«با منابع دست‌نشانده فیضیه کنترل شود»!/ نمایندگان سه مجلس انتخاب شدند/ تهران در روز انتخابات خلوت و آرام بود!/ رأی همسر فرانسوی‌الاصل آقای دبیرکل!/ اولین نماینده/ بازدید نخست‌وزیر/ لوایح مهم دولت/ قابل توجه نمایندگان/ سنا مشروطیت را جشن گرفت!/ وزیران خارجه ایران ترکیه و پا کستان اجتماع می‌کنند/ دنباله مذاکرات رامسر/ درباره سنتو/ مشروطه را کی داد و کی گرفت؟
۱۴  مرداد 1346

 

«با منابع دست‌نشانده فیضیه کنترل شود»!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 14 مرداد 1346 و از ساواک قم به مدیریت کل اداره سوم «بدین وسیله رونوشت اعلامیه آقای "احمد غروی"، متصدی دفتر مدرسه فیضیه و دارالشفا، که به درب مدرسه فیضیه الصاق شده، وضع نام‌نویسی طلاب را مشخص نموده به پیوست تقدیم و با عطف توجه به مفاد نامه پیرو به استحضار می‌رساند اصلح است هر چه زودتر نسبت به مرمّت مدرسه فیضیه و دارالشفا اقدام و با طرح و برنامه‌ای که این ساواک نسبت به کنترل طلاب مقیم این دو مدرسه دارد با منابع دست‌نشانده خود این مدارس را به صورت مدارس حقیقی با برنامه معین درآورد و نتیجه را به استحضار برساند».[1]
 

نمایندگان سه مجلس انتخاب شدند

روزنامه «اطلاعات» نوشت: دیروز برای نخستین‌بار در تاریخ مشروطیت ایران، از ساعت ۹ صبح تا 8 بعد از ظهر انتخابات سه مجلس شورای ملی، سنا و مؤسسان یکجا انجام شد و از دیشب نیز به‌تدریج نمایندگان برگزیده سراسر کشور از طریق ستاد انتخاباتی وزارت کشور اعلام گردید و تا ظهر امروز تقریبا همه انتخاب‌شدگان تعیین و اعلام شدند.
 

تهران در روز انتخابات خلوت و آرام بود!

دیروز تهران مثل همه روزهای تعطیل تابستان خلوت و آرام بود و فقط در دو خیابان پایتخت، که محل احزاب ایران نوین و مردم است، جنب و جوش و فعالیت دیده می‌شد. علائم این فعالیت‌ها توقف تعداد زیادی از اتوبوس‌ها و سواری‌ها در جلوی احزاب بود که مرتبا دسته دسته از اعضای حزب را به حوزه‌های اخذ رأی می‌برد.
اکثر حوزه‌های اخذ رأی در تهران، دیروز خلوت بود و آخرین آمار حاکی از آن بود که در بعضی شعب اخذ رأی دویست، سیصد رأی بیشتر گرفته نشده، ولی در بعضی از شعب تعداد آرای اخذشده بالغ بر چندین هزار بود. بعد از احزاب فعالیت‌های کارگران کارخانجات و مؤسسات بزرگ دولتی و ملی به چشم می‌خورد و حوزه‌های اطراف این گونه مراکز نیز تا ظهر دیروز خیلی شلوغ بود.
 

رأی همسر فرانسوی‌الاصل آقای دبیرکل!

ساعت 9:35 بود که  آقای خسروانی به اتفاق همسر خویش وارد محوطه حوزه اخذ رأی در دبیرستان انوشیروان دادگر شدند. بانو خسروانی، که فرانسوی‌الاصل است، در پاسخ خبرنگار ما که پرسیده بود چند بار است رأی می‌دهد؟ اظهار داشت: دو بار است که در ایران رأی می‌دهم؛ یعنی از موقعی که شاهنشاه آریامهر حق رأی دادن را به زنان مملکت تفویض فرمودند...
 

حضور نخست‌وزیر

در ساعت ۹:40 دقیقه آقای هویدا، نخست‌وزیر، و بانو هویدا از اتومبیل نخست‌وزیری که توسط خود ایشان رانده می‌شد، پیاده شدند.
آقای نخست‌وزیر و همسرشان در مقابل ارائه کارت‌های الکترال خویش، که به شماره‌های ٦٧٦ و ٢٩٥ بود، آرای خود را به صندوق‌ها ریختند.
 

اولین نماینده

ساعت 6:30 بعد از ظهر دیروز وزارت کشور اعلام کرد که اولین نماینده انتخابی آقای کاظم مسعودی، کاندیدای حزب ایران نوین از شیروان، است.
نیم ساعت بعد نیز موفقیت آقای امیرحسین عامری، کاندیدای حزب ایران نوین از اردستان، اعلام شد. سومین نماینده دوره بیست‌‌ودوم آقای دکتر حکیم شوشتری، کاندیدای حزب ایران نوین از شوشتر، بود. چهارمین نماینده دوره بیست‌ودوم آقای لطف‌الله حی، کاندیدای حزب ایران نوین از اقلیت کلیمیان، اعلام شد.
از ساعت 10 شب به بعد به‌تدریج موفقیت‌های کاندیداهای دیگر اعلام گردید.
 

بازدید نخست‌وزیر

ساعت 8 دیشب آقای هویدا، نخست‌وزیر، به اتفاق آقای دکتر شاهقلی، وزیر بهداری، از ستاد عملیات انتخابات در وزارت کشور بازدید کرد.
آقای عبدالرضا انصاری، وزیر کشور، در این بازدید توضیحاتی درباره نحوه کار بی‌سیم‌ها و کنترل قرائت آرا به اطلاع آقای نخست‌وزیر رسانید. در مراسم بازدید از ستاد عملیات انتخابات آقای عبدالرضا انصاری، وزیر کشور، در پاسخ خبرنگاران درباره انتخابات گفت: این اولین باری است که نتایج انتخابات به این صورت در اسرع وقت اعلام می‌شود؛ تا به حال سابقه این بوده است که بعضی از وکلا با اعتبارنامه خود، كه يك هفته پس از اخذ رأی صادر می‌شود، به تهران می‌آمدند، درحالی‌که هنوز گزارش انتخابات حوزه آنها به مرکز نرسیده بود. امروز ملاحظه می‌کنید ظرف يك يا دو ساعت نتیجه انتخابات شهرستان‌ها به اطلاع همگان می‌رسد.
 

لوایح مهم دولت

آقای نخست‌وزیر در پاسخ سؤال خبرنگاران گفت: به طوری که ملاحظه می‌کنید، انتخابات در نهایت نظم و ترتیب انجام شده، من هم امروز مثل يك فرد ایرانی به پای صندوق رفتم و رأی خود را دادم.
آقای نخست‌وزیر اعلام کرد که مجلس مؤسسان روز ۲۵ مرداد افتتاح خواهد شد.
برای مجالس آینده لوایح مهمی تنظیم شده است که از همه مهم‌تر برنامه چهارم است که زیر بنای ایران آینده را پی‌ریزی خواهد کرد. بعد از این انتخابات نیز انتخابات انجمن‌های شهر و انجمن‌های ایالتی و ولایتی در پیش است.
 

قابل توجه نمایندگان

در یکی از حوزه‌ها هنگام قرائت آرا به ورقه رأیی برخورد کردند که رأی‌دهنده در آن نمایندگان دوره ۲۲ مجلس شورای ملی را به شرح زیر مورد خطاب قرار داده بود: «آقایان نمایندگان! دین و ایمان خودتان را از دست ندهید و وجدانا کار بکنید و به طبقه کارگران و کارمندان مساعدت و از دست کارفرمایان ظالم نجات دهید و قانون استخدام جدید را که راکد گذاشته‌اند دستور سریع بدهید تا اجرا شود!...».[2]
 

سنا مشروطیت را جشن گرفت!

جراید امروز کشور نوشتند: دیروز و امروز در تهران و شهرستان‌ها مجالس متعدد جشن و سرور به مناسبت شصت‌ودومین سالگرد مشروطیت ایران برپا شد. سنا دیشب مشروطیت را جشن گرفت و امشب مجلس شورای ملی جشن بزرگی به این مناسبت دارد که از بیست‌هزار نفر برای شرکت در آن دعوت شده است.
از ساعت 7 تا ۹ بعد از ظهر دیروز در مجلس سنا، ضیافتی به مناسبت سالگرد مشروطیت ایران برپا شد. آقای مهندس شریف‌امامی، رئیس مجلس سنا، و اعضای هیئت‌رئیسه به دوهزار نفر از میهمانان خود خوشامد گفتند.
در این مجلس ضیافت هیئت دولت، نمایندگان دو مجلس، رجال لشکری و کشوری و شخصیت‌های خارجی شرکت کرده بودند.
از میهمانان در محوطه باغ کاخ سنا پذیرایی به عمل آمد.[3]
 

برای بررسی نتایج کنفرانس عالی رامسر؛ وزیران خارجه ایران ترکیه و پا کستان اجتماع می‌کنند

روزنامه «اطلاعات» نوشت: اردشیر زاهدی، شریف‌الدین پیرزاده و احسان صبری چاگلا یانگیل، وزیران خارجه ایران و پاکستان و ترکیه، روزهای ۱۹ و ۲۰ مرداد در راولپیندی اجتماع می‌کنند تا فعالیت‌های سه‌ساله سازمان همکاری منطقه‌ای برای عمران را بررسی نموده و امکانات توسعه روابط اقتصادی میان سه کشور را مطالعه نمایند.
 

دنباله مذاکرات رامسر

کنفرانس وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان عمران منطقه‌ای بزرگ‌ترین مرجع این سازمان اقتصادی منطقه‌ای می‌باشد و پرزیدنت ایوب‌خان، رئيس‌جمهوری پاکستان، آن را افتتاح خواهد کرد.
کنفرانس راولپندی اولین اجتماع مهم مسئولان ایران و پاکستان و ترکیه پس از «کنفرانس عالی رامسر» می‌باشد و به همین دلیل وزیران خارجه سه کشور پاره‌ای از جنبه‌های مذاکرات انجام‌شده میان شاهنشاه آریامهر، پرزیدنت ایوب‌خان و سلیمان دمیرل را مورد مطالعه قرار خواهند داد.
بر خلاف رامسر، مذاکرات شورای وزیران سازمان عمران منطقه‌ای بیشتر جنبه اقتصادی خواهد داشت و باید یادآوری کرد که رؤسای سازمان‌های برنامه‌ریزی سه کشور قبلا در راولپندی تشکیل جلسه می‌دهند تا پس از بررسی وضع اقتصادی سازمان گزارشی تسلیم شورای وزیران نمایند.
 

درباره سنتو

در عین حال، براساس تصمیمات گرفته‌‎شده در «کنفرانس عالی رامسر»، وزیران خارجه عضو سازمان عمران منطقه‌ای از فرصت استفاده کرده و مسائل مهم دیگری را از قبیل روابط ایران و ترکیه و پاکستان با سنتو و سایر کشورهای خاورمیانه و نزديك مورد مطالعه قرار خواهند داد.
به موجب گزارش خبرگزاری‌ها، احسان صبری چاگلا یانگیل پس‌فردا از آنکارا عازم تهران می‌شود و پس از يك اقامت يك‌روزه در پایتخت ایران همراه اردشیر زاهدی عازم راولپندی خواهد گردید.[4]
 

مشروطه را کی داد و کی گرفت؟

روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: امروز 14 مرداد، روز مشروطه و جشن بزرگ ملی ایران است همچو امروز روزی بود که 62 سال پیش مرحوم مظفرالدین‌شاه فرمان مشروطیت، یعنی ورقه آزادی ایران را از قید استبداد امضا کرد و مجاهدات طولانی ملت برای تحصیل حکومت قانون به ثمر رسید.
سلامت نفس مرحوم مظفرالدين‌شاه در تأمین این مقصود مهم خیلی اثر داشت و در این هیچ شک نیست، اما مؤثرتر از هر عاملی پایمردی مردان فداکار و آزاده‌ای بود که به طلب حکومت مشروطه قیام و اهتمام کردند؛ مردانی که طعم تلخ استبداد را چشیده بودند و نمی‌خواستند فرزندانشان نیز در فضای تیره استبداد به دنیا چشم باز کنند و مجبور باشند يك عمر هوای مسموم رژیم استبدادی را اجبارا استنشاق کنند درحالی‌که نسیم فرح‌بخش آزادی و حکومت قانون از گوشه و کنار دنیا وزیدن گرفته و شمیم روح‌نواز خود را به مشام حساس آن آزادمردان رسانیده بود.
یکی از ركيك‌ترين اصطلاحاتی که قطعا تراوش فکر ایرانی نیست و بعضی کوته‌نظران اصرار دارند تکرار و تأکید کنند این است که مشروطه‌خواهی را سیاست خارجی به ملت ایران دیکته کرد. این حرف گاه‌گاه از زبان کسانی شنیده می‌شود که چشم به حکومت مشروطه باز کرده و يك سفره گسترده‌ای در مقابل خود دیده‌اند. نه طعم استبداد چشیده‌اند که معنی استبداد را بدانند، نه اینکه لااقل يك صفحه از تاریخ انقلاب مشروطه ایران را خوانده‌اند و از قصه دراز مشروطه و مشروطه‌خواهی ایران همین را شنیده‌اند که مشروطه‌خواهان در سفارت انگلیس بست نشستند و دیگ پلو بار گذاشته شد.
یک سال به مناسبت سالروز مشروطیت، خبرنگار «اطلاعات» با چند تن از رجال مشروطه‌خواه که حیات داشتند مصاحبه‌ای ترتیب داده و سؤالی طرح کرده بود که آیا نهضت مشروطه ایران به هدف خود رسیده یا نرسیده است؟ مرحوم حکیم‌الملک یکی از مشروطه‌خواهان و رجال صدر مشروطه بود که به این سؤال جواب داده و گفته بود: اگر کسی بخواهد درك كند نهضت مشروطه به هدف خود رسید یا نرسید لازمه‌اش این است که استبداد را دیده و شناخته باشد؛ یعنی به چشم خود دیده باشد که چطور شخصیت و وجود انسان در نظام استبدادی از شخصیت و وجود يك سگ كمتر است.
آرى آنچه حکومت قانون و مشروطه را به مردم ایران القا کرد درك مفهوم استبداد و امید به اینکه بتوانند فرزندان خود را که ما و شما باشیم از مظالم حکومت سیاه استبداد نجات بدهند؛ به خاطر این هدف عالی انسانی بود که آنها حاضر می‌شدند دسته دسته جلوی گلوله توپ و تفنگ بروند، جان فدا کنند، حبس بروند، شکنجه متحمل شوند تا حکومت قانون به اولاد خودشان هدیه کنند. تقریبا معادل حيات يك نسل مردم شریف آزاده این مملكت كتك خوردند تا توانستند غول استبداد را زیر زنجیر بکشند این را اشخاصی فراموش کرده یا اصلا خبردار نشده‌اند و خیال می‌کنند مشروطه ایران با یک شب پلو پختن در سفارت انگلیس به‌دست آمده است!
البته نهضت مشروطه ایران همه چیز را در ایران عوض نکرد و چنین هدفی هم نداشت و نمی‌توانست داشته باشد؛ هدف نهضت مشروطه همان بود که در زمان مظفرالدین‌شاه بدان رسید؛ یعنی تبدیل حکومت مطلقه به حكومت قانون. بعد هم دوباره استبداد پا گرفت و زنجیر پاره کرد که باز مجاهدین مشروطه‌خواه همت کردند، جهاد کردند، به قیمت خون‌هایی که از ایشان ریخته شد دوباره آزادی ازدست‌رفته را به‌دست آوردند.[5]
 
 صفحه اول روزنامه اطلاعات، 14 مرداد 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1]. پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مدرسه فیضیه به روایت اسناد ساواک، ص 473.
[2]. اطلاعات، 14 مرداد 1346، صص 1 و 14.
[3]. همان، ص 16.
[4]. همان‌جا.
[5]. همان، ص 2 ، نویسنده سرمقاله روزنامه «اطلاعات» در مرداد 1346 چنان مشروطه را سرآغاز عبور مردم از استبداد بر شمرده و در مواهب آزادی پس از استقرار مشروطه سخن گفته است که گویی بعد از کودتای اسفند 1299 و روی کار آمدن رضاشاه پس از افت و خیزهای بعدی، استبداد مطلقه‌ای بسیار بدتر از قبل مشروطه بر جان و مال مردم مسلط نشده بود.
بسیاری آغاز سلطنت پهلوی و روی کار آمدن رضاخان را پایان مشروطه تلقی می‌کنند. بر اساس این نظریه مجموع کنش‌های متنوع رضاخان تا پیش از تاج‌گذاری و تبدیل‌شدن به رضاشاه یک موضع را دنبال می‌کند؛ تحکیم پایه‌های دولتِ مطلقه و تضعیف ارکان حیاتی مشروطیت. کودتای 1299 جنبه‌های دموکراتیک مشروطیت در سطح جامعه مانند افکار عمومی و مطبوعات را تضعیف کرد. مرحله بعدی تضعیف رّکنِ رکین مشروطیت، یعنی مجلس شورای ملی و عصاره تمامِ تلاش‌های مشروطه‌خواهان بود. البته باید در نظر گرفت که بخش مهمی از جامعه و به‌ویژه روشنفکران نیز برای رهایی از هرج‌ومرج پیش‌آمده به تبدیل‌شدنِ رضاخان به رضاشاه حتی با نادیده گرفتنِ اصول مشروطیت کمک کردند. در واقع می‌توان گفت تاج‌گذاری رضاشاه را باید ضربه بسیار سنگینی بر اصول مشروطیت دانست.
به لحاظ ساختاری تاج‌گذاریِ رضاشاه پشت کردن به بخشِ مهمی از مشروطیت بود؛ چرا که رهبرِ نظامی کودتا مقام پادشاهی را در وهله اول با وعده استوار ساختنِ دولتِ متمرکز پس از چهار سال و نُه ماه قبضه کرد و دودمانِ سلطنت پهلوی را برپا داشت. تمایل به برپایی دولت متمرکز برای محافظت از جامعه ایرانی که با هرج‌ومرج مشروطیت دیگر امنیت و قدرتِ آن از بین رفته بود ایجاد شد. این وضعیت بغرنج از هنگامی ظاهر شد که کودتای دولتیان و عناصر مخالفِ نظمِ نمادین مشروطیت ضربه نهایی را بر هستی مشروطه‌خواهان وارد کرد و آنان هویت نیم‌بند مشروطیت، امنیت و آسایش را به یکجا از کف دادند. در چنین شرایطی نظم دولت مطلقه می‌توانست آنان را به ساحل امنِ آرامش هدایت کند. مامونتف وضعیت آشوبناک ایران را در دورانی که مشروطیت به هرج‌ومرج کشیده شده بود به‌خوبی بیان کرده است: «این مملکت بیچاره‌ای که در مدتِ هزاران سال در معرض تاخت‌وتاز بوده و خون خود و بیگانه در آن ریخته شده و مخصوصا در این ده سال اخیر به فردای خود امیدوار نبوده است چه انتظاری می‌توان داشته باشد».
رک: مامونتف، ن-پ، بمباران مجلس شورای ملی (حکومت تزار و محمدعلی‌شاه)، به اهتمام همایون شهیدی، ترجمه شرف‌الدین قهرمانی، تهران، سازمان انتشارات اشکان، 1363، ص 408.
بی‌جهت نبود که رضاخان به‌عنوان وزیر جنگ اعلان‌های مختلف را بدون رعایتِ اصول مشروطیت و با صراحت اعلام می‌کرد. سرکوب همه‌جانبه داخلی نیز از جمله دیگر اقدامات او بود. این فرایند نشان می‌دهد که حمایت روشنفکران و بخش مهمی از نیروهای سیاسیِ در هرج‌ومرج فرورفته ایران برای ظهور دولتِ مطلقه نیز به رضاخان شجاعت می‌بخشید تا بتواند بسیاری از اصول مشروطیت را نادیده بگیرد.
برای مطالعه بیشتر رک: گُسست از مشروطیت؛ نتیجه مسیرِ قدرت‌یابی رضاشاه؛ چرا باید آغاز سلطنت رضاشاه را پایان مشروطه دانست؟
   https://iichs.ir/vdchikni.23nmmdftt2.html
iichs.ir/vdchikni.23nmmdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما