اظهار رضایت سازمان امنیت عراق از تدابیر امنیتی هنگام حضور عارف در ایران!/ اعلامیه دولت ایران درباره بحران خاورمیانه/ شاه فردا به کشور باز می‌گردد!/ در مجلس شورای ملی؛ از جنگ خاورمیانه اظهار تأسف شد/ به علت جنگ در خاورمیانه عربی؛ کالاهای ایران بیمه جنگی می‌شود/ امان، دمشق، تل‌آویو، کانال سوئز و قاهره بمباران شدند!/ در اجلاسیه فوق‌العاده شورای امنیت؛ شوروی پیشنهاد آتش‌بس داد
۱۶ خرداد ۱۳۴۶

 

اظهار رضایت سازمان امنیت عراق از تدابیر امنیتی هنگام حضور عارف در ایران!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 16 خرداد 1346 «انور ثامر، رئیس سازمان امنیت عراق، از همکاری مقامات انتظامی و امنیتی ایران چه در مسئله اتخاذ تدابیر حفاظتی هنگام ورود رئیس‌جمهوری عراق به تهران و چه در مورد کشف باند جاعلین اسکناس صمیمانه تشکر نموده و تصریح کرده است که همکاری و حسن نیّت مأمورین ایرانی به مراتب بیش از [روش] بعضی از دول عربی در موارد مشابه بوده است».[1]
 

اعلامیه دولت ایران درباره بحران خاورمیانه

هیئت وزیران در جلسه فوق‌العاده دیشب خود بحران خاورمیانه را مورد بررسی قرار داد. این جلسه که به ریاست آقای هویدا، نخست‌وزیر، تشکیل یافته بود، از ساعت ۷ بعد از ظهر آغاز گردید و نزدیک دو ساعت و نیم ادامه داشت.
به دنبال جلسه دیشب هیئت وزیران، اعلامیه دولت درباره بحران خاورمیانه به شرح زیر صادر شد:
دولت شاهنشاهی اخبار شروع به مخاصمه را که امروز (دیروز) در قسمتی از منطقه خاورمیانه شعله‌ور گشته با تأسف بسیار تلقی می‌نماید و منتظر است هر چه زودتر به مخاصمات خاتمه داده شود و تأمین حقوق حقه مردم فلسطین را بر طبق قطعنامه‌های سازمان ملل متحد لازم دانسته نسبت به کشورهای عرب ابراز همدردی می‌نماید و عقیده دارد که مصالح عالیه منطقه ایجاب می‌کند که در چهارچوب سازمان ملل متحد یا با کوشش‌های صمیمانه دیگر عاجلانه عملیات جنگی پایان پذیرد.[2]
 

شاه فردا به کشور باز می‌گردد!

جراید امروز کشور نوشتند: شاهنشاه آریامهر و پرزیدنت شارل دوگل امروز مدت چند ساعت پیرامون اوضاع خاورمیانه عربی با یکدیگر مذاکره و تبادل نظر نموده، امکانات برقرار کردن صلح را در این قسمت از جهان مورد مطالعه دقیق قرار دادند.
شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانو فرح که اینک به طور خصوصی در پاریس به سر می‌برند امروز ناهار را میهمان رئیس‌جمهوری فرانسه و بانو دوگل بودند.
گزارش‌های رسیده از پاریس حاکی است که شاهنشاه آریامهر به طور مرتب از آخرین تحولات نبرد میان اعراب و اسرائیل و آنچه که در حال حاضر در این قسمت از خاورمیانه جریان دارد مطلع می‌شوند و تمام تحولات را دقیقا تعقیب می‌کنند.
شاهنشاه فردا با هواپیمای شرکت ملی هواپیمایی ایران به تهران مراجعت خواهند فرمود.[3]
 

در مجلس شورای  ملی؛ از جنگ خاورمیانه اظهار تأسف شد

در جلسه امروز مجلس شورای ملی که ساعت ۹ صبح به ریاست آقای مهندس ریاضی تشکیل شد، لیدرهای فراکسیون پارلمانی اکثریت و اقلیت از وقایع خاورمیانه عربی اظهار تأسف کردند.
آقایان خواجه نوری و رامبد در نطق‌های خود تأسف ایران را از جنگ میان اعراب و اسرائیل ابراز داشتند و اظهار امیدواری نمودند که به این مخاصمات هر چه زودتر پایان داده شود.
در آخر جلسه امروز مجلس شورای ملی چند لایحه بررسی شد.[4]

 
 شاید این مطالب برای شما هم جالب باشد:
 

 بحران کانال سوئز «جنگ بین اعراب و اسرائیل» و سیاست ایران در قبال آن

 

 مروری بر ریشه‌های تاریخی مسئله فلسطین طی سالهای 1882-1908

 

 ماهیگیری از آب گل‌آلود با ماسک دموکراسی‌خواهی

 

 چرا اعراب جنگ برده را باختند؟

 
 
 








 

به علت جنگ در خاورمیانه عربی؛ کالاهای ایران بیمه جنگی می‌شود

روزنامه «اطلاعات» نوشت: جنگ اسرائیل و اعراب، در وضع کشتی‌رانی تجارتی، اثر فوری و محسوسی کرد. با وجودی که هنوز به هیچ یک از نمایندگان شرکت‌های کشتیرانی، در ایران رسما اطلاع داده نشده است که کانال سوئز بسته شده، مع‌هذا شعبات کمپانی‌های کشتی‌رانی در تهران و خرمشهر، هر آن انتظار وصول چنین دستوری را دارند.
نماینده یکی از شرکت‌های کشتی‌رانی به خبرنگار ما توضیح داد: اگر کانال سوئز منطقه ناامنی تشخیص داده شود، کالاهای ایران از طریق دماغه امید در جنوب آفریقا حمل می‌شود و در آن صورت کرایه حمل گران‌تر خواهد شد.
تمام شرکت‌های بیمه در ایران به مناسبت حوادث جنگی در کانال سوئز، تصمیم گرفتند که کالاهای وارداتی و صادراتی را تحت شرایط «بیمه جنگی» بیمه کنند. مراتب فوق به بانک‌ها نیز ابلاغ گردید تا هنگام گشایش اعتبار اسنادی موضوع فوق را مورد توجه قرار دهند.[5]
 

امان، دمشق، تل‌آویو، کانال سوئز و قاهره بمباران شدند!

روزنامه «اطلاعات» در گزارش دیگری نوشت: عملیات نظامی در جبهه‌های جنگ اعراب و اسرائیل از ساعت ٤ بعد از ظهر دیروز به شرح زیر است:
گزارش‌های خبرگزاری‌های جهان حاکی از آن است که در نخستین ساعات جنگ کشورهای عربی و اسرائیل در سه جبهه علیه یکدیگر وارد جنگ شدند و متعاقب آن تل‌آویو، قاهره، امان، پالایشگاه نفت حیفا، دمشق، اورشلیم و بعضی نواحی کانال سوئز به‌شدت بمباران شده‌اند.
تل‌آویو، پایتخت اسرائیل، توسط هواپیماهای عراقی و فرودگاه‌های دمشق، قاهره و امان، پایتخت اردن، و اورشلیم توسط هواپیماهای اسرائیلی با بمب کوبیده شده‌اند.
نیروهای زمینی اسرائیل به پیشروی خود در خاک مصر ادامه می‌دادند درحالی‌که بین نیروهای اسرائیل و اردن در ناحیه اورشلیم جنگ به‌شدت ادامه دارد و در این منطقه نیروهای اردنی موفق شدند یک تپه متعلق به ناظران سازمان ملل را در ساعت ۵ بعد از ظهر به وقت تهران تسخیر کنند، اما دو ساعت بعد نیروهای اسرائیلی این تپه را از نیروهای اردن پس گرفتند و قوای اردنی را عقب نشاندند.
منطقه اسرائیلی شهر اورشلیم از آغاز جنگ بین دو طرف زیر آتش خمپاره‌اندازهای سنگین اردن قرار دارد. اسرائیلی‌ها نیز به نوبه خود، منطقه اردنی اورشلیم را زیر آتش گرفته‌اند.[6]

 
 شاید مطالب شماره‌های دیگر روزنامه «اطلاعات» درباره جنگ دوم اعراب و اسرائیل نیز برای شما خواندنی باشد:

 روزشمار 25 اردیبهشت 1346/ روزشمار 27 اردیبهشت 1346/ روزشمار 30 اردیبهشت 1346/ روزشمار 3 خرداد 1346/ روزشمار 6 خرداد 1346/ روزشمار 7 خرداد 1346/ روزشمار 8 خرداد 1346/ روزشمار 10 خرداد 1346/ روزشمار 13 خرداد 1346/ روزشمار 14 خرداد 1346/ روزشمار 15 خرداد 1346
 
 









در اجلاسیه فوق‌العاده شورای امنیت؛ شوروی پیشنهاد آتش‌بس داد

روزنامه «اطلاعات» نوشت: شورای امنیت سازمان ملل متحد در ساعت 4 بعد از ظهر دیروز به وقت تهران، برای بررسی اوضاع خاورمیانه تشکیل جلسه داد.
در آغاز جلسه هانس تابور، رئیس شورا، متن نامه‌هایی را که از طرف نمایندگان اسرائیل و مصر دریافت کرده بود قرائت نمود.
«نمایندگان دو کشور» در نامه‌های خود یکدیگر را به تجاوز متهم کرده و اعلام داشته‌اند که نیروهای آنها برای دفاع از خاک خود به وسایل قانونی متوسل شده‌اند.
پس از پایان قرائت متن نامه‌‌های نمایندگان اسرائیل و مصر، اوتانت، دبیرکل سازمان ملل متحد، رشته سخن را به‌دست گرفت و گفت: به موجب گزارش‌هایی که به وی رسیده است هم‌اکنون نبردهای شدیدی در هوا و زمین در منطقه «تابور» ادامه دارد.
اوتانت افزود: گزارش‌هایی که به دست وی رسیده ضد و نقیض و مبهم است و نمی‌توان گفت جنگ چگونه آغاز شده است و وعده داد که به محض دریافت اطلاعات کامل از نمایندگان سازمان ملل متحد در این منطقه مراتب را به اطلاع شورا خواهد رسانید.
اوتانت گفت که از چندین ساعت قبل تماس سازمان ملل متحد با ستاد ناظران ملل متحد و کمیسیون آتش‌بس اورشلیم قطع شده است. دبیرکل سازمان ملل از ملک حسین، پادشاه اردن، درخواست کرد که به ناظران ملل متحد اجازه داده شود در مرکز ستاد خود مشغول کار شوند.
پس از آن، نماینده هند رشته سخن را به‌دست گرفت و به اقدام نیروهای اسرائیل در حمله به یک واحد هندى پلیس صلح سازمان ملل متحد به‌شدت اعتراض کرد.
آن‌گاه رئیس شورا از نمایندگان دو طرف خواست که نظریات خود را درباره چگونگی آغاز جنگ تشریح کنند.
نماینده اسرائیل ضمن سخنانش مصر را به حمله به خاک آن کشور متهم کرد و گفت: نیروهای مصری بامداد دیروز با پشتیبانی توپخانه حمله به خاک اسرائیل را آغاز کردند و در عین حال بمب‌افکن‌های مصری از پایگاه‌های خود در سینا به پرواز درآمده به بمباران دهکده‌های اسرائیل پرداختند.
از آن گذشته فرمانده نیروهای مصری روز 3 ژوئن فرمان جهاد علیه اسرائیل را صادر کرده و اعلام داشت که هدف ما از بین بردن اسرائیل است. در چنین شرایطی ما چاره‌ای نداشتیم جز آنکه به دفاع از سرزمین خود، که حق قانونی ماست، اقدام کنیم.
پس از پایان سخنان نماینده اسرائیل، القونی، نماینده مصر، رشته سخن را به‌دست گرفت و گفت: جمهوری مصر قربانی یک حمله ناجوانمردانه از طرف اسرائیل شده است. این حمله هنگامی آغاز شده که مصر برای اثبات مقاصد صلح‌جویانه خود تصمیم گرفته بود دو تن از وزیران خود را به واشنگتن اعزام دارد.
القونی گفت: هواپیماهای اسرائیل با حمله به یک نفت‌کش فرانسوی در کانال سوئز مقاصد تهاجمی خود را ثابت کردند؛ ازاین‌رو جمهوری مصر با تمام وسایلی که در اختیار دارد در برابر نیروهای مهاجم ایستادگی خواهد کرد.
نماینده مصر در پایان از شورای امنیت درخواست کرد که حمله اسرائیل را محکوم کند.
پس از پایان اظهارات نمایندگان مصر و اسرائیل، جلسه شورای امنیت به عنوان تنفس تعطیل شد تا نمایندگان بتوانند در خارج از جلسه با یکدیگر مشورت کنند.
در دومین جلسه شورای امنیت، گلدبرگ، نماینده آمریکا، ضمن نطقی بی‌طرفی ایالات متحده را در جنگ اعراب و اسرائیل اعلام داشت و پیشنهاد کرد که نیروهای دو طرف بی‌درنگ آتش‌بس اعلام کنند.
گلدبرگ گفت: دولت آمریکا امیدوار است که هر چه زودتر دو طرف به نبرد پایان دهند.
فدرنکوف، نماینده شوروی، نیز پیشنهاد کرد که دو طرف به نیروهای خود آتش‌بس بدهند و واحدهای خود را به مواضع اولیه بازگردانند و سپس تحقیقاتی به عمل آورند تا معلوم شود کدام یک از دو طرف جنگ را آغاز کرده است.[7]
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 16 خرداد 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . روابط ایران و عراق به روایت اسناد ساواک، ص 266.
[2] . اطلاعات، ۱۶ خرداد ۱۳۴۶، صص ۱ و ۱۶.
[3] . همان، صص ۱ و ۱۳.
[4] . همان، ص ۱۶. 
[5] . همان‌جا. 
[6] . همان، صص ۵ و ۸.  
[7] . همان، ص 14. 
https://iichs.ir/vdchixni.23nm-dftt2.html
iichs.ir/vdchixni.23nm-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما