سیدمصطفی تقوی مقدم در جدیدترین کتابش با عنوان "امام خمینی و انقلاب اسلامی" تبیین کرد:

امام خمینی در دو عرصه نظریه‌پردازی و نظام‌سازی

سیدمصطفی تقوی مقدم در کتاب "امام خمینی و انقلاب اسلامی" (از نظریه‌پردازی تا نظام‌سازی) به این پرسش پاسخ می‌دهد که چرا هیچ رهبری به جز امام خمینی و هیچ گفتمانی به جز گفتمان اسلامی ایشان نتوانست پاسخگوی نیازهای بنیادین جامعه ایرانی باشد؟
امام خمینی در دو عرصه نظریه‌پردازی و نظام‌سازی
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تاریخ معاصر؛ تازه‌ترین اثر سیدمصطفی تقوی مقدم با عنوان «امام خمینی و انقلاب اسلامی» (از نظریه‌پردازی تا نظام‌سازی) به همت انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر در ۳۰۸ صفحه منتشر شد.

نویسنده در این کتاب، نتایج تحقیق و بررسی خود در موضوع امام خمینی و انقلاب اسلامی را در سه فصل زیر دسته‌بندی کرده است:

● فصل اول: اجتهاد و نظریه‌پردازی در تراز تمدنی
● فصل دوم: انقلاب؛ از سلطنت به جمهوریت
● فصل سوم: نظام‌سازی؛ مدیریت جامعه پساانقلابی

تقوی مقدم در درآمد کتاب، پس از شرح وضعیت ایران معاصر، از گفتمان‌هایی سخن گفته است که برای پاسخ به پرسش بنیادین جامعه ایرانی سربرآوردند؛ پاسخ به پرسش چرایی عقب‌ماندگی ایران. پس از شرح مختصر این گفتمان‌ها، آنچه نویسنده آن را نقطه ثقل پژوهش خود قرار داده ناتوانی‌ها گفتمان‌های یادشده در جبران عقب‌ماندگی جامعه و روی آوردن ملت ایران به امام خمینی و آرا و مواضع ایشان است. او تنها اندیشه امام خمینی را دارای ظرفیت نظری و عملی لازم برای پاسخ به نیازهای بنیادین جامعه می‌داند و ازهمین‌رو در کتاب می‌کوشد آن را تبیین کند.
کتاب «امام خمینی و انقلاب اسلامی»

تقوی مقدم معتقد است:
«تحولات کلانی چون انقلاب‌ها پدیده‌های نادری هستند که مولود نیازهای کلان جوامع بوده و برای پاسخ به مطالبات بنیادین معوقه‌ای رخ می‌دهند که در فرایند تحولات معمول و با روش‌های متعارف دادوستد میان جامعه و نظام سیاسی پاسخ خود را نیافته‌اند. از این منظر، انقلاب اسلامی نیز پاسخ جامعه ایران به تهدیدها و تحقیرها و برای رفع نیازها و برآوردن مطالبات بنیادین معوقه‌ای بود که در جریان تحولات و نهضت‌های ۱۵۰ ساله گذشته پاسخ خود را نیافته و تشدید نیز شده بودند. از آنجا که بنا بر اجماع صاحب‌نظران و داده‌های متواتر و مستندات غیر قابل انکار تاریخی، امام خمینی به عنوان یک مرجع عالی دینی در مقام نظریه‌پرداز و رهبر و معمار این رویداد سترگ نقش ایفا کردند، تبیین عالمانه و واقع‌نگرانه ابعاد شخصیت، اندیشه، کنش سیاسی و راهبرد انقلابی ایشان در فرایند انقلاب و بنیان‌گذاری نظام سیاسی پساانقلاب، به مثابه یک تجربه کلان در عرصه اندیشه و سیاست و جامعه و تاریخ اهمیت بسیاری دارد که در این کتاب کوشش شده به این مهم پرداخته شود».

برای تهیه کتاب «امام خمینی و انقلاب اسلامی» (از نظریه‌پردازی تا نظام‌سازی) به فروشگاه کتاب پژوهشکده تاریخ معاصر در فضای مجازی یا مراکز پخش کتاب‌های این پژوهشکده در تهران و شهرستان‌ها مراجعه فرمایید. https://iichs.ir/vdcdns0x.yt0kk6a22y.html
iichs.ir/vdcdns0x.yt0kk6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما