نخستین پژوهش مستقل و جامع درباره مراسم هزاره فردوسی منتشر شد؛

«شاهنامه‌ای برای شاه» در پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفت

کتاب «شاهنامه‌ای برای شاه: ناسیونالیسم شاهنشاهی و مراسم هزاره فردوسی در دوره پهلوی اول» به قلم علی‌محمد طرفداری به همت پژوهشکده تاریخ معاصر منتشر شد
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تاریخ معاصر؛ نخستین پژوهش مستقل و جامع درباره چرایی و چگونگی برپایی مراسم هزاره فردوسی در مهرماه ۱۳۱۳ در دوره حکومت پهلوی اول با عنوان «شاهنامه‌ای برای شاه: ناسیونالیسم شاهنشاهی و مراسم هزاره فردوسی در دوره پهلوی اول» به قلم علی‌محمد طرفداری به همت پژوهشکده تاریخ معاصر روانه بازار نشر شد.
 
برپایی مراسم جشن و کنگره هزاره فردوسی و بزرگداشت هزارمین سال تولد حکیم ابوالقاسم فردوسی، سراینده شاهنامه، در مهر ۱۳۱۳، از نمودهای اصلی جریان ناسیونالیسم شاهنشاهی دوره پهلوی اول به‌شمار می‌آید. این مراسم با حضور شخص رضاشاه و مهم‌ترین رجال سیاسی و فرهنگی این حکومت همراه با احداث و افتتاح آرامگاه فردوسی در شهر توس اجرا شد و فصل نوینی را در بازنمایی زندگی و زمانه فردوسی و مطالعات شاهنامه‌شناسی در سطح ملی و بین‌المللی و با هدف تقویت ایدئولوژی ناسیونالیسم شاهنشاهی رقم زد.
 
کتاب «شاهنامه‌ای برای شاه: ناسیونالیسم شاهنشاهی و مراسم هزاره فردوسی در دوره پهلوی اول» به قلم علی‌محمد طرفداری، بر مبنای رجوع به منابع و اسناد دست اول این دوره ضمن ارائه تاریخی نسبتا کامل از این رخداد بزرگ فرهنگی ایران در آن ایام و نیز ارزیابی روایت‌های مربوط به این مراسم، چرایی و چگونگی برگزاری این مراسم و پیامدها و تأثیر آن مطالعات شاهنامه‌پژوهی و تبیین نسبت آن با ملی‌گرایی شاهنشاهی حاکم بر فضای سیاسی و فرهنگی عهد پهلوی اول را بررسی می‌کند.
 
انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر این کتاب را در قطعه رقعی برای نخستین بار در سال 1403 در پانصد نسخه و ۳۱۴ صفحه به چاپ رسانده است.
 
 تصویر روی جلد کتاب «شاهنامه‌ای برای شاه: ناسیونالیسم شاهنشاهی و مراسم هزاره فردوسی در دوره پهلوی اول»

فهرست مطالب
مقدمه
شاهنامه فردوسی و منورالفکران ملی‌گرای ایران در اواخر عهد قاجار
بازیابی مزار فردوسی و برپایی آرامگاه وی
احداث آرامگاه فردوسی در توس
برپایی مراسم هزاره و کنگره فردوسی
هزاره فردوسی و توسعه شاهنامه‌پژوهی
هزاره فردوسی؛ ظهور شاعر ملی با روایت‌های ملی‌گرایانه از شاهنامه
سخن پایانی
کتابنامه
ضمائم
گزیده اسناد و تصاویر
نام‌های اشخاص
 
 

جهت تهیه کتاب «شاهنامه‌ای برای شاه: ناسیونالیسم شاهنشاهی و مراسم هزاره فردوسی در دوره پهلوی اول» و نیز سایر کتاب‌های انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر، به سایت فروشگاه کتاب پژوهشکده تاریخ معاصر یا مراکز پخش کتاب‌های این پژوهشکده در تهران و شهرستان‌ها مراجعه فرمایید.
 
 
https://iichs.ir/vdcenn8w.jh8nvi9bbj.html
iichs.ir/vdcenn8w.jh8nvi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما