رضا قطبی، رئیس رادیو و تلویزیون، معاونی به نام فریدون مکانیک داشته که رئیس مدرسه رادیو و تلویزیون بود. وی سر کلاس درس رضا شاه را قلدر و دزد خوانده بود. صدای او را ساواک ضبط کرده و برای کسب مجوز دستگیری به نزد شاه می‌فرستند گرچه  شاه به کلی منکر هرگونه مسئولیتی در اقدامات ساواک می شود، اما بازداشت هر فردی، حتی فریدون مکانیک، نیاز به مجوز او داشت...
کمترین بنده بارگاه
رضا قطبی، رئیس رادیو و تلویزیون، معاونی به نام فریدون مکانیک داشته که رئیس مدرسه رادیو و تلویزیون بود. وی سر کلاس درس رضا شاه را قلدر و دزد خوانده بود. صدای او را ساواک ضبط کرده و برای کسب مجوز دستگیری به نزد شاه می‌فرستند گرچه  شاه به کلی منکر هرگونه مسئولیتی در اقدامات ساواک می شود، اما بازداشت هر فردی، حتی فریدون مکانیک، نیاز به مجوز او داشت. رضا قطبی به این اقدام ساواک اعتراض می کندو نزد شاه رفته و می پذیرد که من بعد بیشتر بر کار همکارانش نظارت داشته باشد. شاه پذیرفت که معاون او آزاد شود. او در این باره نامه ای برای ساواک نوشت و دستور شاه را ابلاغ کرد که پس از تأیید مفاد آن از طرف شاه، آزادی  فریدون مکانیک منوط به تعلیق وی از شغل سابق‌اش بود. درخواستهای مکرر جهت بازگشت نامبرده به سمتش  توسط رضا قطبی  به محمدرضا شاه و  هرمز قریب، رئیس کل تشریفات شاهنشاهی، از مواردی است که دراسناد ذیل به آن اشاره شده است.
 
 [1]
رادیو تلویزیون ملی ایران
سری 2/6/ 54
مستقیم
غیراداری                    
جناب آقای قریب
ریاست تشریفات کل شاهنشاهی
آقای قطبی که به شیراز رفته‌اند، گفتند که این گزارش را حضورتان تقدیم دارم تا در صورت اقتضا به شرف عرض همایونی برسانند.
                                                                                                                       با تقدیم احترام
                                                                                                                       محمودخسرونیا
                                                                                                                       سری
 
[2]
شماره 229-6-100/2 ت
تاریخ  54/04/30
پیوست تشریفات کل شاهنشاهی
 سری                                                       آقای رضا قطبی
مدیر عامل سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران
عین عریضه جنابعالی در مورد آقای فریدون مکانیک از شرف عرض خاکپای مبارک اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر گذشت. ضمن تصویب امر و مقرر فرمودند که هر دو مسئول یکدیگر هستید.
رئیس کل تشریفات شاهنشاهی ــ هرمز قریب
   
[3]
رادیو تلویزیون ملی ایران                                   سری
 جناب آقای قریب
 موضوع : 
متاسفانه، تلفنی نتوانستم تماس بگیریم که راهنمایی بفرمایید. یکی از همکاران من، که از قدیم همدرس و همکارم بوده، گناهی بزرگ کرده و جایی کلام گناهکاری به زبان  آورده
سازمان امنیت پس از بازجویی گزارش امر را به شرف عرض خاکپای مبارک همایونی می رساند و این شخص ــ فریدون مکانیک ــ مورد عفو همایونی قرار می‌گیرد. ولی به من ابلاغ می‌شود که دیگر در تلویزیون کارنکند. پس از ملاقات با من، اظهار می دارد که می خواهد در هر جا، حتی به عنوان یک مهندس ساده، در هر گوشه کشور ثابت کند که یک فرد مومن و فداکار است و با حداقل حقوق و شرایط سربازی خود را نشان دهد.
عریضه پیوست را با توجه به روحیه او ــ که در کنار پرتگاه سقوط روانی است ــ و اینکه خود من هم از اینکه همکاران نزدیکم را آنطور که باید راهنمایی نکرده‌ام گناهکارم، تقدیم داشتم که به شرف عرض خاکپای مبارک همایونی برسد و اوامر مطاعشان را ابلاغ فرمایید
باتشکر و با امید بسیار
قربان شما رضا قطبی
 
[4]
پیشگاه خاکپای مبارک اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر
فریدون مکانیک ــ همکار گناهکار این کمترین بنده بارگاه ــ سرافکنده وخرد شده زیر بار خطا و در کنار پرتگاه سقوط روانی به این کمترین مراجعه کرد. می گوید: "من از نابخردی حرفی زدم که ضد افکار و اعتقادات باطنی‌ام است. من معتقد به نظام شاهنشاهی و معتقد به رهبری شخصی شاهنشاه آریامهر هستم. من همیشه برای آنکه از کار سازمان شاهنشاه و شهبانو راضی باشند " جان کندم" در افتتاح مرکز  رضائیه، در جشن‌های تاجگذاری از هر فعالیت که می‌بایست از جان و دل کوشیدم و افتخار دارم که نشان تاجگذاری گرفتم.
اکنون به من گفته شد که دیگر در این سازمان کار نکنم.من  مدیون مراحم شاهنشاه هستم که مرا بخشودند و من می خواهم چند بار تا آخرین قطره خونم را برای جبران گناهم فداکنم . اگر کار در بخش خصوصی بکنم، چند برابر درآمد خواهم داشت. ولی می‌خواهم آنجا که شروع کردم ، خطا کردم و بخشوده شدم ، بدون هیچ مقامی و مانند یک مهندس ساده خدمت کنم. شاهنشاه رهبر و پدر ما هستند، فرزند گناهکارشان را که بخشودند، اجازه دهند در کنج همین خانه کفاره پس دهد."
کمترین بارگاه او را در گفتارش ــ که چندساعت طول کشید ــ فائق یافت. شاید اگر کسی درلغزش او مقصر است ، این بنده باشد.
اکنون عبیدانه از خاکپای مبارک همایونی استدعا دارد که باز هم کرم و مراحم بی پایانش را شامل بندگان فرمایند و اجازه فرمایند فریدون مکانیک مراتب عبودیت و سرسپردگی خود را به اثبات برساند و این کمترین بنده بارگاه شهریاری نیز بتواند جبران تقصیر کند.
                                                                                  کمترین بنده بارگاه شهریاری: رضا قطبی
 
                   
شماره آرشیو: 117-244-145د
 
شماره آرشیو: 118- 244-145د
 
شماره آرشیو: 120-119- 244-145د
 
شماره آرشیو: 121-244- 145د
https://iichs.ir/vdcd.z0k2yt0xka26y.html
iichs.ir/vdcd.z0k2yt0xka26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما