تماس آیت‌الله شریعتمداری با ساواک و وساطت برای آیت‌الله مشکینی!/ «اگر مدیر فیضیه عوض شود، طلاب منظور ساواک را خواهند فهمید»!/ گزارش ساواک درباره اعلامیه‌هایی که علیه زاهدی قرار بود منتشر شود!/ «بانک مشترک بازرگانی تأسیس می‌شود»/ وزارت تعاون تشکیل می‌شود/ وزیر دربار در مشهد/ میهمانی به افتخار سفیر تازه ایران در لهستان/ نمایشگاه کتب فارسی پاکستان/ اعتبارنامه نمایندگان تهران از فردا صادر می‌شود/ ۲۴۰۰ دیپلمه داوطلب خدمت دبیری شدند/ بازگشت اشرف پهلوی از ژنو!
22 مرداد 1346


تماس آیت‌الله شریعتمداری با ساواک و وساطت برای مشکینی!

رئیس ساواک قم خطاب به مدیریت کل اداره سوم درباره «علی‌اکبر فیض آلنی معروف به مشکینی» تصریح کرده است: ضمن تماسی که آقای شریعتمداری با اینجانب گرفت اظهار داشت درصورت موافقت مقامات ترتیبی داده شود که نام‌برده بالا از مشهد به قم عزیمت و پس از اخذ تعهدات لازم از نام‌برده در قم اقامت نماید. مقرر فرمایید نظر عالی را امر به ابلاغ فرمایند.[1]
 

«اگر مدیر فیضیه عوض شود، طلاب منظور ساواک را خواهند فهمید»!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۴۶ درباره احمد غروی، مدیر مدرسه فیضیه «در مورد تعویض نام‌برده بالا با آقای شریعتمداری مذاکره و مشارالیه موافقت خود را با این پیشنهاد اعلام و حتی یک بار هم وسیله تلفن جویای موضوع مربوطه گردید».
این گزارش می‌افزاید: به استحضار می‌رساند با توجه به اینکه فعلا مدارس فیضیه و دارالشفا تحت تعمیر قرار گرفته و بایستی برنامه تعمیرات طبق طرح پیشنهادی در نامه شماره 1189 /21 -19 /5 /46 صورت گیرد به نظر این ساواک در حال حاضر تعویض مسئول مدرسه (احمد غروی) به صلاح نیست؛ زیرا چنان‌که این کار عملی شود، موجب فاش شدن برنامه و هدف اصلی از تعمیر مدارس و تعویض غروی در بین طلاب خواهد شد. مقرر فرمایید در صورت تصویب اجازه فرمایند پس از موفقیت در امر تعمیر مدارس مذکور نسبت به تعویض احمد غروی اقدامات لازم معمول گردد».
در ذیل این سند تصریح شده است: نظر آیت‌الله شریعتمداری این است که نسبت به تعویض غروی هم اقدام شود. با توجه به این موضوع شرح لازم به ساواک هم اعلام تا ضمن مذاکره و تبادل نظر و اقدام مقتضی به عمل آورند.[2]
 

گزارش ساواک درباره اعلامیه‌هایی که علیه زاهدی قرار بود منتشر شود!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۴۶ «تعداد هفت طغری پاکت محتوی اعلامیه خطی علیه آقای مهندس اردشیر زاهدی، وزیر امور خارجه، توسط پست به آدرس اشخاص مختلف ارسال شده که از توزیع آن جلوگیری به عمل آمده است. در این اعلامیه به آقای زاهدی شدیدا حمله شده و پدرش را دزد نفت قلمداد نموده‌اند. ضمنا اضافه شده که آقای زاهدی در وزارت خارجه به کارمندان عالی‌رتبه اهانت نموده و نسبت به آنها فحاشی می‌نماید. در خاتمه والاحضرت شاهدخت شهناز پهلوی را که حاضر به آشتی با مشارالیه نمی‌باشند محق دانسته‌اند. یک نمونه از این اعلامیه‌ها جهت اطلاع به ضمیمه تقدیم می‌گردد».
در ذیل این سند تصریح شده است: خود این آقای امیر فرهنگ ممتاز مورد ایراد جناب آقای وزیر خارجه قرار گرفته و امکان دارد خود او نوشته و یک نسخه را برای رد گم کردن برای خودش به وسیله پست ارسال داشته. از متن و خط نامه که با خط قرآنی است نویسنده را پیدا کنید.[3]
 

«بانک مشترک بازرگانی تأسیس می‌شود»

پس از بازگشت هیئت‌های نمایندگی ایران و ترکیه از پاکستان، عصر دیروز اعلامیه هفتمین اجلاسیه شورای وزیران سازمان همکاری عمران منطقه‌ای منتشر شد. در این اعلامیه گفته شده که فعالیت‌های سازمان همکاری عمران منطقه‌ای بر اساس روح همکاری‌های عمران منطقه‌ای طرح‌ریزی و اجرا شده و رشته‌های محکم و پیوندهای تاریخی، فرهنگی، جغرافیایی و مذهبی که سه کشور را به یکدیگر مربوط می‌سازد، موجبات اصلی ادامه این همکاری را پدید آورده است.
 

مرکز مستشاری

شورا برای کلیه طرح‌ها که به طور اصولی مورد تأیید قرار گرفت مهلتی تعیین کرد و قرار است تا انقضای مهلت‌های تعیین‌شده گزارش لازم تهیه شود و سه ماه بعد از گزارش تکلیف آنها روشن گردد.
این طرح‌ها شامل کارخانه لکوموتیوسازی در ترکیه و کارخانه‌های پنبه‌پاک‌کنی، تولید سیم و کابل و بولبرینگ در پاکستان می‌باشد.
در حال حاضر طرح‌های مختلفی در ٢٦ رشته در دست مطالعه است و قرار است یک مرکز مستشاری تشکیل گردد و این مرکز به سه کشور عضو کمک‌های لازم را بنماید.
شورای وزیران ضمن بررسی امور بازرگانی و تأیید کارهای انجام‌شده از فعالیت اتاق‌های مشترک بازرگانی و صنعت اظهار رضایت و ضمنا اعلام کرد: توسط این اتاق مطالعاتی در جریان است تا یک بانک مشترک بازرگانی در منطقه تشکیل گردد.[4]
 

برای اداره امور تعاونی‌های تولید، توزیع و مصرف در سراسر کشور: وزارت تعاون تشکیل می‌شود

روزنامه «اطلاعات» نوشت: خبرنگار ما امروز اطلاع یافت که تشکیلات تازه سازمان مرکزی تعاون کشور به تصویب سازمان امور اداری استخدامی رسیده و برای اجر ابلاغ شده است.
سازمار مرکزی تعاون، که تشکیلات آن در سراسر کشور در شهرها و روستاها توسعه خواهد یافت، امور مربوط به تعاونی‌های تولید و توزیع و مصرف را اداره خواهد کرد. سازمان مذکور احتمالا به‌زودی به صورت یک وزارتخانه مستقل به وظایف خود عمل خواهد نمود.
این سازمان در حال حاضر زیر نظر نخست‌وزیر اداره می‌شود.[5]
 

وزیر دربار در مشهد

روزنامه «اطلاعات» نوشت: بعد از ظهر دیروز آقای علم، وزیر دربار شاهنشاهی، با هواپیما وارد مشهد شد. این مسافرت با کسب اجازه از پیشگاه شاهنشاه آریامهر برای رسیدگی به امور آستان قدس رضوی صورت گرفته است.
آقای بهبهانیان، معاون امور اداری وزارت دربار شاهنشاهی، نیز همراه آقای علم است.
خبرنگار ما در مشهد گزارش داد: وزیر دربار شاهنشاهی صبح امروز به اتفاق استاندار خراسان عازم سرخس گردید تا از املاک آستان قدس رضوی در این شهر بازدید نماید.[6]
 

میهمانی به افتخار سفیر تازه ایران در لهستان

ساعت ۷ بعد از ظهر دیروز آقای استانیسلاو کیورى لوک، سفیر دولت جمهوری لهستان در دربار شاهنشاهی، به افتخار دکتر علی‌اکبر فروهنده، سفیر تازه ایران در لهستان، ضیافت شامی در محل سفارت لهستان در تهران برگزار نمود.
در این ضیافت گروهی از شخصیت‌های مملکتی شرکت داشتند. آقای دکتر فروهنده تا چند روز دیگر رهسپار محل مأموریت خود خواهد شد.[7]
 

نمایشگاه کتب فارسی پاکستان

بعد از ظهر فردا نمایشگاه کتب فارسی که تاکنون در پاکستان چاپ شده، افتتاح می‌شود.
این نمایشگاه از طرف انجمن ایران و پاکستان ترتیب داده شده و تا روز پنجشنبه ۲٦ مرداد همه‌روزه از ساعت ۵ تا ۹ بعد از ظهر برای بازدید علاقه‌مندان دایر می‌باشد.[8]
 

معاونین سازمان تعاون

آقایان اصغر خرازی و علی‌اکبر نوراد از طرف آقای نخست‌وزیر به سمت معاونین سازمان مرکزی تعاون کشور منصوب گردیدند.[9]
 

اعتبارنامه نمایندگان تهران از فردا صادر می‌شود

فرماندار تهران امروز اعلام کرد آخرین جلسه انجمن نظارت بر انتخابات مجلس مؤسسان ساعت ۱۰ صبح فردا تشکیل می‌شود و پس از بررسی نهایی اقدام به صدور اعتبارنامه‌های نمایندگان می‌نماید و بامداد روز سه‌شنبه اعتبارنامه‌ها صادر می‌شود.
 

اعتبارنامه‌های سنا و شورا

فرماندار تهران درباره صدور اعتبارنامه‌های نمایندگان مجلسین سنا و شورای ملی گفت: آخرین جلسه انجمن نظارت بر انتخابات مجلس شورای ملی در حوزه تهران نیز ساعت ۸ صبح فردا تشکیل می‌شود و پس از بررسی لازم اقدام به صدور اعتبارنامه‌ها می‌نماید.
همچنین برای صدور اعتبارنامه‌های تهران انجمن نظارت بر انتخابات سنا در ساعت ٦ بعد از ظهر فردا آخرین جلسه خود را تشکیل می‌دهد و چون هیچ شکایتی به انجمن نظارت نرسیده است، صدور اعتبارنامه‌های سناتورها از بامداد سه‌شنبه شروع می‌شود.
خبرنگار ما گزارش می‌دهد به جز انتخابات سنای رشت، که هنوز نتیجه آن تعیین و اعلام نشده، انتخابات سه مجلس در سراسر کشور پایان یافته و نمایندگان آنها تعیین گردیده‌اند.[10]
 

۲۴۰۰ دیپلمه داوطلب خدمت دبیری شدند

ثبت نام از دیپلمه‌های داوطلب خدمت دبیری پایان پذیرفت و قریب ٢٤٠٠ نفر داوطلب شرکت در امتحانات ورودی دوره تربیت دبیر دانشسرای عالی شدند.
از این عده که در سه رشته علوم تجربی، ریاضی و تربیت بدنی پذیرفته خواهند شد، در روزهای ٤ تا ٦ شهریور امتحان به عمل خواهد آمد و نتایج امتحانات نیز تا ۱۵ شهریور اعلام خواهد شد.
از داوطلبان تحصیل در رشته علوم تجربی در مواد فیزیک، شیمی، ریاضی، طبیعیات، زبان فارسی و از داوطلبان رشته ریاضی در مواد ریاضیات، فیزیک، شیمی، زبان خارجه، زبان فارسی و از داوطلبان رشته تربیت بدنی در مواد فیزیک، شیمی، زبان فارسی و زبان خارجه امتحان به عمل خواهد آمد.
از میان شرکت‌کنندگان قریب سیصد نفر در دانشسرای عالی پذیرفته خواهند شد که به این عده بعد از دو سال تحصیل مدرک فوق دیپلم داده خواهد شد و آنان در دوره اول دبیرستان‌های کشور به کار تدریس مشغول می‌گردند.[11]
 

بازگشت اشرف پهلوی از ژنو!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی، ریاست هیئت نمایندگی ایران در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد، روز گذشته با هواپیما از ژنو به تهران بازگشتند.[12]
 
 صفحه اول روزنامه اطلاعات، 22 مرداد 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1]. آیت‌الله علی‌اکبر فیض مشکینی به روایت اسناد ساواک، ص 78.
[2]. پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مدرسه فیضیه به روایت اسناد ساواک، ص 475.
[3]. زنان دربار به روایت اسناد ساواک؛ شهناز پهلوی، ص 69؛ اردشیر زاهدی به روایت اسناد ساواک، ص 80. برای آگاهی از رفتار اردشیر زاهدی با کارمندان وزارت امور خارجه و توهین‌های وی به زیردستانش رک: رجال عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک، اردشیر زاهدی، تهران، 1380.
[4]. اطلاعات، 22 مرداد 1346، ص 16.
[5]. همان‌جا.
[6]. همان‌جا.
[7]. همان‌‎، ص 4.
[8]. همان‌جا.
[9]. همان‌جا.
[10]. همان‌جا.
[11]. همان‌جا.
[12]. همان‌‎، ص 16.
 
https://iichs.ir/vdcd5o0x.yt0k96a22y.html
iichs.ir/vdcd5o0x.yt0k96a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما