روزنامه حزب از آزادی انتخابات می‌نویسد!/ برای گزارش به شاه؛ هویدا به شمال رفت!/ بازگشت رئیس مجلس/ گشایش دوره جدید آموزشی رادیو ایران/ دویست‌هزار تن گندم به کشورهای همسایه صادر می‌شود/ نخست‌‎وزیر افغانستان در تهران: سازمان ملل نباید به متجاوز پاداش بدهد!/ چهل دانشجوی مدرسه عالی دختران در آمریکا مشغول تحصیل شدند/ «دلیلی برای کمبود گوشت و افزایش قیمت آن وجود ندارد»!/ قانون آزادی زندانیان به دولت ابلاغ شد/ دیشب و امروز شرق تهران بدون برق بود/ قانون «حمایت خانواده» پس از تصویب آیین‌نامه اجرایی قابل اجرا خواهد بود/ جنازه سرهنگی در خانه‌اش پیدا شد
۱۱ تیر ۱۳۴۶


روزنامه حزب از آزادی انتخابات می‌نویسد!

روزنامه «ایران نوین» ارگان مطبوعاتی حزبِ ایران نوین در شماره امروز خود نوشت: نقش حزب ایران نوین در امر مهم مملکتی [انتخابات] تنها مبارزه به نفع نامزدهای انتخاباتی خود نیست؛ پاسداری آزادی انتخابات و برخورداری همه دستجات و کاندیداها از امکانات و شرایط مساوی نیز از وظایف مهم اکثریت است.
همان‌طور که بارها متذکر شده‌ایم، پیروزی حزب ایران نوین با توجه به تشکیلات عظیم آن در سراسر کشور قطعی است، اما حزب بر اساس رسالت انقلابی و تاریخی خود معتقد است که باید این پیروزی را در یک انتخابات صد درصد آزاد و در یک محیط کاملا دموکراتیک به‌دست آورد.[1]
 

برای گزارش به شاه؛ هویدا به شمال رفت!

 آقای امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر، ساعت 10 صبح امروز برای عرض گزارش کارهای جاری مملکتی به شاه با هواپیما عازم شمال شد.
آقای هویدا امروز عصر به تهران مراجعت خواهد کرد.[2]
 

بازگشت رئیس مجلس

آقای مهندس عبدالله ریاضی، رئيس مجلس شورای ملی که برای بازدید از غرفه ایران در نمایشگاه جهانی مونترال به کانادا رفته بود، به تهران بازگشت.[3]
 

گشایش دوره جدید آموزشی رادیو ایران

پیش از ظهر امروز آقای منصور، وزیر اطلاعات، دوره آموزش جدید تهیه‌کنندگی و خبرنویسی رادیو ایران را در وزارت اطلاعات گشود.
در این دوره علاوه بر کارآموزان ایرانی شش نفر از کارکنان رادیو کابل نیز شرکت دارند.
وزیر اطلاعات در این مراسم از شرکت دوستان افغانی در دوره‌های آموزشی رادیو ایران اظهار خوش‌وقتی کرد و اعلام داشت که رادیو متعلق به مردم است و باید در خدمت عموم باشد.[4]
 

وزیر کشاورزی: دویست‌هزار تن گندم به کشورهای همسایه صادر می‌شود

تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: محصول غله کشور در سال جاری در حدود 4 میلیون و ۵۰۰ هزار تُن تخمین زده می‌شود و دولت مشغول مذاکره با کشورهای همسایه است تا در حدود دویست‌هزار تُن از گندم اضافی را به کشورهای مزبور صادر نماید. سازمان غله کشور در حدود 300 تا 350 هزار تُن از غله مازاد را خریداری خواهد کرد و مصرف داخلی کشور سالیانه در حدود چهارمیلیون تُن می‌باشد.
برای تعادل در قیمت گندم بایستی قراردادهای طویل‌المدت با شرکت‌های تعاونی روستایی و زراعی منعقد شود تا قیمت گندم به‌خصوص در بازار تهران مانند قیمت نان ثابت باشد.
 

عرضه و تقاضا

تیمسار ریاحی اضافه کرد: در بازدیدی که از شمال به عمل آمد وضع غله گرگان و مبارزه علیه آفات به‌خصوص کرم خاردار مورد بازدید قرار گرفت.
وزیر کشاورزی، در مورد غله گفت: امسال تولید غله نسبت به سنوات گذشته بالاتر است.
تیمسار ریاحی اضافه کرد که میزان تولید غله امسال در حدود ٤ میلیون و ٥٠٠ هزار تُن گزارش شده است؛ زیرا به استثنای اراضی دیم گرمسیر، محصول سایر نقاط غله‌خیز کشور بسیار رضایت‌بخش بوده است.
وزیر کشاورزی اضافه کرد: هر سال که وضع محصول گندم خوب باشد وضع کشاورران بهتر خواهد بود؛ قیمت غله مانند هر نوع کالای تولیدی دیگر، براساس عرضه و تقاضاست و امروز کشاورزان انتظار دارند که دولت با خرید غله تعادل قیمت را در بازار حفظ کند و دولت مصمم است که این وظیفه را انجام دهد.[5]
 

نخست‌‎وزیر افغانستان در تهران: سازمان ملل نباید به متجاوز پاداش بدهد!

آقای محمدهاشم میوندوال، نخست‌وزیر افغانستان، شب گذشته در تهران تأکید کرد که اسرائیل باید هر چه زودتر نیروهای خود را از سرزمین‌هایی که در خاك اعراب اشغال کرده بیرون ببرد.
رئیس دولت افغانستان، که از نيويورك وارد تهران شده بود، ضمن مصاحبه‌ای با خبرنگار روزنامه «اطلاعات» اظهار امیدواری کرد که قطعنامه کشورهای بی‌طرف در مورد اختلافات اعراب و اسرائیل مورد تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده سازمان ملل متحد قرار گیرد.
آقای میوندوال ریاست هیئت نمایندگی افغانستان را در این اجلاسیه سازمان ملل عهده‌دار بود.
در فرودگاه آقایان نصیر عصار، معاون نخست‌وزیر، خسرو افشار، معاون كل وزارت خارجه، و دکتر محسن صدری، رئیس تشریفات وزارت خارجه، از نخست‌وزیر افغانستان، که شب را در تهران به‌سر برد، استقبال کردند.[6]
 

چهل دانشجوی مدرسه عالی دختران در آمریکا مشغول تحصیل شدند

دانشجویان اعزامی مدرسه عالی دختران ایران، که برای ادامه تحصیل هفته گذشته به آمریکا اعزام شده بودند، از دیروز در دانشگاه ورمونت آمریکا مشغول ادامه تحصیل شدند. این دانشجویان، که تعدادشان چهل نفر است، طبق برنامه تنظیمی سه ماه مشغول ادامه تحصیل در این دانشگاه خواهند بود و ضمن فرا گرفتن تعلیمات تئوری و شرکت در آزمایشگاه مربوطه از مؤسسات فرهنگی و دانشگاه‌هاى بزرگ نيويورك دیدن خواهند کرد.
به موجب برنامه‌ای که از طرف مدرسه عالی دختران ایران تنظیم شده است همه‌ساله تعدادی از دانشجویان مدرسه عالی دختران که واجد شرایط تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا باشند برای ادامه تحصیل به آمریکا اعزام می‌شوند.[7]
 

«دلیلی برای کمبود گوشت و افزایش قیمت آن وجود ندارد»!

يك مقام مسئول سازمان دامپروری اعلام داشت: هیچ دلیلی برای کمبود گوشت و افزایش قیمت آن وجود ندارد.
این مقام افزود: در سال گذشته وضع دام‌های کشور در تمام نقاط مملکت به‌جز کرمان و فارس به علت خوبی علوفه و تغذیه مناسب بسیار خوب بود و هیچ گونه تلفات غیر عادی وجود نداشت.  
در فارس و کرمان که یکی دو نوع بیماری دامی شیوع پیدا کرد و تا حدودی کمبود علوفه وجود داشت، وزارت کشاورزی در سال گذشته مبلغ ۱۸۰ میلیون ریال وام جهت تهیه علوفه به دامداران داد و دومیلیون و پانصدهزار رأس دام فارس، علیه بیماری واکسینه شد.
این مقام افزود: با پرداخت وام‌های لازم از طرف سازمان شرکت‌های تعاونی روستایی و بانك اعتبارات کشاورزی به دامداران و بهبود وضع مراتع کشور به‌خصوص در مغان و سایر مناطق به‌هیچ‌وجه دلیلی ندارد که دام کم شده باشد؛ به این ترتیب هر گونه ادعایی برای کمبود گوشت فقط به منظور استفاده‌جویی عنوان می‌شود و بدیهی است که دولت اقدامات لازم را به عمل خواهد آورد.[8]
 

قانون آزادی زندانیان به دولت ابلاغ شد

روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت ۹ صبح امروز جلسه علنی مجلس شورای ملی به ریاست آقای مهندس ریاضی تشکیل گردید و مجلس بلافاصله وارد دستور شد و لایحه تشکیل هیئت امنای دانشگاه تهران مطرح شد.
در کلیات این لایحه آقای دکتر رهنوردی ضمن تذکراتی گفت: دانشگاه تهران سعی می‌کند که روش تحصیلی خود را با روش علمی امروز جهان تطبیق دهد و در حدود ۳۵۰۰ دانشجو هم از بورس و وام تحصیلی استفاده می‌کنند.
آقای دکتر شفیع امین سپس درباره روابط دانشجو با استاد و مسئولان دانشگاه تذکراتی داد و در پایان توجه دولت را به کمی حقوق عده‌ای از استادان دانشگاه‌ها و لزوم ترمیم حقوق آنان جلب نمود. این لایحه به تصویب رسید و به دولت ابلاغ شد.
 

آزادی زندانیان

در این هنگام لایحه اصلاح مواد ۹۳ تا ۹۶ و اصلاح بند ۹ از ماده ۹۸ قانون مجازات عمومی مطرح و تصویب و به دولت ابلاغ شد.
بعد گزارش یک فوریتی آزادی عده‌ای از زندانیان به مناسبت جشن تاج‌گذاری مطرح شد، آقای دکتر الموتی، ضمن سپاسگزاری از دولت، توجه مقامات مسئول را به وضع زندانیان جلب کرد. این لایحه نیز به تصویب رسید و به دولت ابلاغ شد.
سپس گزارش یک فوریتی اصلاح ماده ۳۹ قانون اصول تشکیلات عدلیه مطرح و پس از تصویب به دولت ابلاغ گردید.
در پایان جلسه امروز گزارش شور دوم تعرفه حق‌الثبت شرکت‌ها و مؤسسات مطرح و تصویب و به دولت ابلاغ شد و همچنین شور اول لایحه اساسنامه بانک ملی ایران انجام شد و با پیشنهادهای رسیده به کمیسیون‌های مربوط ارجاع گردید.[9]
 

دیشب و امروز شرق تهران بدون برق بود

روزنامه «اطلاعات» نوشت: دیشب برق شرق تهران خاموش شد و تا سحرگاه امروز مأموران نتوانستند به این منطقه تهران برق و روشنایی بدهند.
قطع جریان برق تا ظهر امروز نیز ادامه داشت و مقامات مسئول برق اعلام داشتند که به علت قطع كابل فشار قوی، منطقه وسیعی از شرق تهران در خاموش فرو رفته است.
مأموران برق تهران در تمام مدت دیشب و امروز مشغول ترمیم خرابی کابل بودند و اعلام شد که پس از ترمیم کابل جریان برق دوباره برقرار خواهد شد.
قطع جریان برق در تابستان و با وجود گرمای شدید هوا موجب ناراحتی مردم تهران می‌شود و مأموران برق باید ترتیبی بدهند تا خاموشی‌ها تکرار نشود و برق منظم در اختیار مردم شهر گذاشته شود.[10]
 

قانون «حمایت خانواده» پس از تصویب آیین‌نامه اجرایی قابل اجرا خواهد بود

روزنامه‌های امروز کشور نوشتند: شاهنشاه آریامهر قانون حمایت خانواده را توشیح فرمودند و این قانون برای انجام سایر تشریفات قانونی و اجرا به نخست‌وزیری ارسال شده است.
قانون حمایت خانواده شامل ۲۳ ماده و يك تبصره است. ماده ۲۲ این قانون صراحت دارد که آیین‌نامه اجرایی این قانون را وزارت دادگستری ظرف سه ماه از تاریخ تصویب آن تنظیم و پس از تصویب هیئت وزیران به مورد اجرا خواهد گذاشت.
معمولا مراحلى كه يك قانون برای لازم‌الاجرا شدن طی می‌کند، تصویب در مجلسین، توشیح ملوکانه، انتشار در روزنامه رسمی کشور شاهنشاهی و گذشتن مدت معین از تاریخ انتشار است.  
 

بخشنامه سرپرست ثبت

آقای سلحشور، معاون وزارت دادگستری و سرپرست ثبت کل، در بخشنامه‌ای خطاب به ادارات و دوایر و شعب ثبت اسناد تأکید کرد چون بلافاصله پس از انجام تشریفات قانونی، قانون حمایت خانواده باید اجرا گردد، مقتضی است فورا به دفاتر ازدواج و طلاق تابعه ابلاغ و دقیقا در اجرای مقررات این قانون مراقبت نموده و در صورت برخورد به تخلفی مراتب را ضمن تنظیم صورت مجلس، که به امضای سر دفتر متخلف رسیده باشد، فورا به اداره امور اسناد ثبت کل گزارش نمایید.
سرپرست ثبت کل در بخشنامه خود عین مواد ١١ و ١٤ و ١٧ و ١٩ قانون حمایت خانواده مصوب مجلسین و ماده ۱۵ آیین‌نامه اجرایی آن را به ادارات و دوایر و شعب ثبت كل ابلاغ کرده تا به دفاتر ازدواج و طلاق ابلاغ نمایند.
سرپرست کل ثبت برای اینکه سوءاستفاده‌هایی نشود دستور داده است که سردفتران به مجرد لازم‌الاجرا شدن قانون، آخرین شماره ثبت ازدواج و طلاق خود را به ثبت کل گزارش دهند و از آن پس از ثبت واقعه طلاق بدون گواهی عدم سازش و همچنین از ثبت ازدواج مردانی که دارای همسر هستند بدون اجازه دادگاه خودداری نمایند.
 

تا پایان هفته

این قانون تا پایان این هفته در روزنامه رسمی کشور شاهنشاهی انتشار خواهد یافت و بعدا ثبت اسناد دفترچه‌های عقدنامه را بر اساس مواد آن تغییر خواهد داد.
به موجب این قانون بدون حكم دادگاه طلاق و همچنین عقد مردی که دارای همسر است ثبت نمی‌شود.[11]
 

جنازه سرهنگی در خانه‌اش پیدا شد

دیروز جنازه سرهنگ ستاد بابازاده، عضو دادگاه تجدید نظر ارتش یکم، در خانه‌اش پیدا شد و پزشک قانونی نظر داد که وی بر اثر سکته قلبی درگذشته است.
خانواده سرهنگ بابازاده برای استفاده از تعطیلات تابستانی به تهران رفته بودند و به همین جهت تا چهار روز کسی از مرگ سرهنگ اطلاعی نداشت و به گمان اینکه وی ناپدید شده است، در جست‌وجوی او برآمده بودند.[12]
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 11 تیر 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . روزنامه ایران نوین، 11 تیر 1346، صص 1 و 5. انتخابات سال 1346 نـسبت بـه انتخابات دوره‌های گذشته تفاوت‌هایی داشـت کـه درخور‌ توجه‌ است. در‌ ایـن دوره از انـتخابات مجلس شورای ملی، تـعداد نـمایندگان با افزوده شدن نوزده نماینده‌ دیگر به 219‌ نفر رسید و در کنار آن، انتخابات مجلس سنا و مؤسسان نـیز بـرگزار‌ شد‌؛ بدین‌ترتیب سه انتخابات در یک روز انجام شد و پس از آن هم بالافاصله مجلسین سنا و شورای ملی افتتاح شدند.
دولت حـزبی هویدا متولی برگزاری انتخابات بود و بالطبع عواملی داشت که می‌توانست‌ در‌ انتخابات تأثیرگذار باشد که مهم‌ترین آن همان سیاست شاه در تشکیل حزب اقلیت و اکثریت‌ بود. حزب اکثریت از حمایت محمدرضا پهلوی برخوردار بود بـه‌ویژه آنکه فعالیت‌های این حزب، در موسم‌ برگزاری‌ انتخابات‌ بیشتر و بیشتر می‌شد و شاه آشکارا حامی آنان بود و اعضای حزب نیز خود به آن معترف بودند: «...آخر جلسه‌ [فراکسیون پارلمانی‌] آقای محسن خواجه‌نوری راجع بـه سـیاست‌ آینده حزب در انتخابات‌ دوره‌ بیست‌ودوم مجلس شورای ملی مفصل با نمایندگان صحبت کرد و گفت آنها که باید درباره سیاست خود تصمیم بگیرند و دستور بـدهند، دسـتور داده و تصمیم گرفته‌اند (مقصود خواجه‌نـوری شـاهنشاه آریامهر‌ بود‌ ولی‌ اسم معظم له را به‌ زبان‌ نیاورد‌) که حزب ایران نوین و نمایندگان‌ این دوره در فصل تابستان باید به محل حوزه انتخابیه خود رفته و زمـینه انـتخابات خود را‌ برای‌ دوره‌ آیـنده‌ فـراهم نمایند...». رک: سند‌ ساواک، 279-300/ الف-21/ 3/ 45.
در گزارش دیگر خواجه‌نوری، رئیس فراکسیون پارلمانی حزب‌ ایران نوین در مجلس شورای ملی، به این مطلب تصریح می‌کند که «در‌ شرفیابی‌ اخیر‌ کمیسیون‌ سیاسی حزب ایران نوین، شاهنشاه آریـامهر بـه اعضای کمیسیون‌ فرمودند: شماها (منظور حزب ایران نوین) باید طوری عمل کنید که اگر یک روز من هم در مملکت‌ نباشم‌، بتوانید‌ آن را اداره کنید و تکلیف‌ مملکت روشن باشد و وقفه‌ای در کار‌ آن‌ حاصل نـشود و در ولایـات نیز افـراد حزب فعالیت‌هایی انجام‌ دهند...». رک: همان،283-300/ الف-22/ 3/ 45.
در پی این حمایت‌ها و با‌ نزدیک‌تر‌ شدن‌ زمان انتخابات، حمایت‌های شاه نیز شکل خاصی بـه‌ خود گرفت. او طی‌ یک‌ سخنرانی‌ در 15 دی 1345 گفته بود: «...فعالیت انفرادی نمایندگان‌ مـجلس نـتیجه‌ای نـداده و باید به‌ صورت‌ دسته‌جمعی‌ و حزبی انجام شود...». رک: اصغر‌ صارمی شهاب، احزاب‌ دولتی و نقش آنها در تاریخ معاصر ایران‌، تهران، مرکز اسناد انقلاب‌ اسلامی‌، 1378، ص 96.
منظور محمدرضا پهلوی از این سخن این بود که نمایندگان حداقل‌ بـرای حـفظ موقعیت خود، به یکی از احزاب اقلیت یا اکثریت بپیوندند. چند ماه‌ پس‌ از‌ ایـن سـخنرانی روزنـامه «ندای ایران نوین» در یک گزارش خبری‌ اعلام کرد: «پانزده نفر‌ از‌ سناتورها عضویت حزب ایران را قبول کـردند. فراکسیون پارلمانی حزب ایران‌ نوین در‌ سنا‌ با‌ عضویت این پانزده نفر رسما اعلام و تـأیید گردیده است. سناتور مـطیع‌الدوله حـجازی لیدری‌ فراکسیون‌ حزب‌ را در سنا به عهده خواهد داشت». رک: روزنامه نـدای ایـران نوین، ش‌ 644‌ (19/ 2/ 1346)، ص 1.
البته این تعداد تا‌ زمان‌ برگزاری‌ انتخابات‌ بیشتر نیز شد. با این موضع‌گیری محمدرضا پهلوی، که حاکی از رضایت او‌ از‌ حزب‌ حاکم در عرصه سـیاست بود، و در پی آن عکس‌العمل نمایندگان مجلسین‌، رهبران‌ و کارگردانان حزب نیز خود را آماده برگزاری انتخابات کردند و با بررسی وضعیت سیاسی حزب به مذاکرات‌ داخلی‌‌ پرداختند. قبل از آن هم، حضور امیرعباس هویدا در جلسات حـزبی‌ کـه‌ تا آن روز به علت‌ اختلاف با‌ خسروانی‌ کم‌رنگ‌ شده بود، روزبه‌روز رو به بهبود رفت‌ تا‌ جایی که ظرف 45 روز (1 آذر تا نیمه اول دی 1345‌) کارگردانان‌ حزب با امیرعباس هویدا‌ هفت‌ مرتبه در‌باره‌ مـسائل‌ حزبی ملاقات کردند و در نهایت به‌ یک‌ توافق کلی رسیدند که حزب در انتخابات آینده‌ باید پیروز شود؛ چون‌ طبق‌ عقیده هویدا «... این چهار سال اخیر‌ که ما و حزب ما‌ روی کـار بوده کافی‌ برای سازندگی‌ نبوده‌. بایستی حزب در انتخابات آینده نیز پیروز بشود که دولت حزبی دنباله برنامه‌ها‌ را‌ انجام دهد...». رک: سند‌ ساواک‌، 28062/ هـ 4-11/ 11/ 45.
پس از‌ اینکه‌ کارگردانان‌ حزب به یک‌ اتفاق‌ نظر درونی رسیدند نوبت‌ بـه‌ زدوبـندهای حـزبی‌ رسید تا سهم هر یک از ایـن احـزاب در انـتخابات مشخص شود‌. ساواک‌ در فروردین 1346 خبری را گزارش‌ می‌دهد‌ که حاکی‌ از‌ همین‌ زدوبندهاست: «برابر اطلاع‌ رهبران حزب ایران نوین‌ منافع شخصی و مـوقعیت خـود را بـر مصالح عالیه مملکت ترجیح داده‌ و نیز‌ به مـنظور تـوفیق و موفقیت در انتخابات‌ آینده‌ مجلس‌ شورای‌ ملی،‌ گردانندگان دو حزب‌ ایران‌ نوین و مردم با یکدیگر نزدیک و در مورد کاندیداها به کار زدوبـند پرداخـته‌اند...». رک: همان، 5014/ 321-12/ 1/ 46.
البـته این‌ زدوبندها‌ و سهمیه‌بندی‌ها قبلا باید به اطلاع‌ شاه‌ مـی‌رسید‌. طبق‌ این‌ توافق‌ها‌ در این دوره از انتخابات مجلس شورای ملی قرار بر این شده بود که سی نماینده از حزب مـردم و بـقیه از حـزب ایران نوین انتخاب شوند. رک: محمد اختریان، نقش امیرعباس هویدا در تحولات سیاسی ـ اجتماعی ایـران، ص 86.
البته تعداد بیشتر همین‌ نامزدها بایستی ابـتدا بـه تأیید حزب اکثریت (ایران نوین) می‌رسید و پس از آن از طرف حزب‌ اقلیت (مردم) معرفی می‌شدند. رک: اصغر ‌صارمی شهاب، احزاب‌ دولتی و نقش آنها در تاریخ معاصر ایران‌، همان، ص 97.
براساس آنچه ذکر شد مشخص می‌شود ادعای روزنامه حزب مبنی بر رسالت «ایران نوین» برای برگزاری انتخاباتی آزاد و دموکراتیک تا چه اندازه مضحک می‌نماید.
[2] . اطلاعات، 11 تیر 1346، ص .20 
[3] . همان‌جا. 
[4] . همان‌جا. 
[5] . همان‌جا. 
[6] . همان‌جا. 
[7] . همان‌جا. 
[8] . همان، صص 17 و 20.
[9] . همان، ص 17. 
[10] . همان‌جا. 
[11] . همان، صص 1 و 17.  
[12] . همان، ص 17. 
https://iichs.ir/vdcg3t9x.ak9nz4prra.html
iichs.ir/vdcg3t9x.ak9nz4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما