طرفداران اقبال به دنبال فعالیت سیاسی مستقل و دیدار با شاه و نصیری!/ساواک به دنبال ارتباطات سه عضو کابینه!/نرخ جدید گوشت اعلام شد!/آخرین خبرها از مذاکرات ایران و کنسرسیوم/فرش ایران استاندارد نمی‌شود/اجساد 35 ایرانی از آب‌های ابوظبی گرفته شد!/کودتای نظامی در لائوس
30 مهر 1345

طرفداران اقبال به دنبال فعالیت سیاسی مستقل و دیدار با شاه و نصیری!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 30 مهر 1345 «اخیرا عده‌ای در حدود ده نفر از اعضاي جمعیت یاران وابسته به دکتر منوچهر اقبال، که وابستگی به احزاب و جمعیت‌ها ندارند، و از جمله دکتر الموتی، سرتیپ‌پور، زهتاب‌فرد، موسوی ماکوئی، دکتر سامی‌راد، و کیهان یغمايی نمایندگان مجلس شورای ملی و همچنین عباس شاهنده، مدیر روزنامه «فرمان»، موسی مهام، شهردار و استاندار پیشین، و دکتر ادیب می‌باشند، تصمیم گرفته‌اند که به طور جداگانه شروع به فعالیت دسته‌جمعی بنمایند».
این سند می‌افزاید: «این عده در حال حاضر روزهای یکشنبه هر هفته در منزل یکی از نام‌بردگان اجتماع و پیرامون روشی که باید در آینده دنبال کنند مذاکره می‌نمایند و روز یکشنبه گذشته (24 /7 /45) در منزل دکتر ادیب اجتماع داشته‌اند و روز یکشنبه آینده (1 /8 /45) نیز قرار است در منزل زهتاب‌فرد جمع شوند».
در ادامه این سند می‌خوانیم: «تا به حال عده مذکور تصمیم وابستگی به هیچ حزب و دسته‌ای را نداشته و بلکه قصد دارند به‌طور مجزا فعالیت‌های سیاسی خود را دنبال نمایند و به وسیله‌ای به شرف عرض شاهنشاه آریامهر برسانند. علت اینکه تاکنون وابسته به دستجات و احزاب نگردیده‌اند آن بوده که تصور نموده و حالیه نیز می‌نمایند به این طریق بیشتر می‌توانند مفید و مؤثر واقع شوند. ضمنا بنا به پیشنهاد زهتاب‌فرد این عده در نظر دارند با تیمسار ریاست ساواک هم ملاقاتی به عمل آورند».[1]
 
ساواک به دنبال ارتباطات سه عضو کابینه!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 30 مهر 1345 «ضمن تحقیقات لازم تا این تاریخ پیرامون تشکیل جلسات و فعل و انفعالات آقایان دکتر نهاوندی، وزیر آبادانی و مسکن، و دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، و دکتر آموزگار، وزیر دارايی، اطلاعاتی واصل نگردید، ولی تاکنون چند بار دکتر عالیخانی و دکتر نهاوندی در وزارت دارايی با دکتر آموزگار ملاقات کرده‌اند؛ چون چنانچه نام‌بردگان جلساتی داشته باشند مسلما در خارج از محیط وزارتخانه می‌باشد».
این سند به امضای افضلی، رئیس ساواک جنوب شرق تهران، می‌افزاید: «می‌بایست در این مورد از طریق محل‌های سکونت آنان به وسیله ساواک‌های مربوطه تحقیقات لازم به عمل آید».[2]
 
نرخ جدید گوشت اعلام شد!
نرخ زمستانی گوشت امروز از طرف کمیسیون نخست‌وزیری مأمور نظارت در قیمت‌ها کیلویی 82 ریال تعیین و جهت تصویب به سازمان مسئول ارسال شد.
کمیسیون نخست‌وزیری اعلام داشت که نرخ جدید گوشت از فردا اجرا خواهد شد.
بر اساس اعلام مقامات مسئول چون گوشت مرغ جنبه مصرف اختصاصی را از دست داده و در ردیف کالاهای پرمصرف قرار گرفته است، از این پس شهرداری برای گوشت مرغ نیز مانند گوشت گوسفند نرخ رسمی خواهد داد.
 
آخرین خبرها از مذاکرات ایران و کنسرسیوم
روزنامه «اطلاعات» نوشت: با توجه به نطق آقای نخست‌وزیر در مجلس شورای ملی در محافل تهران گفته شد مذاکرات ایران و کنسرسیوم درباره افزایش تولید وارد مرحله جدی شده است.
هدف عمده فشار ایران به کنسرسیوم بهره‌برداری بیشتر از ذخاير نفت است.
در محافل تهران گفته می‌شود نطق آقای دکتر اقبال در لندن، که در نیمه اول مهرماه ایراد شد، همچنین اخطار نخست‌وزیر در مجلس شورای ملی، که هدفش کنسرسیوم نفت ایران بود، نشان می‌دهد که کنسرسیوم نفت به نیازمندی‌های حیاتی عمرانی و اقتصادی ایران توجه کافی مبذول نداشته، دولت یاران مجبور شده است برای حفظ منافع ملی خود رویه تندتر و جدی‌تری در مذاکرات اتخاذ کند.
مذاکرات فعلی سابقه دوساله دارد. ایران از دو سال قبل به اتکای قدمت تولید و جمعیت زیاد، خاک وسیع، ذخاير فراوان نفتی، تقاضا کرد که آهنگ تولید سریع‌تر شده و میزان «اضافه تولید» بیشتر گردد.
 
فرش ایران استاندارد نمی‌شود
وزیر اقتصاد در سمینار فرش در مشهد گفت: فرش ایران استاندارد نمی‌شود.
عالیخانی اظهار داشت: مسئله استاندارد فرش ایران مطرح نمی‌باشد؛ زیرا کار هنر قابل استاندارد نیست.
آنچه ما می‌گويیم این است که باید در نوع و کیفیت مواد اولیه مصرف‌شده در فرش مراقبت کامل بنمايیم و بهترین و مناسب‌ترین نوع پشم، بهترین نوع رنگ، بهترین نحوه بافت را برای فرش ایران انتخاب کنیم و استفاده از آن را عمومیت دهیم.
وزیر اقتصاد پیشنهاد کرد مواد اولیه و نحوه بافت فرش استاندارد شود و شرکت‌های بزرگ برای خرید پشم، تهیه و خرید رنگ و تهیه و تولید خامه رنگ‌شده تأسیس گردد تا مواد اولیه استانداردشده فرش را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد. وزیر اقتصاد معتقد است این روش بهای تمام‌شده فرش را هم پايین خواهد آورد.
عالیخانی همچنین گفت: صنعت فرش از نظر میزان و ارزش تولید، میزان استعمال، میزان درآمد و رقم درآمد ارزی پس از صنعت نفت، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین صنعت و فعالیت تولیدی کشور است.
درآمد حاصله از بافت فرش سهم قابل ملاحظه‌ای در مجموع درآمد روستايیان کشور داشته و نقش مؤثری را در بهبود زندگی و بالا بردن درآمد آنان ایفا می‌کند.
صادرات فرش 25 درصد کل ارزش صادرات غیر نفتی و درآمد ارزی آن در سال قبل 45 میلیون دلار بوده است.
 
اجساد 35 ایرانی از آب‌های ابوظبی گرفته شد!
روزنامه‌ها نوشتند: اجساد 35 نفر ایرانی و دو نفر پاکستانی که در آب‌های ساحل ابوظبی غرق شده بودند، به وسیله مأمورین حکومتی ابوظبی از آب گرفته شد و مدفون گردید.
این عده به طور قاچاق از دوبی به مقصد ابوظبی حرکت کرده بودند که در آب‌های ساحلی آن منطقه غرق شدند.
به قرار اطلاع، چهل نفر که 38 نفرشان ایرانی و دو نفر پاکستانی بودند، با راهنمایی یک نفر دلال به وسیله موتور لنج از دوبی رهسپار ابوظبی شده بودند، ولی دلال مزبور آنها را در آب‌های نزدیک ابوظبی در محلی کم‌عمق پیاده کرد که بقیه راه را با شنا بپیمایند.
این چهل نفر ناچار خود را به آب انداختند، ولی 37 نفرشان غرق شدند و سه نفر دیگر توانستند خود را به ساحل رسانده جریان را به مأمورین حکومتی ابوظبی اطلاع دهند. فعلا راننده موتور لنج متواری است و برای دستگیری او اقداماتی صورت گرفته است.
 
کودتای نظامی در لائوس
جراید امروز کشور نوشتند: یک کودتای نظامی امروز صبح در وین تیان، پایتخت لائوس، روی داد. ژنرال تائوما، فرمانده نیروی هوایی لائوس، رهبری این کودتا را عهده‌دار بود.
فرمانده نیروی هوایی، ستاد ارتش و فرودگاه پایتخت لائوس را بمباران کرد.
رهبران ارتش لائوس توسط فرمانده کودتا دستگیر شدند، ولی چند ساعت بعد اعلام شد که رهبران توقیف‌شده آزاد گردیدند.
سرنوشت کودتا روشن نیست و مقامات سیاسی عقیده دارند انگیزه کودتا بیشتر اختلاف رهبران نظامی بوده است.[3]
 
روزنامه اطلاعات 30 مهر 1345، صفحه 1

پي‌نوشت‌ها
------------------------------------------------------------
[1]. دکتر منوچهر اقبال به روایت اسناد ساواک، ص 306؛ مصطفی الموتی‌نیا به روایت اسناد ساواک، ص 137.
[2] . هوشنگ نهاوندی به روایت اسناد ساواک، ص 92.
[3] . اطلاعات، 30 مهر 1345، صص 1، 3 و 17.
https://iichs.ir/vdcdox0x.yt0ox6a22y.html
iichs.ir/vdcdox0x.yt0ox6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما