رئیس اصلاحات ارضی قم برکنار شد/سرهنگ دلیمی قاتل بن برکه امشب در دادگاه پاریس حاضر می‌شود/در جلسه امروز سنا، لایحه همکاری ایران و آمریکا برای استفاده غیر نظامی از انرژی اتمی تصویب شد/قرارداد نفت با شرکت فرانسوی توسط نخست‌وزیر تقدیم مجلس می‌شود/شرکت وزیر آموزش و پرورش در کنفرانس بین‌المللی یونسکو/کارکنان کشتی کاشان در اداره بندر شاهپور متحصن شده بودند!/دیفتری چند نفر را کشت/«دانشجویان کشورهای خارج بدون کنکور می‌توانند در دانشگاه‌های ایران ادامه تحصیل دهند»/عالی‌ترین نشان لیاقت فرانسه طی مراسمی به رئیس دانشگاه تهران داده شد/سفر نخست وزیر به رومانی/بازگشت استاندار گیلان از شوروی/پادشاه و ملکه نپال به تهران آمدند/ایوب‌خان: سازمان عمران منطقه‌ای تقویت می‌شود
27 مهر 1345

رئیس اصلاحات ارضی قم برکنار شد

امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام شد که رئیس اداره کشاورزی و عمران و اصلاحات ارضی قم از کار برکنار گردید و هیئتی مرکب از چهار نفر از کارمندان اصلاحات ارضی برای بازرسی از نحوه و اجرای قوانین اصلاحات ارضی عازم تبریز و چند شهرستان شمالی شده‌اند.
آقای دکتر ولیان، معاون وزارت کشاورزی و سرپرست سازمان اصلاحات ارضی کل کشور، در این مصاحبه اظهار داشت: به منظور بازرسی نزدیک از نحوه اجرای قوانین اصلاحات ارضی و انطباق کارهای انجام‌شده با موازین و مقررات قانونی، بازدید از ترتیب کار شرکت‌های تعاونی، رسیدگی به مطالب و شکایات احتمالی زارعین و خرده‌مالکین در شهرهای تبریز، اردبیل، خلخال، مراغه، هشترود، مرند، میانه، سراب، مشکین‌شهر و اهر هیئت بازرسی ذی‌صلاحی مرکب از چهار نفر از کارمندان باتجربه این سازمان به استان آذربایجان شرقی اعزام گردید.
ولیان اضافه نمود: گزارش‌هایی رسیده بود که رئیس اداره کشاورزی و عمران و اصلاحات ارضی شهرستان قم وظایف محوله به خود در امور اصلاحات ارضی را به نحو مورد انتظار انجام نمی‌دهد. پس از انجام تحقیقات لازم رئیس اداره مزبور از کار برکنار و مسئول جدیدی برای اداره نام‌برده تعیین  گردید.
 
سرهنگ دلیمی قاتل بن برکه امشب در دادگاه پاریس حاضر می‌شود
«رویتر» 19 اکتبر از پاریس گزارش داد: امروز در پاریس اعلام شد که سرهنگ احمد دلیمی، معاون سازمان امنیت مراکش، هنوز در پاریس خود را به مقامات دولتی فرانسه معرفی نکرده است.
مقامات قضایی فرانسه امروز اعلام کردند: در صورتی که سرهنگ دلیمی خود را تسلیم کند، محاکمه متهمین قتل مهدی بن برکه تجدید خواهد شد؛ زیرا حضور سرهنگ دلیمی ماهیت محاکمات اخیر را تغییر خواهد داد.
روزنامه «اورور» چاپ پاریس در شماره امروز خود نوشته است: امشب هنگامی که دادگاه محاکمه متهمین قتل بن برکه کار خود را از سر گیرد، سرهنگ دلیمی در اختیار مقامات قضایی فرانسه قرار خواهد گرفت.
بن برکه، رهبر دست چپی مراکش، روز ۲۹ اکتبر گذشته با کمک چند پلیس فرانسوی از بولوار پاریس ربوده شد و سپس به قتل رسید. مقامات قضایی، دولت مراکش و ژنرال افقیر، وزیر کشور، و سرهنگ دلیمی، معاون سازمان امنیت این کشور، را به شر کت در این جنایت متهم کرده‌اند، اما دولت مراکش همواره هر گونه دخالت خود را در این ماجرا تکذیب کرده است.
حالا سرهنگ دلیمی شخصا به شرکت در توطئه ربودن مهدی بن برکه اعتراف کرده و ضمن نامه‌ای به سلطان حسن، پادشاه مراکش، اطلاع داده که او این امر را از پادشاه و وزیر کشور مراکش پنهان کرده بود.
 
در جلسه امروز سنا، لایحه همکاری ایران و آمریکا برای استفاده غیر نظامی از انرژی اتمی تصویب شد
ساعت 10:10 بامداد امروز جلسه علنی مجلس سنا به ریاست آقای مهندس شریف‌امامی تشکیل شد.
در این موقع مجلس سنا وارد دستور شد و پنج لایحه به شرح زیر مطرح و بررسی گردید:
ـ لایحه اصلاحیه موافقت‌نامه همکاری بین ایران و آمریکا راجع به استفاده‌های غیر نظامی از انرژی اتمی و موافقت‌نامه بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دولت شاهنشاهی و دولت کشورهای متحده آمریکا برای انجام اقدامات تأمینی؛
ـ لایحه اضافه شدن یک تبصره به ماده 6 قانون خدمت وظیفه مشمولین دیپلمه به بالا؛
ـ لایحه اجازه عدم استرداد وجوه پرداختی وزارتخانه‌ها به شهرداری بابت عوارض؛
ـ لایحه اجازه اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشسرای عالی در دانشگاه‌های شهرستان‌ها؛
ـ لایحه مبنی بر منتفی بودن تصویب‌نامه مربوط به تمدید مأموریت آقای دکتر رعدی آذرخشی.
در پایان جلسه امروز آقایان دکتر صدر، وزیر دادگستری، عبدالرضا انصاری، وزیر کشور، هوشنگ انصاری، وزیر اطلاعات، و دکتر نیک‌پی، وزیر مشاور، که در ترمیم قبلی کابینه به این سمت منصوب شده‌اند به مجلس سنا معرفی شدند.
 
قرارداد نفت با شرکت فرانسوی توسط نخست‌وزیر تقدیم مجلس می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: فردا نخست‌وزیر ضمن تقدیم لایحه نفت، نطق مهمی در زمینه نفت ایراد خواهد کرد.
گزارش خبرنگار ما حاکی است که این لایحه مربوط به قرارداد بین شرکت ملی نفت ایران و کمپانی نفت فرانسوی است.
کمپانی مزبور به نام مقاطعه‌کار عامل اجرای قرارداد می‌باشد.
ازآنجایی‌که چند مورد از قرارداد احتیاج به تصویب مجلس دارد، فردا نخست‌وزیر لایحه مزبور را تقدیم مجلس شورای ملی خواهد کرد. شرکت جدید به نام شرکت «اراپ» خواهد بود.
 
شرکت وزیر آموزش و پرورش در کنفرانس بین‌المللی یونسکو
صبح روز یکشنبه اول آبان، آقای دکتر هادی هدایتی، وزیر آموزش و پرورش، در رأس هیئت نمایندگی ایران مرکب از دوازده تن از شخصیت‌های مختلف برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی یونسکو به پاریس می‌رود.
 
کارکنان کشتی کاشان در اداره بندر شاهپور متحصن شده بودند!
بعد از ظهر دیروز اجی واسی لاسی، کاپیتان کشتی کاشان، که در اسکله شماره چهار بندر شاهپور متوقف است، به اتفاق کلیه کارکنان کشتی در اداره بندر شاهپور متحصن شد و اعلام داشت مادام که به وضع وی و کارکنان کشتی رسیدگی نشود، به تحصن ادامه خواهند داد، ولى در جلسه‌ای که با حضور بخشدار، رئیس گمرک، رئیس اداره بندر و عده دیگری از مقامات محلی بندر شاهپور تشکیل گردید به وی وعده داده شد که هرچه زودتر به وضعشان رسیدگی خواهد شد.
به همین جهت کاپیتان کشتی دست از تحصن برداشت و دیشب به اتفاق همکارانش شام را میهمان شیر و خورشید سرخ بندر شاهپور بود و شب را در  داخل کشتی به‌سر بردند.
سفارت یونان در تهران ضمن گله از دولت ایران طی یادداشتی به وزارت خارجه اطلاع داده است که کشتی کاشان متعلق به یونانی‌هاست و مقامات ایرانی حق توقیف آن را ندارند.
ضمنا سفیر ایران در آتن به وزارت خارجه یونان احضار شده تا یادداشت مشابهی دریافت دارد.
وزارت خارجه یونان مدعی است که کشتی مزبور در ژوئیه گذشته به وسیله هاسک بابائیان، مدیرعامل خطوط کشتی‌رانی ایران، به پل سرانگولیس یونانی فروخته شده است.
مقامات یونانی می‌گویند: هر گونه اشکالی که از لحاظ قوانین ایران در این مورد به‌وجود آمده باشد مسئولیت آن با بابائیان است.
پس از مراجعه سفارت یونان به وزارت امور خارجه، پاسخ داده شد که کشتی مذکور بدهی دارد و در مورد آن تا تصفیه بدهی کشتی، که باید به موجب مقررات ایران صورت گیرد، نمی‌توان اقدامی کرد.
 
دیفتری چند نفر را کشت
روزنامه «اطلاعات» نوشت: خبرنگار ما در کپورچال گزارش داد: چند روز است در قراء «خوشاور» و «شانتاور» کپورچال بیماری دیفتری شیوع یافته و تا به حال چند نفر بر اثر ابتلا به این بیماری تلف شده‌اند.
فعلا عده‌ای از مبتلایان در بندر پهلوی و درمانگاه کپورچال بستری می‌باشند.
اهالی از مقامات بهداشتی تقاضا دارند برای معالجه سایر مبتلایان اکیپ‌های درمانی به محل اعزام گردد.
 
«دانشجویان کشورهای خارج بدون کنکور می‌توانند در دانشگاه‌های ایران ادامه تحصیل دهند»
برای دانشجویان خارجی که داوطلب ادامه تحصیل در ایران می‌شوند، تسهیلاتی فراهم می‌شود تا آنان بتوانند به تحصیلات خود در دانشگاه‌های ایران ادامه دهند. این مسئله به موجب طرحی که تسلیم شورای مرکزی دانشگاه‌ها گردید و قسمتی از آن نیز در آخرین جلسه شورای دانشگاه‌ها به تصویب رسید به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.
در گذشته دانشجویان خارجی که قصد ادامه تحصیل در ایران داشتند قبلا مدارک آنان مورد بررسی مقامات دانشگاه قرار می‌گرفت و با توجه به واحدهایی که در دوره تحصیلات عالیه به‌دست آورده بودند، اجازه تحصیل در دانشگاه مربوطه را پیدا می‌کردند و معلوم می‌شد در چه کلاسی می‌توانند درس بخوانند، ولی در طرح جدید، به دانشجویان خارجی اجازه داده می‌شود بدون شرکت در امتحانات ورودی، تنها با داشتن دیپلم دبیرستانی کشور خود در دانشگاه‌های ایران به تحصیل ادامه دهند.
در طرح مزبور تسهیلات بیشتری برای دانشجویان کشورهای همجوار در نظر گرفته شده است و چنین به نظر می‌رسد که بقیه این طرح در جلسه آینده شورای مرکزی دانشگاه‌ها به تصویب برسد.
 
عالی‌ترین نشان لیاقت فرانسه طی مراسمی به رئیس دانشگاه تهران داده شد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: عصر دیروز طی مراسم باشکوهی که با حضور رؤسای مجلسین سنا و شورای ملی و چند نفر از وزیران و آقای دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، و جمعی از رؤسای دانشکده‌ها و استادان دانشگاه و شخصیت‌های مملکتی در سفارت کبرای فرانسه در تهران برپا شد، سفیرکبیر فرانسه عالی‌ترین درجه نشان لیاقت کشور فرانسه را از طرف دولت متبوع خود به سینه آقای دکتر جهانشاه صالح، رئیس دانشگاه تهران، نصب کرد.
این نشان عالی که اخیرا به دستور ژنرال دوگل، رئیس‌جمهور فرانسه، تهیه شده است، هم‌ردیف نشان همایون ایران و عالی‌ترین نشان دولت فرانسه می‌باشد.
آقای دکتر صالح تاکنون از طرف دولت فرانسه به دریافت نشان دانشگاه پاریس و مدال طلای سنای فرانسه و نشان پالم آکادمیک لژیون دونور فرانسه نایل شده‌اند و چندی پیش نیز دکترای افتخاری دانشگاه بردو به ایشان اعطا گردیده است.
در مراسم دیشب سفارت کبرای فرانسه در تهران به آقای محسن مقدم، استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، نیز نشان پالم آکادمیک لژیون دونور و به آقای دکتر احسان نراقی، مدیر مؤسسه تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، نیز نشان لژیون دونور از نوع شوالیه داده شد.
 
سفر نخست وزیر به رومانی
امروز اطلاع حاصل شد که سفر آقای هویدا، نخست‌وزیر، به رومانی، پس از 4 آبان انجام خواهد گردید.
این سفر، که به دعوت نخست‌وزیر رومانی صورت می‌گیرد، در حدود ده روز به طول می‌انجامد.
 
بازگشت استاندار گیلان از شوروی
آقای دکتر سام، استاندار گیلان، و بانو و آقای سرهنگ دانشفر، معاون مدیرعامل و رئیس اداره کل شیلات شمال که چندی پیش به دعوت کشتی‌رانی خزر به شوروی رفته بودند، صبح امروز با کشتی به بندر پهلوی بازگشتند.
 
پادشاه و ملکه نپال به تهران آمدند
جراید امروز کشور نوشتند: اعلیحضرت ماهاندرا، پادشاه نپال، همراه ملکه راتنا، ساعت 11 دیشب برای یک سفر خصوصی سه‌روزه وارد تهران شدند و در فرودگاه مورد استقبال والاحضرت شاهپور عبدالرضا پهلوی و آقای هویدا، نخست‌وزیر، و عده‌ای از شخصیت‌های مملکتی قرار گرفتند.
اعلیحضرت پادشاه و علیاحضرت ملکه نپال امروز صبح دفتر مخصوص شاهنشاه آریامهر و شهبانو را امضا کرده سپس به شهر ری رفته و دسته گلی نثار آرامگاه رضاشاه کبیر نمودند.
 
ایوب‌خان: سازمان عمران منطقه‌ای تقویت می‌شود
«رویتر» از کراچی گزارش داد: ایوب‌خان، رئیس‌جمهوری پاکستان، دیروز به کراچی بازگشت و اعلام داشت: در مذاکرات وی با شاهنشاه ایران قول داده شد در مسائل مربوط به سازمان همکاری منطقه‌ای تسریع بیشتری نماید.
ایوب‌خان هنگام مراجعت به کراچی اظهار داشت: سازمان همکاری منطقه‌ای، که از سال 1964 ایران و ترکیه و پاکستان را به یکدیگر مربوط می‌کند، در آینده سرعت و تحرک بیشتری خواهد داشت.
ایوب‌خان اضافه کرد: مذاکراتی که با شاهنشاه درباره مسائل مورد علاقه متقابل انجام داده، کاملا رضایت‌بخش است، اما رئیس‌‎جمهوری درباره ماهیت این مذاکرات توضیحاتی نداد.
گزارش‌هایی که از تهران رسیده حاکی است که ممکن است در این مذاکرات مسئله پیمان «سنتو» نیز مورد بحث قرار گرفته باشد.[1]
 
روزنامه اطلاعات 27 مهر 1345، صفحه 1

پی‌نوشت
-----------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 27 مهر 1345، صص 1، 13، 15 و 16. 
https://iichs.ir/vdcjy8e8.uqex8zsffu.html
iichs.ir/vdcjy8e8.uqex8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما