پرونده قتل برای فرزند سناتور!/ گزارش ساواک درباره تلاش روحانیون نجف‌آبادی برای رهایی منتظری از زندان!/ تلگرام تبریک شاه به جانسون!/ ملاقات سفیر ایران با ملک فیصل/ سفیر جدید سوئد در ایران/ کارآموزی در آمریکا!/ بازدید از تأسیسات برق اصفهان/ سمینار بانکداری عمران منطقه‌‎ای آغاز به کار کرد/ قرارداد وزارت کشاورزی با یک دانشگاه آلمانی!/ شوروی مازاد گندم ایران را می‌خرد/ لایحه اجرای تعلیمات نظامی در دانشگاه‌ها تقدیم مجلس شد/ سردفتران از قانون مالیات سر در نمی‌آورند!/ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت خانواده تصویب شد
۱۳ تیر ۱۳۴۶

 

پرونده قتل برای فرزند سناتور!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 13 تیر 1346 «چندی قبل در اثر ارتکاب قتل پرونده‌ای به کلاسه 417 /44 برای فرهاد مسعودی، فرزند سناتور عباس مسعودی، در دادسرای شمیران تشکیل گردیده و برای جلوگیری از اعمال نفوذ پدر نام‌برده طبق تقاضای دادگستری پرونده در اختیار مقامات قضائی مرکز قرار گرفته است».
این سند می‌افزاید: طبق دستور اداره کل سوم خواهشمند است دستور فرمایید به طور کاملا غیرمحسوس از محتویات پرونده مزبور عکس و یا رونوشتی تهیه و ارسال دارند که به اداره کل سوم فرستاده شود.[1]
 

گزارش ساواک درباره تلاش روحانیون نجف‌آبادی برای رهایی منتظری از زندان!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 13 تیر 1346 «ساعت 9 مورخ 10 /4 نه نفر از طلاب نجف‌آباد، که در رأس آنان حاج محمود مدرس و شیخ عباس ایزدى قرار داشته‌اند، به اصفهان آمده و در مسجد صدر با آقایان سیدعلى بهبهانى و حاج آقا حسین خادمى و سیدمحمدرضا خراسانى[2] تماس گرفته و گفته‌اند: شیخ حسینعلى منتظرى دو روز است که در زندان قزل قلعه اعتصاب غذا کرده و جانش در خطر است. مردم نجف‌آباد از این موضوع نگران‌اند و از روحانیون خواسته‌اند تا براى رهایى شیخ حسینعلى اقدامى به عمل آورند. سیدعلى بهبهانى و حاج حسین خادمى و سیدمحمدرضا خراسانى گفته‌اند هر کارى که مناسب است ما حاضریم انجام دهیم. با سایر روحانیون هم مذاکره کنید تا تصمیم بگیریم».
در «نظریه منبع‌» این سند آمده است: در این جلسه تصمیمى در مورد اینکه روحانیون چه اقدامى به عمل آورند گرفته نشد.
در «نظریه رهبر عملیات» این گزارش نیز می‌خوانیم: احتمال دارد روحانیون نجف‌آباد با کمک افراطیون مذهبى به تحریک بازاریان و کسبه نجف‌آباد پرداخته و سروصدایى راه بیندازند.
در «نظریه رئیس امنیت داخلى» این سند نیز آمده است: طبق اطلاع عده‌اى از روحانیون قصد دارند از آقاى بهبهانى تقاضا کنند که براى استخلاص شیخ حسینعلى منتظرى اقدام کند و چنانچه مورد قبول دولت واقع نگردید روزه بگیرند و یا (اعتصاب غذا) نمایند.
«نظریه رئیس ساواک‌» نیز تصریح دارد: با تماس با شهربانى پیش‌بینى لازم به عمل آمده است؛ ضمنا تذکر لازم به حاج محمود مدرس و شیخ عباس ایزدى داده خواهد شد.[3]
 

تلگرام تبریک شاه به جانسون!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز از طرف شاهنشاه آریامهر به مناسبت سالروز اعلام استقلال آمریکا تلگرامی به شرح زیر به عنوان پرزیدنت جانسون مخابره شد:
حضرت لیندون ـ بی ـ جانسون، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا ـ واشنگتن
به مناسبت سالروز اعلام استقلال ایالات متحده آمریکا با کمال خوش‌وقتی صمیمانه‌ترین تبریکات همراه با بهترین آرزوهای قلبی خود را برای سلامت و خوشبختی آن حضرت و همچنین برای دوام سعادت مردم نجیب آمریکا ابراز می‌دارم.
محمدرضا پهلوی.[4]
 

ملاقات سفیر ایران با ملک فیصل

رادیو ریاض خبر داد که آقای دکتر مشایخ فریدنی، سفیر ایران در عربستان سعودی، با اعلیحضرت ملک فیصل، پادشاه آن کشور، ملاقات کرد.[5]
 

سفیر جدید سوئد در ایران

آقای نیلس اریک البلاد، سفیر جدید سوئد در ایران، شب گذشته به اتفاق همسر خویش وارد تهران شد و در فرودگاه مورد استقبال آقای دکتر محسن صدری، رئیس تشریفات وزارت خارجه، قرار گرفت.
رئیس جدید هیئت سیاسی سوئد در ایران ۶۵ سال دارد و قبلا همین سمت را در کانادا و ایرلند داشته است.[6]
 

کارآموزی در آمریکا!

روزنامه «ایران نوین» نوشت: به پیشنهاد دولت ایالات متحده آمریکا، تعدادی بورس کارآموزی در اختیار دولت ایران قرار داده شده است که عده‌ای داوطلب ایرانی به منظور استفاده از آنها تعیین گردیدند.
این عده روز 20 تیرماه جاری رهسپار آمریکا خواهند شد و برای مدت یک یا دو سال در نقاطی که قبلا در ایالات متحده برای آنان در نظر گرفته شده است، مشغول کارآموزی خواهند شد.[7]
 

بازدید از تأسیسات برق اصفهان

صبح امروز آقای مهندس منصور روحانی، وزیر آب و برق، به اتفاق آقایان واکر سیسلر، کارشناس برنامه‌ریزی برق، و مهندس صالحی، معاون وزارت آب و برق، برای بازدید از واحد جدید برق اصفهان و همچنین بازدید از تأسیسات برق آن شهرستان به اصفهان عزیمت کرد.
وزیر آب و برق قرار است عصر امروز به تهران باز گردد.[8]
 

سمینار بانکداری عمران منطقه‌‎ای آغاز به کار کرد

صبح امروز سمینار بانکدارى ممالک عضو عمران منطقه‌ای با شرکت چند تن از مقامات اقتصادی و بانکی سه کشور در بانک مرکزی ایران گشایش یافت.
در این سمینار پیرامون همکاری بانک‌های سه کشور و نقش بانک‌های بازرگانی و خصوصی در توسعه صنعت و کشاورزی و بازرگانی مذاکره می‌شود.
ریاست هیئت نمایندگی ایران در این سمینار با آقای دکتر جمال حداد، رئیس جلب سرمایه‌های خارجی ایران، می‌باشد.
سرپرستی هیئت نمایندگی پاکستان و ترکیه به عهده آقایان «کریم» و «کرت» می‌باشد. این سمینار پس از سه روز مذاکره به کار خود خاتمه می‌دهد.[9]
 

قرارداد وزارت کشاورزی با یک دانشگاه آلمانی!

روزنامه «ایران نوین» نوشت: موافقت‌نامه‌ای بین نمایندگان وزارت کشاورزی و دانشگاه برانسویک آلمان فدرال به امضا رسید.
به موجب این قرارداد کارشناسان دانشگاه نام‌برده با همکاری وزارت کشاورزی ایران درباره آبیاری بارانی و اثرات آن بر روی خاک‌های شور و حرکت نمک در زمین مطالعه خواهند کرد.[10]
 

شوروی مازاد گندم ایران را می‌خرد

روزنامه «اطلاعات» نوشت: مذاکرات نمایندگان ایران و عراق برای فروش در حدود پنجاه‌هزار تُن گندم به آن کشور به مراحل نهایی رسیده و هیئت نمایندگی عراق نمونه گندم‌ها و قیمت‌ها را برای اتخاذ تصمیم قطعی به بغداد ارسال داشته است.
گندم‌هایی که به عراق صادر می‌شود از نوع بهترین گندم‌های داخلی و حتی خارجی می‌باشد.
این گندم از گندم نواحی اندیمشک و کرمانشاه تأمین خواهد گردید.
 

مذاکره با شوروی

خبرنگار ما گزارش می‌دهد که هم‌اکنون مذاکرات دیگری در زمینه فروش گندم با دولت شوروی در جریان است که مطابق آن مازاد گندم ایران با نرخ بین‌المللی به آن کشور فروخته خواهد شد.
باید توجه داشت که شوروی در سال گذشته شصت‌میلیون تُن گندم تولید داشت و مصرف آن به ٧٤ میلیون تُن بالغ می‌گردید. شوروی درحالی‌که واردکننده گندم است، خود از صادرکنندگان گندم به برخی از کشورها نیز می‌باشد.
به این ترتیب شوروی امسال نیز به چندین میلیون تُن گندم نیاز دارد و چون پس از جنگ اسرائیل و اعراب و بسته شدن کانال سوئز، نرخ باربری کشتی‌رانی در جهان افزایش قابل توجهی پیدا کرده، خرید گندم از کشورهای همجوار و نزدیک بیشتر از خرید گندم از کشورهای دور به صرفه نزدیک است.[11]
 

لایحه اجرای تعلیمات نظامی در دانشگاه‌ها تقدیم مجلس شد

روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت ۹ صبح امروز جلسه علنی مجلس شورای ملی به ریاست آقای مهندس عبدالله ریاضی تشکیل گردید.
در ابتدا رسمیت جلسه اعلام گردید و سپس مجلس وارد دستور شد و تیمسار سپهبد کاتوزیان، معاون پارلمانی وزارت جنگ، ضمن تقدیم لایحه مربوط به اجرای آموزش مقدماتی نظامی در کلیه دانشکده‌ها و مؤسسات فرهنگی کشور، که ارزش تحصیلات فارغ‌التحصیلان آنها لیسانس و یا بالاتر است، تقاضای فوریت آن را نمود. فوریت این لایحه تصویب و برای رسیدگی به کمیسیون ارجاع شد. آنگاه شور اول لایحه حق‌التدریس معلمان مدارس ایرانی در عراق مطرح شد و عده‌ای از نمایندگان تقاضای فوریت این لایحه را کردند که به تصویب رسید و چون در ماده واحده نظری نبود، لایحه تصویب و به مجلس سنا ارجاع شد.[12]
 

در جلسه دیروز سمینار مالیاتی گفته شد: سردفتران از قانون مالیات سر در نمی‌آورند!

در جلسه دیروز سمینار مالیاتی وکلای دادگستری آقای علی‌اصغر فراسیون، رئیس هیئت تحریریه مجله «کانون سردفتران»، در زمینه دفاتر اسناد رسمی و معاملات و اسناد مشمول مالیات صحبت کرد و گفت: قانون مالیات واقعا پیچیده و سنگین است؛ حتی سردفتران هم از آن سر در نمی‌آورند. امید ما این است که این سمینار ما را راهنمایی و ارشاد کند.
وی در مورد نقش سردفتران اظهار داشت: سردفتر یعنی کسی که از دولت فقط یک ابلاغ بدون مواجب دارد، ولی تمام اوامر ادارات دولتی را باید اجرا کند. در این کار نصیب سردفتر مسئولیت بدون اختیار است.[13]
 

آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت خانواده تصویب شد

جراید امروز کشور نوشتند: قانون حمایت خانواده، که در ۲۳ ماده و یک تبصره در مجلسین تصویب شده و به توشیح ملوکانه رسیده، امروز در روزنامه رسمی کشور شاهنشاهی انتشار یافت و از روز 24 تیرماه در مرکز به مورد اجرا گذارده خواهد شد.
آخرین مرحله قانون انتشار آن در روزنامه رسمی کشور شاهنشاهی بود که در مرکز ده روز پس از انتشار و در شهرستان‌ها به تناسب دوری از مرکز لازم‌الاجرا خواهد شد. وزارت دادگستری آیین‌نامه اجرایی این قانون را در پانزده ماده تنظیم کرد.[14]
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 13 تیر 1346

 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . مسعودی‌ها به روایت اسناد ساواک، ص 358.
[2] . آیت‌اللّه‌ سیدمحمدرضا خراسانى در سال 1273 در خانواده‌اى روحانى، در اصفهان به دنیا آمد. وى پس از فراگیرى علوم مقدماتى، در درس استادان بزرگى نظیر سیدابوالقاسم دهکردى، میرزا احمد مدرّس، شیخ محمدرضا نجفى، میرمحمدصادق خاتون‌آبادى، سیدمحمدباقر درچه‌اى و ملاّ عبدالکریم گزى حاضر و بهره‌ها برد و به مقام عالى اجتهاد رسید.
آیت‌اللّه‌ خراسانى در مدرسه صدر بازار و مدرسه چهارباغ درس خارج و فقه را تدریس مى‌نمود و در سامان‌دهى حوزه اصفهان، که با سیاست‌هاى ضد اسلامى رضاخان، به آن ضربات زیادى وارد آمده بود، سهم به‌سزایى داشت. وى در سال 1355ش درگذشت و در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.
رک: مصلح‌الدّین مهدوى، تاریخ علمى و اجتماعى اصفهان، ج 2، صص 315، 316 و 317.
[3] . آیت‌الله حاج آقاحسین خادمی به روایت اسناد ساواک، ص 168.
[4] . اطلاعات، 13 تیر 1346، ص 16.
[5] . همان‌جا.
[6] . همان‌جا.
[7] . ایران نوین، 13 تیر 1346، ص 6.
[8] . اطلاعات، 13 تیر 1346، ص .16
[9] . همان‌جا.
[10] . ایران نوین، 13 تیر 1346، ص 6.
[11] . اطلاعات، 13 تیر 1346، ص 16.
[12] . همان، صص 13 و 16. 
[13] . همان، ص 16.
[14] . همان، ص 13.
https://iichs.ir/vdcjhxe8.uqeiyzsffu.html
iichs.ir/vdcjhxe8.uqeiyzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما