«بسیاری از مردم متعصب‌اند و حاضر نیستند از میهمانان الکلی تاج‌گذاری شاه پذیرایی کنند»!/ با خرید گندم به وسیله دولت؛ معاملات گندم در گرگان رونق گرفت!/ لایحه افزایش وکلا به تصویب نهایی رسید/ افزایش نمایندگان/ نامزدهای انتخاباتی احزاب این هفته معرفی می‌شوند/ اخطار شهردار/ تبریک شاه به پاپ/ تبریک شاه به فرماندار کن کانادا/ دیدار معاون سابق وزارت خارجه آمریکا با شاه/ گوشت کمیاب شد
۱۰ تیر ۱۳۴۶

 

«بسیاری از مردم متعصب‌اند و حاضر نیستند از میهمانان الکلی تاج‌گذاری شاه پذیرایی کنند»!

سپهبد یزدان‌پناه، رئیس شورای عالی تاج‌گذاری، طی نامه‌ای محرمانه و خیلی فوری خطاب به تیمسار سپهبد مبصر، ریاست کمیته انتظامی شورای عالی تاج‌گذاری، تصریح کرده است:
به طوری که استحضار دارند در جلسه شورای عالی تاج‌گذاری مورخه 28 /1 /46، که برنامه کمیته مسکن مطرح بود، جزء ضمائم برنامه آن کمیته شرحی نوشته شده بود که از عده‌ای از آقایان همشهری‌ها تقاضا شود که آیا در این مراسم فرخنده میل دارند از یک یا چند نفر عکاس و فیلمبرداران خارجی و داخلی پذیرایی نمایند و فرمی نیز ضمیمه بود که برای داوطلبین فرستاده شود تا بتوانند تعداد اشخاصی را که می‌توانند پذیرایی نمایند قید گردد.
پس از مطرح شدن موضوع به علل زیادی از این قبیل:
1. تمام منازل از لحاظ سرویس و غیره در شرایط نیستند؛
2. چون این قبیل اشخاص مدعو نیستند پذیرایی از آنان در خانه‌ها، که پولی نخواهند گرفت، سبب خواهد شد آنهایی که در هتل مبلغی می‌پردازند تصور نمایند که خاصه خرجی شده است و این پسندیده نیست؛
3. چون از وضع روحی و اخلاقی این عده اطلاعی در دست نیست فرستادن آنها به خانه‌های مردم تولید ناراحتی خواهد نمود؛
4. خیلی از فامیل‌ها هنوز در حال تعصب بوده و نمی‌توانند از این قبیل اشخاص، که تقریبا معتاد به صرف مشروبات الکلی هستند، آنان را تحمیل نمایند و غیره.
و به همین مناسبت قرار شد فعلا این قسمت از برنامه تفصیلی کمیته مسکن مسکوت بماند تا در آتیه تصمیم گرفته شود. حال با توجه به دستور جلسه فوق خواهشمند است آن تیمسار به اتفاق تیمسار سپهبد نصیری، جناب آقای دکتر رضایی[1] و تیمسار سرتیپ صفاری[2] کمیسیونی تشکیل داده و نسبت به این موضوع رسیدگی نمایند که آیا در مراسم جشن فرخنده تاج‌گذاری اعلیحضرتین می‌توان عده‌ای از فیلمبرداران و عکاسان خارجی را در منازل اشخاص فرستاد یا خیر و در این مورد نظریه اعلام فرمایند.[3]
 

با خرید گندم به وسیله دولت؛ معاملات گندم در گرگان رونق گرفت!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: خرید گندم به وسیله دولت در گرگان، معاملات گندم را در این منطقه رونق داد و قیمت آن در بازار آزاد بالا رفت.
رئیس سازمان غله، که در رأس هیئتی به گرگان رفته بود، در سالن شهرداری با نمایندگان شرکت‌های تعاونی شهری و روستایی و عده‌ای از فروشندگان غله جلسه‌ای تشکیل داد و راجع به خرید گندم در گرگان توضیحاتی داد.
در این جلسه رئیس سازمان غله از صاحبان گندم، به‌خصوص خرده‌پاها دعوت کرد که گندم خود را به سازمان غله عرضه نمایند. سازمان غله تا جایی که انبارهایش اجازه دهد گندم عرضه‌شده را خریداری و تحویل می‌گیرد، ولی چون انبار کافی در گرگان موجود نیست، مقداری از گندم‌های خریداری‌شده نزد فروشندگان باقی خواهد ماند تا در موقع مقتضی تحویل سازمان غله گردد.[4]
 

در جلسه فوق‌العاده امروز سنا؛ لایحه افزایش وکلا به تصویب نهایی رسید

ساعت 10 بامداد امروز جلسه فوق‌العاده علنى مجلس سنا به ریاست آقای سناتور دکتر محمد سجادی، نایب رئیس، تشکیل شد.
جلسه امروز مجلس سنا، که به درخواست دولت تشکیل گردیده بود، پس از رسمیت بلافاصله وارد دستور شد و وصول لوایح تأمین اعتبار اضافی برای انتخابات، تشکیل شورای عالى فرهنگ و هنر، نظام پزشکی و اجازه مبادله قرارداد الحاقی دوم و قرارداد فروش نفت و گاز از مجلس شورای ملی اعلام شد و فوریت آنها تصویب گردید و به کمیسیون‌ها ارجاع گردید؛ سپس وصول چند لایحه عادی دیگر، از جمله لایحه حمایت حقوق خانواده از مجلس شورای ملی اعلام گردید و به کمیسیون‌ها فرستاده شد؛ آن‌گاه لایحه تشویق پس‌انداز مسکن به تصویب نهایی رسید و به دولت ابلاغ گردید.
لایحه پرداخت مطالبات شرکت‌های  «کوکینو کارو» و «کوکس» نیز برای شور دوم مطرح و تصویب گردید.
 

افزایش نمایندگان

سپس گزارش شور اول لایحه افزایش تعداد نمایندگان مجلس شورای ملی مطرح و با پیشنهاد سناتور نبیل سمیعی و تصویب سناتورها این لایحه یک شوری تلقی شد.
سناتور صمصام پیرامون شیوه در نظر گرفتن نمایندگان اضافی جهت شهرستان‌های شیراز، تهران، تبریز، مشهد و اهواز توضیح خواست و آقای سراج حجازی، معاون پارلمانی وزارت کشور، پاسخ گفت و این لایحه تصویب و به دولت ابلاغ شد.
بعد لایحه «تصفیه فوری امور بازرگان متوقف»، که از مجلس شورای ملی با اصلاحاتی اعاده گردیده بود، مطرح شد و چون نظری نبود، جهت تصویب نهایی به مجلس شورای ملی ارجاع گردید؛ سپس دو لایحه مربوط به منتفی بودن دو تصویب‌نامه دولت مطرح و پس از تصویب مراتب برای اطلاع دولت ابلاغ گردید.
در پایان جلسه امروز سنا گزارش شور اول لایحه در پرداخت حق‌التدریس در دبیرستان‌ها مطرح و با پیشنهاد آقایان: سناتور دکتر صدیق و سناتور جعفری یک شوری تلقی گردید.[5]
 

نامزدهای انتخاباتی احزاب، این هفته معرفی می‌شوند

روزنامه «اطلاعات» نوشت: از پس‌فردا ثبت نام رأی‌دهندگان، صدور کارت انتخابات و توزیع اوراق رأی انتخاباتی در سراسر کشور آغاز می‌شود. اسامی و محل‌های حوزه‌های ثبت نام به وسیله فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها در سراسر کشور برای آگاهی عموم اعلام شد.
نمایندگان ثبت احوال و معتمدین محلی برای تشکیل هیئت‌های ثبت نام به کار دعوت شدند.
 

در احزاب

در دو حزب ایران نوین و مردم فعالیت شدید به چشم می‌خورد.
حزب ایران نوین ساختمان جدیدی در اختیار گرفته و در اتاق‌های این ساختمان جلسات انتخاباتی و بررسی و مطالعه نحوه شرکت در انتخابات مرتبا تشکیل می‌گردد. قدر مسلم این است که احزاب به صورت فعال در انتخابات شرکت می‌کنند. برای کلیه حوزه‌های انتخابیه هر سه مجلس از طرف حزب ایران نوین و مردم نامزدهای انتخاباتی تعیین و اعلام خواهد شد.
 

حزب ایران نوین

یک سخنگوی حزب ایران نوین گفت: تا روز اعلام نامزدهای انتخاباتی فرصت هست که اعضای حزب تمایل خود را برای اعلام نامزدی انتخابات اطلاع دهند، ولی عملا این روزها پرسش‌نامه جدید به کمیته مسئول انتخابات نرسیده است.
آخرین مطالعات روی صورت اسامی نامزدهای انتخاباتی در حزب ایران نوین صورت گرفته است. این صورت در جلسه فوق‌العاده هیئت اجرائیه حزب مطرح و پس از تصویب اعلام می‌شود.
حداکثر اعلام صورت اسامی نامزدهای انتخاباتی حزب ایران نوین تا پایان هفته انجام می‌شود.
 

حزب مردم

یک سخنگوی حزب مردم گفت: حزب مردم به طور فعال در کلیه حوزه‌های انتخابیه فعالیت خواهد داشت و نامزدهای انتخاباتی خود را معرفی خواهد کرد.
کمیته بررسی انتخابات نظر خود را در مورد صورت اسامی نامزدهای انتخاباتی تسلیم دبیر کل حزب کرده است. به دستور دبیر کل حزب مردم برای تصویب نهایی کمیته مرکزی حزب تا دو روز دیگر جلسه فوق‌العاده خواهد داشت.[6]
 
یحیی عدل، دومین دبیرکل حزب مردم، در حاشیه یکی از جلسات این حزب
 یحیی عدل، دومین دبیرکل حزب مردم، در حاشیه یکی از جلسات این حزب
 

اخطار شهردار

در صورت ادامه روش فعلی، از افسران ارتش در کادر شهرداری‌ها استفاده می‌شود.
شهردار تهران به مأموران شهرداری اخطار کرد: اگر به کار مردم نرسیده و در وضع شهر تهران تغییرات اساسی به‌وجود نیاورند، به‌ناچار از ارتش افسرانی را که برای این کار آمادگی دارند به خدمت شهرداری خواهد گماشت.
شهردار گفت: این فکر تحت مطالعه است و هنوز به مرحله عمل درنیامده، ولی اگر آقایان رؤسای نواحی شهرداری و مأموران به روش کجدار و مریز خود ادامه دهند، من ناچار هستم که این کار را بکنم. بدیهی است وضع شهر تهران و شهرداری احتیاج به اصلاحات اساسی دارد و این اصلاحات را با کمک افراد آشنا به انضباط، بهتر و سریع‌تر می‌توان عملی کرد.
شهردار گفت: در مورد اصلاح وضع نان و گوشت و تره‌بار و تعدیل قیمت آنها و جلوگیری از اجحاف به مردم، اقدامات وسیعی معمول شده و به‌زودی کمیسیون خاصی که مشغول مطالعه می‌باشد نظر نهایی خود را در این مورد اعلام خواهد کرد.[7]
 

تبریک شاه به پاپ

روزنامه «اطلاعات» نوشت: به مناسبت سالروز تاج‌گذاری پاپ پل ششم، رهبر کاتولیک‌های جهان، دیروز تلگرام زیر از طرف شاه به واتیکان مخابره شد:
حضرت پاپ پل ششم، واتیکان
به مناسبت سالروز تاج‌گذاری آن حضرت، بهترین تبریکات خود را همراه با ادعیه قلبی خویش برای سعادت شخص آن حضرت و موفقیت روزافزونشان در انجام مأموریت معنوی که به عهده دارند ابراز می‌دارم.
محمدرضا پهلوی
گزارش خبرنگار سیاسی «اطلاعات» حاکی است که به همین مناسبت از طرف دربار واتیکان در تهران مجلس جشنی برپا شد که در آن جمعی از رجال و شخصیت‌های ایرانی و نمایندگان سیاسی مقیم پایتخت شرکت داشتند.[8]
 

تبریک شاه به فرماندار کن کانادا

جراید امروز کشور همچنین نوشتند: تلگرام زیر از طرف شاهنشاه آریامهر به کانادا مخابره شد:
جناب آقای رونالد میچز فرماندار کل کانادا ـ اوتاوا
به مناسبت صدمین سال تشکیل فدراسیون کانادا مایه کمال خوش‌وقتی من است که صمیمانه‌ترین تبریکات خود را همراه با ادعیه قلبی خویش برای سلامت و سعادت شخص آن جناب و رفاه و ترقی روزافزون ملت نجیب کانادا به آن جناب ابراز دارم.
محمدرضا پهلوی[9]
 

دیدار معاون سابق وزارت خارجه آمریکا با شاه

روزنامه «اطلاعات» نوشت: شاهنشاه آریامهر عصر پنجشنبه آقای رایموند هیر، معاون سابق وزارت خارجه آمریکا، را در کاخ نیاوران به حضور پذیرفتند.[10]
 

گوشت کمیاب شد

روزنامه «اطلاعات» نوشت: گوشت مجددا در تهران کمیاب شد و شهردار دستور داد تا مسئول امر تحت موآخذه قرار گیرد. در روز پنجشنبه می‌بایست در تهران هفت‌هزار رأس گاو و گوسفند کشتار شود، ولی چهارهزار رأس کشتار شد و به این علت در دکان‌ها گوشت کمیاب گردیده است.
امسال با وجود فرا رسیدن تابستان، نرخ تابستانی گوشت هنوز اعلام و اجرا نشده است.
مسئولان می‌گویند: وجود بازار خوب و مشتری‌های فراوان در سواحل جنوب برای گوسفند ایران موجب می‌شود که احشام کشور به جای حمل به تهران، به صفحات جنوب و سواحل سرازیر گردد؛ از طرف دیگر به علت مشکلات موجود در روستاها و مراتع، ذخیره احشام کشور کاهش یافته و اگر فورا رسیدگی نشود، کمیابی و گرانی گوشت در زمستان قطعی است.[11]
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 10 تیر 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . قاسم رضایی، معاون حسنعلی منصور (نخست‌وزیر وقت) و سرپرست سازمان جلب سیاحان، به سال 1304ش در سبزوار متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در مشهد و تهران و تحصیلات متوسطه را در دبیرستان فیروز بهرام طی کرد؛ بعد از لیسانس سفری به اروپا کرد و پس از سه سال تحصیل در فرانسه موفق به اخذ دکترای حقوق بین‌الملل عمومی گردید؛ سپس به ایران آمده در دانشگاه علوم اداری تهران به تدریس مشغول شد. پس از یک سال برای گذراندن دوره دکترای علوم اداری به آمریکا رفت و در دانشگاه کالیفرنیا تحصیل و دکترای خود را در رشته یادشده دریافت کرد. پس از بازگشت به کشور در مؤسسه علوم اداری دانشگاه تهران مشغول کار شد و در دوره‌های نوزدهم و بیستم از حوزه سبزوار به مجلس شورای ملی راه یافت. وی همچنین مشاور سرپرستی کمیته استخدامی شورای عالی اداری کشور را برعهده داشت و به این ترتیب کمیته استخدامی وابسته به شورای عالی اداری کشور رسما کار خود را آغاز کرد. دکتر رضایی سال‌ها عضو کمیته مرکزی حزب ملیون بود.
[2] . محمدعلی صفاری، فرزند محمدحسین منظم‌السلطنه، از مالکان معروف لاهیجان بوده است. در سال 1280ش (1285) در لاهیجان به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی را در مدرسه حقیقت لاهیجان به پایان رساند؛ در سال 1297 به تهران آمد و در مدرسه ایران و آلمان دنباله تحصیل را گرفت و کمی قبل از شروع جنگ بین‌المللی اول بار سفر بست و به روسیه مسافرت کرد و در دانشکده نظامی به تعلیم فنون نظامی مشغول شد و تا پایان جنگ بین‌المللی گاهی در تهران و زمانی در روسیه به‌سر برد تا آنکه تحصیلات نظامی خود را تمام کرد. پس از آن، از روسیه یکسر به تهران آمد و بلافاصله وارد ارتش شد و با درجه ستوان سومی قزاق مشغول گردید. سرتیپ صفاری کلکسیون مشاغل مختلف است؛ با آنکه در خدمت ارتش بوده مدتی معاونت شهرداری را به عهده داشته و زمانی فرماندار نظامی گرگان و شهسوار شده و بعد از شهریور 1320 هنگامی که سرهنگ بوده به درخواست شخصی به وزارت کشور منتقل شده و در آن وزارتخانه مدتی مدیر کل انتظامات و سپس مدیر کل کارگزینی بوده و در زمان ریاست دارایی دکتر میلسپو، مدیریت کل غله و نان، را عهده‌دار بوده و بعد از آن به عضویت هیئت‌مدیره شیلات منصوب و در زمان زمامداری قوام‌السلطنه ریاست شهربانی کل کشور به عهده او واگذار شد. مدتی بعد از سقوط دولت قوام‌السلطنه این سمت را نیز داشت و در دربار از تقرب خاصی برخوردار بود. در زمان مصدق وی از مسئولیت‌هایش خلع شد و پس از کودتای 28 مرداد، مدتی شهردار تهران و سپس نماینده مردم لاهیجان بود و سه دوره نیز در مجلس سنا عضویت داشت. صفاری در کنار مشاغل اداری، از اعضای کمیته مرکزی حزب ملّیون، حزب اتحاد ملی، حزب ایران نوین و عضو دفتر اجرایی و سیاسی حزب رستاخیز و لژ فراماسونری قوی به‌شمار می‌آمد. صفاری با مریم ابتهاج ازدواج کرد و صاحب سه فرزند به نام امیرهوشنگ، ایرج و بیژن شد.
[3] . جشن تاج‌گذاری به روایت اسناد ساواک، ص 106.
[4] . اطلاعات، 10 تیر 1346، ص 20. 
[5] . همان، صص 17 و 20.  
[6] . همان، صص 1 و 20.  
[7] . همان‌جا.  
[8] . همان، ص 20. 
[9] . همان‌جا. 
[10] . همان‌جا. 
[11] . همان، صص 1 و 17.
https://iichs.ir/vdcdso0x.yt0kz6a22y.html
iichs.ir/vdcdso0x.yt0kz6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما