«هر کسی که در مجلس و یا سنا راه پیدا نکرده وارد لیست مؤسسان شده»!/ «مدارک محکمه‌پسند علیه باهنر تهیه کنید»!/ « در کشور ایران قلم و زبان و حتی مذهب هم آزاد نیست»!/ نخست‌وزیر جریمه شد!/ دعوت فرمانداری/ اجتماع حزب مردم/ نخست‌وزیر و همراهان در سفر شوروی/ وزیر دادگستری: طی دو سال آینده قانون حمایت خانواده اصلاح می‌شود/ اردشیر زاهدی: تجاوز اسرائیل باید محکوم شود/ رادیو مسکو: هویدا و رهبران شوروی بحران خاورمیانه را بررسی می‌کنند
۲۷ تیر ۱۳۴۶

 

«هر کسی که در مجلس و یا سنا راه پیدا نکرده وارد لیست مؤسسان شده»!

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 27 تیر 1346 «روز یکشنبه گذشته اسدالله رشیدیان ضمن یک مذاکره خصوصی در مورد وضع انتخابات مجلسین می‌گفت که قرار است مطالب زیر را راجع به انتخابات در شرفیابی به حضور ملوکانه به شرف عرض برساند. رشیدیان اظهار می‌نمود: یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که کارگردان‌های انتخابات فعلی انجام داده‌اند این است که انتخابات مجلس مؤسسان را با انتخابات شورای ملی و سنا مخلوط کرده‌اند؛ زیرا در حال حاضر و طبق صورتی که دو حزب منتشر کرده‌اند کلیه افرادی که وازده شناخته شده و نتوانسته‌اند آنها را در مجلسین سنا و شورای ملی کاندیدا اعلام نمایند، برای مجلس مؤسسان کاندیدا کرده‌اند؛ درحالی‌که به عقیده من مهم‌ترین مسئله موضوع انتخابات مجلس مؤسسان است و باید رجال معمر و باشخصیت مخصوصا عده‌ای از قضات عالی‌رتبه دیوان عالی کشور و رؤسای سابق مجلسین و نخست‌وزیران و مسئولان قدیمی مملکت به عنوان کاندیدای مجلس مؤسسان معرفی می‌شدند تا تصمیماتی که این مجلس می‌گرفت و انتشار می‌داد جلب توجه می‌کرد و ارزش بیشتری پیدا می‌کرد».
بر اساس این سند، اسدالله رشیدیان افزوده است: مثلا اگر بگویند اعضای مجلس مؤسسان که تشکیل شده از جمله سردار فاخر حکمت، اخوی، سروری، نجم‌الملک، تقی‌زاده، ساعد، دکتر متین دفتری، دکتر هدایتی، دکتر علی‌اکبر سیاسی، ممتاز و ممقانی بوده‌اند خیلی خیلی بهتر از لیستی است که احزاب منتشر نموده و کلیه افرادی را که نتوانسته‌اند آنها را جزء کاندیداهای مجلسین سنا و شورای ملی قلمداد نمایند جز کاندیداهای مجلس مؤسسان معرفی کرده‌اند و این عمل و اقداماتی که نموده‌اند به عقیده من فوق‌العاده قابل توجه و بررسی است؛ زیرا تصمیمی که مجلس مؤسسان خواهد گرفت فوق‌العاده و در سطح قانون اساسی است.
این سند می‌افزاید: در مورد نقش رشیدیان در انتخابات آینده سؤال شده و نام‌برده جواب داده بی‌طرف هستم و اصولا دخالتی نخواهم کرد و نکرده‌ام و وضع اصناف هیچ معلوم نیست، ولی آنچه که من می‌دانم فرد صنف زیر بار نمی‌رود؛ مخصوصا در این انتخابات که حزب ایران نوین با آنها لجبازی کرده و برخلاف نظر آنها افراد غیرصنفی را در لیست کاندیداهای تهران گذارده است؛ زیرا در انتخاباتی که چندی پیش در صنف خیاط صورت گرفت افراد صنف به عباس روستا رأی ندادند و در نتیجه او را از هیئت مدیره صنف خیاط خارج کردند و بلافاصله طبق قانون، شورای عالی اصناف به او نامه‌ای نوشت و او را از عضویت شورا اخراج کرد و در مقابل او به نیابت ریاست شورای عالی اصناف انتخاب شد که هنوز هم هست و حالیه حزب ایران نوین آمده کسی را که حتی صنف خودش به او رأی نداده و شورای عالی اصناف هم او را اخراج کرده و مدت چهار سال نیز سوژه روزنامه فکاهی «توفیق» بوده به عنوان نماینده اصناف جزء کاندیداهای تهران منظور کرده است و با این اعمال چگونه می‌توان انتظار داشت اصناف به کاندیداهای حزب ایران نوین رأی بدهند و یا حداقل در انتخابات شرکت بکنند.
در «نظریه» سند آمده است: اظهارات رشیدیان درباره انتخاب اعضای مجلس مؤسسان تا حد زیادی صحیح به نظر می‌رسد و بایستی کسانی به عضویت این مجلس انتخاب گردند که از هر لحاظ به سایر نمایندگان منتخب مجلسین سنا و شورا امتیاز بیشتری داشته باشند.[1]
 

«مدارک محکمه‌پسند علیه باهنر تهیه کنید»!

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 27 تیر 1346 «طبق گزارش‌های رسیده از آن ساواک اخیرا تحریکات نام‌برده بالا به طور محسوسی افزایش یافته است؛ علی‌هذا با توجه به اینکه ادامه این روش به مصلحت نمی‌‌‌باشد خواهشمند است دستور فرمایید با توجه به مفاد نامه شماره 7 /4 /46 -24480 /316 دقیقا اعمال و رفتار و تماس‌های مشارالیه را تحت نظر قرار داده و ضمن جمع‌آوری مدارک مستند و محکمه‌پسند علیه وی، نظریه آن ساواک را در مورد جلوگیری از منبر رفتنش اعلام دارند».[2]
 

«در کشور ایران قلم و زبان و حتی مذهب هم آزاد نیست»!

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 27 تیر 1346 «میرزا تقی محرر[3] پیش‌نماز آبادی عطاالله بیان می‌کند در کشور ایران قلم و زبان و حتی مذهب هم آزاد نیست و اضافه می‌نماید دولت ایران از هر طرف خون مردم را می‌مکد و ارتش را تقویت می‌کند در صورتی که هزاران هزار کارگر از فقر و گرسنگی می‌میرند و اشاره می‌کند این است عدالت اجتماعی ایران و سرنوشت افرادی حق‌گو مانند آیت‌الله خمینی و هزاران روحانیون دیگر».
در «نظریه منبع» این سند آمده است: میرزا تقی محرر از مخالفین سرسخت دولت است.[4]

نخست‌وزیر جریمه شد!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز آقای هویدا، نخست‌وزیر، از مرکز عملیات انتخابات در وزارت کشور دیدن کرد و در حوزه ۱۱۱ دبستان نظامی کارت انتخاباتی گرفت.
آقایان وزیر کشور، وزیر پست و تلگراف و تلفن، رئیس شهربانی کل کشور، رئیس ژاندارمری کل کشور و مدیرعامل شیر و خورشید در بازدید نخست‌وزیر از مرکز انتخاباتی وزارت کشور شرکت داشتند.
در مرکز عملیات انتخابات یک نقشه ایران به عرض و طول ٥ متر نصب شده و روی این تابلو با چراغ مراکز حوزه‌های اصلی انتخابات در ١٥٤ نقطه مشخص شده است. چهار دستگاه بزرگ بی‌سیم شهربانی، ژاندارمری، وزارت پست و تلگراف و شیر و خورشید سرخ از مرکز عملیات با ١٥٤ حوزه انتخابات در سراسر کشور ارتباط دائمی دارند.
هر شب گزارش صدور کارت انتخابات به وسیله فرمانداران و بخشداران به این مرکز تلگرافی گزارش می‌شود و تا دیشب طبق آمار میز کنترل آمار، یک میلیون و 212 هزار کارت انتخاباتی در سراسر کشور برای هریک ازسه مجلس صادر شده است.
 

دریافت کارت

آقای هویدا، نخست‌وزیر، که شناسنامه خود را همراه داشت، بعد از بازدید از مرکز عملیات انتخابات از حوزه ۱۱۱ ثبت نام، کارت انتخاباتی دریافت کرد. کارت شماره ٦٧٦ این حوزه به نام امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر، متولد ۱۲۹۵ صادر گردید. نخست‌وزیر برای شرکت در انتخابات سه مجلس ورقه رأی نیز دریافت کرد.
آقای نخست‌وزیر از مقابل وزارت کشور تا حوزه صدور کارت شخصا اتومبیل خود را هدایت می‌کرد. خیابان‌های جنوبی پارک شهر، شاهپور، چهارراه حسن‌آباد و خیابان سپه به علت تراکم وسائط نقلیه و مسدود بودن خیابان‌های ورزش و باب همایون دچار راه‌بندی شده بود.
آقای نخست‌وزیر وقتی به مقصد رسید، اتومبیل خود را دوبله نگه داشت و در مدتی که کارت انتخابات دریافت می‌کرد، کلانتر انتظامی راهنمایی برگ اخطاریه تخلف روی شیشه اتومبیل آقای نخست‌وزیر و محافظین نخست‌وزیر، که آنها هم دوبله توقف کرده بودند، چسبانید.
 

دعوت فرمانداری

فرمانداری تهران از اقلیت‌های مذهبی، آشوری، ارمنی، کلیمی و زرتشتی برای تشکیل انجمن‌های نظارت مرکزی دعوت کرد.
ساعت ۷ بعد از ظهر دیروز آقای عطاءالله خسروانی، دبیر کل حزب ایران نوین، در یک اجتماع بزرگ انتخاباتی در غرب تهران پیرامون انتخابات سخن گفت.
در این میتینگ انتخاباتی، نامزدهای انتخاباتی حزب ایران نوین برای سه مجلس سنا، شورای ملی و مؤسسان در شهر تهران شرکت داشتند.
 

اجتماع حزب مردم

عصر دیروز از طرف کارگران سندیکای برق و تأسیسات راه آهن وابسته به حزب مردم یک اجتماع بزرگ انتخاباتی برگزار گردید و چند تن از سخنرانان حزبی پیرامون توسعه فعالیت حزب مردم سخن گفتند.
آقای دکتر شادمان، استاندار تهران، اعلام کرد: فردا انجمن‌های نظارت بر انتخابات اقلیت‌های کلیمی، ارمنی، آشوری و زرتشتی تشکیل می‌شود.
استاندار تهران افزود: برای تشکیل انجمن‌های نظارت بر انتخابات مجلس شورا و مؤسسان از ۷۲ نفر افراد طبقات شش‌گانه دعوت به عمل آمده است و روز پنجشنبه همین هفته انجمن‌های مرکزی نظارت بر انتخابات تهران تشکیل می‌شود.[5]
 

نخست‌وزیر و همراهان در سفر شوروی

ساعت 7:35 صبح فردا آقای نخست‌وزیر و بانو هویدا به دعوت دولت شوروی برای یک بازدید ده‌روزه با یک فروند هواپیمای جت ایلیوشین شوروی رهسپار مسکو خواهند شد.
در این سفر، آقایان مهندس منصور روحانی: وزیر آب و برق، مهندس صفی اصفیا: مدیر عامل سازمان برنامه، مهندس شیبانی: مدیر عامل سازمان ذوب آهن، مهندس فرخان: مدیر عامل سازمان ملی گاز، دکتر یگانه: معاون اقتصادی وزارت اقتصاد، خانم دکتر فرخ‌رو پارسای: معاون پارلمانی وزارت آموزش و پرورش، راجی: رئیس دفتر نخست‌وزیر، و سه تن از مشاوران نخست‌وزیر همراه ایشان خواهند بود. [6]
 

وزیر دادگستری: طی دو سال آینده قانون حمایت خانواده اصلاح می‌شود

آقای دکتر صدر، وزیر دادگستری، در یک مصاحبه مطبوعاتی که امروز در دفتر کار خود ترتیب داده بود ضمن اشاره به قانون حمایت خانواده گفت: وزارت دادگستری یک قانون به تمام معنى انقلابی و مترقی تهیه و به موقع اجرا گذاشته است؛ قانونی که مربوط به هسته مرکزی اجتماع است.
اگر در ممالک اروپایی و آمریکایی پیشرفتی هست مربوط به تربیت اجتماعی است نه قانون؛ مثلا ما در ایران قانون راهنمایی و رانندگی داریم و قانون‌گذار آن را در ایران به سخت‌ترین صورتی ابداع کرده؛ برای گذرانیدن امتحان رانندگی و اخذ گواهی‌نامه باید امتحان اکروباسی داد نه رانندگی!
وزیر دادگستری اضافه کرد: من با اینکه گواهینامه رانندگی از چند کشور اروپایی دارم، ولی در اینجا که خواستم امتحان بدهم چندبار متوالی رد شدم. بعد به افسر راهنمایی گفتم: این امتحانی که شما به عمل می‌آورید یک امتحان آکروباسی است نه رانندگی.
وزیر دادگستری اضافه کرد: ممکن است ما یک یا دو سال دیگر در این قانون اصلاحاتی به عمل آوریم؛ چون ما این قانون را برای امروز نوشته‌ایم. قانونی در دنیا نیست که بدون هیچ تفسیر و تغییر و اصلاحات برای همیشه به قوت خود باقی باشد. علت اینکه می‌گویم تغییراتی در قانون حمایت خانواده می‌دهیم برای این است که ما هنوز آمار درست نداریم و در نتیجه به علت نبودن آمار صحیح نمی‌توانیم استنباط صحیح و درست داشته باشیم.
آقای دکتر صدر خاطرنشان ساخت: علاوه از دادگاه‌های موجود در هر ناحیه تهران یک دادگاه اختصاصی شهرستان برای رفع اختلافات خانوادگی تشکیل خواهیم داد که از صبح تا عصر کار کند.
وزیر دادگستری گفت: یکی از سردفتران تهران طی نامه‌ای که به اداره ثبت نوشت مخالفت خود را از ثبت این گونه طلاق‌ها در دفتر خود ابراز کرد؛ فورا این سردفتر را از خدمت منفصل نمودیم.[7]
 

اردشیر زاهدی: تجاوز اسرائیل باید محکوم شود

آقای اردشیر زاهدی، وزیر خارجه ایران، شب گذشته از لندن وارد تهران شد. در فرودگاه معاونین و عده‌ای از رؤسا و مدیران و کارمندان وزارت خارجه از آقای زاهدی استقبال کردند.
وزیر خارجه، که از طریق بیروت به تهران آمده، طی توقف کوتاهی در پایتخت لبنان گفته بود که در برابر تجاوز اسرائیل، ایران از اعراب جانبداری می‌کند.
وزیر امور خارجه ایران همچنین اظهار امیدواری کرده بود که سازمان ملل طی قطعنامه‌ای از اعراب جانبداری و تجاوز نیروهای اسرائیل را محکوم نماید.[8]
 

رادیو مسکو:  هویدا و رهبران شوروی بحران خاورمیانه را  بررسی می‌کنند

رادیو مسکو در برنامه فارسی دیشب خود، سفر آقای هویدا، نخست‌وزیر، را به اتحاد شوروی مورد بحث قرار داد و اعلام داشت که این سفر روابط دوستانه ایران و شوروی را بیش از پیش توسعه خواهد بخشید.
رادیو مسکو در تفسیر خود همچنین اظهار نظر کرد که نخست‌وزیر ایران و رهبران شوروی بحران خاورمیانه عربی را مورد بررسی قرار خواهند داد.
در تفسیر رادیو مسکو گفته شد: بازدیدهای متقابل شخصیت‌های دولتی دو کشور به نحو قابل ملاحظه‌ای به تفاهم و تحکیم مناسبات حسن همجواری میان دو کشور و تأمین صلح و امنیت جهانی کمک می‌کند.
رادیو مسکو پس از اشاره به سخنان آقای هویدا، نخست‌وزیر، دایر بر اینکه «ایران و شوروی با صدها کیلومتر مرز مشترک باید روابط صمیمانه و دوستانه داشته باشند» به همکاری‌های فنی و اقتصادی ایران و شوروی اشاره کرد و اظهار داشت: مردم شوروی می‌خواهند ایران کشوری نیرومند و دارای اقتصادی توسعه‌یافته باشد.
رادیو مسکو افزود: مسافرت رئیس دولت ایران به اتحاد شوروی در اوضاع و احوالی به عمل می‌آید که وضع بغرنجی در اثر بروز بحران در خاور نزدیک پیش آمده است. اوضاع این منطقه جهان فوق‌العاده برای صلح وخیم است؛ زیرا عواقب و آثار تجاوز اسرائیل به کشورهای عربی هنوز از بین برده نشده است.
در این اوضاع و احوال، تبادل نظر نخست‌وزیر ایران و رهبران شوروی بسیار مفید خواهد بود و میان دو کشور برای استقرار صلح در خاور نزدیک و رعایت احترام حقوق مسلم و قانونی ملل ساکن این منطقه ایجاد همکاری خواهد کرد.[9]
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 27 تیر 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1]. رشیدیان‌ها به روایت اسناد ساواک، ج 3، ص 357.
[2]. شهید حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد باهنر به روایت اسناد ساواک، ص 111. در این دوران فعالیت هیئت مکتب الحسین(ع) افزایش یافته و آقایان هاشمی رفسنجانی و شهید باهنر مرتبا در جلسات هفتگی آن شرکت می‌کردند و با توجه به گسترش درگیری‌های رژیم صهیونیستی و حساسیت و انعکاس آن در بین مسلمانان، سخنرانان از این مسئله به‌خوبی بهره‌برداری می‌کردند و به شکل‌های گوناگون به افشای چهره رژیم پهلوی می‌پرداختند. انعکاس گزارش‌های منابع ساواک از مطالب و موضوعات طرح‌شده در جلسات، حساسیت و توجه مسئولان امنیتی را برای مقابله و برخورد با نیروهای مبارز برانگیخت. آنها مترصد فرصتی بودند تا به بازداشت یا ممنوع‌المنبر کردن سخنرانان یا تعطیلی مجالس اقدام کنند.
[3]. حجت‌الاسلام محمدتقی محرر از روحانیون انقلابی شهرستان نقده بود که در اسناد برجای‌مانده از ساواک به فعالیت‌های انقلابی ایشان اشاره شده است. وی از وعاظ منطقه، دبیر در محمدیار و ساکن قریه عطاءالله و پیش‌نماز آن آبادی بود. در سال‌هایی که بردن نام امام خمینی(ره) جرم بود، وی از امام و راه ایشان دفاع می‌کرد. برخی اسناد بیانگر گزارش‌هایی از سخنرانی‌های ایشان است. وی از سیاست‌های فرهنگی و نظامی رژیم به‌ویژه در توسعه قدرت ارتش انتقاد می‌کرد. منتقد فقر و گرسنگی مردم بود. وی از دوستی رژیم پهلوی و اسرائیل به‌شدت انتقاد و فروش نفت ایران به آن رژیم را محکوم می‌کرد. به‌ویژه از مواضع ایران در قبال آتش‌سوزی در مسجدالاقصی انتقاد می‌کرد. وی مردم را در جریان حوادث انقلابی در شهرهای دیگر قرار می‌داد. حجت‌الاسلام محرر در تظاهرات مردمی که از مسجد صاحب‌الزمان(عج) شروع شد، نقش فعالی داشت. وی با شیخ مرتضی رضوی، روحانی انقلابی و مشهور نقده در ارتباط بود و به مسجد امام جعفر صادق(ع) این شهر رفت‌وآمد می‌کرد.
[4]. پایگاه‌های انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک؛ مساجد استان آذربایجان غربی، ج 1، ص 23.
[5]. اطلاعات، 27 تیر 1346، ص 20.
[6]. همان‌جا.
[7]. همان، صص 17 و 20.
[8]. همان، ص 20.
[9]. همان‌جا.
https://iichs.ir/vdcfmjd0.w6dt0agiiw.html
iichs.ir/vdcfmjd0.w6dt0agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما