به همت پژوهشکده تاریخ معاصر؛

«رویای طهران قدیم» منتشر شد

«رویای طهران قدیم» که نام کتاب مصور و خاطره‌انگیزی از تهران قدیم نوشته حمید گروگان است، توسط پژوهشکده تاریخ معاصر چاپ و منتشر شد
«رویای طهران قدیم» منتشر شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تاریخ معاصر، کتاب «رویای طهران قدیم» نوشته حمید گروگان، به همت پژوهشکده تاریخ معاصر در پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفت.
 
نویسنده در مقدمه کتاب هدف از نوشتن این کتاب را این‌گونه بیان کرده است: راجع به تهران قدیم کتاب‌های بسیاری نوشته شده است و نویسندگان آن، برای پژوهش و جمع‌آوری مدارک و اسناد و هم شرح مطالب زحمات زیادی کشیده شده‌اند. اگر کسی بخواهد با طهران قدیم آشنا شود برای دستیابی به این منابع راهی نسبتا هموار در پیش دارد و باید به آن منابع دست بیابد و اگر افرادی که خواستار اطلاعات مختصر و مفید از تهران با زبان نرم باشند این کتاب می‌تواند مفید باشد.
 
نویسنده برای نوشتن این کتاب از منابع مکتوب و تاریخ شفاهی استفاده کرده است. در این کتاب، در فصل‌های مختلف و متنوع، به موضوعاتی چون دروازه‌ها، محله‌ها، بازارها، سلمانی‌ها، حمامی‌ها، قهوه‌خانه‌ها، زورخانه‌ها، پهلوانان، کاروانسراها و... تا قحطی و فقری که در تهران روی داده توجه شده است.
 
در قسمت قحطی و فقر کتاب آمده است: «24 سال از جلوس ناصرالدین‌شاه قاجار گذشته بود که آثار قحطی خودی نشان داده بود و نبود نان و آذوقه، گریبانگیر مردم تهران و دیگر شهرهای ایران را گرفت. نان را که در اوایل سال قبل، به قیمت یک من، هفت‌شاهی می‌دادند حالا به یک من یک قران هم نمی‌دادند. مردم خوش‌قریحه تهران همان زمان در وصف شاه قاجار، که مصادف با قحطی به کربلا رفته بود، شعری ساخته بودند:
شاه کج کلا، رفته کربلا، گشته بی‌بلا
نان شده گران یک من به یک قران
ما شدیم اسیر از دست این وزیر
از دست این وزیر از دست این وزیر».
 
نویسنده سعی کرده است کتاب را روایت‌گونه، به‌اختصار و با زبانی حس‌برانگیز و متأثر از گذشته بنویسد. از دیگر نکات لازم کتاب ارجاعات است که نویسنده برای آنکه به حس و حال متن لطمه نزند، و از سوی دیگر به علاقه‌مندانی که پیگیر منابع تاریخی هستند سرنخی از داده باشد این ارجاعات را در پانوشت کتاب گنجانده است. همچنین در کتاب از عکس و سندهایی که پژوهشکده تاریخ معاصر در اختیار نویسنده قرار داده استفاده شده است و همین عکس‌ها و سندها حس و حال خاطره‌انگیزی از تهران قدیم به خواننده القا می‌کند.
این کتاب با قیمت 180 هزار تومان و شمارگان هزار نسخه به زیور طبع آراسته و به همت انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر روانه بازار نشر شده است.
 
جهت تهیه کتاب «رویای طهران قدیم» به سایت فروشگاه کتاب پژوهشکده تاریخ معاصر یا مراکز پخش کتاب‌های این پژوهشکده در تهران و شهرستان‌ها مراجعه فرمایید.
https://iichs.ir/vdciy3ar.t1a5y2bcct.html
iichs.ir/vdciy3ar.t1a5y2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما