در دوازدهمین کنفرانس اوپک، با افزایش تولید نفت ایران مخالفت نشد/ ملاقات با امیر کویت/ قیمت نفت/ سهمیه اضافه تولید/ تصویب قرارداد «اراپ» در سنا/ متین دفتری: صنعتی کردن کشور نباید موجب تنزل کشاورزی شود!/ سؤال از دولت/ تمدید مدت فعالیت کارشناسان آمریکایی!/ جراحان انگلیسی برای معالجه معین به تهران آمدند/ شاه به مناسبت سالروز «حقوق بشر»: انقلاب ایران بر پایه حقوق بشر پی‌ریزی شده است!/ تعویق مسافرت وزیر خارجه به عراق/ پرنس فیلیپ به تهران می‌آید/ هیئت نظامی مراکش در تهران/ با تصرف لوله‌های نفتی در سوریه، منافع نفتی غرب در خاورمیانه به خطر افتاد/ شمس پهلوی در مسکو!
19 آذر 1345

در دوازدهمین کنفرانس اوپک، با افزایش تولید نفت ایران مخالفت نشد

روزنامه «اطلاعات» نوشت: اوپک دوازدهمین کنفرانس خود را با انتخاب آقای محمد صالح جوخدار، مدیر کل نفت عربستان، به سمت دبیر کل اوپک و افزایش بودجه اوپک و تصویب چند مسئله دیگر پایان داد.
آقای دکتر جمشید آموزگار، وزیر دارایی، به اتفاق آقایان دکتر منصور فروزان و مهندس جابر انصاری، اعضای هیئت ایران، پنجشنبه شب ساعت ۱۱:30 به تهران بازگشتند.
 
ملاقات با امیر کویت
دکتر جمشید آموزگار، وزیر دارایی، و دکتر تاجبخش، سفیر ایران در کویت، روز چهارشنبه با امیر کویت و همچنین ولیعهد و نخست‌وزیر این کشور ملاقات کردند.
در این ملاقات، توسعه مناسبت دو کشور ایران و کویت مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.
 
قیمت نفت
اوپک در اجلاسیه اخیر خود مسئله قیمت نفت، تقسیم اضافه تولید بین کشورهای تولیدکننده، بهره مالکانه را مورد بررسی قرار داد. در مورد قیمت نفت گزارش مبسوطی که تهیه‌کننده اصلی آن ایران بود مطرح شد که به موجب آن قیمت نفت خام در تمام نقاط جهان افزایش یافته و همچنین درآمد کمپانی‌های نفتی نیز بیشتر شده است.
 
سهمیه اضافه تولید
در مورد تقسیم اضافه تولید بین کشورهای عضو، مذاکرات محدودى انجام گرفت و تقریبا همان سهمیه قبلى به شکل سابق تصویب شد. طبق تهیه قبلی اضافه تولید ایران روزی ٣٠٤ هزار بشکه می‌باشد.این رقم از سهمیه همه کشورهای عضو اوپک بیشتر است.
کمپانی‌های نفتى قبلا مدعی بودند که افزایش تولید ایران موجب ناراحتی و اعتراض کشورهای نفت‌خیز دیگر می‌شود، اما در کنفرانس اوپک چه در جلسات رسمی و چه در مذاکرات غیر رسمی با توجه به گزارش وزیر دارایی ایران هیچ گونه اعتراضی به مذاکرات و مبارزات نفتی اخیر ایران به عمل نیامده است.[1]
 
تصویب قرارداد «اراپ» در سنا  
هفته حقوق بشر، سالروز واقعه نجات آذربایجان و... مطالب مورد بحث سناتورها در نطق‌های پیش از دستور امروز بود و سپس قرارداد مهم نفتی ایران و فرانسه به تصویب رسید و سنا از انعقاد این قرارداد اظهار رضایت و تجلیل کرد.
ساعت 10 بامداد جلسه علنى سنا به ریاست آقای مهندس شریف‌امامی تشکیل گردید.
آقای رئیس مجلس سنا پس از اشاره به تاریخچه تصویب اعلامیه حقوق بشر و علل تدوین آن اظهار داشت: دین مقدس اسلام که بر‌اساس دموکراسی حقیقی استقرار یافته و ملت ایران افتخار پیروی از این دین حنیف را دارد لزوم رعایت حقوق بشر و لزوم برادری و برابری و تأمین رفاه و عدالت اجتماعی و رفع ظلم و بیدادگری را همواره به پیروان خود توصیه و در اجرای آنها تأکید بلیغ فرموده است و به همین جهات است که ما با سابقه تاریخی و اصول مقدس مذهبی و به پیروی از نیات بشر‌دوستانه شاهنشاه خود از هر قدمی که در راه آزادی و مساوات و تأمین رفاه اجتماعی و بهبود وضع اقتصادی و حفظ حقوق طبیعی و فطری بشر و بالاخره در راه استقرار صلح برداشته شود استقبال می‌کنیم و این روز را که از اعیاد بین‌المللی است فرخنده می‌شماریم و به عموم ملت‌های عضو سازمان ملل متحد که اصول منشور سازمان و مواد اعلامیه حقوق بشر را پذیرفته‌اند و در راه تأمین آسایش بشری گام بر‌می‌دارند تبریک و تهنیت می‌گوییم.[2]
 
متین‌دفتری: صنعتی کردن کشور نباید موجب تنزل کشاورزی شود!
بعد آقای دکتر متین‌دفتری ابتدا درباره هفته حقوق بشر صحبت کرد و سپس اظهار داشت: از سرشماری اخیر ایران آمارهای جالبی استخراج شده که در مصاحبه مطبوعاتی اداره آمار ذکر کرده بودند از جمله اینکه افزایش جمعیت کل کشور به طور متوسط 34 درصد است. لیکن جمعیت روستاها فقط 16 درصد اضافه شده با این توضیح که در سر‌شماری سابق 29 درصد کل جمعیت ایران شهرنشین و 71 درصد ده‌نشین بوده‌اند، اما در سرشماری امسال این نسبت تغییر کرده، تعداد افراد شهرنشین به 38 درصد و ده‌نشین به 62 درصد رسیده است و با برنامه‌های جدیدی که در پیش است طی ده بیست سال آینده پیش‌بینی می‌شود که جمعیت شهرنشین و ده‌نشین برابر بشود.
این جریان البته نتیجه نهضت صنعتی کردن مملکت است، اما یقین دارم اولیای دولت توجه دارند که صنعتی کردن ایران نباید موجب تنزل کشاورزی بشود.
از هم‌اکنون باید هوشیار باشیم و به موازات صنعتی کردن کشور تدابیری مؤثر در زمینه مدرن کردن کشاورزی و همکاری مالی خرده مالکین برای توسعه کشت‌ها اتخاذ بکنیم که کم شدن ساکنین روستاها موجب تنزل کشاورزی و نکث‌ خواربار ما نشود.
 
سؤال از دولت
آقای دکتر عیسی صدیق سؤالی از وزارت آموزش و پرورش درباره کمبود معلم و سرگردانی سپاهیان دانش دوره ششم، که به آموزگاری انتخاب شده‌اند، به واسطه فقدان بودجه تقدیم کرد.
 
تمدید مدت فعالیت کارشناسان آمریکایی!
بعد مجلس وارد دستور شد و لایحه تمدید مدت خدمت کارشناسان آمریکایی برای شور دوم مطرح شد و پس از تصویب به مجلس شورای ملی ارجاع شد.
قانون تمدید مدت خدمت کارشناسان آمریکایی وزارت راه:
ماده واحده ـ به وزارت راه اجازه داده می‌شود مدت خدمت حداکثر تا چهارده نفر از کارشناسان آمریکایی را که بر‌اساس موافقت‌نامه متبادله بین وزارت راه و اداره راه آمریکا به منظور کمک به اجرای برنامه‌های راه‌داری و راه‌سازی وزارت راه مشغول خدمت می‌باشند تا تاریخ 10/ 9/ 1346 تمدید نماید.
هزینه‌های ارزی و ریالی کارشناسان فوق، که سالانه حداکثر 350000 دلار (سیصد و پنجاه هزار دلار) و 2400000 ریال (دومیلیون و چهارصدهزار ریال) خواهد بود، در مدت خدمت از اعتبارات عمرانی سازمان برنامه، که در اختیار وزارت راه گذاشته خواهد شد، قابل پرداخت خواهد بود.
تبصره ـ وزارت راه با توجه کامل به وظایف سنگین مهندسین و کارمندان فنی خود باید تدابیر لازم اتخاذ نماید تا به نحو مقتضی موجبات رفع احتیاج به کارشناسان خارج را فراهم سازد.
دکتر صدیق اعلم اظهار داشت: خواستم سؤال بکنم که آیا دولت دارای اطلاعات کافی راجع به محصلین ما که در خارج داریم و در همین رشته‌ها مهندس شده‌اند دارند؟ آیا اقدام مؤثری کرده‌اند که آنها را بیاورند به ایران برای اینکه جای خارجی‌ها را بگیرند یا خیر. البته این را بنده می‌خواستم در خود ماده سؤال بکنم.
رئیس سنا جواب داد: این سؤال جنابعالی می‌تواند ارتباط مختصر به این ماده پیدا کند، ولی مربوط به موضوع ماده نیست.
خانم دکتر پارسا، معاون وزارت آموزش و پرورش، نیز گفت: البته خود جناب آقای دکتر صدیق اعلم اطلاع دارند که در سال گذشته از کارشناسان ایرانی که در خارج تحصیل یا خدمت می‌کنند دعوت شده است که به ایران برگردند و کارشان را ادامه بدهند. از تقاضاهای رسیده 35 نفر مدارکشان با این کارشناسان تطبیق می‌کرد‌ آمدند و مشغول خدمت هستند، اما در رشته‌های بخصوصی که خواسته شده است کسی داوطلب نشده و هنوز نیامده است. به این جهت اینها همین طور ماندند.
دکتر صدیق اعلم در ادامه گفت: در تیرماه سال 1343 بنده سؤالی از دولت کردم که صورتی تهیه بشود از دانشجویانی که در خارج تحصیل می‌کنند تا این ساعت که بنده اینجا هستم هنوز اقدامی در این مورد نشده است.
رئیس سنا نیز اظهار داشت: این موضوع را سؤال بفرمایید تا بیایند گزارش بدهند؛ چون موضوع بسیار مهمی است. نسبت به کلیه لایحه دیگر نظری نیست؟ (اظهاری نشد) رأی می‌گیریم به کلیه لایحه. سناتورهایی که موافق هستند قیام فرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. لایحه چون اصلاح شده است به مجلس شورای ملی اعاده می‌شود.
سپس لایحه منع ازدواج کارمندان وزارت امور خارجه با اتباع بیگانه برای شور دوم مطرح و تصویب گردید و به مجلس شورای ملی فرستاده شد.
بعد لایحه اجازه مبادله و اجرای قرارداد پیمانکاری اکتشاف و تولید نفت «اراپ»[3] مطرح شد.
به این لایحه با ورقه رأی گرفتند و با ٤٢ رأی موافق (اتفاق آرا) تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ شد.[4]
 
جراحان انگلیسی برای معالجه معین به تهران آمدند
 آقایان دکتر موریس فولکونر و دکتر جان جی کرافورد، جراحان انگلیسی که برای معالجه آقای دکتر معین، استاد دانشگاه، به تهران خواسته شده بودند، صبح دیروز با هواپیما به تهران وارد و مستقیما از فرودگاه به عیادت آقای دکتر معین به بیمارستان رفتند.
جراحان نام‌برده با آقایان دکتر عاملی و دکتر امیر جاهد درباره وضع مزاجی آقای دکتر معین به مشورت پرداخته و دستوراتی دادند.
ساعت ۱۱ امروز نیز اطبای مزبور از آقای دکتر معین عیادت کردند. حال مزاجی آقای دکتر معین تا به حال تغییری نکرده و ملاقات با وی ممنوع می‌باشد.[5]
 
شاه به مناسبت سالروز «حقوق بشر»: انقلاب ایران بر پایه حقوق بشر پی‌ریزی شده است!
روزنامه‌های امروز کشور نوشتند شاهنشاه آریامهر به مناسبت سالروز حقوق بشر طی پیامی اعلام داشتند که اصول حقوق بشر بایستی در همه جوامع و کشورهای جهان اجراگردد.
 شاهنشاه اعلام فرمودند که باید با اجرای این اصول، بشریت برای همیشه از بند تبعیضات و بیدادگری‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی رهایی یابد.
شاهنشاه فرمودند: به مناسبت هیجدهمین سالگرد صدور اعلامیه جهانی حقوق بشر بار دیگر مراتب پشتیبانی و تأیید کامل ملت ایران را از مفاد این اعلامیه اظهار می‌داریم. برای کشور ما که اکنون دوران تازه‌ای را در تاریخ کهن خویش بر اساس اصول انقلاب اجتماعی ایران آغاز کرده است تأیید اصول حقوق بشری امری طبیعی است؛ زیرا انقلاب ایران اصولا بر پایه روح و مفهوم واقعی همین حقوق پی‌ریزی شده است.[6]
 
تعویق مسافرت وزیر خارجه به عراق
طی تلگرافی که امروز از طرف پاچه‌چی، وزیر امور خارجه عراق، به عنوان آقای آرام، وزیر امور خارجه، رسیده ایشان به واسطه عارضه کسالت تقاضا کرده است که آقای آرام مسافرت خود را به جای امروز که مقرر بود عازم بغداد شوند به روز سه‌شنبه این هفته موکول نمایند و چون هواپیمایی که در این هفته به عراق می‌رود روز چهارشنبه خواهد بود بنابراین مسافرت آقای آرام به بغداد به روز چهارشنبه موکول گردید.
 
 پرنس فیلیپ به تهران می‌آید
«آسوشیتدپرس» از لندن خبر داد که بنا به اعلامیه کاخ باکینگهام، پرنس فیلیپ، شوهر ملکه الیزابت دوم، در سفر آینده خود به استرالیا پس از پاکستان از زاهدان و تهران نیز دیدن خواهد کرد.
سفر پرنس فیلیپ به استرالیا و کشورهای خاور دور و میانه و از جمله ایران از ۱۱ تا ۱۸ اسفند طول می‌کشد.
 
هیئت نظامی مراکش در تهران
یک هیئت نظامی مراکشی مرکب از ژنرال بشیر، سرهنگ انمیشی و سرهنک بولیهم امشب به دعوت دولت ایران برای شرکت در مراسم جشن ۲۱ آذر وارد تهران می‌شود.
این هیئت در مدت اقامت خود در تهران با شاه نیز دیدار خواهد داشت.
 
با تصرف لوله‌های نفتی در سوریه، منافع نفتی غرب در خاورمیانه به خطر افتاد
«یونایتدپرس» 10 دسامبر از دمشق گزارش داد: ناظران غربی امروز پیش‌بینی کردند که اقدام دولت سوریه در تصرف لوله نفتی شرکت نفت عراق ممکن است در سراسر کشورهای نفت‌خیز خاورمیانه یک سلسله عکس‌العمل‌های زنجیری داشته باشد.
این ناظران گفتند این عکس‌العمل‌ها احتمالا به منابع نفتی غرب در خاورمیانه شدیدا لطمه می‌زند. کمپانی نفت آرامکو، که نفت عربستان سعودی را استخراج می‌کند، بیش از دیگران در معرض تهدید قرار دارد. لوله‌های نفتی آرامکو از ظهران در عربستان سعودی شروع می‌شود و از طریق سوریه به بندر سیدون در خاک لبنان می‌رسد.
 
شمس پهلوی در مسکو!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 10 صبح دیروز و الاحضرت شاهدخت شمس پهلوی و آقای پهلبد، وزیر فرهنگ و هنر، به دعوت دولت اتحاد شوروی و صلیب سرخ و هلال احمر شوروی به اتفاق همراهان با هواپیمای شوروی عازم مسکو شدند.
در فرودگاه مهرآباد چند تن از وزیران و رؤسای دربار شاهنشاهی همچنین اعضای شورای مرکزی جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران و جمعی از رجال و شخصیت‌ها و نیز سفیر کبیر اتحاد جماهیر شوروی اعضای عالی‌رتبه آن سفارتخانه برای بدرقه والاحضرت حضور یافته بودند.
همراهان والاحضرت شاهدخت شمس پهلوی عبارت بودند از: بانو مهین خدیوی، آقای علینقی انصاری، رئیس دفتر والاحضرت، و بانو و از اعضای هیئت‌مدیره جمعیت شیر و خورشید سرخ آقایان سناتور دکتر عباس نفیسی، دبیر کل، و دکتر خطیبی، مدیر عامل، همچنین آقای عبدالحسین مسعود انصاری.
مدت این مسافرت دوازده روز است و در این مسافرت تأسیسات صلیب سرخ و هلال احمر شوروی و سازمان جوانان و مؤسسات فرهنگی اجتماعی شوروی مورد بازدید قرار خواهد گرفت.[7]
 
روزنامه اطلاعات، 19 آذر 1345، صفحه 1

پی‌نوشت‌ها
-----------------------------
[1] . اطلاعات، 19 اسفند 1345، صص 13 و 16.  
[2] . جعفر شریف‌امامی، رئیس وقت مجلس سنا، در دو دوره مختلف نخست‌وزیر ایران بود. در دوره نخست به دلیل سرکوب خونین اعتراض معلمان در اردیبهشت 1340 مجبور به استعفا شد و جای خود را به علی امینی داد و در دوره دوم و پس از فاجعه سینما رکس، که به استعفای جمشید آموزگار منتهی شد، به صدارت رسید تا دولت آشتی ملی را برقرار سازد، ولی دولت او در 17 شهریور 1357 فاجعه بزرگ کشتار خیابان ژاله (میدان شهدای کنونی) را رقم زد و در نهایت 14 آبان 1357 استعفا داد. سخن گفتن چنین فردی از حقوق بشر خنده‌دار می‌نماید.
[3]. ARAP Enterprise de Recherche et d’activite Petraliere
[4] . اطلاعات، 19 اسفند 1345، صص 1 و 13؛ مشروح مذاکرات مجلس سنا، 19 آذر 1345.
[5] . اطلاعات، 19 اسفند 1345، ص 13. 
[6] . همان، صص 15 و 16. بیانیه شاه درباره سالروز «حقوق بشر» یکی از طنزهای جالب و در عین حال تلخ تاریخ معاصر ایران است. فردی که در دوره سلطنت او مردم در خیابان‌ها به رگبار بسته شدند و در قیام 15 خرداد صدها نفر از مردم ایران به شهادت رسیدند یا مجروح شدند و پیش و پس از آن نیز بارها در خیابان‌ها و همچنین در زندان‌های ساواک مردم به قتل رسیدند یا شکنجه شدند از حقوق بشر سخن می‌گوید!
[7] . اطلاعات، 19 اسفند 1345، صص 1، 13، 15 و 16. 
https://iichs.ir/vdchxxni.23nk-dftt2.html
iichs.ir/vdchxxni.23nk-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما