در جلسه دیروز سمینار زنان اعلام شد: خانم‌ها حق تأهل و اولاد می‌خواهند!/ اسلام و حقوق زن/زن و اجتماع/حقوق بعد از فوت/اشرف پهلوی عضو افتخاری انجمن نسوان افغانستان شد!/شاه و ایوب‌خان مذاکرات خود را در شمال ادامه می‌دهند!/در جلسه امروز مجلس شورای ملی گفته شد: وزرا «هفت خوان رستم» درست کرده‌اند/سارق از اروپا بازگشت و خود را معرفی کرد!/آیین‌نامه بورس تا دو هفته دیگر به وزارت اقتصاد تسلیم می‌شود/اوپک با ایجاد شرکت بازاریابی نفت موافقت کرد/
24 مهر 1345

در جلسه دیروز سمینار زنان اعلام شد: خانم‌ها حق تأهل و اولاد می‌خواهند!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: زنان کارمند از اینکه آقایان کار آنها را «فانتزی» به حساب می‌آورند گله دارند، تبعیض بین زنان کارمند و آقایان کارمند باید از بین برود و زنان کارمند حق اولاد و حق تأهل می‌خواهند و نیز باید خدمت منقطع برای زنان منظور شود و مزایای بازنشستگی به آنان تعلق گیرد.
این مطالب با استفاده از نتایج بررسی شش‌هزار پرسش‌نامه زنان کارمند در جلسه دیروز سمینار زنان مطرح گردید.
ریاست جلسه دیروز سمینار با خانم هاجر تربیت بود.
 
 اسلام و حقوق زن
در آغاز آقای زین‌العابدین رهنما پیرامون اسلام و حقوق زنان صحبت کرد و گفت: در قوانین اسلام حقوق زنان رعایت شده است به این ترتیب که زن حق انتخاب همسر را دارد و با گفتن «بله» این موضوع تأیید می‌شود.
حق طلاق تا حدی با زن است، ولی نه به صورت رفتن محضر و طلاق دادن؛ همچنین زن حق قضاوت دارد و استقلال مالی در دین اسلام برای زن منظور شده؛ درحالی‌که در ممالک اروپایی این حق هنوز به زن اعطا نشده است.
آقای رهنما افزود: شما اگر قوانین اسلامی را در زمینه روابط زن و مرد به‌دقت بررسی کنید، ملاحظه می‌کنید که خیلی مترقی‌تر و عادلانه‌تر از قوانین مردم اروپای غربی و آمریکاست.
 
زن و اجتماع
سخنران دوم اولین جلسه سمینار زنان خانم دکتر پارسای بود که به‌تفصیل درباره نقش زنان در پیشرفت اجتماع صحبت کرد و سپس مشکلات زنان کارمند را مطرح ساخت.
خانم دکتر پارسای گفت: به وسیله جمعیت زنان کارمند به مدت یک سال تعداد شش‌هزار پرسشنامه بین زنان کارمند توزیع شده و در این پرسشنامه‌ها زنان کارمند مشکلات خود را در میان گذاشته‌اند.
۸۰ درصد از جواب‌هایی که به سؤالات در پرسشنامه‌ها داده شده حاکی است که در مشاغل اداری با وجود تحصیلات و شرایط مساوی تبعیضاتی وجود دارد و این تبعیضات بیشتر از نظر تصدی کار و مقام، تعیین و تنوع نوع کار و تساوی میزان کار بوده است. در زمینه ارجاع مأموریت‌ها و استفاده از مزایای آن، استفاده از بورس‌های تحصیلی، استفاده از اضافه کار، حق تأهل و حق اولاد نیز تبعیض قائل می‌شوند.
نکته جالب دیگر استفاده از مزایای بازنشستگی و رسیدن آن به اطفال است که در کمیسیونی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
استفاده زنان کارمند از مزایای بهداشتی و بیمه، مورد دیگری است که باید شامل حال زنان کارمند بشود. مشکل دیگر عدم پرداخت حق اولاد و حق تأهل و یا پاداش به زنان کارمند است. دلیل این تبعیض این است که پرداخت نفقه و دیگر مخارج به عهده شوهران است. باید گفت اولا این مطالب عمومیت ندارد و ثانیا با وجود قوانین ناقص و عدم اجرای قوانین اصولی به طور کامل بسیاری از این نفقه و مخارج زن و کودک اصولا پرداخته نمی‌شود. از همه مهم‌تر اینکه این حقوق پاداش خدمت و زحمت یک فرد است و به زن و مرد ارتباطی ندارد و این تبعیض باید از میان برود.
 
حقوق بعد از فوت
آخرین مسئله و تأسف‌آورترین قسمت این بحث حقوق زن کارمندی است که فوت می‌کند و پس از سال‌ها صدمه و زحمت و کارمندی حقوق وظیفه‌ای نیز برای فرزندانش منظور نمی‌گردد. مؤسسات خصوصی و نیمه‌دولتی نیز با آنکه بودجه و مزایای بسیاری دارند گاهی در این کار به قدری لئامت و خست به خرج می‌دهند که فرزندان زن متوفی را واقعا به گدایی وا می‌دارند و تعجب است که اگر فرضا متکفل مخارج آنان پدر هم باشد، فرزندی که با کوشش مادر به زندگی با دو حقوق عادت کرده است روزی که مادرش را از دست می‌دهد باید نیمی از مزایای مالی را نیز از دست بدهد.
 
اشرف پهلوی عضو افتخاری انجمن نسوان افغانستان شد!
جراید امروز کشور نوشتند: نیم ساعت به ظهر امروز والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی، که بنا به دعوت رسمى والاحضرت شاهدخت بلقیس، خواهر اعلیحضرت پادشاه افغانستان، برای یک دیدار سه‌روزه به آن کشور مسافرت نموده بودند، با هواپیمای جت هواپیمایی ملی به تهران بازگشتند.
طی این سفر والاحضرت از فعالیت‌های انجمن نسوان افغانستان دیدن کردند و بنا به استدعای بانوان افغانی عضویت افتخاری انجمن نسوان افغانستان را پذیرفتند.
 
شاه و ایوب‌خان مذاکرات خود را در شمال ادامه می‌دهند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: شاهنشاه آریامهر و پرزیدنت ایوب‌خان دیروز را در نواحی شمال ایران به شکار پرداختند و انتظار می‌رود امشب به تهران بازگردند.
آقایان سرلشکر پاکروان، سفیر ایران در پاکستان، و طیب حسین، سفیر پاکستان در ایران، در سفر شمال همراه شاهنشاه و حضرت رئیس‌جمهوری پاکستان هستند و این امر نشان می‌دهد که رهبران دو کشور دیروز و امروز نیز به مذاکرات مهم خود پیرامون مسائل گوناگون منطقه‌ای و بین‌المللی مانند سنتو، سازمان همکاری عمران منطقه‌ای، روابط ایران و پاکستان و بحران‌های کشمیر و ویتنام و خلع سلاح عمومی و ایجاد مناطق غیر اتمی در جهان ادامه داده‌اند.
بامداد فردا شاهنشاه و شهبانو همراه میهمان عالی‌قدر خود در نمایشات هوایی نیروی هوایی شاهنشاهی، که در فرودگاه مهرآباد انجام خواهد شد، شرکت می‌کنند.
 
در جلسه امروز مجلس شورای ملی گفته شد: وزرا «هفت خوان رستم» درست کرده‌اند
در جلسه امروز مجلس شورای ملی نمایندگان در نطق‌های پیش از دستور پیرامون مبارزه با بی‌سوادی، راه‌های ایران، سفر فرح دیبا به شیراز و آینده زنان ایران صحبت شد و سپس بررسی لایحه مالیات بر درآمد، که از هفته پیش آغاز گردیده بود، ادامه یافت.
آقای دکتر الموتى سپس به احتیاجات و پیشرفت‌های حوزه انتخابیه خود اشاره کرد و از فعالیت‌های وزیر راه در ساختمان راه‌های کشور تشکر کرد و گفت: در دستگاه‌های دولتی تماس با وزرا به منزله عبور از هفت خوان رستم است؛ زیرا وزیر رئیس دفتر، رئیس دفتر «سکرتر» و «سکرتر» هم برای خودش «سکرتر» دارد، ولی آقای مهندس شالچیان کارهایش را شخصا انجام می‌دهد و احتیاجی به «سکرتر» ندارد و به همین جهت است که کارها سریع‌تر پیش می‌رود.
در این موقع مجلس وارد دستور شد و قرائت بقیه گزارش شور اول لایحه جدید مالیات بر درآمد آغاز گردید.
لایحه جدید مالیات بر درآمد مطرح شد و در کلیات آن عده‌ای از نمایندگان به عنوان مخالف و موافق صحبت کردند و آقای دکتر آموزگار، وزیر دارایی، توضیحات لازم را به اطلاع نمایندگان مجلس رسانید. دنباله رسیدگی به این لایحه به جلسه بعد موکول شد.
 
سارق از اروپا بازگشت و خود را معرفی کرد!
یکی از کارمندان سازمان آب و برق اداره عمران خوزستان، که مبلغ نهصدهزار ریال موجودی صندوق اداره را برداشته و متواری گردیده بود، پس از چند ماه گردش و خوش‌گذرانی در اروپا، پریروز به آبادان بازگشت و خود را به اداره آگاهی شهربانی معرفی کرد.
وی که «بهروزی» نام دارد در دادسرای آبادان گفت: من پول‌ها را در اروپا خرج کرده‌ام، ولی از کار خود پشیمانم و حاضرم مجازات شوم. وی با صدور قرار قانونی از طرف بازپرس زندانی گردید.
 
آیین‌نامه بورس تا دو هفته دیگر به وزارت اقتصاد تسلیم می‌شود
یک مقام عالی‌رتبه بانک مرکزی گفت: تا دو هفته دیگر آیین‌نامه تأسیس بورس سهام ایران به وزارت اقتصاد فرستاده خواهد شد و سپس برای سیدگی به وزارت دادگستری تسلیم خواهد گردید.
آیین‌نامه بورس در کمیسیون مقدماتی که به همین منظور تشکیل شده بود مورد تصویب قرار گرفت و برای تصویب نهایی به بانک مرکزی ایران ارسال شد و اکنون عده‌ای از کارشناسان این بانک سرگرم رسیدگی و مطالعه آیین‌نامه تهیه‌شده می‌باشند.
البته باید اضافه نمود سهام بورس در ابتدای تأسیس محدود به سهام بانک‌های معتبر و شرکت‌های دولتی خواهد بود؛ اگرچه این کار نیز منوط به تصویب هیئتی است که بعدا تشکیل خواهد شد.
 
اوپک با ایجاد شرکت بازاریابی نفت موافقت کرد
«یونایتد پرس» 15 اکتبر از کاراکاس گزارش داد: امروز کسب اطلاع شد نمایندگان هفت شرکت نفت دولتی ممالک عضو اوپک، که در کاراکاس اجتماع کرده‌اند، طرح مربوط به ایجاد یک شرکت بازاریابی مشترک را به منظور تسهیل استقلال کشورهای اوپک در رقابت برای فروش نفت در بازارهای بین‌المللی به طور «علی‌الاصول» پذیرفته و روی آن توافق کرده‌اند.
خبرگزاری رویتر نیز امروز در همین زمینه گزارشی از ونزوئلا فرستاده، اما در این گزارش اشاره‌ای به موافقت نمایندگان شرکت‌کننده در کنفرانس با تشکیل یک سیستم بازاریابی مشترک نفت نکرده است.
گزارش رویتر حاکی است که نمایندگان کمپانی‌های نفت دولتی ممالک عضو اوپک به مذاکرات خود درباره موضوع فوق کماکان ادامه می‌دهند.
طبق گزارش رویتر نمایندگان شرکت‌های نفت دولتی اوپک امروز از کاراکاس به «ماراکایبو» خواهند رفت و مذاکرات خود را در جلسه سری ادامه خواهند داد.
در محافل نفتی تهران تشکیل یک شرکت بازاریابی که آژانس‌های خارجی در دو روز اخیر اخباری درباره آن منتشر ساختند، مورد تأیید قرار نمی‌گیرد. مقامات مربوطه مدعی‌اند که وظیفه کنفرانس «کاراکاس» محدود به تبادل نظر درباره تأسیس یا توسعه شرکت‌های دولتی نفت در کشورهای عضو اوپک می‌باشد.[1]
روزنامه اطلاعات، 24 مهر 1345، صفحه 1

پی‌نوشت
----------------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 24 مهر 1345، صص 1، 13 و 16.
https://iichs.ir/vdcba5b5.rhbagpiuur.html
iichs.ir/vdcba5b5.rhbagpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما