
نفر اول ردیف نشسته از راست، حاج محمدحسین کازرانی مدیر شرکت اسلامیه
(عکس برگرفته از کتاب اندیشه سیاسی و تاریخ نهضت حاج آقا نورالله اصفهانی به نقل از روزنامه حبلالمتین)
یکی از ظرفیتهای اصلی این شرکت، توانایی ایجاد شبکه گستردهای از تولید و توزیع بود. تأسیس نمایندگیها در شهرهای مختلف ایران و حتی در کشورهای همسایه مانند روسیه، عراق، و هند، نشاندهنده قابلیت گسترش این صنعت به سطوح بینالمللی بود. چنین شبکهای میتوانست زیرساختی برای صادرات محصولات داخلی و معرفی ایران بهعنوان یک بازیگر مهم در بازار
[1]. سهراب یزدانی،
اجتماعیون عامیون، تهران، نشر نی، 1392، صص 201-210.
[2]. جورج ناتانیل کرزن،
ایران و قضیه ایران، ترجمه غلامعلی وحید مازندرانی، ج 1، تهران، مرکز انتشارات علمی فرهنگی، 1362، ص 51.
[3]. سهیلا ترابی فارسانی،
تجار مشروطیت و دولت مدرن، تهران، نشر تاریخ ایران، 1384، صص 82-83.
[4]. فریبرز رئیسدانا و حسن اصغری،
زایش تاریخ (تحلیل وقایع انقلاب مشروطیت)، تهران، پانیذ، چ دوم، 1385، صص 44-45.
[5]. سهیلا ترابی فارسانی، «برآمدن سرمایه داری نوین ایرانی: بررسی موردی شرکت اسلامیه»،
تاریخ اسلام و ایران، ش 20 (زمستان 1392)، صص 35-44.
[6]. مریم حایک، «تحلیلی بر شرکت اسلامیه، تجربه اقتصاد مقاومتی در ایران دوره قاجار (1278-1289ه.ش)»،
پژوهش نامه تاریخ، ش 45 (زمستان 1395)، صص 38-39.
[7]. محسن نظری، «سهم بازار و برنامه در شکل گیری و رشد صنایع ایران (قسمت دوم): بررسی علل و موانع تاریخی رشد صنعتی در ایران»،
اطلاعات سیاسی ـ اقتصادی، ش 36 (خرداد و تیر 1369)، صص 46-50.
[8]. موسی نجفی،
اندیشه سیاسی و تاریخ نهضت حاج آقا نورالله اصفهانی، تهران، مؤسسه مطالعات
تاریخ معاصر ایران، چ سوم، 1384، صص 82-85.