«وزیر دارایی مغرور و متکبر و در اداره وزارتخانه خشن عمل می‌‎کند»!/ شایعه عضویت آموزگار در سیا/ مخالفت شهربانی با کمک مردم ایران به مسلمانان آسیب‌دیده در جنگ با اسرائیل!/ ميتينگ حزب پان‌ایرانیست در خرمشهر/ نخست‌وزیر در سمینار عمران روستایی: اقدامات انجام‌شده کافی نیست!/ اعتبار خرید گندم تأمین گردید/ سه تن از وزرا برای رسیدگی به وضع دانشگاه تبریز به آذربایجان رفتند/ هزینه انتخابات به تصویب مجلس رسید/ تیم ایران هشتم شد
6 تیر 1346

 

«وزیر دارایی مغرور و متکبر و در اداره وزارتخانه خشن عمل می‌‎کند»!

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ ۶ تیر ۱۳۴۶ «وزیر دارایی، که قدری بیشتر مغرور و متکبر شده در اداره امور اقتصاد اعمال خشونت داشته و همین امر باعث گردیده تا کمتر به نتایج تصمیم یا اقدام خود توجه نماید. مشارالیه، ضمن اینکه بیشتر به ظاهر کار تا باطن علاقه‌مند است، در محیط وزارت دارایی سدی به دور خود کشیده و از پذیرفتن اعضای متوسط دارایی و لو اینکه آنها درد یا پیشنهاد مربوط به امور مالیاتی داشته باشند اکراه داشته که این موضوع طبعا به معاونین و مدیران کل هم سرایت؛ به‌طوری که فعلا در وزارت دارایی صدرنشینان حوزه وزارتی با سایر کارمندان بیگانه‌اند».
این سند می‌افزاید: «به اشخاص منسوب یا مورد نظر وزیر و معاونان شغل و مزایای بهتری واگذار و با اینکه مسئولیت کلی و یا سنگین امور به دوش کارمندان متوسط و پایین است، ولی بیشتر از مزایا محروم‌اند 90 درصد این تیپ کارمندان که رکن اجرایی و زحمت‌کش این وزارتخانه را تشکیل می‌دهند، از وضع موجود ناراضی بوده و به عقیده آنها دکتر آموزگار، که دوره مهندسی بهداشت آب را طی کرده‌اند، به فن و فوت امور مالیه وارد نبوده و نمی‌تواند وزیر دارایی مناسبی باشد؛ زیرا اداره امور وزارت دارایی تبحر و سابقه لازم دارد».
در ادامه این گزارش آمده است: از وضع جاری وزارتخانه مذکور مؤدیان مالیاتی هم راضی نبوده و در خلال گفت‌وگوی تجار این عدم رضایت مخصوصا در مورد قانون جدید مالیات بر درآمد، که به نظر آنها مبهم و نارسا تدوین شده، احساس شده است».
 

شایعه عضویت آموزگار در سیا

شایعه عضویت دکتر آموزگار در سازمان سیا، چه در وزارت دارایی و چه خارج از این وزارتخانه، بیشتر سر زبان‌ها افتاد و مخالفین نام‌برده این مطلب را مصرا اشاعه می‌دهند. سر دفتر محضر شماره 338 ضمن انتقاد از وزارت دارایی اظهار می‌داشت: وزیر دارایی و برادرش عضو مقدم سیا هستند و پدرشان نیز عضو فراماسون است و اینها مأمورند که خرابکاری و عدم رضایت تولید کنند نسبت به سیاست خارجی.
موضوع دیگری که مورد استناد مخالفین وزیر دارایی می‌باشد این است که مشارالیه ابتدا سعی داشته منسوبین خود را ارتقا داده و مقام‌های بهتری را به آنان تفویض نماید کما اینکه حسن رهبر را که نسبتی با وی دارد، ابتدا به سمت مدیر کل وزارتی و پس از مدتی به معاونت وزارتخانه منصوب نمود و این شخص (حسن رهبر) از علاقه‌مندان صمیمی دکتر مصدق بوده و در وقایع 28 مرداد، که سمت مدیرعامل بنگاه خالصجات را داشته، دستور پایین آوردن تمثال‌های مبارک شاهنشاه آریامهر را از دیوارهای اداره‌اش صادر نموده است.[1]
 

مخالفت شهربانی با کمک مردم ایران به مسلمانان آسیب‌دیده در جنگ با اسرائیل!

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ ۶ تیر ۱۳۴۶ «شیخ حسین رجایی، امام مسجد سرپل رودسر، اعلامیه پلی‌کپی‌‍شده‌ای به شرح زیر به شهربانی رودسر ارائه و تقاضا نموده که اجازه داده شود تعدادی از اعلامیه مزبور را جهت آگاهی مردمی که قصد کمک به آسیب‌دیدگان مسلمان عرب را دارند در محل چاپ و پخش نماید. شهربانی ضمن اعلام عدم موافقت، دستور جمع‌آوری اعلامیه مورد بحث را با نظر این ساواک داده است».[2]
 

ميتينگ حزب پان‌ایرانیست در خرمشهر

روزنامه «اطلاعات» نوشت: عصر روز یکشنبه گذشته از طرف تشکیلات حزب پان‌ایرانیست در خرمشهر میتینگی بر پا شده بود که در آن عده کثیری از اهالی شرکت داشتند.
در این میتینگ آقای محسن پزشکپور، رهبر حزب پان‌ایرانیست، طی سخنانی گفت: ملت ایران با الهام از شاهنشاه خود هرگز اجازه نمی‌دهد بیگانگان به حقوق وی تعدی کنند.[3]
 

نخست‌وزیر در سمینار عمران روستایی: اقدامات انجام‌شده کافی نیست!

جراید امروز کشور نوشتند: امروز آقای نخست‌وزیر سمینار عمران روستایی را در هتل ونك افتتاح کرد. این سمینار از طرف اداره کل امور اجتماعی و عمران دهات وزارت کشور تشکیل شده است و در آن رؤسای عمران استان‌ها و رؤسای انجمن‌های ده شرکت دارند. در جلسه افتتاحیه سمینار، آقای عبدالرضا انصاری، وزیر کشور، طی نطقی ضمن اشاره به فعالیت‌های سازمان‌های مختلف دولتی در سطح ده یادآور گردید که سالانه چهارمیلیارد ریال در سطح روستاها خرج می‌شود و ۵۵ هزار مأمور دولت در روستاها خدمت می‌کنند. دولت تصمیم دارد این فعالیت‌ها را هماهنگ سازد و برای این منظور سمینار عمران روستاها تشکیل شده است تا نحوه هماهنگی را بررسی نماید.
سپس آقای هویدا، نخست‌وزیر، اظهار داشت: تاکنون کارهای بسیار سودمندی به وسیله دستگاه‌های مختلف در سطح روستاها انجام شده، ولی همان‌طور که شاهنشاه ما بارها فرموده‌اند، کارهای انجام‌شده کافی نیست، امیدواری‌های ما بیش از اینهاست و مردم مملکت انتظارات بیشتری دارند؛ زیرا سطح انتظارات بالا رفته و ما نمی‌توانیم نسبت به آنها بی‌توجه باشیم.[4]
 

اعتبار خرید گندم تأمین گردید

به دنبال تصمیم دولت مبنی بر خرید مازاد گندم کشتکاران، خبرنگار روزنامه «اطلاعات» امروز کسب اطلاع کرد مبلغ صدمیلیون ریال اعتبار در اختیار سازمان غله گذارده شده است و خرید غله ظرف امروز و فردا در گرگان آغاز می‌شود.
يك مقام مطلع در این زمینه گفت: این مبلغ برای خرید قسمت اول غله در شمال می‌باشد.
بر اساس این گزارش، از موقع اعلام دولت مبنی بر خرید گندم، در مناطقی که دارای گندم «زودرس» می‌باشند، فروش گندم به بازار آزاد متوقف شده و کشاورزان در انتظار خرید گندم از طرف دولت هستند.
يك مقام سازمان غله اظهار داشت: مبلغ ده‌میلیون تومانی که در اختیار سازمان غله قرار گرفته قسمتی از مبلغ مورد احتیاج است و بقیه آن به‌تدريج که خرید گندم انجام خواهد گرفت، در اختیار سازمان غله قرار می‌گیرد.
هیئت عراقی که برای خرید گندم دیروز وارد تهران شد، مذاکرات خود را با مقامات وزارت اقتصاد آغاز کرد.
این مذاکرات زیر نظر آقای دکتر تهرانی، معاون بازرگانی وزارت اقتصاد، جریان دارد و مقامات وزارت کشاورزی نیز در جریان آن قرار گرفته‌اند.
از وزارت کشاورزی کسب اطلاع شد که بررسی‌های مقدماتی نشان می‌دهد که ایران در سال جاری مقداری گندم اضافی خواهد داشت و به همین جهت طی نامه‌ای که به وزارت اقتصاد ارسال گردیده درخواست شده است که برای صدور این مقدار گندم اقدام شود.
 

بازارهای خوب

 مقامات دولتی معتقدند که در حال حاضر بازارهای خوبی برای صدور گندم ایران وجود دارد؛ به‌خصوص که در برخی از کشورها تولید گندم در سال جاری تقلیل پیدا کرده است.
نرخ گندم در بازارهای بین‌المللی در حال افزایش است و به همین جهت پیش‌بینی می‌شود گندم ایران با قیمت خوب به فروش برسد.
نوع گندم نیز طی سال‌های اخیر بسیار بهبود یافته و اکنون گندم ایران در ردیف گندم‌های درجه اول جهان قرار دارد.[5]
 

سه تن از وزرا برای رسیدگی به وضع دانشگاه تبریز به آذربایجان رفتند

ساعت 1 بعدازظهر امروز هیئتی مرکب از آقای دکتر نهاوندی: وزیر آبادانی و مسکن، و آقایان دکتر نصیری و دکتر یگانه: وزرای مشاور، جهت رسیدگی به وضع دانشگاه تبریز با هواپیما عازم آن شهر شدند.
این هیئت به دستور آقای نخست‌وزیر مأمور بررسی مشکلات و احتیاجات و برنامه‌های دانشگاه‌ها اعم از دولتی و غیر دولتی شده‌اند.
هیئت مزبور در این مسافرت ضمن تماس با استادان و دانشجویان و بازدید از ساختمان‌ها و تجهیزات و مطالعه در بودجه و اعتبارات و استماع نظریات افراد ذی نظر، چه دانشگاهی و غیر دانشگاهی، مجموعه تدابیر لازم را در زمینه ارتقا و پیشرفت دانشگاه تبریز به دولت پیشنهاد خواهد نمود.[6]
 

هزینه انتخابات به تصویب مجلس رسید

ساعت ۹ صبح امروز جلسه علنی مجلس شورای ملی به ریاست آقای دکتر حسین خطیبی (نایب رئیس) تشکیل گردید.
در این موقع مجلس وارد دستور شد و لایحه يك شوری تأمین اعتبار هزینه انتخابات مطرح و تصويب و به مجلس سنا ارسال گردید.
سپس لایحه اصلاح تبصره ۴۷ قانون بودجه کل کشور برای شور دوم مطرح و پس از تصویب به مجلس سنا فرستاده شد.[7]
 

تیم ایران هشتم شد

امروز رادیو آنکارا نتایج مسابقات دوچرخه‌سواری دور دریای مرمره را اعلام داشت.
به موجب خبر این رادیو تیم‌های بلغارستان، هلند، اتریش، ایتالیا، ترکیه، چکسلواکی، آلمان و ایران به ترتيب اول تا هشتم شدند.
در اولین سال این مسابقات (دو سال قبل) تیم ایران مقام اول را به‌دست آورده بود.[8]
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 5 تیر 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . جمشید آموزگار به روایت اسناد ساواک، ص 202.
[2] . انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک؛ استان گیلان، کتاب 1، ص 134.
[3] . اطلاعات، ۶ تیر 1346، ص ۴. 
[4] . همان، صص ۱ و ۱۷.  
[5] . همان، ص ۲۰. به نظر می‌رسد بخش پایانی گزارش روزنامه «اطلاعات» درباره مرغوب بودن گندم تولیدی به دنبال بازتاب گزارش روز قبل این روزنامه بوده باشد که در آن آمده بود: باید توجه داشت تنها مشکلی که ممکن است در راه صدور گندم ایران به خارج وجود داشته باشد مسئله استاندارد نبودن است. به این ترتیب باید از هم‌اکنون برای استاندارد کردن تولید گندم چاره‌اندیشی کرد و برای صدور گندم در سال‌های آینده به صورت یکی از صادرکنندگان قطعی غله جهان، اقدام نمود.
یک روز پس از انتشار این گزارش در «اطلاعات» این روزنامه می‌نویسد: نوع گندم نیز طی سال‌های اخیر بسیار بهبود یافته و اکنون گندم ایران در ردیف گندم‌های درجه اول جهان قرار دارد.
نکته دیگر این است که به‌رغم گزارش‌های روزنامه‌ها در میانه دهه 1340، که ایران به سمت خودکفایی در تولید گندم می‌رود و خود از صادرکنندگان گندم شده است، در اواخر دوره پهلوی ایران یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان گندم از خارج بود.
[6] . اطلاعات، ۶ تیر 1346، ص ۱۷. 
[7] . همان‌جا. 
[8] . همان، ص ۴. 
https://iichs.ir/vdcdks0x.yt0kn6a22y.html
iichs.ir/vdcdks0x.yt0kn6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما