با فرزند آیت‌الله میلانی با خشونت مذاکره شد/ ساواک به میلانی اعتماد ندارد/ گزارش ساواک درباره انتصاب یک امریکایی به مدیریت تلویزیون ایران!/ تعرفه کشورهای عمران منطقه‌ای کاهش می‌یابد/ ۹۵۷ تن کره از رومانی و بلغارستان خریداری می‌شود/ کتاب «انقلاب سفید برای تدریس در مدارس چاپ می‌شود!/ پنجاه‌هزار تُن گندم به عراق صادر می‌شود!/ تشکیل انجمن‌های استان و شهرستان تصویب شد/ محل تازه شهرداری اجاره شد/ نماینده نظامی آمریکا در سنتو/ مائو به خروشچف: ترسو!/ امضای قرارداد هوایی بین مجارستان و ایران/ دو قرارداد درباره برق
۸ تیر ۱۳۴۶

 

«با فرزند آیت‌الله میلانی با خشونت مذاکره شد، ساواک به میلانی اعتماد ندارد»!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ ۸ تیر ۱۳۴۶ «با سیدمحمدعلی میلانی درباره اینکه چرا بدون اطلاع ساواک، پدرش اعلامیه پخش کرده با خشونت مذاکره و به او تذکر داده شد که این عمل و کارهای میلانی کاملا به زیانش تمام شده است که در فرصت مناسب تلافی خواهد شد. منویات شاهنشاه آریامهر پشتیبانی از ملل اسلامی است و به همین دلیل هم تاکنون کمک شایسته به مسلمین وسیله کشور شاهنشاهی شده و در مصاحبه‌های شاهنشاه اعمال غیر مسلمانان بر علیه اسلام مطرود گردیده است».
این گزارش می‌افزاید: سیدمحمدعلی اظهار داشت که پدرم و من در این خصوص مقصر نیستیم؛ زیرا عده‌ای از پدرم استفتا کرده بودند و پدرم مشروط بر اینکه استفتا منتشر نشود، نظر خود را داده است؛ مخصوصا تأکید کرده که نباید آن را منتشر کنند. حتم در تهران این عمل انجام شده و متأسف هستم. به‌هرحال اعمال و رفتار میلانی و پسرش دائما تحت مراقبت است؛ زیرا ساواک به‌هیچ‌وجه به آنها اعتمادی نداشته و ندارد.[1]
 

گزارش ساواک درباره انتصاب یک امریکایی به مدیریت تلویزیون ایران!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ ۸ تیر ۱۳۴۶ «نظر به اینکه اخیرا "‌مستر مال ر. واین من" به سمت مدیر تلویزیون ایران منصوب گردیده، ازاین‌رو مؤسسه تلویزیون ایران با ارسال یک برگ بیوگرافی مشارالیه، که به‌پیوست تقدیم می‌گردد، نظریه ساواک را نسبت به انتصاب نام‌برده به سمت مزبور از لحاظ مشورتی شفاها خواستار گردیده است».
در «نظریه» این سند آمده است: چون شخص یادشده فوق تبعه دولت امریکا بوده و از طرفی مدتی در ایران در جهات مختلف فعالیت و تلاش می‌نموده، علی‌هذا در صورت تصویب اجازه فرمایند نظریه اداره کل هشتم در این زمینه استفسار گردد. برابر نظریه اقدام و پس از رسیدن جواب از اداره کل هشتم، گزارش عرضی تهیه گردد.
آقای احسنی. فتوکپی بیوگرافی که به زبان انگلیسی می‌باشد جهت اظهار نظر به اداره کل هشتم ارسال شود.[2]
 

بنا به توصیه اتاق‌های مشترک ایران، پاکستان، ترکیه؛ تعرفه کشورهای عمران منطقه‌ای کاهش می‌یابد

اتاق‌های مشترک عمران منطقه‌ای در اجلاسیه عصر دیروز خود، که در تهران تشکیل شد، تصمیم گرفتند به سه دولت ایران، پاکستان و ترکیه توصیه کنند که تعرفه گمرکی در داخل منطقه را مانند بازار مشترک اروپا به‌تدریج تقلیل دهند.
این مطلب در اجلاسیه صبح امروز هم مورد بررسی قرار گرفت و احتمالا در قطعنامه فردا گنجانیده می‌شود تا  بعد کمیته‌های دیگر سازمان عمران منطقه‌ای و دولت‌های متبوعه آن را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند.
کمیته اجرایی اتاق‌های مشترک بازرگانی و صنعت عصر دیروز در اتاق بازرگانی تهران اولین جلسه خود را تشکیل دادند و ساعت ۹ صبح امروز نیز در محل دبیرخانه سازمان دو جلسه داشتند.
در این دو اجلاسیه نظر بخش خصوصی سه کشور این است که مبادله کالا و همکاری در سرمایه‌گذاری مشترک سه کشور فقط از طریق تقلیل تعرفه گمرکی رشد پیدا خواهد کرد.
همچنین گفته شد برای مبادله کالا باید حمایت گمرکی وجود داشته باشد؛ همان‌طوری که بازار مشترک اروپا موفق شد با تقلیل گمرکی بیشتر، احتیاجات خود را از داخل بازار مشترک تأمین سازد، سازمان عمران منطقه‌ای باید از این طریق احتیاجات خود را در داخل فراهم کند.
تقلیل تعرفه گمرکی در اول کار باید کم، ولی بعد به‌تدریج به موازات توسعه مبادلات و تنوع تولید افزایش یابد.
تقلیل تعرفه گمرکی اقتصاد سه کشور عضو پیمان منطقه‌ای را عمیقا به یکدیگر مربوط خواهد ساخت. ریاست هیئت پاکستانی با آقای لطیف ابراهیم جمال، رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعتی پاکستان، و ریاست هیئت ترکیه با آقای عثمان اوغلو، نایب رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی ترکیه و رئیس اتحادیه بازرگانان استانبول، می‌باشد.[3]
 

۹۵۷ تن کره از رومانی و بلغارستان خریداری می‌شود

عده‌ای از واردکنندگان کره، قراردادهایی با بلغارستان و رومانی منعقد کردند که بر اساس آنها ۸۰۷ تُن کره از رومانی و ۱۵۰ تُن کره از بلغارستان وارد ایران خواهد شد.
اولین پارتی کره شوروی دیروز وارد جلفا شد و ظرف امروز و فردا وارد بازار تهران خواهد گردید. این کره در حدود کیلویی ٤٠ ریال خریداری شده و جمع پرداختی آن به دولت و سایر سازمان‌های وابسته کیلویی ٦٦ ریال می‌باشد.
کرایه حمل کره از جلفا به تهران کیلویی ٥ ریال تمام می‌شود؛ به این ترتیب قیمت کره تا هنگامی که در اختیار تاجر قرار می‌گیرد ۱۱۱ ریال خواهد شد.
در حدود ۹ ریال نیز برای سود و هزینه سردخانه منظور شده که به این ترتیب کره‌ای که به دست مردم خواهد رسید قیمتی در حدود ۱۲۰ تا ۱۲۵ ریال خواهد داشت.[4]
 

دربار شاهنشاهی: کتاب «انقلاب سفید» در دویست‌هزار نسخه برای تدریس در مدارس چاپ می‌شود!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: آقای شجاع‌الدین شفا، معاون وزارت دربار شاهنشاهی و مدیر عامل کتابخانه پهلوی، امروز اطلاعات تازه‌ای درباره کتابِ «انقلاب سفید» و سایر تألیفات و بیانات شاهنشاه آریامهر، که توسط کتابخانه پهلوی در دست چاپ است، در اختیار مطبوعات و خبرگزاری‌ها گذاشت.
آقای شفا اظهار داشت: کتابخانه پهلوی به دنبال چاپ بی‌سابقه کتاب «انقلاب سفید» در پانصدهزار جلد به چاپ دوم کتاب در سه شکل مختلف «لوکس» و عادی و قطع جیبی اقدام کرده، و از این چاپ نیز تاکنون یکصدهزار نسخه به فروش رفته و بدین‌ترتیب تنها در عرض چند ماه ششصدهزار نسخه از کتاب «انقلاب سفید» خریداری شده است.
ترجمه‌های این کتاب به زبان‌های انگلیسی و فرانسه و آلمانی در خردادماه گذشته به صورت نفیسی چاپ و در کشورهای مختلف خارجی توزیع گردید.
ترجمه‌های عربی، روسی و ایتالیایی کتاب نیز که همه توسط مترجمین ایرانی صورت گرفته هم‌اکنون در زیر چاپ است و همه آنها در مردادماه انتشار خواهد یافت.
همچنین ترجمه‌های کتاب به زبان‌های اسپانیایی، ترکی، اردو، هلندی، سوئدی، دانمارکی، نروژی و فنلاندی، ارمنی و عبری در جریان است.
چون شورای عالى فرهنگ تدریس خلاصه کتاب «انقلاب سفید» را در نیمه اول و دوره کامل آن را در نیمه دوم دبیرستان‌ها در نظر گرفته، کتابخانه پهلوی به چاپ متن خلاصه‌شده‌ای نیز از این کتاب در دویست‌هزار نسخه اقدام کرده است. علاوه بر چاپ فارسی و چاپ‌های خارجی انقلاب سفید، کتابخانه پهلوی با اجازه ملوکانه به چاپ تازه‌ای از نخستین کتاب شاهنشاه آریامهر به نام «مأموریت برای وطنم» پرداخته است و این چاپ تازه تا آخر ماه آینده در سیصدهزار نسخه به سه شکل مختلف چاپ عادی و چاپ لوکس و چاپ جیبی انتشار خواهد یافت.[5]
 

در صورت توافق در مذاکرات ایران و عراق؛ پنجاه‌هزار تُن گندم به عراق صادر می‌شود!

هیئت عراقی، که برای خرید گندم به ایران آمده، مذاکرات خود را برای خرید در حدود پنجاه‌هزار تُن گندم در وزارت اقتصاد ادامه می‌دهد. دولت تصمیم دارد بهترین گندم محصول امسال را برای فروش به عراق عرضه نماید.
دولت عراق سالیانه در حدود یکصدهزار تُن گندم از استرالیا وارد می‌کند و با احتساب اینکه هزینه حمل گندم از ایران به عراق قابل مقایسه با هزینه حمل غله از استرالیا به عراق نیست، خرید غله ایران به صرفه دولت عراق
می‌باشد.[6]
 

در جلسه امروز مجلس شورای ملی؛ تشکیل انجمن‌های استان و شهرستان تصویب شد

روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت ۹ صبح امروز جلسه علنی مجلس شورای ملی به ریاست آقای دکتر شفیع امین، نایب‌رئیس، تشکیل شد.
در این هنگام، لایحه تشکیل انجمن‌های استان و شهرستان برای شور دوم مورد بحث قرار گرفت و عده‌ای از نمایندگان درباره مواد آن صحبت کردند. این لایحه به تصویب رسید و به مجلس سنا ارجاع شد.
سپس لایحه اصلاح بعضی از مواد الحاقی به قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران برای شور دوم مورد بحث قرار گرفت و پس از تصویب به مجلس سنا فرستاده شد. در پایان این جلسه لایحه معافیت گمرکی سیمان به تصویب رسید و به دولت ابلاغ گردید.[7]
 

اقبال به شیراز رفت

آقای دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، صبح امروز به منظور بازدید از کارخانه کود شیمیایی و سایر تأسیسات شرکت ملی نفت به شیراز رفت.
در این سفر آقای دکتر اقبال انجمن کلینیسین‌های شیراز را نیز افتتاح خواهد کرد.[8]
 

محل تازه شهرداری اجاره شد

شهرداری تهران تا بیست روز دیگر از ساختمان قدیمی شهرداری در میدان توپخانه به یک ساختمان اجاره‌ای منتقل می‌شود و شهردار دستور داده است که به‌سرعت قسمت‌های مختلف این ساختمان تخلیه گردد؛ ساختمان توپخانه از چهل سال پیش به این طرف در اختیار شهرداری قرار داشت.
برای شهرداری تهران ساختمان تازه‌ای در خیابان ایرانشهر شمالی اجاره شده که 120 اتاق و دو سالن برای تشکیل جلسات انجمن شهر دارد.
مقامات شهرداری اعلام داشتند که انتقال شهرداری از میدان توپخانه به ایرانشهر موجب بهبود وضع عبور و مرور در مرکز تهران شده و از تراکم جمعیت، که در اثر مراجعه چندین هزار نفر از مردم شهر به شهرداری پیش می‌آید، جلوگیری خواهد شد.[9]
 

نماینده نظامی آمریکا در سنتو

«آسوشیتد پرس» از واشنگتن گزارش داد: پرزیدنت جانسون در روز چهارشنبه ژنرال استانلی دونوان را به عنوان نماینده نظامی دائمی آمریکا در سنتو تعیین کرد.[10]
 

استاندار استانبول با وزیر کشور ملاقات کرد

روزنامه «اطلاعات» نوشت: آقای وفاپور رازی، استاندار استانبول که به دعوت وزارت کشور به ایران آمده است، پیش از ظهر دیروز دفتر مخصوص شاهنشاه آریامهر را امضا کرد و سپس در آرامگاه اعلیحضرت رضاشاه کبیر حضور یافت و با نثار تاج گل ادای احترام کرد.
استاندار استانبول دیروز همچنین با آقای عبدالرضا انصاری، وزیر کشور، ملاقات و مذاکره نمود و عصر دیروز از آقای دکتر شادمان، استاندار استان مرکزی، دیدن کرد.
دیشب از طرف استاندار استان مرکزى یک مجلس میهمانی شام در هتل دربند به افتخار استاندار استانبول ترتیب یافت.[11]
 

مائو به خروشچف گفت: ترسو!

روزنامه «هرالد تریبون» نوشت: قسمتی از یک مصاحبه تلویزیونی نیکیتا خروشچف، نخست‌وزیر سابق شوروی را که مربوط به ملاقات او با مائوتسه تونک است، منتشر کرد.
خروشچف در این قسمت از مصاحبه خود گفته است که در سال ۱۹۵۹ با مائوتسه تونک در پکن ملاقات کرد. در این ملاقات مانو از او خواست که سلاح‌های اتمی در اختیار چین بگذارد، اما او (خروشچف) با این تقاضا مخالفت کرد و آن را برای صلح جهان خطرناک دانست.
خروشچف می‌‎گوید که مائوتسه تونک به او چنین گفت: رفیق خروشچف تنها وظیفه تو این است که آمریکایی‌ها را به دست زدن به اقدامات نظامی تحریک کنی؛ آن وقت هر تعداد آدم و سرباز لازم داشته باشی در اختیارت می‌گذارم؛ ۱۰۰ لشکر، ۲۰۰ لشکر و حتى هزار لشکر.
خروشچف می‌گوید: من در پاسخ مائو گفتم: با تکنیک مدرن امروز کاری از دست لشکریان تو برنمی‌آید؛ زیرا یک یا دو موشک می‌توانند تمام لشکرهای تو را تبدیل به خاکستر کنند.
خروشچف می‌گوید: این استدلال من باعث ناراحتی مانو شد. او مرا ترسو و بزدل خواند.[12]
 

امضای قرارداد هوایی بین مجارستان و ایران

ساعت 9:30 صبح امروز یک قرارداد هوایی بین شرکت هواپیمایی مجارستان (مالو) و شرکت هواپیمایی ملی ایران در اداره مرکزی هما منعقد گردید.
از طرف شرکت هواپیمایی مجارستان مدیرعامل شرکت مزبور و از طرف شرکت هواپیمایی ملی ایران معاون مدیرعامل و مدیر بازرگانی شرکت قرارداد مزبور را امضا نمودند.[13]
 

دو قرارداد درباره برق به امضا رسید!

عصر دیروز دو قرارداد مربوط به برق کشور، بین سازمان برنامه با بانک «میدلند» انگلستان و همچنین وزارت آب و برق با شرکت ساختمانی انگلیسی «اینستولیتد کالندرز» به امضا رسید.
قرارداد اول را آقایان مهندس صفی اصفیا، مدیرعامل سازمان برنامه، و میل وارد، معاون مدیرعامل بانک میدلند انگلستان، امضا کردند و قرارداد دوم به امضای آقای مهندس منصور روحانی، وزیر آب و برق، و لرد مکفار درین، رئیس شرکت مزبور، رسید.
قراردادی را که مدیرعامل سازمان برنامه امضا کرد مربوط به دریافت اعتبار از بانک مزبور برای خط هوایی انتقال نیرو از «سد محمدرضاشاه پهلوی» به تهران بود.[14]
 
 صفحه اول روزنامه اطلاعات، 8 تیر 1346
 
 پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . آیت‌الله العظمی سید محمدهادی میلانی به روایت اسناد ساواک، ج 3، ص 59.
[2]. حبیب‌ ثابت پاسال به روایت اسناد ساواک، ص 251. اداره کل هشتم در پاسخ به این استفسار، طی نامه شماره 6352 /821- 15 /6 /46 نوشت: «از نام‌برده بالا تا این تاریخ در این اداره کل هیچ گونه سابقه‌ای به‌دست نیامده است؛ علی‌هذا انتصاب مشارالیه به سمت مدیریت تلویزیون ایران از لحاظ این اداره کل بلامانع می‌باشد».
[3] . اطلاعات، ۸ تیر ۱۳۴۶، ص ۲۴.
[4] . همان‌جا.
[5] . همان‌جا.
[6] . همان‌جا.
[7] . همان‌جا.
[8] . همان، ص ۴.
[9] . همان‌جا.
[10] . همان‌جا.
[11] . همان‌جا.
[12] . همان، ص ۲۱.
[13] . همان‌جا.
[14] . همان، صص ۱ و ۲۱. 
https://iichs.ir/vdcawynu.49nmw15kk4.html
iichs.ir/vdcawynu.49nmw15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما