنبد و دشت به عمل آورده بودند هر یک در زمینه‌های مربوط به خود بیاناتی اظهار داشتند.
وزیر کشاورزی گفت: برای اینکه بتوانیم برای سال آینده از نظر سازمانی تجهیزات بیشتری داشته باشیم تقاضا شده تعدادی متخصص خارجی به ایران بیایند و این تقاضا در یکی از کشورهای خارجی مورد موافقت قرار گرفته است.[1]
روزنامه اطلاعات، 11 مهر 1345، صفحه 1

پی‌نوشت
------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 11 مهر 1345، صص 1، 8، 13، 15 و 16.
https://iichs.ir/vdcfyyd0.w6djcagiiw.html
iichs.ir/vdcfyyd0.w6djcagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما