گزارش ساواک درباره دستگیری فرزند آیت‌الله خمینی!/ دستور کسر مالیات مقاطعه‌کاران صادر شد/ قرارداد الحاقی نفت به تصویب نهایی رسید/ فعالیت ایران برای صدور کالای صنعتی به بازار مشترک/ سابقه بازار مشترک/ صد قیافه تازه در میان نامزدهای انتخابات حزب ایران نوین/ حزب پان‌ایرانیست/ حزب مردم/ نامزدهای سنا
۱۹ تیر ۱۳۴۶

 

گزارش ساواک درباره دستگیری فرزند آیت‌الله خمینی!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 19 تیر 1346 درباره سیداحمد خمینی «احترما به طوری که استحضار دارند نام‌برده بالا در تاریخ 8 /4 /1346 همراه با عده‌ای سوقی [بازاری] به وسیله مأمورین عراق تحویل ساواک قصر شیرین گردیده و در اجرای اوامر تیمسار ریاست ساواک به مرکز اعزام و با صدور قرار از طرف بازپرس نظامی بازداشت شده است. مشارالیه در تحقیقات معموله اظهار داشته دو مرتبه به نحو غیرمجاز به عراق مسافرت کرده و علت مسافرت‌های خود را دیدار پدرش (آیت‌الله خمینی) و زیارت عتبات بیان نموده است. در بازرسی معموله مدارکی از او به‌دست نیامده و برابر اعلام نمایندگی ساواک در عراق یادشده در حدود هشت ماه قبل به طور غیرمجاز از مرز خرمشهر به عراق مسافرت در مدت اقامت در نجف اشرف فعالیتی از او مشاهده نشده و با افراد مشکوک مقیم عراق هم تماس نداشته و از طرفی دارای مشاعر سالمی نیز نمی‌باشد».[1]
در ادامه این سند آمده است: توضیح اینکه چون نمایندگی مزبور در اعلام سوابق وی تأخیر نموده بود علت تأخیر استعلام و پاسخ واصله حاکی است به عوامل مربوطه دستور تحقیق درباره یادشده فوق داده شده و پس از حصول نتیجه مراتب را به شرح فوق منعکس نموده است.
در «نظریه» این سند آمده است: با توجه به اینکه از شخص مزبور سوابق مضره‌ای موجود نمی‌باشد در صورت تصویب نسبت به تبدیل قرار تأمین و آزادی وی اقدام گردد موکول به رأی عالی است. ضمنا آیت‌الله حکیم ضمن ارسال نامه‌ای برای آیت‌الله عبدالله تهرانی (چهلستونی)[2] خواستار آزادی فرزند آیت‌الله خمینی شده است.
در ذیل این سند از سوی نصیری تصریح شده است: خبر برای روزنامه‌ها تهیه شود که سیداحمد فرزند [آیت‌الله] خمینی، که در نجف ساکن است، به وسیله مأمورین عراقی ... به مأمورین مرزی ایران تحویل شده طبق تحقیقاتی که انجام شده نام‌برده دو مرتبه بدون در دست داشتن گذرنامه به طور قاچاق تاکنون از مرز ایران عبور کرده و در نتیجه به وسیله مأمورین عراقی به اتفاق... نفر که به طور قاچاق عبور کرده بودند تحویل شده‌اند.
همچنین در ذیل سند تأکید شده است: در مورد ترخیص سیداحمد مجددا مراتب به عرض رسید موافقت فرمودند از آزادی وی بهره‌برداری کامل از کسانی که توصیه برای آزادی او را نموده‌اند بنمایید.[3]
 

دستور کسر مالیات مقاطعه‌کاران صادر شد

امروز سرپرست سازمان‌های مالیاتی طی بخشنامه‌ای به بانک‌ها و شرکت‌های دولتی و دارایی‌های تهران و شهرستان‌ها در مورد مالیات مقاطعه‌کاران اعلام کرد: کارفرمایان موظف‌اند فقط ۵ درصد مبلغ پیمان‌های مربوط به کارهای ساختمانی، تأسیسات فنی پیمانکاری، حمل و نقل یا تهیه طرح ساختمان‌ها و تأسیسات و نقشه‌کشی و محاسبات فنی از هر قبیل را کسر و به عنوان على‌الحساب مالیاتی به وزارت دارایی ارسال دارند.
در مواردی که در فوق ذکر نشده کارفرما حق کسر مالیات را ندارد.
مقاطعه‌کار بعدا بر اساس ترازنامه پایان سال مالیات متعلقه را پرداخت خواهد کرد؛ همچنین کارفرما حق ندارد 3 درصد مالیات شهرداری و سه در هزار حق اتاق بازرگانی و شورای عالی اصناف راهم کسر کند، اما از شرکت‌های سهامی و شرکت‌های مختلف سهام ایرانی باید کماکان ۱۵ درصد به ماخذ مالیات متعلقه برای شهرداری و 5/ 1 درصد برای اتاق بازرگانی طبق قانون قدیم مالیات بر درآمد کسر و به دارایی تسلیم کنند.[4]
 

در جلسه امروز سنا؛ قرارداد الحاقی نفت به تصویب نهایی رسید

ساعت 10:10 صبح امروز جلسه علنى فوق‌العاده مجلس سنا به ریاست آقای مهندس شریف‌امامی تشکیل گردید.
پس از رسمیت، مجلس بلافاصله وارد دستور شد و کلیات لایحه اجازه پرداخت هزینه‌های لازم نظامی و دانشگاهی از مازاد درآمد نفت مطرح گردید. تیمسار کاتوزیان، معاون وزارت جنگ، پیرامون این لایحه صحبت کرد و گفت مبلغی که از مازاد درآمد نفت برای هزینه‌های لازم نظامی و دانشگاهی معین شده بود بسیار محافظه‌کارانه بوده است این است که این لایحه تهیه و تقدیم شد. به این لایحه با ورقه رأی گرفته شد و به تصویب رسید و برای تصویب نهایی به مجلس شورا ارسال گردید.
 

قرارداد الحاقی

سپس کلیات لایحه اجازه مبادله قرارداد الحاقی دوم به قرارداد فروش نفت و گاز مصوب آبان‌ماه ١٣٣٤، که یک فوریت آن به تصویب مجلس سنا رسیده بود، مطرح شد.
آقای دکتر یگانه، وزیر مشاور، به تقاضای آقای دکتر صدیق توضیحاتی در مورد این لایحه داد و گفت: در این قرارداد جز استرداد قسمتی از اراضی کنسرسیوم هیچ گونه امتیازی داده نمی‌شود. این لایحه تصویب و به دولت ابلاغ شد.
سپس لایحه تعهد محسوب شدن سفارشات وزارت جنگ به سازمان صنایع نظامی، که یک فوریت آن قبلا به تصویب رسیده بود، مطرح شد. آقای دکتر صدیق توضیحاتی خواست و پس از توضیح معاون وزارت جنگ لایحه به تصویب رسید و به دولت ابلاغ شد.[5]
 

فعالیت ایران برای صدور کالای صنعتی به بازار مشترک

مذاکرات اقتصادی ایران و بازار مشترک اروپا از صبح امروز آغاز شد.
روزنامه «اطلاعات» نوشت: بعد از ظهر دیروز آقای هربست، رئیس هیئت، به اتفاق یکی از اعضای هیئت بازار مشترک با آقای دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، ملاقات کرد.
اعضای هیئت اول وقت امروز به آرامگاه اعلیحضرت فقید رفتند و تاج گل‌هایی نثار کردند.
 

کالای صنعتی

خبرنگار ما اضافه می‌کند که مذاکرات نمایندگان ایران و بازار مشترک صبح و عصر در وزارت اقتصاد دامه خواهد یافت و نتیجه آن در روز شنبه یا یکشنبه هفته آینده معلوم خواهد شد.
در این مذاکرات، هیئت نمایندگی ایران کوشش خواهد کرد در مورد تعرفه‌های بازار مشترک، تخفیف‌های جدیدی برای کالاهای صادراتی ایران به بازار مشترک به‌دست آورد؛ همچنین ایران برای صدور کالاهای صنعتی به این کشورها علاقه خود را در مذاکرات تهران ابراز خواهد داشت.
مقامات اقتصادی معتقدند که با پیشرفت صنایع در ایران امکان صدور برخی از کالاهای صنعتی به کشورهای عضو بازار مشترک وجود دارد.
از جمله این کالاها می‌توان به پارچه، مواد پتروشیمی، آلومینیوم اشاره کرد.
 

سابقه بازار مشترک

بازار مشترک اروپا با عضویت شش کشور فرانسه، آلمان، ایتالیا، لوکزامبورگ، بلژیک و هلند تشکیل شده است.
اتحادیه مزبور در سال ۱۹۵۹ در اروپا به‌وجود آمد و هدف نهایی آن لغو تعرفه‌های گمرکی بین کشورهای عضو تعیین گردید. قرارداد بازار مشترک از نیمه‌شب 1 ژانویه ۱۹۵۹ از طریق ۱۰ درصد تخفیف در تعرفه گمرکی شش کشور عضو و ۲۰ درصد افزایش در سهمیه وارداتی هر یک از شش کشور به مرحله اجرا گذاشته شد.
بازار مشترک اروپا از نظر صادرات و واردات ایران حائز اهمیت زیاد می‌باشد. برای اثبات این نظر کافی است به این دو رقم اشاره شود. رقم واردات ایران از کشورهای عضو بازار مشترک 26 میلیارد و 109 میلیون و 911 هزار و 180 ریال بوده و در مقابل این واردات، ایران به بازار مشترک مبلغ سه میلیارد و 176 میلیون و 887 هزار و 435 ریال صادرات داشته است.[6]
 

صد قیافه تازه در میان نامزدهای انتخابات حزب ایران نوین

روزنامه «اطلاعات» نوشت: امشب به دنبال پایان جلسه هیئت اجرائیه حزب ایران نوین سرانجام بعد از یک هفته انتظار، صورت اسامی نامزدهای انتخاباتی این حزب انتشار می‌یابد.
در جلسه عصر امروز هیئت اجرائیه حزب ایران نوین، صورت نامزدهای انتخاباتی حزب در حوزه‌های مختلف کشور مورد بررسی نهایی قرار خواهد گرفت و پس از قطعیت نتیجه اعلام خواهد شد.
به دنبال جلسه مزبور آقای خسروانی، دبیر کل حزب ایران نوین، امشب در یک جلسه مصاحبه مطبوعاتی درباره فعالیت‌های انتخاباتی حزب ایران نوین و برنامه و هدف آن مطالبی اعلام خواهد کرد.
 

حزب پان‌ایرانیست

حزب پان‌ایرانیست برای بیست حوزه انتخابیه در استان‌های خوزستان، آذربایجان غربی، کردستان، کرمان، گیلان و مازندران نامزدهای انتخاباتی معرفی خواهد کرد. بررسی نهایی روی نامزدهای انتخاباتی حزب پان‌ایرانیست انجام شده و ظرف فردا یا پس‌فردا صورت اسامی نامزدهای این حزب انتشار می‌یابد. نامزدهای انتخاباتی پان‌ایرانیست‌ها از اعضای فعال حزب انتخاب شده‌اند.
طبق اظهار سخنگوی حزب، آقای محسن پزشکپور، رهبر حزب پان‌ایرانیست، از حوزه انتخابیه خرمشهر و آقای دکتر صدر، قائم مقام رهبر حزب، از حوزه انتخابیه قم کاندیدا خواهند شد.
 

حزب مردم

کمیته انتخابات حزب مردم نظر نهایی خود را روی نامزدهای انتخاباتی اعلام کرده و فردا شب کمیته مرکزی حزب مردم برای بررسی نهایی صورت اسامی نامزدهای انتخاباتی این حزب جلسه خواهد داشت. خبرنگار ما گزارش می‌دهد روز چهارشنبه حداکثر روز پنجشنبه صورت اسامی نامزدهای انتخاباتی حزب مردم انتشار می‌یابد.
 

صد قیافه تازه

خبرنگار ما امروز کسب اطلاع کرده که در لیست نامزدهای انتخاباتی حزب ایران نوین، که امشب برای آخرین بار مورد بررسی هیئت اجرایی این حزب قرار می‌گیرد، قریب به صد قیافه جدید به چشم می‌خورد؛ یعنی از ۲۱۹ نفر کاندیداهای مجلس شورای ملی، صد نفر کسانی هستند که نماینده مجلس نبوده‌اند و ۱۱۹ نفر بقیه عضو فراکسیون پارلمانی این حزب در دوره بیست‌ویکم قانون‌گذاری هستند. در همین لیست تعداد کاندیدای زن برای مجلس شورای ملی خیلی کم و کمتر از آن چیزی است که تاکنون پیش‌بینی می‌شد.
 

نامزدهای سنا

خبرنگار ما در همین گزارش می‌افزاید که حزب ایران نوین جهت مجلس سنا احتمالا فقط ۲۸ کاندیدا معرفی می‌نماید و انتخاب دو نفر باقی‌مانده را آزاد می‌گذارد.[7]
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 19 تیر 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . ساواک با این گونه اظهارنظر درباره شخصیت حجت‌الاسلام سیداحمد خمینی نهایت استیصال و ضعف خود را در مقابل ایشان به نمایش گذاشته است. بررسی سایر اسناد که در آن ساواک وی را فردی زیرک، بااستعداد و باابتکار معرفی کرده بیانگر آن است که این اظهار نظر برخاسته از عصبانیت و کینه آنها نسبت به حجت‌الاسلام سیداحمد خمینی است.
[2] . میرزا عبداللّه سعید تهرانی معروف به آیت‌الله چهلستونی فرزند آیت‌الله حاج میرزا مسیح در سال 1305ق در تهران به دنیا آمد. تحصیلات خود را در تهران نزد میرزا محمد تنکابنی، حاج شیخ مسیح طالقانی، میرزا هاشم شفتی و دیگران شروع کرد و در سال 1330ق در بازگشت از مکه به نجف رفت و چند وقتی از محضر آیات نائینی، شریعت اصفهانی، آقاضیاءالدین عراقی و حاج سیداحمد کربلایی بهره برد و در سال 1333ق به تهران بازگشت و پس از فوت پدرش در سال 1334ق چند سالی امامت مسجد جامع تهران را عهده‌دار بود.
پس از بازگشت و در واقع تبعید آیات حائری و حاج ابوالقاسم کبیر به قم رفت و از محضر آنها استفاده برد و پس از فوت آیت‌الله حائری در سال 1315ش به تهران بازگشت تا اینکه در ذی‌حجه 1391ق مطابق 23 دی‌ماه 1350ش دارفانی را وداع گفت.
پیکرش را به شهر ری حمل کردند و به طور امانت به خاک سپردند تا در وقت مقتضی به نجف انتقال یابد.
برخی از آثار او حاشیه بر مکاسب ـ اصول فلسفه، رساله‌ای در مشتق، سنن‌النبی(ص) و هفت رساله در مبدأ و معاد و جمع کتاب و سنت و عقل و تفسیر است.
[3] . حجت‌الاسلام حاج سیداحمد خمینی به روایت اسناد ساواک، ص 56.
[4] . اطلاعات، 19 تیر 1346، ص 16
[5] . همان‌جا.
[6] . همان‌جا.
[7] . همان، صص 1 و 4. 
https://iichs.ir/vdcgnt9x.ak9nq4prra.html
iichs.ir/vdcgnt9x.ak9nq4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما