ساواک به دنبال بازداشت کسانی که اعلامیه حمایتی از مسلمانان را پخش کرده‌اند!/ وزیر اصلاحات ارضی اتیوپی به شمال رفت/ «یونیسف» یک میلیون و ٤٣ هزار دلار به ایران کمک می‌کند/ در کشورهای عضو پیمان منطقه‌ای؛ سه کارخانه بزرگ صنعتی تأسیس می‌شود!/ پروانه پنج‌هزار نانوایی صادر می‌شود/ هیئت‌مدیره انجمن دوستداران اصفهان/ پایان کنکور دانشگاه پهلوی/ وزیر بازرگانی خارجی رومانی تهران را ترک گفت/ وکلای مجلس خداحافظی کردند!/ هیئت عراقی برای خرید گندم وارد تهران شد
۵ تیر ۱۳۴۶


ساواک به دنبال بازداشت کسانی که اعلامیه حمایتی از مسلمانان را پخش کرده‌اند!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ ۵ تیر ۱۳۴۶ «برابر اعلام ساواک قم اخیرا از طرف آیت‌الله مرعشی نجفی اعلامیه‌ای انتشار یافته مبنی بر اینکه به علت حوادث اخیر خاورمیانه عربی در روز میلاد حضرت رسول(ص) از هرگونه جشن و چراغانی خودداری شود. طبق اطلاع چهارصد نسخه از این اعلامیه در تهران چاپ و توزیع شده است».
در ادامه این سند آمده است: تیمسار ریاست ساواک پی‌نوشت فرمودند: «ساواک تهران پیدا نمایید در کجا چاپ کرده و کی برای چاپ داده مسئولین را اگر انجام داده‌اند فورا بازداشت شوند». خواهشمند است دستور فرمایید در اجرای اوامر صادره اقدام و نتیجه را سریعا اعلام دارند.[1]
 

وزیر اصلاحات ارضی اتیوپی به شمال رفت

بامداد امروز آقای صادک، وزیر اصلاحات ارضی کشور اتیوپی، و معاون وی برای بازدید از نحوه اجرای قوانین اصلاحات ارضی کشور در سطح روستاها به شمال عزیمت نمودند.
وزیر اصلاحات ارضی کشور اتیوپی از پاره‌ای از روستاهای استان مازندران و گیلان بازدید خواهد کرد؛ همچنین وزیر اصلاحات ارضی اتیوپی از نحوه فعالیت‌های شرکت‌های تعاونی روستایی و فعالیت سپاهیان انقلاب نیز بازدید به عمل خواهد آورد.[2]
 

«یونیسف» یک میلیون و ٤٣ هزار دلار به ایران کمک می‌کند

امروز اطلاع حاصل شد که سازمان «یونیسف» وابسته به سازمان ملل متحد مبلغ 1.043.000 دلار برای اجرای برنامه‌های ریشه‌کنی مالاریا از یک طرف و توسعه و تعمیم فرهنگ از طرف دیگر در اختیار ایران قرار داده است.
کمیته اجرائیه یونیسف چند روز قبل به جلسات نُه‌روزه خود خاتمه داد و در پایان تصویب کرد که برای اجرای چندین طرح مختلف پنجاه‌میلیون دلار به کشورهای گوناگون جهان کمک کند.
این بزرگ‌ترین مبلغی است که از بعد از جنگ دوم جهانی، یونیسف برای کمک به کشورها تصویب کرده و شامل ٢٥١ طرح بلند و کوتاه‌مدت در زمینه‌های غذایی، بهداشتی و فرهنگی می‌شود.
یونیسف همچنین مبلغ دویست‌هزار دلار برای کمک به مادران و کودکان اردنی، که از ناحیه اشغالی اسرائیل به خاک اصلی اردن پناهنده شده‌اند، تصویب کرده است.[3]
 

در کشورهای عضو پیمان منطقه‌ای؛ سه کارخانه بزرگ صنعتی تأسیس می‌شود!

ظرف امروز و فردا، سه قرارداد بزرگ صنعتی بین ایران و پاکستان و ترکیه در تهران به امضا خواهد رسید.
قرارداد اول مربوط به ایجاد کارخانه تولید آلومینیوم در ایران و دومی تأسیس کارخانه تولید کاغذ اسکناس در پاکستان و سومی تأسیس کارخانه تولید دوده صنعتی (کربن بلاک) در اهواز می‌باشد. کارخانه‌های فوق بر اساس طرح‌های مشترک صنعتی پیمان عمران منطقه‌ای تأسیس می‌شوند.[4]
 

پروانه پنج‌هزار نانوایی صادر می‌شود

اداره نان شهرداری دستور صدور پروانه نانوایی‌های تهران را صادر کرد. بر اساس این دستور به پنج‌هزار باب نانوایی سنگکی، تافتونی، لواشی و بربری تهران، که اکنون بدون اجازه‌نامه رسمی کار می‌کنند، پروانه کار داده می‌شود.
از دو سال پیش که اجرای طرح نان آغاز شد، به دستور شهرداری پروانه کار نانوایان لغو گردید و مأموران بررسی خود را برای تعیین حدود صنفی و نانوایی‌ها شروع کردند. این بررسی اخیرا پایان یافته و امر تهیه و توزیع گندم و آرد و نان به شرکت‌های تعاونی واگذار شده و مقرر گردیده که پروانه نانوایان صادر گردد.[5]
 

هیئت‌مدیره انجمن دوستداران اصفهان

شورای عمومی سالیانه انجمن دوستداران اصفهان با شرکت اعضای شورای مرکزی انجمن و نمایندگان اعزامی شعبه اصفهان در تهران تشکیل گردید و پس از بحث درباره گزارش سالیانه و تصویب ترازنامه سال قبل، خط مشی آینده انجمن مورد بررسی قرار گرفت.
شورای انجمن همچنین از انتخاب آقای دکتر تدین، عضو شورای مرکزى انجمن، به معاونت نخست‌وزیری ابراز مسرّت کرد؛ سپس اعضای هیئت‌مدیره به شرح زیر انتخاب شدند:
آقایان مهندس حسن سدهی دبیر، باقر نیری خزانه‌دار، حسن نوربخش، دکتر حسینی و دکتر میرحقانی بازرس.[6]
 

پایان کنکور دانشگاه پهلوی

 ساعت 7 صبح امروز مسابقه ورودی رشته‌های ریاضی و ادبی دانشگاه پهلوی شیراز در تهران و شیراز انجام گرفت و در حدود سه‌هزار نفر در مسابقه ورودی شرکت کردند.[7]
 

وزیر بازرگانی خارجی رومانی تهران را ترک گفت

آقای گورگه چوارا، وزیر بازرگانی خارجی رومانی، بامداد امروز تهران را ترک گفت.
وزیر بازرگانی خارجی رومانی در رأس هیئتی برای شرکت در جلسات کمیته مشترک وزیران دو کشور به تهران آمده بود.[8]
 

وکلای مجلس خداحافظی کردند!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: دیروز و امروز در سراسر ایران، به مناسبت میلاد حضرت رسول اکرم(ص) مجالس جشن و سرور از طرف مردم و مجامع برپا بود؛ از جمله بعدازظهر دیروز در مجلس شورای ملی مانند سال گذشته مراسمی با حضور آقای نخست‌وزیر، عده‌ای از آقایان وزیران، سناتورها و نمایندگان مجلس شورای ملی و شخصیت‌های مملکتی و روزنامه‌نگاران برپا بود.
اجتماع دیروز مجلس شورای ملی در عین حال برای نمایندگان این دوره آخرین مراسمی بود که در مجلس برپا می‌شد؛ زیرا چه بسا که در مراسم آینده مجلس، یعنی روز 14 مرداد که به مناسبت جشن مشروطیت برپا خواهد شد، بعضی از نمایندگان فعلی در انتخابات موفق نشده باشند؛ چون که روز 13 مرداد در سراسر مملکت اخذ رأی به عمل خواهد آمد و سرنوشت کرسی‌های مجلسین برای دوره آینده معلوم خواهد شد.[9]
 

هیئت عراقی برای خرید گندم وارد تهران شد

ظهر امروز یک هیئت عراقی وارد تهران شد. این هیئت مذاکراتی در مورد خرید گندم با دولت و مؤسسات ایرانی انجام خواهد داد.
با ازدیاد محصول غله کشور در سال جاری که پیش‌بینی می‌شود مقادیر زیادی بیش از مصرف داخلی باشد، دولت مصمم است مقادیری گندم به کشورهای خارج صادر نماید.
مذاکرات مقدماتی فروش گندم به عراق، در جریان مذاکرات اقتصادی دو کشور و هنگام انعقاد اولین قرارداد بازرگانی صورت گرفت و قرار شد پس از توافق کلی، مذاکرات برای انعقاد قرارداد فروش گندم انجام پذیرد.
میزان غله کشور امسال در حدود چهارمیلیون تُن پیش‌بینی می‌شود که قسمت اعظم آن در گرگان تولید شده است.
باید دانست که در سال گذشته به علت کمبود، مقادیری گندم از خارج به ایران وارد شد. این وضع در چند سال گذشته همیشه وجود داشته است. به این ترتیب برای اولین بار است که ایران مقداری از محصول گندم خود را به خارج صادر می‌کند. در حال حاضر کلیه سیلوهای کشور مملو از گندم است که برای مصرف داخلی کافی به نظر می‌رسد.
 

خریداری گندم

دولت در نظر دارد محصول غله زارعین و کشتکارانی را که مایل به فروش باشند خریداری نماید؛ البته باید در نظر داشت که سازمان غله کشور ابتدا گندم زارعین خرده‌پا را خریدرای کرده و سپس گندم شرکت‌های مکانیزه را که دارای محصول بیشتری می‌باشند، خریداری خواهد کرد. باید توجه داشت تنها مشکلی که ممکن است در راه صدور گندم ایران به خارج وجود داشته باشد مسئله استاندارد نبودن است. با این ترتیب باید از هم‌اکنون برای استاندارد کردن تولید گندم چاره‌اندیشی کرد و برای صدور گندم در سال‌های آینده به صورت یکی از صادرکنندگان قطعی غله جهان اقدام نمود.
احتمال داده می‌شود دولت برای صدور گندم به شوروی نیز وارد مذاکره شود.[10]
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 5 تیر 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . آیت‌الله العظمی سیدشهاب‌الدین مرعشی نجفی به روایت اسناد ساواک، ج 2، ص 46.
[2] . اطلاعات، ۵ تیر 1346، ص ۱۶. 
[3] . همان‌جا.
[4] . همان‌جا.
[5] . همان‌جا.
[6] . همان، ص ۴. 
[7] . همان‌جا.
[8] . همان‌جا.
[9] . همان‌جا.
[10] . همان، صص ۱ و ۱۳.  
https://iichs.ir/vdcc01qi.2bqpo8laa2.html
iichs.ir/vdcc01qi.2bqpo8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما