اشرف پهلوی در دیدار زنان فرهنگی: با تشکیل سازمان زنان نیرویی عظیم و قاطع شکل می‌گیرد!/سفر شاهدخت اشرف پهلوی به افغانستان/سفیر نپال در تهران/مشاور اداره زندان‌ها/اسب‌های اهدایی ایوب‌خان به شمس پهلوی!/تغییرات مهم در دادگستری/رئیس دفتر وزیر/پلیس زنی را به اتهام کورتاژ بازداشت کرد/هیئت بانک جهانی امشب وارد تهران می‌شود/کارخانه تراکتورسازی چهار سال دیگر شروع به‌کار می‌کند/به موجب تصمیم دولت صدور گوشت ممنوع شد/اماکن شبانه تهران بی‌رحمانه گران‌فروشی می‌کنند!
20 مهر 1345

اشرف پهلوی در دیدار زنان فرهنگی: با تشکیل سازمان زنان نیرویی عظیم و قاطع شکل می‌گیرد!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 12 دیروز به مناسبت تشکیل سازمان زنان ایران فرهنگیان پایتخت به حضور والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی شرفیاب شدند.
در این جلسه والاحضرت خطاب به فرهنگیان گفتند: خانم‌ها و آقایان محترم فرهنگیان، که طبقه روشنفکر و سازنده طرز تفکر نسل آینده می‌باشند، همواره پایه‌گذاران جنبش‌های اجتماعی بوده‌اند و تجربیات گذشته و حال این نظریه را به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه، که افراد محروم از نعمت سواد قسمت اعظم آنها را تشکیل می‌دهد، تأيید می‌نماید.
همچنین این طبقه اجتماعی، در مبارزه با افکار قدیمی و نادرست و در بارور کردن نهضت‌های مترقی همیشه پیش‌قدم و پیشرو بوده است.
جامعه ایرانی همراه با تحولات اقتصادی و ثبات سیاسی دوران کنونی، در شاهراه توسعه و پیشرفت قرار گرفته است و طرح‌های همه‌جانبه و مرتب‌شده‌ای برای استواری زیربنای آن به موقع اجرا گذاشته شده و برنامه‌های عظیمی نیز در این زمینه در دست بررسی و انجام است.
ضرورت متشکل شدن زنان برای پیشبرد هدف‌های مورد نظرشان امری بدیهی و غیر قابل انکار است و سازمان زنان ایران، که جهت تحقق دادن به اين تشكل و متمرکز نمودن تلاش‌های آنان به‌وجود آمده، فرصتی مغتنم به‌دست می‌دهد تا يك نیروی عظیم و قاطع که از اساسی‌ترين شرايط موفقیت نهضت زنان است، خود شکل گیرد و بدون اتکا به یک فرد یا شخصیت به‌خصوص و تنها با اطمینان به قوت ایمان و اعتقاد استوار خود نسبت به آرمان ترفيع مقام زن ایرانی چرخ‌های این سازمان بزرگ را به گردش درآورند.[1]
 
سفر شاهدخت اشرف پهلوی به افغانستان
اشرف پهلوی، ریاست عاليه شورای عالی سازمان زنان ایران، بامداد فردا به دعوت بلقیس، دختر پادشاه افغانستان، براي يك بازدید دوستانه چهارروزه جهت مشاهده «پیشرفت بانوان افغانی» عازم کابل خواهد شد.
 
سفیر نپال در تهران
آقای باسمي یات، اولین سفیر نپال در دربار شاهنشاهی، فردا صبح با شاه دیدار می‌کند و طی تشریفات خاصی استوارنامه‌های خود را تسلیم خواهد کرد.
سفیر تازه نپال دو روز قبل وارد تهران شده و محل اقامت دائمی‌اش در پاکستان می‌باشد.
 
مشاور اداره زندان‌ها
از طرف تیمسار سرلشکر مبصر، رئیس شهربانی کل کشور، خانم دکتر تاج‌الزمان دانش به سمت مشاور اداره زندان‌ها و استاد کرسی جزاشناسی در دانشکده پليس منصوب گردید.
 
اسب‌های اهدایی ایوب‌خان به شمس پهلوی!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 5 بعدازظهر دیروز طی مراسمی در پارك مهردشت واقع در گلشهر کرج چهار رأس اسب اهدایی پرزیدنت ایوب‌خان، رئیس‌جمهوری پاکستان، به حضور والاحضرت شاهدخت شمس پهلوی تقدیم گردید.
در این مراسم، سفیر پاکستان و چند تن از آقایان وزیران با بانوان خود حضور داشتند.
اسب‌های اهدایی، که از نژاد اصیل انگلیسی هستند، مورد توجه والاحضرت قرار گرفت و از سفیر پاکستان به خاطر هدیه پرزیدنت ایوب‌خان تشکر کردند.
 
تغییرات مهم در دادگستری
به موجب احکام صادره از طرف آقای دکتر صدر، وزیر دادگستری دادستان‌های تهران، دیوان کیفر، دادسرای استان، رئیس دفتر وزارت دادگستری، مدیر کل تصفیه تغییر کردند.
آقای علی گرگانی دادستان جدید تهران تاکنون مشاغلی از قبیل ریاست دادگستری آبادان، ریاست دادگاه عالی جنایی، ریاست دفتر دیوان عالی کشور و اداره کل تصفیه را عهده‌دار بوده است.
آقای یوسف صوفی املشی، رئیس جدید اداره کل تصفیه، در سال 1326 وارد خدمت دادگستری شد و مدتی در کشورهای فرانسه، سوئیس و بلژيك مطالعه کرده و آخرین سمت وی بازرسی کل کشور بوده است.
آقای یوسف رئیس سمیعی، دادستان جدید دیوان کیفر، ریاست دادگاه‌های استان استیناف را به عهده داشت و آخرین سمت وی دادیاری دادسرای انتظامی قضات بوده است.
 
رئیس دفتر وزیر
آقای محمد حقیقی، رئیس دفتر جدید وزیر دادگستری، پس از خاتمه دانشکده حقوق و اخذ درجه فوق لیسانس از دانشگاه نیویورك به خدمت دادگستری مشغول و آخرین سمت وی بازپرس شعبه 16 دادسرای تهران بوده است.
در تغییرات جدید آقای دکتر صفوی، دادستان دیوان کیفر، به سمت دادستانی دادسرای استان و آقای ناصح مدیر کل تصفیه به سمت سرپرستی روزنامه رسمی کشور منصوب و مشغول خدمت شده‌اند.
 
پلیس زنی را به اتهام کورتاژ بازداشت کرد
بازپرس ناحیه ۲ دادسرای تهران زنی را که در خانه مسکونی خود اقدام به کورتاژ می‌کرد با قرار قانونی بازداشت کرد.
این زن، که فخرالسادات پیش‌نمازی نام دارد و دیروز توسط مأمورین تجسس پلیس دستگیر شده بود، از مدت‌ها قبل زیر نظر مأمورین تجسس پلیس تهران قرار داشت.
مأمورین پلیس بر اساس اطلاعاتی که به‌دست آورده بودند دیروز موفق به دستگیری وی شدند.
 
هیئت بانک جهانی امشب وارد تهران می‌شود
يك هیئت شش‌نفری امشب از طرف بانك جهانی وارد تهران می‌شود و مذاکرات خود را با مقامات سازمان برنامه و بانک مرکزی ایران در مورد تحصیل وام دولت ایران از بانك جهانی آغاز می‌نماید.
مدت اقامت این هیئت، که به ریاست آقای هاب لوت زل می‌باشد، در حدود یک ماه پیش‌بینی شده است.
 
کارخانه تراکتورسازی چهار سال دیگر شروع به‌کار می‌کند
اولین کارخانه تراکتورسازی در ایران با ظرفیت اولیه پنج‌هزار دستگاه در سال، از آغاز ۱۹۷۰ (چهار سال دیگر) شروع به کار خواهد کرد.
این خبر را شب گذشته دو تن از مديران کارخانجات تراکتورسازی و وزارت بازرگانی خارجی رومانی اعلام کردند.
آقای امیل اونیکا، مدیر کارخانجات تراکتورسازی شهر «براشوف»، ضمنا اعلام کرد: هم‌اکنون ششصد دستگاه تراکتور وارد ایران شده و تا آخرسال مسیحی جاری نیز 1200 دستگاه تراکتور دیگر وارد خواهد شد.
آقای اونیکا یادآوری کرد که سال آینده سه‌هزار دستگاه تراکتور از طرف رومانی به ایران فرستاده خواهد شد و جمعا در مدت پنج سال پانزده‌هزار تراکتور به ایران صادر می‌شود.
 
به موجب تصمیم دولت صدور گوشت ممنوع شد
صدور گوشت و گوسفند از کشور به موجب تصویب‌نامه دولت ممنوع شد و از دیروز از خروج هزاران رأس گوسفند، که به خارج از کشور صادر می‌گردید، جلوگیری کردند.
در مدت شش ماه گذشته ششصدهزار رأس گوسفند به خارج صادر شده است. با صدور دستور ممنوعیت صادرات گوشت از دیروز وضع میدان کشتارگاه تهران بهتر شده و احشامی که برای خارج کشور صادر می‌گردید به تهران حمل و در میدان عرضه می‌شود.
 
اماکن شبانه تهران بی‌رحمانه گران‌فروشی می‌کنند!
اداره خواربار و اصناف شهرداری طی گزارشی به شهردار نوشت که کاباره‌ها و بارها و کافه‌دانسينگ‌های تهران به مردم اجحاف می‌نمایند و بی‌رحمانه گران‌فروشی می‌کنند.
اداره خواربار از شهردار درخواست کرد تا یکی از این مراکز را که در اجحاف مقام اول را دارد تعطیل کند!
این گزارش از طرف مسئولان شهرداری تحت بررسی است. مقامات شهرداری اعلام کردند که تصمیمات شدیدی نسبت به این قبیل اماکن اتخاذ خواهد شد و در نظر است مقررات تازه‌ای برای اماکن مزبور تدوين گردد.[2]
 
روزنامه اطلاعات، 20 مهر 1345، صفحه 1

پي‌نوشت‌ها
--------------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 20 مهر 1345، صص 1 و 6 و 15. با روی کار آمدن پهلوی دوم، ایران از یک دولت نیمه‌فئودالی به یک دولت متمرکز سرمایه‌داری وابسته به آمریکا تبدیل شد. این تغییر، در تمام ابعاد زندگی و به‌ویژه در ابعاد اقتصادی و اجتماعی جامعه تأثیر بسیار گذاشت. در ابتدا این تغییرات موردنظر رژیم، به دلیل تناسب نداشتن با فرهنگ ایرانی نیاز به یکسری سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و اجتماعی با اهداف بلندمدت و کوتاه داشت؛ سیاست‌هایی همچون اسلام‌زدایی همراه با آموزش و ترویج فرهنگ غرب از طریق ایجاد مجامع و محافل وابسته که همگی به مرور زمان در دستور کار قرار گرفت.
بخش مهمی از این تلاش‌ها متوجه طبقه زنان کشور بود که تقریبا نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دادند و نقش بسزایی در عرصه اجتماعی کشور و تحقق این الگوی غربی و سرمایه‌داری داشتند.
 
سیاست تشکیل سازمان‌های متعدد زنانه
از اواسط دهه 1330 تعداد سازمان‌های حامی زنان به صورتی غیر طبیعی در ایران افزایش یافت؛ مثلا سازمان‌ «جمعیت خیریه» متعلق به ثریا پهلوی، «سازمان رفاه زنان و کودکان» و یا «سازمان زنان طرفدار اعلامیه حقوق بشر»، تنها بخشی از نهادهایی بودند که در ظاهر قرار بود حامی زنان باشند.
این روند در سال 1345 شتاب بیشتری گرفت به صورتی که علاوه بر تشکیل سازمان‌های جدیدی همچون «سازمان زنان ایران» و «شورای عالی جمعیت زنان ایران»، همایش‌های بین‌المللی گوناگونی نیز در ارتباط با زنان و حقوق آنان در جامعه تشکیل شد و اهداف خود را پیگیری حقوق زنان بیان کردند، اما رژیم پهلوی در پشت پرده این نوع سیاست‌گذاری‌ها دو هدف را پیگیری می‌کرد.
هدف ابتدایی تشکیل سازمان‌ها و کنگره‌هایی بود که بتواند الگوی توسعه غرب را در بین زنان ایرانی ترویج کند؛ چرا که این اقدامات جزئی از سیاست الگوی نوسازی غربی رژیم پهلوی بود و تغییر شیوه و منش زندگی زنان نیز شامل آن می‌شد. هدف بعدی رژیم از تشکیل این سازمان‌ها حامی‌پروری و کسب محبوبیت در بین طبقه زنان ایرانی بود تا بدین نحو بتواند بحران مشروعیت خود را به شکلی جبران کند.
برای انجام این کار تمامی سازمان‌ها در جهت حمایت از سیاست‌های شاه بودند و حتی رهبری سازمان‌ها و حلقه‌های بالایی مدیریتی آن نیز همگی افرادی بودند که با دستگاه حاکم توافق و هماهنگی اولیه داشتند؛ به عنوان مثال از زمان شکل‌گیری سازمان زنان در سال 1345 ریاست عالیه سازمان زنان با اشرف پهلوی، خواهر شاه، و نایب رئیس این سازمان، فریده دیبا، مادر همسر شاه، بود.
این امر نشانه آشکاری از سیاست پشت پرده رژیم پهلوی برای حامی‌پروری در بین قشر زنان ایرانی بود تا بتوانند در زیر لوای حمایت صوری از حقوق و حمایت از زنان ایرانی، برای رژیم پهلوی هم در عرصه داخلی و هم بین‌المللی مشروعیت کسب کنند، اما مورد جالب اینجا بود که نهادهایی که قرار بود مروّج و حامی حضور زنان در عرصه اجتماعی و سیاسی باشند، خود اجازه همکاری زنان عادی در رده‌های بالا را نمی‌دادند و همگی سازمان‌ها در دست حلقه‌های اصلی وابسته به دربار بودند.
برای مطالعه بیشتر رک: از کشف حجاب تا تاسیس سازمان حامی زنان
[2] . اطلاعات، 20 مهر 1345، صص 13، 15 و 16.
https://iichs.ir/vdcaeunu.49nyw15kk4.html
iichs.ir/vdcaeunu.49nyw15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما