تلاش ساواک در مخفی‌کاری در کنترل مراسلات آیت‌الله میلانی!/سفر ایوب‌خان به ایران/طرح ساختمان ذوب آهن در اردیبهشت از طرف شوروی تسلیم ایران می‌شود/وزیر دارایی به تهران بازگشت/آرام به نیویورک رفت/سرنوشت پیمان «سنتو»/سرنوشت سنتو/آغاز هفته مهرگان در مدارس /دومین سال انتشار روزنامه خاک و خون/آدامو در تهران/خودکشی هنرپیشه/سد فرحناز پهلوی تا آخر سال آماده بهره‌برداری می‌شود/اطلاعیه دادستانی دیوان کیفر/پایان عملیات ساختمانی تلویزیون دولتی/سفیر جدید ترکیه در تهران
16 مهر 1345

تلاش ساواک در مخفی‌کاری در کنترل مراسلات آیت‌الله میلانی!

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 16 مهر 1345 «خواهشمند است دستور فرمایید ترتیبی اتخاذ گردد که این قبیل نامه‌ها را به صاحبش مسترد و فتوکپی آن را به مرکز ارسال دارند. ضمنا از سنجاق کردن نامه‌هایی که مورد کنترل قرار می‌گیرد خودداری و این گونه پاکات را در پاکت دیگری تعبیه فرمایند تا چنانچه استرداد آن به صاحبش ضرورت پیدا نمود مانعی در کار نباشد».
این سند می‌افزاید: «با توجه به مراتب بالا چنانچه نامه دیگری از این شخص جهت میلانی ارسال گردید اصل آن را مسترد و فتوکپی مربوطه را ارسال نمایند».[1]
 
سفر ایوب‌خان به ایران
«خبرگزاری فرانسه» از راولپندی گزارش داد: پرزیدنت ایوب‌خان روز 14 اکتبر (۲۲ مهر) برای یک دیدار خصوصی چهارروزه به ایران سفر خواهد کرد.
به طوری که گفته می‌شود هدف ایوب‌خان از این مسافرت آن است که از شاهنشاه ایران به مناسبت کمکی که دولت ایران در جنگ شبه‌قاره هند در سپتامبر ۱۹۶۵ به پاکستان کرده است قدردانی کند.
 
طرح ساختمان ذوب آهن در اردیبهشت از طرف شوروی تسلیم ایران می‌شود
رادیو مسکو دیروز خبر داد که کار تهیه طرح ساختمان بنای کارخانه ذوب آهن ایران با موفقیت دنبال می‌شود.
 سر مهندس شوروی که در تهیه طرح ساختمان کارخانه ذوب آهن ایران شرکت دارد اظهار داشت که تهیه این طرح در اردیبهشت‌ماه آینده به پایان خواهد رسید و برای تصویب به وزارت اقتصاد ایران تسلیم خواهد شد.
رادیو مسکو اضافه کرد که هفده سازمان بزرگ طراحی شوروی در ساختمان کارخانه ذوب آهن ایران شرکت خواهند کرد.
رادیو مسکو ادامه داد: ده‌ها کارخانه بزرگ مسکو، لنینگراد، کی‌یف، خارکف و شهرهای دیگر شوروی ماشین‌آلاتی برای کارخانه ذوب آهن ایران تهیه خواهند کرد.
 
وزیر دارایی به تهران بازگشت
آقای دکتر جمشید آموزگار، وزیر دارایی که برای شرکت در مجمع عمومی بانک جهانی به واشنگتن عزیمت کرده بود، روز گذشته به تهران بازگشت.
 
آرام به نیویورک رفت
بامداد دیروز آقای عباس آرام، وزیر امور خارجه، برای شرکت در اجلاسیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد تهران را در رأس هیئتی به مقصد نیویورک ترک کرد.
 
سرنوشت پیمان «سنتو»
در اعلامیه مشترک ایران و ترکیه، که امروز در پایان سفر رسمی شش‌روزه رئیس‌جمهور ترکیه و بانو، در تهران و آنکارا انتشار یافت، اعلام شد که سران دو کشور در مورد لزوم ادامه تشریک مساعی برای توسعه و بهبود روابط بین‌المللی از طریق حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات به منظور حفظ صلح و امنیت در سراسر جهان وحدت نظر دارند. 
رؤسای دو کشور از پیشرفت‌های مشترک و قابل توجهی که براساس عمران همکاری منطقه‌ای در زمینه‌های مختلف نصیب سه کشور عضو این سازمان گردیده است ابراز خوش‌وقتی نموده و عزم راسخ و علاقه عمیق خود را ادامه این همکاری برای تحقق هدف‌های کنفرانس سران سه کشور در استانبول ابراز داشتند.
 
سرنوشت سنتو
به دنبال انتشار اعلامیه مذاکرات تهران، ناظران سیاسی با توجه به لحن نسبتا سرد اعلامیه درباره سنتو خاطرنشان ساختند که ترکیه نیز مانند ایران و پاکستان از این پیمان چندان رضایتی ندارد و اینک با سفر پرزیدنت سونای به پاکستان و بازدید پرزیدنت ایوب‌خان از ایران، که در آینده نزدیک صورت می‌گیرد، ناظران چنین حدس می‌زنند که سران سه کشور ایران و پاکستان و ترکیه در نظر دارند سرنوشت آینده سنتو را مورد بررسی قرار دهند.
آیا فکر ادغام ستتو و سازمان همکاری‌های منطقه‌ای برای عمران قوت یافته است؟
محافل رسمی ایران و ترکیه از هر گونه اظهار نظر و پاسخ دادن به این سؤال خودداری می‌کنند، ولی به نظر ناظران، اگر هم تاکنون این فکر هنوز رسما مطرح نشده باشد، دیر یا زود بررسی پیرامون امکانات این طرح آغاز خواهد شد؛ زیرا  شکی نیست که هم‌زمان با کاهش جنبه‌های نظامی سنتو و توسعه فعالیت‌های اقتصادی آن، سازمان همکاری منطقه‌ای روزبه‌روز اهمیت بیشتری پیدا کرده و رهبران سه کشور نیز از فعالیت‌های آن کمال رضایت را دارند و هر سه متفقا آن را یک سازمان نمونه و «امروزی» تلقی کرده‌اند.
پرزیدنت ایوب‌خان روز جمعه ۲۲ مهر برای یک بازدید غیر رسمی چهارروزه از ایران، وارد تهران خواهد شد‌. هرچند هدف رئیس‌جمهور پاکستان از این سفر، که در پایان مسافرت رسمی پرزیدنت سونای از پاکستان انجام می‌گیرد تشکر کردن از شاهنشاه به مناسبت کمک‌های دولت ایران در جنگ‌های شبه‌قاره هند در سپتامبر  گذشته به پاکستان می‌‎باشد، مع‌ذلک محافل سیاسی یادآوری می‌کنند که مسائل دیگری از جمله تقویت سازمان همکاری‌های منطقه‌ای و اتخاذ یک روش مشترک در برابر سنتو نیز مورد بررسی سران دو کشور قرار خواهند گرفت.
 
آغاز هفته مهرگان در مدارس 
به مناسبت آغاز هفته مهرگان، امروز مراسمی در مدارس آغاز گردید و مسئولین مدارس درباره تاریخ و اهمیت جشن مهرگان مطالبی ایراد نمودند.
در دبیرستان‌های پایتخت تا پایان مراسم هفته مهرگان، موضوع انشای دانش‌آموزان رشته ادبی در مورد مهرگان و مسائل مربوط به آن خواهد بود.
 
دومین سال انتشار روزنامه خاک و خون
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به مناسبت سالگرد انتشار روزنامه «خاک و خون» شب گذشته جمعی از ورزا و شخصیت‌های مملکتی و ارباب مطبوعات به اتفاق بانوان خود در جشنی که در منزل آقای محسن پزشکپور، مدیر «خاک و خون»، برپا بود شرکت کردند.
خاک و خون، نشریه حزب پان‌ایرانیست یک سال است که به طور مداوم هفته‌ای سه‌روز منتشر می‌شود. در مراسم سالگرد روزنامه خاک و خون، آقای دکتر نیک‌پی، وزیر مشاور، طی سخنانی از طرف حاضران به مدیر و اعضای تحریریه آن روزنامه تبریک گفت و موفقیت ایشان را در خدمات مطبوعاتی آرزو کرد.
 
آدامو در تهران
سالواتوره آدامو، خواننده مشهور ایتالیایی‌الاصل مقیم بلژیک که آوازهای خود را به فرانسه می‌خواند، دیشب برای دادن دورسیتال آواز در پیشگاه شاهنشاه آریامهر و شهبانو وارد تهران شد‌
با وجودی که آدامو یک ساعت زودتر از وقت پیش‌بینی‌شده وارد شد، مع‌ذلک بیش از هزار دختر و پسر جوان درحالی‌که خود را با گرام و صفحات خواننده جوان مجهز کرده و دائما فریاد می‌زدند: آدامو بخون، آدامو بخون از خواننده محبوب خود به گرمی استقبال کردند.
اندکی بعد از رسیدن به هتل ونک آدامو، در یک مصاحبه اختصاصی به خبرنگار «تهران ژورنال» گفت: از اینکه چه در فرودگاه و چه در قسمت اول طول راه مرتب صفحات خود را می‌شنیده تعجب کرده است و افزود: «هیچ فکر نمی‌ کردم تا این حد در ایران شناخته‌شده باشم».
 
خودکشی هنرپیشه
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: ساعت 10:45 بامداد امروز یکی از کارمندان وزارت اقتصاد خود را از طبقه پنجم کاخ این وزارتخانه به روی نرده‌های آهنین سقف زیرزمین فروشگاه گمرک پرتاب کرد.
وی که پرویز اعظمی نام دارد، کارمند پایه 9 وزارت اقتصاد است و زمانی یکی از هنرپیشه‌های معروف تهران بود. یکی از همکارانش به خبرنگار ما گفت: پرویز اعظمی به هروئین و الکل معتاد است و با اینکه حقوق و مزایای وی کفاف مخارج او و مادرش را می‌دهد بر اثر اعتیاد، به اشخاص مختلف بدهی فراوان دارد و پرونده وی مملو از اخطاریه و احضاریه‌های دادسراست.
این شخص گفت: معمولا همه ماهه حقوق کارمندان وزارت اقتصاد مانند سایر کارمندان وزارتخانه‌ها به حساب آنها در بانک ملی ریخته می‌شود و روز پانزدهم هر ماه نیز نصف حقوق برای گرفتن مساعده به حساب آنها ریخته می‌شود.
پرویز اعظمی حقوق شهریورماه خود را به وسیله چک دریافت داشته بود و نصف حقوق خود را نیز به عنوان مساعده از بانک ملی ایران شعبه ارک دریافت داشته بود و امروز نیز برای دریافت مساعده به اداره حسابداری وزارت اقتصاد واقع در طبقه پنجم مراجعه کرده بود، ولی چون اعتباری برای دریافت مساعده مجدد نداشت دچار ناراحتی شدید گردید و به دستشویی کاخ واقع در طبقه پنجم وزارت اقتصاد رفت و پنجره را باز نمود و با سر خود را به محوطه کاخ روی نرده های آهنین فروشگاه گمرک انداخت.
پرویز اعظمی فارغ‌التحصیل هنرستان هنرپیشگی بود و یکی از هنرپیشگان برجسته تئاتر به‌شمار می‌رفت. وی سال‌ها در تئاتر دهقان و تئاترهای مختلف کار می‌کرد.
ساعت ۱۲:15 امروز اطلاع حاصل شد که آقای پرویز اعظمی هنرپیشه سابق، که خود را از ساختمان وزارت اقتصاد به پایین پرت کرده، در بیمارستان سینا درگذشته است.
 
سد فرحناز پهلوی تا آخر سال آماده بهره‌برداری می‌شود
جراید امروز کشور نوشتند: ساختمان سد فرحناز پهلوی (لتیان) تا اواخر امسال پایان خواهد یافت و از آبی که در پشت این سد جمع خواهد شد، علاوه بر تأمین قسمتی از آب مصرفی شهر تهران و تولید مقدار قابل توجهی برق و اراضی وسیعی در دشت ورامین نیز به زیر کشت خواهد رفت.
در حال حاضر 93 درصد بتون‌ریزی سد اصلی خاتمه یافته و اگر سرمای شدیدی در زمستان مانع نشود، عملیات بتون‌ریزی تا آخر سال به انجام خواهد رسید و در بهار سال آینده با سیلاب می‌توان دریاچه پشت سد را پر کرد.
 
اطلاعیه دادستانی دیوان کیفر
دادستانی دیوان کیفر امروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اخیرا در یکی از مجلات هفتگی، نامه سرگشاده‌ای منتشر شده است که به یکی از مقامات رسمی دولت در اجرای قسمتی از برنامه‌های اقتصادی اتهاماتی وارد ساخته و همچنین در اجتماع یکی از اصناف اظهاراتی شده که خطاهایی که هدف آن رساندن نفع به اشخاص خاصی بوده نسبت داده‌اند.
البته نویسندگان یا اظهارکنندگان این موضوعات می‌توانستند به مقامات قضایی مراجعه و رسیدگی به موضوع را بخواهند و تکلیف قانونی مقامات قضایی است که به آنها رسیدگی کنند و خاطی مجازات شود، ولی عنوان این مطالب به صورت نوشته در جراید و یا اظهار در مجامع عمومی افکار عمومی را نسبت به اصالت و صحت برنامه‌های انقلابی اقتصادی و اجتماعی که در حال اجراست و یا بعدا طرح و اجرا می‌شود مشوب می‌سازد.
 
پایان عملیات ساختمانی تلویزیون دولتی
صبح امروز آقایان دکتر نهاوندی، وزیر آبادانی و مسکن، مهندس ستوده، وزیر پست و تلگراف و تلفن، هوشنگ انصاری، وزیر اطلاعات، و دکتر شادمان، استاندار استان مرکزی، از ساختمان جدید تلویزیون ملی ایران و عملیات نصب دستگاه‌های فرستنده آن بازدید کردند.
مرکز تلویزیون ملی به وسیله وزارت آبادانی و مسکن در هفته گذشته به اتمام رسید.
 
سفیر جدید ترکیه در تهران
به موجب گزارش‌های رسیده از آنکارا وزارت خارجه ترکیه آقای جاهد هیته را به سمت سفیر جدید خود در ایران در نظر گرفته است.[2]
 
روزنامه اطلاعات، 16 مهر 1345، صفحه 1

پی‌نوشت‌ها
--------------------------------------------------
[1]. آیت‌الله العظمی سیدمحمدهادی میلانی به روایت اسناد ساواک، ج 2، ص 502. همان‌طور که در اسناد مرتبط با آیت‌الله العظمی میلانی و من جمله در سند فوق مشاهده می‌شود ساواک تمامی مراسلات ایشان را کنترل می‌نمود و برای مخفی ماندن این موضوع توصیه نموده که در جریان کنترل مکاتبات هیچ گونه اثری از انجام عملیات سانسور و کنترل مرسولات باقی نماند تا از آن رهگذر بتواند با موفقیت سلامت عملیات کنترلی خود را حفظ کند.
[2] . اطلاعات، 16 مهر 1345، صصص 1، 13، 15 و 16.
https://iichs.ir/vdcfxyd0.w6dj1agiiw.html
iichs.ir/vdcfxyd0.w6dj1agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما