گزارش‌هایی درباره کشته شدن یک دانشجو در سفر شاه به آلمان!/ گزارش ساواک درباره افزایش فعالیت‌های محلاتی!/ ملاقات آرام با تامسون/ تصویب آیین‌نامه ثبت کتاب/ قرارداد کارخانه تولید کاغذ اسکناس امضا شد/ هیئت نفتی ایران به آنکارا رفت/ یکصدمین روز تأسیس تلویزیون ملی ایران/ هیئت بازرسی نخست‌وزیری به خراسان رفت/ افکار ارتجاعی به مجلس راه نخواهد یافت!
۷ تیر ۱۳۴۶

 

گزارش‌هایی درباره کشته شدن یک دانشجو در سفر شاه به آلمان!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ ۷ تیر ۱۳۴۶ درباره فردی به نام «حسن معتقد» «نام‌برده بالا اظهار می‌داشت که چندی قبل یکی از دانشجویان ایرانی مقیم آلمان کشته شده است و علت آن را چنین بیان کرد و گفت: موقعی که شاهنشاه ایران به آلمان[1] رفتند، در آنجا دانشجویان ایرانی تظاهرات بسیار بزرگی بر علیه شاه ایران به عمل آورده بودند و این تظاهرات و مخالفت‌های دانشجویان آن‌قدر زیاد بوده است که یکی از دانشجویان در حین تظاهرات کشته شده است و سپس معتقد گفت که این مطلب را از رادیو پیک ایران،[2] که هر شب آن را می‌گیرد، کسب می‌نماید».
در ادامه این سند آمده است: بعد معتقد راجع به اوضاع ایران گفت که این وضع خیلی خراب است و ما یک کشور زیردست هستیم و پس از آن راجع به نایب‌السلطنه شدن علیاحضرت شهبانوی ایران گفت. این موضوع در دو مجلس سنا و شورای ملی مطرح شد، ولی مجلسین آن را رد کردند و شاه ایران هم مجبور شده است مجلس مؤسسان مسخره‌ای ایجاد کند و این موضوع را به تصویب برساند و بعد گفت که کلیه اخبار ایران دروغ و قلابی می‌باشد و من همیشه برعکس اخبار گزارشات رادیو ایران را قبول می‌کنم و بعد مجددا گفت که دولت ایران یک دولت مستعمره است و سپس راجع به رستوران لنگر گفت که این رستوران متعلق به بنیاد پهلوی[3] است.
در «نظریه منبع» این سند آمده است: حسن معتقد دانش‌آموز سال پنجم ریاضی دبیرستان سعادت بوشهر و اهل بوشهر می‌باشد و ایشان حرف‌های دیگری هم از همین نوع زده است.
در «نظریه رهبر عملیات» این گزارش نیز می‌خوانیم: حسن معتقد فاقد پیشینه مضره سیاسی در این ساواک می‌باشد و احتمال دارد مطالب فوق صحت داشته باشد و سایر مشخصات وی در دست نیست متعاقبا تهیه خواهد شد و اینکه معتقد بیان داشته رستوران لنگر متعلق به بنیاد پهلوی می‌باشد صحیح نیست و شخصی به نام امیر علائی آن را با اجازه شهرداری تأسیس و اجاره نموده است.[4]
 

گزارش ساواک درباره افزایش فعالیت‌های محلاتی!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ ۷ تیر ۱۳۴۶ درباره شیخ فضل‌اللّه مهدی‌زاده محلاتی، فرزند غلامحسین، «با توجه به گزارشات واصله از آن ساواک اخیرا تحریکات نام‌برده بالا به‌طور کاملا محسوسی افزایش یافته است».
این گزارش می‌افزاید: علی‌هذا چون ادامه این روش به مصلحت نمی‌باشد، خواهشمند است دستور فرمایید ضمن کنترل اعمال و رفتار و تماس‌های مشارالیه، نظریه آن ساواک را نسبت به جلوگیری از منبر رفتن او اعلام دارند.[5]
 

ملاقات آرام با تامسون

دیروز آقای عباس آرام، سفیر ایران در لندن، با جورج تامسون، معاون وزارت امور خارجه انگلستان، ملاقات و مذاکره کرد. در این ملاقات بحران خاورمیانه مورد بحث قرار گرفت.[6]
 
تصویب آیین‌نامه ثبت کتاب
امروز اطلاع حاصل شد آیین‌نامه مربوط به ثبت کتاب، که از مدتی قبل در نخست‌وزیری مورد بررسی و شور قرار گرفته بود، به تصویب رسیده و به‌زودی جهت اجرا به مقامات مربوطه ابلاغ می‌شود.[7]
 

قرارداد کارخانه تولید کاغذ اسکناس امضا شد

روزنامه «اطلاعات» نوشت: اولین قرارداد مشترک صنعتی بین ایران، ترکیه و پاکستان دیشب در تهران به امضا رسید.
این قرارداد مربوط به تأسیس یک کارخانه تولید کاغذ اسکناس در پاکستان می‌باشد. کارخانه مزبور در سال ١٤٤٠ تُن کاغذ اسکناس تولید خواهد کرد که از محل آن سه کشور عضو پیمان عمران منطقه‌ای کاغذهای اسکناس خود را تأمین خواهند نمود.
برای احداث کارخانه مزبور بیش از شش‌میلیون دلار سرمایه لازم است که ایران و ترکیه هر کدام ٢٦٥ هزار دلار آن را تأمین خواهند ساخت و بقیه توسط دولت پاکستان و سرمایه‌گذاران خصوصی تأمین می‌شود. در پاکستان دستگاه چاپ اسکناس وجود دارد. به همین جهت تمام تولید و چاپ اسکناس سه کشور در داخل منطقه انجام خواهد گرفت و از لحاظ ارز، صرفه‌جویی به عمل خواهد آمد.[8]
 

برای بررسی مسئله احداث خط لوله نفت از ایران به مدیترانه؛ هیئت نفتی ایران به آنکارا رفت

صبح امروز یک هیئت سه‌نفری از تهران عازم آنکارا شد. این هیئت درباره احداث یک خط لوله نفتی از جنوب ایران به دریای مدیترانه (از راه ترکیه) مذاکراتی انجام می‌دهد و برای نفت مورد احتیاج پالایشگاه ازمیر در ترکیه و اکتشاف و استخراج نفت در مکران، بررسی‌هایی می‌نماید.
این هیئت با حضور نمایندگان ترکیه و پاکستان در کمیته نفت عمران منطقه‌ای، شش موضوع را مورد بررسی قرار خواهد داد.
در مورد خط لوله ایران ـ دریای مدیترانه در نظر است در صورت توافق نهایى، یک رشته لوله از مناطق نفت‌خیز جنوب کشیده شده و پس از گذشتن از غرب کشور، از جنوب ترکیه به بندر «اسکندرون» برسد.[9]
 

یکصدمین روز تأسیس تلویزیون ملی ایران

روزنامه «اطلاعات» نوشت: به مناسبت یکصدمین روز تأسیس تلویزیون ملی ایران از ساعت 6 بعدازظهر دیروز مجلس عصرانه‌ای از طرف آقای جواد منصور، وزیر اطلاعات، در هتل ونک ترتیب یافت. در این میهمانی جمعی از نمایندگان مجلسین، مقامات مملکتی، معاونان و مدیران کل وزارت اطلاعات و مسئولان و رؤسای تلویزیون ملی ایران و جمعی از روزنامه‌نگاران با بانوانشان شرکت داشتند.
آقای منصور، وزیر اطلاعات، در این مجلس طی سخنانی از نتایج حاصله طی صد روز کار تلویزیون ایران اظهار خوش‌وقتی کرد و نقش تلویزیون را در آشنا ساختن مردم با پیشرفت‌های مملکتی تشریح نمود.
آقای منصور سپس اهمیت برنامه‌های تلویزیون را در زندگی مردم یادآور شد و تأکید کرد که ما باید سعی کنیم تهیه این برنامه‌ها تا حد امکان صحیح و خوب باشد و بتواند مورد توجه عموم قرار بگیرد.[10]
 

هیئت بازرسی نخست‌وزیری به خراسان رفت

بامداد امروز به دستور آقای هویدا، نخست‌وزیر، هیئتی مرکب از چهار نفر به ریاست آقای دکتر کریم پاشا بهادری، معاون نخست‌وزیر، به منظور ارزیابی کارهای عمرانی آبادانی و رسیدگی به خواست‌های مردم خراسان با هواپیما رهسپار این استان شد.
این هیئت در سفر خود به استان خراسان از اکثر شهرهای این استان دیدن کرده و به مسائل تنبیت قیمت‌ها، مبارزه با گرانی و پیشرفت کارهای عمرانی و شهری رسیدگی می‌نماید و نتیجه را به آقای نخست‌وزیر گزارش می‌دهد.[11]
 

دبیر کل حزب ایران نوین در اجتماع کارگران: افکار ارتجاعی به مجلس راه نخواهد یافت!

دبیر کل حزب ایران نوین دیروز در اجتماع پانصد نفر نمایندگان و دبیران سندیکاهای کارگری، که در خانه کارگر تشکیل شده بود، گفت: ما نخواهیم گذاشت که صاحبان افکار ارتجاعی و فئودالی در هر لباسی که هستند وارد مجلس شوند و به طور یقین با توجه به پشتیبانی وسیع مردم در انتخابات آینده پیروز خواهیم شد.
عطاءالله خسروانی اظهار داشت: ممکن است که هنوز صاحبان افکار ارتجاعی و منفور و مطرود در زوایای مملکت مخفیانه وجود داشته باشند، ولى من به شما قول می‌دهم که تعداد آنان آن‌قدر ناچیز است که به حساب نمی‌آید. امروز کارگر می‌فهمد و می‌داند که برای چه به حزب آمده است؛ چون ما کسی را مجبور نکرده‌ایم که به حزب بیاید. 
دبیر کل حزب ایران نوین سپس به مسئله انتخابات اشاره کرد و گفت: من اطمینان دارم که با توجه به اتحاد و اتفاقی که در بین ملت ایران است، افکار اکثریت مردم صمیمانه متوجه حزب ایران نوین می‌باشد و همچنین با وجود گروه کثیر کارگران و کشاورزان متشکل حزب، پیروزی حزب ایران نوین با صدهزار عضو متشکل و مؤمن و معتقد در سراسر کشور، در انتخابات قطعی است.[12]
  صفحه اول روزنامه اطلاعات، 7 تیر 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . در خرداد 1346 (1 ژوئن 1967م) محمدرضا پهلوی و فرح دیبا به دعوت رسمی رئیس‌جمهور آلمان، به این کشور سفر کردند. در اعتراض به این سفر موج عظیمی از اعتراض‌ها سراسر آلمان را فرا گرفت؛ به‌طوری که برخی دیدارهای شاه مختل شد. این اعتراض‌ها به وسیله اتحاد سوسیالیستی دانشجویان آلمان و شرکت کنفدراسیون جهانی دانشجویان ایران تدارک می‌شد که در بیشتر موارد به خشونت منجر شد. در دومین روز این دیدار، هنگام ورود محمدرضا پهلوی و فرح به یک سالن تئاتر، تظاهرات به اوج خود رسید و در نتیجه یک دانشجوی آلمانی به نام بنواونه زورگ به ضرب گلوله کشته شد.
[2] . رادیو پیک ایران ارگان روزانه حزب توده بود و از سال 1339 تا پاییز سال 1355 فعالیت داشت؛ مرکز آن در بلغارستان (صوفیه) بود و از ایستگاه رادیویی این کشور پخش می‌شد. مسئول این رادیو مدتی حمید صفری بود و سپس فرج‌الله میزانی (با نام مستعار جوان جوانشیر) از پلنوم 12 (1347) مسئول آن شد. اعضای تحریریه و گویندگان رادیو پیک عبارت بودند از: هوشنگ ناظمی (نام مستعار امیر نیک‌آیین)، بهرام دانش، رحیم نامور، محمد پورهرمزان، ملکه محمدی، کاظم ندیم و افراد دیگری که به طور متناوب در اداره رادیوی فوق شرکت داشتند.
رک: سیاست و سازمان حزب توده، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، تهران، 1370.
[3] . بنیاد پهلوی در سال 1337 به جای دفتر املاک اختصاصی تأسیس شد. این بنیاد در ظاهر یک سازمان خیریه بود که از ثروت شخصی شاه تأمین می‌شد. در سال 1340 دارایی بنیاد بالغ بر 135 میلیون دلار بود و‌ همان سال اسدالله علم به مدیرعاملی آن برگزیده شد. تحت نام این بنیاد خیریه، اعضای خانواده سلطنتی مشغول چپاول و غارت سرمایه‌های کشور و انتقال آن به خارج بودند. در حقیقت هزینه‌های واقعی این بنیاد برعهده دولت گذاشته شده بود. دولت علاوه بر تأمین بودجه این بنیاد، به سایر بنیادهایی که اعضای خانواده سلطنتی تأسیس کرده بودند نیز کمک می‌کرد؛ برای مثال بنیاد فرح پهلوی 22 میلیون دلار و بنیاد اشرف 105 هزار دلار در سال کمک دریافت می‌داشتند. ثروت و فساد این بنیاد چنان وسیع بود که در سال 1357 مقاله‌ای با عنوان «اختاپوس صد پا» در آلمان منتشر شد که درباره تسلط مالی و اقتصادی بنیاد پهلوی بود. در سال 1330 محمدجعفر بهبهانیان با حمایت اسدالله علم برای رسیدگی به املاک بنیاد پهلوی انتخاب و پس از مدتی مدیر کل املاک بنیاد شد.
برای اطلاع بیشتر رک: رابرت گراهام،‌ ایران سراب قدرت، ترجمه‌ فیروز فیروز‌نیا، تهران، ‌سحاب کتاب،‌ 1378؛ فریدون هویدا، سقوط شاه، ترجمه ح. مهران، تهران،‌ اطلاعات، 1374؛ غلامرضا نجاتی، تاریخ سیاسی بیست‌وپنج‌ساله‌ ایران،‌ تهران، مؤسسه‌ خدمات فرهنگی رسا، 1371.
[4] . انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک؛ استان بوشهر، کتاب 1، ص 65.
[5] . شهید حجت‌الاسلام فضل‌الله مهدی‌زاده محلاتی به روایت اسناد ساواک، ج ۱، ص 220.
[6] . اطلاعات، 7 تیر 1346، ص 16. 
[7] . همان‌جا. 
[8] . همان‌جا. 
[9] . همان‌جا. 
[10] . همان‌جا. 
[11] . همان‌جا. 
[12] . همان، ص 1.
https://iichs.ir/vdchwxni.23nmwdftt2.html
iichs.ir/vdchwxni.23nmwdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما