«مردم این منطقه شاه‌دوست و ساده‌لوح هستند»!/ دادستان دادگاه نظامی: انتشار چک‌های تقلبی به امنیت ایران لطمه زده است/ اطلاعیه وزارت خارجه/ اساس دانشگاه تبریزدگرگون می‌شود/ مجلس مؤسسان فردا تشکیل می‌شود/ لکوموتیوهای شوروی به ایران آمد/ امتحان از داوطلبان ادامه تحصیل در پاکستان/ مدیر روزنامه «فردا» از لهستان بازگشت!
۳۱ مرداد 1346


«مردم این منطقه شاه‌دوست و ساده‌لوح هستند»!

در یک گزارش ساواک به تاریخ 31 مرداد 1346 درباره «جهانبخش تعمیرکاری معروف به محمد» می‌خوانیم: نام‌برده بالا در تاریخ 25 /5 /46 از طریق شهربانی ایلام به اتهام ایراد مطالبی در مجلس ختم یکی از متنفذین و تردد مشکوک به این ساواک معرفی گردید. چون قبلا اطلاعاتی در مورد اظهارات مخالف وی در بعضی مجالس به این ساواک رسیده بود که به‌موقع اعلام گردیده، لذا تحت بازجویی واقع که ضمن آن اظهار داشت: اهل ایلام بوده، ولی مدت هشت سال است در قم به تحصیل علوم دینی مشغول و چون خانواده‌اش مقیم ایلام می‌باشند، لذا همه‌ساله در موقع تعطیلات درس قدیمه به این شهرستان وارد و به روضه‌خوانی مشغول می‌گردد.
این گزارش می‌افزاید: نظر به اینکه مشاهده گردید شخصی متعصب و از افراد علاقه‌مند به خمینی می‌باشد، با توجه به اظهار مطالبی در بعضی از منابر و محافل از وی تعهد اخذ گردیده که در منطقه ایلام، که مردم عشایر شاه‌دوست و ساده‌لوح در آن ساکن هستند، از رفتن منبر خودداری نماید.
در ادامه این سند تصریح شده است: در پایان بازجویی اظهار علاقه نمود که در مجلسی که در روز مذکور نیز در مسجد جامع منعقد می‌باشد به منبر برود به وی تفهیم گردید که چنانچه مایل است، باید روی منبر پس از خاتمه بیانات نسبت به خاندان جلیل سلطنت دعا نماید که مشاهده شد بلافاصله اظهار نمود در آنجا منبر نمی‌روم؛ ضمن اینکه اعمال و رفتار وی تحت کنترل قرار دارد، دو برگ بیوگرافی ملصق به عکس مشارالیه به پیوست تقدیم و چون ممکن است اخیرا نیز جهت ادامه تحصیل به قم مسافرت نماید، مقرر فرمایند اعمال و رفتارش تحت نظر واقع و نام وی ردیف روحانیون مخالف ثبت گردد.[1]
 

دادستان دادگاه نظامی: انتشار چک‌های تقلبی به امنیت ایران لطمه زده است

سومین جلسه دادگاه نظامی مأمور رسیدگی به پرونده جعل چک‌های تضمینی، صبح امروز به ریاست تیمسار سرتیپ محمد مومنی فراهانی تشکیل شد و بررسی خود را با سخنان دادستان دادگاه، که از کیفرخواست دفاع کرد، ادامه داد.
سرکار سروان صالح کاملی، دادستان دادگاه شماره ۲، ضمن دفاع از کیفرخواست اعلام کرد که عمل متهمین این پرونده اقدامی علیه امنیت اقتصادی کشور بود و به همین علت متهمین مشمول مقررات ماده ۲ قانون مقدمین علیه امنیت و استقلال کشور هستند.
تعجب می‌کنم آقایان وکلا مدافع چگونه می‌توانند اثرات عامل اقتصادی را در امنیت و استقلال مملکت انکار نمایند. این اصل مهم و غیرقابل انکاری است که اقتصاد یک کشور در اوضاع سیاسی و اجتماعی و نظامی آن تأثیر قطعی داشته و حتی جریانات مهم سیاست بین‌المللی جهان تابع عوامل اقتصادی است.
آقایان در نظر داشته باشند که امنیت و استقلال بر مبنای عواملی قرار گرفته است که مهم‌ترین آن عوامل: اقتصادی، نظامی، فرهنگی و سیاسی است. هر وقت به یکی از این ارکان تجاوزی شود، علیه امنیت و استقلال مملکت اقدام شده، به کشور خیانت شده و جنایتی به وقوع پیوسته است، این آقایان متهمین نیز مرتکب همین عمل شده‌اند و این گروه مخرب اقتصادی علیه امنیت و استقلال مملکت اقدام کرده‌اند.[2]
 

اطلاعیه وزارت خارجه

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اخیرا در بعضی از مطبوعات پایتخت اخباری دایر بر مسافرت آقای انصاری، سفیر ایران در واشنگتن، به تهران جهت گزارش برنامه سفر شاهنشاه آریامهر و نیز مطالبی درباره واگذاری مجدد دفاتر و وابستگی مطبوعاتی به وزارت اطلاعات انتشار یافته است که بدین وسیله عاری از حقیقت بودن این اخبار را اعلام می‌دارد.[3]
 

اساس دانشگاه تبریزدگرگون می‌شود

روزنامه «اطلاعات» نوشت: خبرنگار ما امروز کسب اطلاع کرد که به دستور شاهنشاه از این پس دانشگاه تبریز به وسیله یک هیئت امناء اداره خواهد شد که اسامی اعضای آن به‌زودی توسط آقای نخست‌وزیر اعلام می‌گردد.
به قرار اطلاع، آقای هویدا، نخست‌وزیر، در اولین جلسه هیئت امنای دانشگاه تبریز نیز شرکت خواهد کرد و بعد از اعلام اسامی اعضای هیئت امنا، نخست‌وزیر عازم تبریز می‌شود.
به استناد تبصره ماده ۹ قانون تشکیل هیئت امنای دانشگاه تهران، مصوب مجلسین، دانشگاه تبریز نیز به فرمان شاهنشاه به وسیله یک هیئت امنای پانزده‌نفرى اداره می‌شود.[4]
 

مجلس مؤسسان فردا تشکیل می‌شود

جراید امروز کشور نوشتند: مجلس مؤسسان فردا تشکیل می‌شود و پس از تصویب اعتبارنامه‌ها کار خود را آغاز می‌کند.
آقای نخست‌وزیر ضمن ایراد سخنانی لایحه پیشنهادی دولت درباره اصلاح اصول ٣٨ و ٤١ و ٤٢ قانون اساسی را تقدیم می‌دارد.
کمیسیون رسیدگی به اعتبارنامه‌های نمایندگان مجلس مؤسسان سوم پیش از ظهر امروز به بقیه اعتبارنامه‌ها رسیدگی کرد و گزارش تصویب آنها را برای طرح در جلسه علنی مجلس مؤسسان، که فردا تشکیل می‌شود، تهیه نمود.
در جلسه علنی فردا ابتدا گزارش کمیسیون رسیدگی به اعتبارنامه‌ها مطرح و تصویب می‌گردد و پس از آنکه مجلس رسمیت یافت، (هنگامی که نصف به علاوه یک اعتبارنامه‌ها تصویب شد، رسمیت مجلس اعلام می‌شود) مجلس مؤسسان کار خود را شروع می‌کند.
آقای هویدا، نخست‌وزیر، طی سخنانی علل لزوم اصلاح قانون اساسی در مورد نیابت سلطنت را تشریح کرده و لایحه پیشنهادی را جهت بررسی و تصویب تقدیم می‌دارد.[5]
 

لکوموتیوهای شوروی به ایران آمد

دو لکوموتیو غول‌پیکر ساخت شوروی امروز وارد ایران شد.
کارشناسان شوروی نیز برای بررسی وضع قوس‌های خط آهن ایران و ارتفاع و عرض تونل‌ها به تهران آمدند تا همراه کارشناسان ایرانی به جلفا رفته و لکوموتیوها را جهت آزمایش به تهران بیاورند.
این لکوموتیوها از سری لکوموتیوهای نیرومند ساخت اتحاد شوروی است و در نظر است پس از حمل قطارها در خطوط کوهستانی و جلگه‌ای راه آهن ایران، در صورت رضایت مأموران ایران از کار آنها، نسبت به تحویل لکوموتیوها اقدام گردد.[6]
 

امتحان از داوطلبان ادامه تحصیل در پاکستان

امتحان داوطلبان ادامه تحصیل در پاکستان ساعت ٤ بعد از ظهر روزهای چهارشنبه فردا و یکشنبه هفته آینده در اداره کل اعزام دانشجو انجام خواهد شد.[7]
 

مدیر روزنامه «فردا» از لهستان بازگشت!

آقای باقر نیک‌انجام، مدیر روزنامه «فردا» که به دعوت دولت لهستان به آن کشور عزیمت کرده بود، پس از بازدید لهستان و آلمان و انگلستان، دیشب به تهران بازگشت.[8]
 

انتصابات

آقای دکتر مصطفی جیرسرائی به سمت رئیس اداره پرورش گوسفند در سازمان دامپروری منصوب شد.
از طرف وزارت دارایی آقای مجید شمیرانی به سمت معاون کل حسابداری وزارت آبادانی و مسکن و آقای رحمت‌الله منصور به سمت رئیس اداره دارایی شهرستان اهواز منصوب گردیدند.
از طرف رئیس پلیس تهران نیز سرکار سرگرد محمدحسن باهر به ریاست کلانتری بخش ۱۷ منصوب و مشغول کار شد.[9]
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 31 تیر 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1]. حجت‌الاسلام تعمیرکاری به روایت اسناد ساواک، ص 2.
[2]. اطلاعات، 31 مرداد 1346، ص 13.
[3]. همان، ص 16.
[4]. همان‌جا.
[5]. همان، ص 4
[6]. همان‌جا.
[7]. همان‌جا.
[8]. همان‌جا.
[9]. همان‌جا.
https://iichs.ir/vdcc10qi.2bqpo8laa2.html
iichs.ir/vdcc10qi.2bqpo8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما