انتصاب قائم مقام رئیس شهربانی کل کشور/پنجاه نفر از رجال سیاسی و اقتصادی و مطبوعاتی فرانسه به تهران می‌آیند/اشرف پهلوی: بخش‌های زیادی از جامعه از جمله گروهی از زنان با برنامه‌های ما موافق نیستند!/درگذشت یکی از مقامات وزارت دربار/«فرح دیبا» نمایشگاه مینیاتورهای ایتالیا را افتتاح کرد!/کاپیتان کشتی کاشان توقیف شد/«فتح‌الله نوری اسفندیاری» درگذشت/عصای روسی برای نخست‌‎وزیر/عنایت فرح به حزبِ مردم!/ورود اعضای هیئت‌مدیره جمعیت هلال احمر ترکیه
1 آبان 1345

انتصاب قائم مقام رئیس شهربانی کل کشور

روزنامه «اطلاعات» نوشت: بنا به پیشنهاد شهربانی کل و تصویب شاهنشاه آریامهر تیمسار سرلشکر حسن صلح‌جو از ارتش به شهربانی منتقل و به قائم‌مقامی رئیس شهربانی کل منصوب و مشغول کار گردید.
 
پنجاه نفر از رجال سیاسی و اقتصادی و مطبوعاتی فرانسه به تهران می‌آیند
ساعت 9 بعد از ظهر امروز، پنجاه تن از مسئولان امور سیاسی و اقتصادی و مطبوعاتی کشور فرانسه وارد تهران خواهند شد.
هیئت فرانسوی شش روز در ایران اقامت خواهد کرد و در این مدت از آثار باستانی و تاریخی شیراز و اصفهان دیدن نموده و از نزدیک با پیشرفت‌ها و تحولات سال‌های اخیر کشور ما آشنا خواهند شد.
در میان هیئت فرانسوی چند تن از روزنامه‌نگاران، فیلم‌برداران تلویزیون و متصدیان رادیو نیز دیده می‌شوند.
هیئت پنجاه‌نفری فرانسوی طی مدت اقامت خود در ایران میهمان هواپیمایی ملی ایران می‌باشند.
 
اشرف پهلوی: بخش‌های زیادی از جامعه از جمله گروهی از زنان با برنامه‌های ما موافق نیستند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی، ریاست عالیه سازمان زنان ایران، پیش از ظهر امروز در اجتماع بانوان نماینده مجلس سنا و مجلس شورای ملی، همسران نمایندگان مجلسین و نیز همسران سفرای خارجی مقیم دربار شاهنشاهی، هدف‌های سازمان زنان ایران را تشریح کردند و اعلام داشتند که عوامل ضد نهضت زن، نه تنها در طبقات عقب‌مانده، بلکه در میان گروه‌های بالای اجتماع و حتی در بین زنان نیز وجود دارد و سازمان زنان ایران در برابر این عوامل صف‌آرایی خواهد کرد.
 
درگذشت یکی از مقامات وزارت دربار
روزنامه «اطلاعات» نوشت: اطلاع حاصل شد که آقای علی بهمنیار، از صاحب‌منصبان وزارت دربار، دارفانی را بدرود گفته است.
ما این ضایعه را به خاندان بهمنیار مخصوصا به هنرمند رادیو ایران آقای غلامحسین بهمنیار تسلیت می‌گوییم.
 
«فرح دیبا» نمایشگاه مینیاتورهای ایتالیا را افتتاح کرد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: بعد از ظهر دیروز علیاحضرت شهبانو نمایشگاه مینیاتور دوره رنسانس ایتالیا را که به اهتمام وزارت فرهنگ و هنر و مؤسسه فرهنگی ایتالیا در کاخ گلستان تشکیل شده است افتتاح کرد.
آقای پهلبد، وزیر فرهنگ و هنر، آقای کنت چی نی، صاحب بنیاد چی نی، را که آثار نقاشی متعلق به وی می‌باشد به حضور علیاحضرت شهبانو معرفی نمود.
علیاحضرت شهبانو سپس از قسمت‌های مختلف نمایشگاه دیدن فرمودند. این بازدید یک ساعت به طول انجامید و در تمام مدت پرفسور توچی و کنت چی نی توضیحات لازم را در مورد مینیاتورها به عرض می‌رساندند.
 
کاپیتان کشتی کاشان توقیف شد
به منظور رسیدگی به وضع کارکنان کشتی النیک (کاشان سابق) که اکنون در بندر شاهپور متوقف است، جلسه‌ای با حضور فرماندار ماهشهر، بخشدار بندر شاهپور و نمایندگان سازمان بنادر و کشتی‌رانی در اداره بندر شاهپور تشکیل گردید.
در این جلسه پس از نیم ساعت مذاکره تصمیم گرفته شد 26 نفر از کارکنان کشتی با هواپیما به یونان بازگشت داده شوند و درباره بقیه بعدا تصمیم گرفته شود.
سپس اعضای جلسه به داخل کشتی رفته نظر خود را با اتیسی لاکی، کاپیتان کشتی، در میان گذاشتند، ولی وی قبول نکرد و گفت: چند ماه است کارکنان کشتی حقوق نگرفته‌اند و نه تنها باید حقوق عقب‌افتاده آنان پرداخت شود، طبق قانون کار یونان، بایستی برای ترک نمودن کشتی به هر کدام از آنها معادل دو ماه حقوق پرداخت گردد. ناچار جریان به استانداری خوزستان اطلاع داده شد، ولی هنوز نظر استانداری اعلام نگردیده است.
کارکنان کشتی ۳۳ نفر می‌باشند که از این عده ٢٦ نفر یونانی، یک نفر مصری و بقیه ایرانی هستند.
دادسرای اهواز کاپیتان یونانی کشتی کاشان را به اتهام توقیف غیر قانونی کارمند بندر و تمرّد در برابر مأمورین انتظامی و اجرای نقشه ربودن کشتی توقیف‌شده کاشان بازداشت کرد.
دادسرای اهواز ضمن صدور قرار بازداشت کاپیتان جی واسی لاسی، ناخدای کشتی کاشان، گزارش جامعی از اقدام خود را به وزیر دادگستری تسلیم کرد.
 
«فتح‌الله نوری اسفندیاری» درگذشت
روزنامه‌های امروز کشور نوشتند: دیروز، مقارن غروب، آقای فتح‌الله نوری اسفندیاری، از شخصیت‌های ممتاز و خدمت‌گزار کشور، بر اثر کسالت طولانی که از یک سال پیش عارض شده بود دارفانی را وداع گفت.
فتح‌الله نوری اسفندیاری فرزند حسن اسفندیاری (حاج محتشم‌السلطنه) تحصیلات مقدماتی خود را در ایران انجام داد و سپس عازم پاریس گردید و رشته علوم سیاسی را در آنجا به پایان رسانید و داخل خدمت وزارت امور خارجه شد.
اولین پست وی در سفارت شاهنشاهی لندن بود و سپس به سمت مستشار سفارت ایران در پاریس سال‌ها با حسین علا همکاری داشت و پس از آن به سمت ریاست اداره اقتصادیات و ریاست اداره تشریفات وزارت امور خارجه منصوب گردید و آخرین پست خارجی نام‌برده وزیرمختاری ایران در واشنگتن بود که بعد از این مأموریت به ایران آمد و مصدر امور اقتصادی گردید و سال‌ها پست ریاست شورای عالی سازمان برنامه را برعهده داشت.

عصای روسی برای نخست‌‎وزیر
روزنامه «اطلاعات» نوشت: صبح امروز اعضای تیم کشتی آزاد و فرنگی ایران که به شوروی مسافرت کرده بودند، به اتفاق سرپرست خود در کاخ نخست‌وزیری حضور یافتند و عصایی را که معاون نخست‌وزیر شوروی برای نخست‌وزیر ایران فرستاده بود به آقای هویدا، نخست‌وزیر، تسلیم داشتند.
 
عنایت فرح به حزبِ مردم!
روزنامه‌های امروز کشور متن تلگرام فرح دیبا خطاب به دبیر کل حزب مردم را منتشر ساختند که در آن آمده است:
جناب یحیی عدل دبیر کل حزب مردم!
تلگرام شما مبنی بر شادباش به مناسبت سالروز ولادت ما ملاحظه شد و موجب کمال مسرت خاطر گردید. عنایات و توجهات خاصه ما را به عموم اعضای شورای عالی و کمیته مرکزی و هیئت بازرسی و فراکسیون پارلمانی و سازمان جوانان و بانوان و کارگران و کشاورزان وابسته به حزب و سایر اعضای حزب مردم ابلاغ نمایید.
فرح پهلوی
 
ورود اعضای هیئت‌مدیره جمعیت هلال احمر ترکیه
بنا به دعوت جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران ساعت ۹:30 بعدازظهر دیروز نایب رئیس و چهار تن از اعضای هیئت‌مدیره و مرکزی جمعیت هلال احمر ترکیه با هواپیما وارد تهران شدند.
در فرودگاه مهرآباد، سفیرکبیر ترکیه و آقای دکتر خطیبی، مدیرعامل و جمعی از رؤسای جمعیت شیر و خورشید سرخ از هیئت مذکور استقبال نمودند.
اعضای هیئت هلال احمر ترکیه در مدت اقامت خود در ایران از تأسیسات جمعیت شیر و خورشید سرخ بازدید خواهند نمود.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 1 آبان 1345، صفحه 1
 
پی‌نوشت
------------------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 1 آبان 1345، صص 1، 13، 15 و 16.
https://iichs.ir/vdcenw8w.jh8ewi9bbj.html
iichs.ir/vdcenw8w.jh8ewi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما